🦈 نگهداری از آبزیان صفحه 1 از 1 https://shikpet.ir/نگهداری-از-آبزیان مجله اینترنتی تخصصی حیوانات خانگی(پت)، راهنمایی انتخاب و خرید پت و محصولات نگهداری و غذایی حیوانات خانگی Sun, 25 Jun 2023 08:37:46 +0000 fa-IR hourly 1 https://wordpress.org/?v=6.5.3 https://shikpet.ir/wp-content/uploads/2021/03/cropped-fivshikpet32-32-32x32.png 🦈 نگهداری از آبزیان صفحه 1 از 1 https://shikpet.ir/نگهداری-از-آبزیان 32 32 معرفی زیباترین ماهی آکواریومی آب شیرین توسط مرجان دریایی https://shikpet.ir/%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%d8%b2%db%8c%d8%a8%d8%a7%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%85%d8%a7%d9%87%db%8c-%d8%a2%da%a9%d9%88%d8%a7%d8%b1%db%8c%d9%88%d9%85%db%8c-%d8%a2%d8%a8-%d8%b4%db%8c%d8%b1%db%8c.pet6816 https://shikpet.ir/%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%d8%b2%db%8c%d8%a8%d8%a7%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%85%d8%a7%d9%87%db%8c-%d8%a2%da%a9%d9%88%d8%a7%d8%b1%db%8c%d9%88%d9%85%db%8c-%d8%a2%d8%a8-%d8%b4%db%8c%d8%b1%db%8c.pet6816#comments Sun, 25 Jun 2023 08:37:42 +0000 https://shikpet.ir/?p=6816 داشتن یک آکواریوم زیبا برای نگهداری و پرورش جانداران آبزی می‌تواند جلوه چشم نوازی از خود به نماش بگذارد و حس طراوت و شادابی را در وجود انسان زنده کند.  تماشای رقص ماهیان می‌تواند تداعی‌گر خاطرات شیرین سفرهای دریایی و آرامش آب اقیانوس‌های بیکران باشد. به همین خاطر بسیاری از مردم دوست دارند با خرید آکواریوم و …

نوشته معرفی زیباترین ماهی آکواریومی آب شیرین توسط مرجان دریایی اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
داشتن یک آکواریوم زیبا برای نگهداری و پرورش جانداران آبزی می‌تواند جلوه چشم نوازی از خود به نماش بگذارد و حس طراوت و شادابی را در وجود انسان زنده کند.

 تماشای رقص ماهیان می‌تواند تداعی‌گر خاطرات شیرین سفرهای دریایی و آرامش آب اقیانوس‌های بیکران باشد. به همین خاطر بسیاری از مردم دوست دارند با خرید آکواریوم و نگهداری از ماهی های زیبا و بازگوش در آن، حال‎و‌هوای منزل و محل کار خود را متحول کنند و حس حیات و زندگی را در فضا گسترش دهند.

 از این‌رو یکی از مهم‌ترین سوالاتی که همواره توسط این دسته از افراد پرسیده می‌شود، این است که برای آکواریوم خود چه ماهی بخریم؟ برای یافتن پاسخ این پرسش، پیشنهاد می کنیم که تا پایان مطلب امروز همراه ما باشید.

زیباترین و پرطرفدارترین ماهی‌های آکواریومی

اگر در حال برنامه ریزی برای خرید آکواریوم هستید یا می‌خواهید ماهی‌های جدیدی را به آکواریوم خود اضافه کنید، قطعا این سوال در ذهن شما شکل خواهد گرفت که کدام یک از ماهی‌های آب شیرین گزینه مناسب‌تری است‌.

اینکه شما کدام ماهی را برای خرید انتخاب کنید، کاملا به سلیقه و همچنین شرایط آکواریوم شما بستگی دارد. به عنوان مثال اگر همه ماهی‌های آکواریومی شما آرام هستند، خرید یک ماهی تهاجمی گزینه مناسبی نیست.

در ادامه به معرفی چندین ماهی زیبا آکواریوم آب شیرین خواهیم پرداخت. این ماهی‌ها عبارتند از:

ماهی دیسکس

یکی از زیباترین و دوست داشتنی‌ترین ماهی‌هایی که می‌تواند ظاهری زیبا به آکواریوم شما ببخشد، ماهی دیسکس است. این ماهی زیبا که در آب‌های شیرین گرمسیری یافت می‌شود، امروزه در سراسر جهان طرفداران بسیار زیادی را به خود اختصاص داده است.

که انواع این ماهی زیبا عبارتاند از:

  • دیسکس پلنگی
  • دیسکس سفید (white discus)
  • دیسکس زرد (Yellow Discus)

همین طور میتوانید برای تشخیص نر و ماده بودن ماهی دیسکس از تصویر زیر کمک بگیرید.

ماهی دیسکس
ماهی دیسکس

ماهی زبرا دانیو

اگر به دنبال خرید ماهی هستید که شرایط نگهداری آسانی داشته باشد، ماهی دانیو می‌تواند گزینه مناسبی باشد. این ماهی‌ها خاص به دلیل داشتن ظاهری متفاوت‌تر و رنگ های گوناگون از سایر ماهی‌ها به راحتی قابل تشخیص است.

دانیوهای زبرا دارای بدنی باریک و اژدری شکل با نوارهای افقی مشخص از سر تا دم هستند.

زمانی که زبرا در کنار ماهی‌های سازگار نگهداری می‌شوند، ماهی‌های فعال، صلح‌جو و بازیگوش هستند که مشکلی ایجاد نمی‌کنند

ماهی نئون

ماهی نئون یک ماهی بسیار زیبا و صلح جو است که بیشتر مناسب آکواریوم‌های گیاهی است. قرارگیری این ماهی‌ها در کنار سایر ماهی‌های آرام آکواریومی می‌تواند جلوه‌ای ویژه به آکواریوم شما بخشد.

ماهی نئون نیز دارای انواع مختلفی است مثل :

  1. نئون بلک
  2. نئون کاردینال
  3. تترا نئون

ماهی پلاتی

یکی از ماهی‌های دم شمشیری و بسیار زیبایی که برای نگهداری در آکواریوم‌های آب شیرین بسیار مناسب است، ماهی پلاتی است. این ماهی دوست داشتنی نیز در دسته ماهی‌های آرام و کم توقع قرار می‌گیرد.

اگر به دنبال یک ماهی بسیار زیبا با رنگ‌های متنوع هستید که پرورش ساده و بدون دردسری داشته باشد، ماهی پلاتی گزینه مناسبی برای خرید است. لازم به ذکر است که این ماهی در دسته ماهی‌های دارای قیمت مناسب قرار می‌گیرد.

ماهی بارب

این ماهی‌ها از خانواده سیپرینیده هستند و به دلیل داشتن اندازه متوسط و همچنین ظاهری متفاوت‌تر از سایر ماهی‌های آب شیرین بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. ماهی‌های بارب اگر در آکواریوم‌ پلنت قرار بگیرند، زندگی بسیار شادی را تجربه می‌کنند.

ماهی گلدفیش

ماهی گلدفیش یکی از ماهی‌های زیبای آب شیرین است که بیشتر در دریاهای آمریکای شمالی یافت می‌شود.

 این ماهی قرمز رنگ و آرام با قرارگیری در آکواریوم شما می‌تواند بسیار چشم نوازی کند.

خوشبختانه باید بگوییم که نگهداری از این ماهی شرایط سختی ندارد و به آسانی می‌توان آن‌ها را پرورش و تکثیر داد. این ماهی صلح جو دارای انواع مختلفی است که از تنوع شکل و اندازه برخوردارند.

ماهی گلدفیش
ماهی گلدفیش

ماهی فایتر

از دیگر ماهی‌های زیبا آب شیرین می‌توان به فایتر اشاره کرد. این ماهی فوق العاده زیبا دارای خلق و خوی جنگنده‌ای است که باعث می‌شود تا نتوان از آن در کنار ماهی‌های آرام و صلح جو استفاده کرد. آنچه که باعث تمایز این ماهی نسبت به سایر ماهی‌های نام برده می‌شود، تنوع در گونه‌ها و رنگ‌های این ماهی دوست داشتنی است.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که از این ماهی می‌تواند در تنگ نیز استفاده کرد. به همین دلیل است که برخی از افراد ترجیح می‌دهند به جای خرید ماهی قرمزهای معمولی مخصوص عید این دسته ماهی‌ها را در سفره هفت سین خود قرار دهند.

ماهی مولی

یکی از ماهی‌های آرام و زیبایی که زندگی به صورت دسته جمعی را بسیار دوست دارد، ماهی مولی است. این ماهی به دلیل ظاهر زیبا و تنوع در رنگ بندی طرفداران بسیار زیادی را در سراسر جهان به خود اختصاص داده است. البته این نکته را در نظر داشته باشید که این ماهی‌ها بیشتر دوست دارند در آکواریوم‌هایی زندگی کنند که میزان نمک متوسطی وجود دارد.

 سوالات متداول

میتوان به ماهی دیسکس به عنوان غذا سبزیجات هم داد یا نه؟

بهتر است که از غذاهایی با پروتئین بالا استفاده کنیم که منبع حیوانی داشته باشد ،رژیم گیاهی باعث کشیده تر شدن ماهی میشود که به اصطلاح پوزه ماهی دراز شده و از زیبایی این شاهکار خلقت کم میکند.

چرا ماهی فایتر باید تنها باشد؟

از مهم‌ترین ویژگی‌های ماهی فایتر می‌توان به خصلت سلطه جویی آن اشاره کرد. به همین دلیل ترجیح می‌دهد در قلمرو تنها باشد.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم به معرفی زیباترین و پرطرفدارترین ماهی‌های آب شیرین بپردازیم و اطلاعات لازم در این زمینه را در اختیار شما قرار دهیم. شما می‌توانید با انتخاب یک فروشگاه مناسب هر کدام از این ماهی‌های زیبا و دوست داشتنی را با پرداخت کمترین هزینه خریداری کنید.

منبع : مرجان دریایی

نوشته معرفی زیباترین ماهی آکواریومی آب شیرین توسط مرجان دریایی اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
https://shikpet.ir/%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%d8%b2%db%8c%d8%a8%d8%a7%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%85%d8%a7%d9%87%db%8c-%d8%a2%da%a9%d9%88%d8%a7%d8%b1%db%8c%d9%88%d9%85%db%8c-%d8%a2%d8%a8-%d8%b4%db%8c%d8%b1%db%8c.pet6816/feed 3
ترسناک ترین موجودات آب شیرین https://shikpet.ir/%d9%85%d9%88%d8%ac%d9%88%d8%af%d8%a7%d8%aa-%d8%aa%d8%b1%d8%b3%d9%86%d8%a7%da%a9-%d8%a2%d8%a8-%d8%b4%db%8c%d8%b1%db%8c%d9%86.pet5962 https://shikpet.ir/%d9%85%d9%88%d8%ac%d9%88%d8%af%d8%a7%d8%aa-%d8%aa%d8%b1%d8%b3%d9%86%d8%a7%da%a9-%d8%a2%d8%a8-%d8%b4%db%8c%d8%b1%db%8c%d9%86.pet5962#respond Sat, 26 Jun 2021 13:53:10 +0000 https://shikpet.ir/?p=5962 ترسناک‌ترین موجودات آب شیرین که بر خلاف باور خیلی‌ها آبزیان خطرناک فقط در آب‌های آزاد و شور زندگی می‌کنند، اما نشنال‌ جئوگرافیک در گزارشی تصویری، 13 تا از ترسناک ترین جانوران آب‌های شیرین سراسر جهان را معرفی کرده است. 13 آبزی خطرناک که در آب شیرین زندگی میکنند 1. ماهی پیرانا پیراناها که شهرت بدشان …

نوشته ترسناک ترین موجودات آب شیرین اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
ترسناک‌ترین موجودات آب شیرین که بر خلاف باور خیلی‌ها آبزیان خطرناک فقط در آب‌های آزاد و شور زندگی می‌کنند، اما نشنال‌ جئوگرافیک در گزارشی تصویری، 13 تا از ترسناک ترین جانوران آب‌های شیرین سراسر جهان را معرفی کرده است.

13 آبزی خطرناک که در آب شیرین زندگی میکنند

1. ماهی پیرانا

پیراناها که شهرت بدشان را به خاطر دندان‌های تیز و اشتهای سیری‌ناپذیرشان دارند، ساکن حوزه رودخانه‌های اصلی آمریکای جنوبی هستند. این ماهیان همه‌چیزخوار به دلیل علاقه وافرشان به گوشت شهرت دارند. اما بر خلاف داستان‌های نفس‌گیر و ترسناک کاوشگران اولیه، پیراناها به ندرت به انسان حمله می‌کنند.

مشهورترین داستانی که در مورد پیراناها وجود دارد، سفر تاریخی تئودور روزولت ( رییس‌جمهور اسبق آمریکا ) به برزیل است که در طی این سفر، وی گروهی از ماهیان پیرانا را دید که در چند ثانیه جسد یک گاو را تکه تکه کرده و بلعیدند. داستان دراماتیک وی برای سالیان سال نقل محافل مردم بود، اگرچه این داستان بر اساس یک صحنه‌سازی استادانه انجام شده بود که در آن ماهیگیران محلی، گروهی از این ماهیان را زندانی کرده و برای چندین روز گرسنه نگه داشته بودند.

با این وجود، پیراناها در رودخانه‌های محل سکونت خود لاشه‌خورها و شکارچیان مهمی هستند و اگر منابع غذایی آنها کم شود، اغلب به آدمخواری نیز متوسل می‌شوند. به همین دلیل ماهیگیران محلی نیز گهگاه از مواجه نزدیک با این ماهیان هراس دارند. دقیقا مشخص نیست که چند گونه ماهی پیرانا وجود دارد، اما تخمین زده می‌شود که تعداد گونه‌های آنها بین ۳۰ تا ۶۰ گونه باشد.

2. مارماهی برق‌دار

بر خلاف نام آنها، مارماهی‌های برق‌دار در واقع گونه‌ای از شمشیرماهی‌ها هستند و بیش از آنکه به خانواده مارماهی‌ها تعلق داشته باشند، به خانواده گربه‌ماهی‌ها تعلق دارند. این ماهیان غیرعادی، ساکن آبراهه‌های حوزه آمازون و اورینوکو در آمریکای جنوبی هستند؛ جایی‌که برای شکار طعمه‌ها و حفاظت از خودشان جریان‌های قوی الکتریسیته تولید می‌کنند.

مارماهی برق‌دار برای نفس کشیدن هوا را از سطح آب می‌بلعد. به لطف اندام‌های درونی تخصصی، آنها می‌توانند پالس‌های الکتریسیته‌ای بیشتر از ۵۰۰ ولت تولید کنند که جریانی بیش از ۱ آمپر ایجاد می‌کند. این میزان برای کشتن یک انسان بالغ کفایت می‌کند. مارماهی برق‌دار اغلب بی‌مهرگان را شکار می‌کند، اگرچه نوع بالغ آن می‌تواند از ماهیان و پستانداران کوچک نیز تغذیه کند. آنها تنها در صورتی به انسان حمله می‌کنند که فرد مزاحم آنها بشود. آنها تمایل دارند که در آبهای راکد و تیره زندگی کنند. دانشمندان مدتها است که شیفته این گونه جانوری هستند و مشغول تحقیق بر روی توانایی‌های الکتریکی آنها هستند.

3. ببرماهی

این ماهی که پراکندگی آن شامل اغلب نقاط آفریقا می‌شود، شکارچی درنده‌ای مجهز به دندان‌های بزرگ و تیغ‌مانند است. آنها اغلب به صورت گروهی شکار می‌کنند و گاهی اوقات نیز حیوانات بزرگ را می‌خورند. اگرچه این ماهیان به ندرت به انسان حمله می‌کنند، ولی سابقه حمله به انسان در میان آنها وجود دارد.

گونه بزرگ این ماهی، ببرماهی جالوت ( Hydrocynus goliath ) و Hydrocynus vittatus است که عموما با نام ببرماهی شناخته می‌شود. هر دو گونه به عنوان ماهیان آکواریومی استفاده می‌شوند. ببرماهی جالوت که اندازه آن به ۵۰ کیلوگرم نیز می‌رسد، در رودخانه کنگو و دریاچه تانگانیکا یافت می‌شود. گونه ببرماهی که می‌تواند تا ۱۵ کیلوگرم رشد کند، در حوزه رودخانه زامبزی یافت می‌شود.

4. ماتا ماتا

ماتا ماتا یک لاک‌پشت آب شیرین است که ساکن حوزه‌های آبگیر آمازون و اورینوکو در آمریکای جنوبی است. این لاک‌پشت عجیب و غریب کاملا آبزی است، اگرچه ترجیح می‌دهد در آب‌های راکد و کم‌عمق زندگی کند، جایی‌که به راحتی می‌تواند سر خود را از آب بیرون آورده و تنفس کند.

ماتا ماتا می‌تواند بسیار رشد کرده و تا ۱۵ کیلوگرم نیز وزن داشته باشد. آنها از بی‌مهرگان و ماهیان تغذیه می‌کنند و علی‌رغم ظاهرشان برای انسان خطرناک نیستند. ماتا ماتا هم در طبیعت و هم در اسارت به کیفیت آب حساس است، به همین دلیل آلودگی آب می‌تواند باعث صدمه دیدن آنها شود.

5. تمساح نیل

این تصویر یک تمساح نیل یکساله است که سعی می‌کند تا از شر این قورباغه مزاحم خلاص شود. این خزندگان بزرگ که به عنوان تمساح معمولی نیز شناخته می‌شوند، در اغلب آفریقا پراکنده هستند و به عنوان وحشی‌ترین و مرگ‌بارترین حیوانات روی زمین شهرت دارند.

تمساح‌های نر معمولا بین ۳٫۵ تا ۵ متر طول دارند، اما ممکن است طول آنها به بیش از ۵٫۵ متر نیز برسد. تمساح‌های تک به هر چیزی که هم‌اندازه یا کوچک‌تر از آنها باشد حمله می‌کنند. اما تمساح‌ها اغلب به صورت گروهی شکار می‌کنند، که در این صورت می‌توانند حیواناتی به بزرگی کرگدن و اسب آبی را نیز به زانو درآورند. تمساح‌های نیل گهگاه به انسان نیز حمله می‌کنند، و سالیانه باعث مرگ بین چند صد تا چند هزار نفر می‌شوند.

اگرچه مصریان باستان از تمساح می‌ترسیدند و به آنها احترام می‌گذاشتند، اما در سال‌های گذشته این حیوانات بزرگ به خاطر پوستشان شکار می‌شدند. امروزه برنامه‌های حفاظتی باعث تثبیت جمعیت آنها بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار قطعه شده است.

6. عنکبوت جالوت پرنده‌خوار

دومین عنکبوت بزرگ دنیا، عنکبوت جالوت است که به خانواده رطیل‌ها تعلق دارد. این عنکبوت نام ترسناک خود را پس از آن به دست آورد که کاوشگران دوران ویکتوریا شاهد بودند که یکی از این عنکبوت‌ها در حال بلعیدن یک مرغ مگس‌خوار است.

این عنکبوت‌های بزرگ ساکن زمین‌های باتلاقی جنگل‌های بارانی شمال آمریکای جنوبی هستند، جایی‌که می‌توانند تا ۳۰ سانتی‌متر رشد کنند و به وزنی بیش از ۱۷۰ گرم برسند. مانند بسیاری از دیگر گونه‌های عنکبوت، نوع ماده این عنکبوت نیز ممکن است نوع نر را پس از جفت‌گیری بخورد. تا حدی به همین دلیل است که نوع نر عمری بین ۳ تا ۶ سال دارد، در حالی‌که ماده‌ها بین ۱۵ تا ۲۵ سال عمر می‌کنند. اما بر خلاف اسم این عنکبوت، پرندگان غذای اصلی جالوت پرنده‌خوار نیستند. آنها ترجیح می‌دهند که حشرات و سایر بی‌مهرگان را بخورند، گرچه گاهی اوقات مهره‌داران کوچک را نیز می‌خورند. این عنکبوت‌های بزرگ اغلب برای انسان خطرناک نیستند، اما اگر مزاحم آنها بشوید می‌توانند شما را نیش بزنند که به اندازه نیش زنبور درد خواهد داشت. آنها همچنین می‌توانند تارهایی را رها کنند که باعث خارش پوست می‌شود

7. ماهی سرماری

 ماهیان سرماری اغلب باعث ترس و وحشت در غرب می‌شدند، جایی‌که گروه‌های ماهیان پرخاشگر عموما به عنوان گونه‌های مهاجم شناخته می‌شدند. پس از اینکه یک ماهیگیر محلی، یک سرماری شمالی را در دریاچه‌ای در مریلند آمریکا پیدا کرد، این مساله باعث ایجاد شور و هیجان در رسانه‌ها شد. اما زیست‌شناسان هشدار می‌دهند که این ماهی بزرگ آب شیرین ممکن است بتواند جمعیت خود را به آسانی در آمریکای شمالی تثبیت کند، و باعث آسیب زدن به اکوسیستم بومی منطقه بشود.

این شکارچیان سیری‌ناپذیر که در بالای هرم غذایی قرار دارند، می‌توانند به طول یک متر برسند. آنها از بی‌مهرگان، قورباغه‌ها و ماهیان کوچک تغذیه می‌کنند، اگرچه در فصل تولیدمثل ممکن است به هر چیزی که در آب تکان می‌خورد حمله کنند. سرماری‌ها می‌توانند از هوا تنفس کنند و تا چهار روز خارج از آب زنده بمانند. آنها می‌توانند در دوره‌های خشکسالی طولانی، با نقب زدن در درون گل و لجن زنده بمانند. چندین گونه این ماهی بومی آسیا هستند، جایی‌که آنها را برای سرو سر میز شام شکار و طبخ می‌کنند. آنها همچنین به عنوان ماهیان آکواریومی نگهداری می‌شوند و به خاطر رفتار تهاجمی‌شان شهرت دارند.

8. گربه‌ماهی غول‌پیکر

در این تصویر، غواصان مشغول کار بر روی یک گربه‌ماهی اروپایی در دریاچه بزرگ استرساند سوئد هستند. گربه‌ماهی‌های بزرگ در بسیاری از رودخانه‌های دنیا زندگی و به عنوان لاشه‌خورهای مهم در اکوسیستم انجام وظیفه می‌کنند.

رکورد بزرگ‌ترین گربه‌ماهی دنیا متعلق به گربه‌ماهی غول‌پیکر مکونگ ( رودخانه‌ای در جنوب غربی چین ) است، که طول آن تا ۳٫۲ متر و وزن آن نیز تا ۳۰۰ کیلوگرم می‌رسد. این گونه که زمانی در چندین کشور جنوب شرقی آسیا پراکنده بود، به دلیل نابودی زیستگاه، اکنون یکی از گونه‌های به شدت در معرض انقراض به شمار می‌رود. به رغم تلاش‌هایی که برای حفاظت از این گونه در حال انجام است، دانشمندان اطلاعات زیادی در خصوص بزرگ‌ترین گربه ماهی دنیا ندارند. گربه‌ماهی غول‌پیکر به ندرت برای انسان خطرناک است. گونه مکونگ می‌تواند بیش از ۶۰ سال عمر کند.

9. گربه‌ماهی کندیرو

شاید ترسناک‌ترین گونه ساکن آب‌های شیرین کندیرو باشد که یک گربه‌ماهی انگلی از خانواده Trichomycteridae به شمار می‌رود. این ماهی کوچک و باریک عموما از آبشش‌های ماهیان بزرگ‌تر ساکن آمازون تغذیه می‌کند. با این وجود، در طی چند قرن گذشته گزارش‌هایی مبنی بر بیتوته کردن این ماهیان در مجرای ادرار انسان‌ها نیز گزارش شده است.

برخی از مردم آمازون ابزارهایی برای جلوگیری از این بیماری آزاردهنده دارند، که درمان آن حتی به کمک جراحی نیز چندان کار راحتی نیست. ابزارهای پیشگیری شامل پوشیدن لباس‌های زمخت، بستن انتهای مجرای ادرار با شریان‌بند، و اجتناب از ادرار کردن در کنار رودخانه است.

مدارک بسیار کمی دال بر حمله کندیروها به انسان وجود دارد. علاوه بر این، با عرض متوسط ۶ میلی‌متر و طول متوسط ۷ سانتی‌متر، این ماهی اندکی برای ورود به مجرای ادرار انسان بزرگ است. با این حال، سابقه این ماهی به اندازه کافی ترسناک است که بسیاری از مردم را از آب‌های استوایی دور نگه دارد، حتی اگر این آب‌ها خیلی دورتر از محدوده زندگی کندیروها قرار داشته باشند

10. عنکبوت غواص

عنکبوت غواص تنها عنکبوت شناخته شده دنیا است که کاملا زیر آب زندگی می‌کند. مانند سایر عنکبوتیان این عنکبوت نیز باید از هوا تنفس کند، اما این گونه منبع هوای مورد نیاز خود را با ایجاد یک حباب تامین می‌کند که توسط موهای پاها و شکمش نگه داشته می‌شود. اگرچه نوعی تبادل گاز از سطح حباب انجام می‌شوند و آنها مجبور نیستند که خیلی زیاد بالای آب بیایند، اما این عنکوبت‌ها برای پر کردن دوباره منبع هوای خود باید گهگاه به سطح آب بیایند.

عنکبوت غواص در اروپای شمالی و مرکزی، و بخش‌هایی از آسیای شمالی یافت می‌شود. بر خلاف عادت عنکبوت‌ها، نرها بزرگ‌تر از نوع ماده هستند، که شاید به این دلیل است که نرهای این گونه شکارچیان فعال‌تری هستند. این عنکبوت‌ها می‌توانند گزش دردناکی را ایجاد کنند که اغلب با علائم تب و بیقراری همراه است. کسانی‌که از عنکبوت می‌ترسند، ممکن است از دانستن اینکه حتی در آب از شر این عنکبوت در امان نیستند دچار پریشانی خاطر بشوند.

11. مار آناکوندا

در این تصویر، نگهدارندگان حیوانات یک آناکوندای ۶ متری را در Zoological Garden در دستان خود نگه داشته‌‌اند. آناکونداها که جزو بزرگ‌ترین مارهای دنیا هستند، در رودخانه‌ها و زمین‌های مرطوب آمریکای شمالی زندگی می‌کنند. گمان می‌شود که کلمه آناکوندا از کلمه تامیلی anaikolra به معنای قاتل فیل آمده باشد که اشاره به شهرت ترسناک این جانوران دارد.

آناکونداها از ماهیان، پرندگان، خزندگان و پستانداران کوچک تغذیه می‌کنند، با این وجود گهگاه به عنوان حیوانات خانگی نیز شناخته می‌شوند. این مارهای بزرگ می‌توانند برای انسان خطرناک باشند، اگرچه گزارش‌های مربوط به شکار عمدی انسان توسط آنها بسیار اندک است. مانند سایر اعضای خانواده بوا، آناکونداها غیرسمی هستند و اغلب شکار خود را با فشردن آن می‌کشند. مانند سایر مارها، آنها شکار خود را به صورت یکجا قورت می‌دهند.

12. سفره‌ماهی غول‌پیکر آب شیرین

این ماهیان غول‌پیکر ساکن رودخانه‌های جنوب‌شرقی آسیا و شمال استرالیا هستند. آنها می‌توانند تا ۵ متر طول داشته باشند و وزنشان نیز به ۶۰۰ کیلوگرم نیز می‌رسد. با این وجود، اطلاعات بسیار اندکی درباره این مخلوق در دسترس است.

سفره‌ماهی آب شیرین را به سختی می‌توان دید، چرا که اغلب خودش را در رسوبات رودخانه مدفون می‌کند. آنها از صدف‌ها و خرچنگ ها تغذیه می‌کنند و برای شکار، علائم الکتریکی آنها را ردیابی می‌کنند. اگرچه آنها به ندرت به انسان حمله می‌کنند، اما گزارش‌هایی مبنی بر واژگون کردن قایق‌ها توسط این حیوانات عظیم وجود دارد.

با این وجود، سفره‌ماهی‌ها می‌توانند ضربه مهلکی را به هدف خود وارد کنند. آنها یک پیکان در انتهای دم خود دارند که محتوی سمی کشنده است و می‌تواند گزشی به عمق ۳۸ سانتی‌متر ایجاد کند. بسیاری از دانشمندان نگران هستند چون سفره‌ماهی‌های آب شیرین به دلیل نابودی زیستگاه و آلودگی آب در معرض تهدید قرار دارند.

13. ماهی خون‌آشام

این تصویر گروهی از ماهیان خون‌آشام دندان‌دار یا پایارا است که در حال عرضه در بازاری در پیواس کشور پرو است. این ماهی ترسناک که اطلاعات اندکی نیز درباره آن وجود دارد، به خاطر گوشت لذیذی که دارد در حوزه آمازون و اورینوکو طرفداران زیادی دارد.

ماهیان خون‌آشام عمدتا از ماهیان کوچک‌تر خصوصا پیراناها تغذیه می‌کنند و آنها را با دندان‌های تیز و بلند خود به سیخ می‌کشند. دندان‌های ترسناک آنها می‌تواند تا ۱۵ سانتی‌متر رشد بکند.

بیشتر بخوانید:

نوشته ترسناک ترین موجودات آب شیرین اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
https://shikpet.ir/%d9%85%d9%88%d8%ac%d9%88%d8%af%d8%a7%d8%aa-%d8%aa%d8%b1%d8%b3%d9%86%d8%a7%da%a9-%d8%a2%d8%a8-%d8%b4%db%8c%d8%b1%db%8c%d9%86.pet5962/feed 0
دلقک ماهی اسلاریس https://shikpet.ir/%d8%af%d9%84%d9%82%da%a9-%d9%85%d8%a7%d9%87%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d9%84%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%b3.pet3044 https://shikpet.ir/%d8%af%d9%84%d9%82%da%a9-%d9%85%d8%a7%d9%87%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d9%84%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%b3.pet3044#respond Mon, 29 Mar 2021 17:07:01 +0000 https://shikpet.ir/?p=3044 کسانی که از نگهداری دلقک ماهی اسلاریس (Ocellaris Clownfish) لذت می‌برند خوشبختانه باید بدانند که نگهداری از این گونه، در آکواریومی با شرایط مناسب، کار آسانی است. دلقک ماهی اسلاریس که با انیمیشن در جستجوی نمو (Finding Nemo) بسیار محبوبیت پیدا کرد، می‌تواند بیش از ده سال عمر کند و با گذشت زمان تقریبا عضوی …

نوشته دلقک ماهی اسلاریس اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
کسانی که از نگهداری دلقک ماهی اسلاریس (Ocellaris Clownfish) لذت می‌برند خوشبختانه باید بدانند که نگهداری از این گونه، در آکواریومی با شرایط مناسب، کار آسانی است. دلقک ماهی اسلاریس که با انیمیشن در جستجوی نمو (Finding Nemo) بسیار محبوبیت پیدا کرد، می‌تواند بیش از ده سال عمر کند و با گذشت زمان تقریبا عضوی از خانواده محسوب می‌شود. آن‌ها فعال و پر جنب و جوش هستند و همانطور که جلوی اکواریوم راه میروید، شما را دنبال خواهند کرد. در واقع، بسیاری از افراد می‌توانند با دست به دلقک ماهی خود غذا بدهند.

تانک و آکواریوم مورد نیاز برای دلقک ماهی

معمولا اولین سوالی که پیش می آید اندازه آکواریوم و حجم تانک مورد نیاز برای نگهداری از دلقک ماهی است. این موضوع به عوامل و فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. با این حال به طور کلی حتی فضاهای کم نیز برای دلقک ماهی مشکلی ایجاد نخواهد کرد. حداقل اندازه تانک برای دلقک ماهی اسلاریس، 80 لیتر می‌باشد.هر چند افرادی که در زمینه نگهداری از ماهیان آب شور تجربه کافی دارند می‌توانند این ماهی را در حجم‌های پایین‌تر نیز نگهداری کنند و حتی گاهی دیده می‌شود که برخی از پرورش دهندگان در آکواریومی 40  لیتری، یک جفت از این ماهی را برای تخم گذاری قرار می‌دهند..

تانک دلقک ماهی

دلقک ماهی ها برخلاف برخی از ماهیان دیگر، به فضای زیادی برای شنا کردن نیاز ندارند و معمولا در فضایی کوچک به طرف بالا و پایین شنا می‌کنند. وجود یک شقایق دریایی یا مرجان در تانک، باعث خوشحالی دلقک ماهی خواهد شد و او می‌تواند از آن به عنوان پناهگاه استفاده کند.

مشکل اصلی تانک‌های کوچک نیاز آنان به نظافت و نگهداری بیشتر نسبت به فضاهای بزرگتر است. در آکواریوم های کوچک، مواد سمی مانند آمونیاک یا نیترات تاثیر بیشتری روی پارامترهای آب دارند که در نتیجه آن کیفیت آب کاهش پیدا کرده و رشد جلبک ها و ایجاد محیط زیستی ناسالمی را در پی خواهد داشت. در آکواریوم های کوچک وجود یک سیستم تصفیه آب بسیار حیاتی است و در کنار آن نیز آب تانک باید به طور مرتب تعویض شود. وجود یک دستگاه پروتئین اسکیمر نیز می‌تواند بسیار مفید واقع شود. با این حال اگر آب آکواریوم به طور منظم تعویض شود، وجود این دستگاه ضروری نخواهد بود.

پارامترهای آب برای دلقک ماهی

دمای آب باید در حدود 23 تا 27 درجه سانتیگراد باشد و هنگام تخم گذاری میزان دما باید کمی افزایش پیدا کند. pH آب باید بین 8 تا 8.4 و شوری نیز بین 1.021 و 1.026 باشد. دیگر پارامتر های آب هم باید در رنج استاندارد آکواریوم‌های آب شور باشند ( آمونیاک: 0، نیترات و نیتریت: کمتر از 2 ppm).در تانک باید کمی جریان و جابه‌جایی آب وجود داشته و نور کافی نیز فراهم شود. اگر از شقایق دریایی نیز در اکواریوم نگهداری می‌کنید سیستم نوری شما باید بسیار قوی و مناسب باشد در غیر این صورت نیازی به سیستم‌های نوری پیچیده نیست.

تغذیه دلقک ماهی

دلقک ماهی اسلاریس با کمال میل طیف وسیعی از غذاهای مختلف را از شما قبول می‌کند.به طور کلی هر نوع پولک یا پلتی که برای گوشتخواران یا همه‌چیز خواران باشد، برای آنان نیز مناسب است. با این حال ترکیبی از غذاهای یخ زده یا حتی غذاهای زنده، دلقک ماهی شما را برای سال‌ها سالم و خوشحال نگه می‌دارد. بهتر است که حداقل یکبار در روز به ماهی خود غذا بدهید. البته با توجه به اندازه اکواریوم و وجود ساکنین دیگر، می‌توانید دلقک ماهی را هر چند روز یکبار غذا بدهید. مشخص است که در این صورت دلقک ماهی شما با سرعت کمتری رشد خواهد کرد.

به اندازه‌ای به آنان غذا دهید که طی زمان 2 الی 3 دقیقه بتوانند آن را مصرف کنند. همچنین اطمینان یابید که غذا به مدت طولانی در اکواریوم نمانده یا بین سنگ، درز و شکافی گیر نکرده است. وجود پسمانده‌های غذا در محیط تانک سبب کاهش کیفیت آب و ایجاد جلبک می‌شود. موجوداتی مانند حلزون، خرچنگ و ستاره دریایی از ماندن غذاهای اضافی به مدت طولانی در آکواریوم جلوگیری می‌کنند.

اگر تصمیم به پرورش دلقک ماهی و مجاب کردن آنان به تخم گذاری دارید، باید حداقل سه مرتبه در روز به او غذاهای متنوعی بدهید و توجه ویژه‌ای به مواد و ویتامین‌های مورد نیاز او داشته باشید.

سازگاری دلقک ماهی

دلقک ماهی ها نسبتا کوچک هستند و حرکت آهسته‌ای دارند. بنابراین نباید با ماهی های بزرگتر،خشن و گوشتخوار مانند شیرماهی یا گروپر در یک مکان نگه داشته شوند. غیر از این نکته، تقریبا محدودیتی در نوع آکواریوم برای دلقک ماهی اسلاریس وجود ندارد. آنان می‌توانند در آکواریوم هایی که فقط حاوی ماهی هستند، آکواریوم های حاوی سنگ‌های زنده، اکواریوم‌هایی دارای چندین گونه مختلف و همچنین آکواریوم‌های ریف نیز زندگی کنند.

در اسارت دلقک ماهی لزوما به شقایق دریایی برای زنده یا سالم ماندن احتیاجی ندارد. هرچند همزیستی دلقک ماهی و شقایق دریایی پدیده‌ای بسیار زیباست و می‌تواند تجربه بسیار جذابی باشد.

در ادامه، نام برخی از موجوداتی که تطابق زیادی با دلقک ماهی دارند آورده شده است:

  • دامسل (Damselfish)
  • جراح ماهیان (Tangs)
  • راس (Wrasse)
  • بلنی (Blennies)
  • فرشته ماهی (Angelfish)
  • دارت ماهی (Dartfish)
  • ماهی بادکنکی – پافر (Puffer)
  • ماهی گابی (Gobies)
  • ماهی توت فرنگی – نئون ماهی (Pseudochromis)
  • شقایق دریایی
  • مرجان های سخت یا نرم
  • بی مهرگان دریایی

یک نکته بسیار مهم این است که دلقک ماهی ها معمولا با یکدیگر در آکواریوم سازگاری ندارند. دلقک ماهی اسلاریس نسبت به دیگر انواع دلقک ماهی ها خشونت کمتری دارد با این حال، چند دلقک ماهی (حتی اگر دلقک ماهی‌های دیگر نیز از همان گونه باشند) معمولا با یکدیگر دعوا و ناسازگاری دارند. اگر قصد دارید که از چند دلقک ماهی نگهداری کنید، باید آنان را همزمان با یکدیگر به تانک معرفی کرده و فضای زیادی  را نیز در اختیارشان قرار دهید. البته می‌توانید دلقک ماهی کوچکتری که نر یا بسیار جوان باشد را به تانکی که حاوی دلقک ماهی بزرگتری نیز است معرفی کنید. اگر هر دو دلقک ماهی ها ماده باشند آن که بزرگتر است با دلقک ماهی تازه وارد، ناسازگاری می‌کند. اگر دلقک ماهی جدید نر و کوچکتر باشد معمولا با یکدیگر کنار آمده و حتی گاهی جفت می‌شوند.

نگهداری چند گونه مختلف دلقک ماهی در یک تانک، معمولا توصیه نمی‌شود مگر اینکه تانک و فضای بسیار بزرگی در اختیارشان باشد. با این وجود، گاهی اوقات گونه‌های مختلف دلقک ماهی نیز با هم سازگار شده و حتی جفت می‌شوند.

به طور کلی، نگهداری از دلقک ماهی کار سختی نیست. به طور مرتب دلقک ماهی خود را تغذیه کنید، آب آکواریوم را تا جای ممکن تمیز نگه دارید.

منبع: پتها

نوشته دلقک ماهی اسلاریس اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
https://shikpet.ir/%d8%af%d9%84%d9%82%da%a9-%d9%85%d8%a7%d9%87%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d9%84%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%b3.pet3044/feed 0
نکات نگهداری از لاک پشت خانگی https://shikpet.ir/%d9%86%da%af%d9%87%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d9%84%d8%a7%da%a9-%d9%be%d8%b4%d8%aa-%d8%ae%d8%a7%d9%86%da%af%db%8c.pet2964 https://shikpet.ir/%d9%86%da%af%d9%87%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d9%84%d8%a7%da%a9-%d9%be%d8%b4%d8%aa-%d8%ae%d8%a7%d9%86%da%af%db%8c.pet2964#respond Mon, 29 Mar 2021 16:57:52 +0000 https://shikpet.ir/?p=2964 نگهداری لاک پشت نیز مهم است. اگر چه لاک پشت ها مانند گربه ‌ها یا سگ‌ ها چندان اهل ناز و نوازش نیستند اما حیوانات خانگی بسیار خوبی به حساب می‌آیند. از آن جایی که عمر لاک پشت ها می‌تواند چندین دهه باشد، باید حتماً پیش از خرید لاک پشت مطمئن شوید که آمادگی این …

نوشته نکات نگهداری از لاک پشت خانگی اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
نگهداری لاک پشت نیز مهم است. اگر چه لاک پشت ها مانند گربه ‌ها یا سگ‌ ها چندان اهل ناز و نوازش نیستند اما حیوانات خانگی بسیار خوبی به حساب می‌آیند. از آن جایی که عمر لاک پشت ها می‌تواند چندین دهه باشد، باید حتماً پیش از خرید لاک پشت مطمئن شوید که آمادگی این را دارید که مدت طولانی سرپرستی آن را به عهده بگیرید.

  1. فراهم کردن خانه‌ای مناسب برای لاک پشت
خانه لاک پشت
  1. لاک پشت را در محوطه‌ای قرار دهید که تا حد امکان بزرگ باشد. لاک پشت را در آکواریم شیشه‌ای بزرگی بگذارید. به عنوان قاعده‌ای کلی، در نظر داشته باشید که حجم محوطه نگهداری لاک پشت باید به ازای هر 2.5 سانتی‌متر از لاک حیوان، 38 لیتر باشد. فراموش نکنید که نیاز دقیق این حیوان خانگی به فضا بستگی به نوع و گونه آن دارد. اگر لاک پشت جوانی دارید، باید محوطه‌ای را انتخاب کنید که در دوران بزرگسالی آن نیز بزرگ و کافی باشد.
  • تصور کنید که برای لاک پشت 10 سانتی‌متری جوانتان یک محفظه 150 لیتری خریده‌‌اید. اگر لاک پشت بعداً رشد کند و طول آن 30 سانتی‌متر شود، این محفظه برای نگهداری او بسیار کوچک خواهد بود.
  • محفظه باید دارای پوششی ایمن و محافظ باشد تا مانع از فرار لاک پشت شود.
  • علاوه بر این، لاک پشت های آبی نیاز به آبی با عمق کافی برای شنا هم دارند. عمق آب باید حداقل دو برابر اندازه لاک پشت باشد.
خزه یا خاک در محل نگهداری لاک پشت
  1. کف محفظه نگهداری لاک پشت را با خزه یا خاک بپوشانید. مقدار یکسانی خاک اره و خزه یا شن و خاک را با هم مخلوط کنید. 5 تا 7.5 سانتی‌متر از این ترکیب را در کف محفظه بریزید.
  • از سنگ‌ریزه برای پوشاندن کف محفظه استفاده نکنید. لاک پشت ممکن است سنگ‌های ریز را بخورد و خفه شود.
محل استراحت لاک پشت
  1. محلی برای استراحت لاک پشت تعبیه کنید. یک لایه از شن و خاک یا خزه و خاک اره را در یک قسمت از محفظه بالاتر از سطح کف قرار دهید. در این قسمت برآمده، سنگ‌های نرم و بزرگ رودخانه یا چوب‌های بزرگ قرار دهید تا محل خواب لاک پشت باشد. این ناحیه از محفظه باید خشک باشد و بیرون از آب و بالاتر از آن قرار داشته باشد.
  • شیب ملایمی برای خزه یا خاک و سنگ‌های رودخانه ایجاد کنید تا بالا رفتن از آن برای لاک پشتتان سخت نباشد.
  • از پت شاپ یک جعبه مخفی‌گاه برای مخفی شدن لاک پشت بخرید و در محل استراحت او قرار دهید. لاک پشت چنین نقطه دنجی را برای مخفی شدن دوست خواهد داشت.
  • به خاطر داشته باشید که اگر لاک پشت آبی دارید، آب داخل محفظه باید عمیق‌تر باشد. ارتفاع محل استراحت لاک پشت را دو برابر بیشتر از طول لاک پشت در نظر بگیرید تا از سطح آب بالاتر باشد.
اضافه کردن آب به محل نگهداری لاک پشت
  1. به محفظه آب اضافه کنید. می‌توانید محفظه را با آب لوله‌کشی پر کنید. کلر موجود در آب نباید زیاد باشد. اگر لاک پشت خاکی دارید، آب باید عمق کمی داشته باشد تا زمانی که غرق شد، بتواند سرش را بالاتر از سطح آب قرار دهد.
  • لاک پشت های خاکی ممکن است در آب عمیق غرق شوند. اگر لاک پشت های نوع آبی دارید، مانند لاک پشت برکه‌ای، فراموش نکنید که آب محفظه آن باید حداقل دو برابر بیشتر از طول لاک پشت باشد.
  • می‌توانید یک کیت سنجش کلر از فروشگاه‌های آنلاین یا پت شاپ‌ها خریداری کنید. اگر میزان کلر آب لوله‌کشی بیشتر از 0 بود، محفظه را با آب معدنی پر کنید یا از پت شاپ مادّه کلرزدا خریداری کنید.
لامپ مخصوص خزندگان برای لاک پشت
  1. برای گرم کردن محل استراحت لاک پشت، از لامپ مخصوص خزندگان استفاده کنید. ایجاد یک دمای طیفی که در آن یک سوی محفظه گرم و یک سوی دیگر آن سرد باشد، برای رشد خزنده اهمیت زیادی دارد. یک لامپ رفلکتوری مخصوص خزندگان از پت شاپ خریداری کنید؛ دقت کنید که این لامپ حتماً برچسب نشان‌دهنده مخصوص خزندگان داشته باشد. یک دماسنج در داخل محفظه بگذارید و مطمئن شوید که دمای محل استراحت بین 29 تا 32 درجه سانتی‌گراد باشد.
  • اگر لامپ خزندگانی که خریداری کرده‌اید دارای یک حباب رشته‌ای است، باید حتماً یک لامپ فلوئورسنت UVA/UVB خریداری کنید. نور UV ویتامین D مورد نیاز لاک پشت را فراهم می‌کند و به این ترتیب به جذب کلسیم در بدن او کمک می‌کند. اگر از این لامپ ها ندارید در گروه وسایل سایت چارپا نیز میتوانید جستجو برای وسايل لاکپشت ها داشته باشید.
  • شب‌ها باید لامپ را خاموش کنید اما دمای داخل محفظه نباید به کمتر از 16 درجه سانتی‌گراد برسد. اگر دمای هوای داخل محفظه و دمای آب شب‌ها زیاد سرد است، محفظه را روی یک صفحه گرم‌کننده قرار دهید و یک گرم‌کننده آب از پت شاپ بخرید.
  • بهترین کار این است که حداقل 2 هفته قبل از این که لاک پشت را به خانه بیاورید، محفظه نگهداری او را آماده کنید تا بتوانید دما و دیگر شرایط محیطی را در وضعیت عالی نگه دارید.
فیلتر آب آکواریوم
  1. یک فیلتر برای حفظ تمیزی آب نصب کنید. فیلتری خریداری کنید که حجم درج شده بر روی آن دو برابر حجم آب محفظه باشد. تصور کنید که یک لاک پشت آبی دارید، آن را در یک محفظه 380 لیتری قرار داده‌اید و نیمی از محفظه را با آب پر کرده‌اید. چون محفظه حاوی تقریباً 190 لیتر آب است، از فیلتری استفاده کنید که برای 380 تا 570 لیتر آب ساخته شده است.
  • وقتی در پت شاپ هستید، با فروشنده در مورد خرید فیلتر مناسب مشورت کنید.
  • حتی اگر از فیلتر آب هم استفاده می‌کنید، باید هر روز با یک تور مدفوع و دیگر زباله‌ها را پاک کنید. برای آن که آب تمیز باقی بماند، در محفظه جداگانه‌ای به لاک پشت غذا بدهید.
محفظه ذخیره برای نگهداری لاک پشت
  1. یک محفظه ذخیره جداگانه داشته باشید. زمانی که نیاز به جابجایی لاک پشت دارید، داشتن یک محفظه زاپاس به کمکتان می‌آید. علاوه بر این، باید محفظه اصلی لاک پشت را مرتب تمیز کنید. به همین دلیل نیاز به ظرفی دارید که در آن لحظه لاک پشت را در آن قرار دهید.
  • از آن جایی که این محفظه ذخیره فقط برای استفاده موقت است، نیاز نیست که بزرگ باشد. فقط کافی است که چند اتاقک برای شنا کردن لاک پشت داشته باشد. برای آن که لاک پشت گرم نگهداری شود، زمانی که از محفظه ذخیره استفاده می کنید، لامپ گرمایشی را به این محفظه منتقل کنید.
  • فراموش نکنید که همیشه بعد از دست زدن به لاک پشت، دست زدن به داخل محفظه یا تمیز کردن محفظه، دستتان را بشویید.
  • دیگر راه‌های مراقبتی خاص به نوع لاک پشتتان بستگی دارد.
  1. غذا دادن به لاک پشت
تغذیه لاک پشت
  1. غذایی برای لاک پشت بخرید که روی آن مناسب برای نوع و گونه لاک پشت شما درج شده باشد. از پت شاپ پلت مخصوص لاک پشت یا غذای کنسروی لاک پشت خریداری کنید. اکثر لاک پشت هایی که به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شوند، هم نیاز به پروتئین حیوانی دارند و هم سبزیجات. غذاهایی که از پت شاپ می‌خرید، بیشتر نیازهای غذایی لاک پشت را تامین می‌کند، در نگهداری لاک پشت اما باید رژیم غذایی او را کامل کنید تا از سلامت این حیوان خانگی اطمینان حاصل کنید.
ماهی و سبزیجات برای لاک پشت
  1. رژیم غذایی لاک پشتتان را با ماهی، بی مهرگان و سبزیجات کامل کنید. برای لاک پشتتان ماهی‌های گوپی یا کپور یخ زده و زنده، ملخ و جیرجیرک تهیه کنید. علاوه بر این، سبزیجاتی مانند کلم برگ، کاهو، قاصدک و هویج را خرد کنید و به غذای لاک پشت اضافه کنید.
  • غذاهایی که به لاک پشت می‌دهید را تغییر دهید تا وعده‌های غذایی او جذاب باشد. 1 یا 2 بار در هفته می‌توانید غذاهایی را که از مغازه تهیه می‌کنید به او بدهید و 1 یا 2 بار در هفته نیز غذاهای خانگی به او بدهید.
  • ماهی‌ها و حشرات زنده می‌توانند باعث تحریک ذهنی لاک پشت شود.
  • برای جلوگیری از خفه شدن لاک پشت، سبزیجات را به قطعاتی کوچک‌تر از دهان لاک پشتتان تقسیم کنید.
غذا دادن به لاک پشت
  1. سه تا چهار بار بار در هفته به لاک پشت غذا بدهید. اکثر گونه‌های لاک پشت هایی که معمولاً به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شوند، نیاز دارند تا یک روز در میان غذا بخورند؛ اما حتماً این موضوع را با پرورش دهنده لاک پشت یا پت شاپ چک کنید تا مطمئن شوید. این پرورش دهندگان را از سایت چارپا میتوانید به آسانی در گروه خزندگان پیدا کنید. صبح‌ها بهترین زمان برای غذا دادن است زیرا لاک پشت ها صبح زود فعالیت بیشتری دارند. تعیین مقدار دقیق غذا نیاز به کمی مهارت دارد و علم دقیقی نیست.
  • به عنوان قاعده کلی این موضوع را مدنظر قرار دهید که مقداری به لاک پشت غذا بدهید که بتواند در مدت 5 دقیقه آن را بخورد. اولین بار که به آن غذا می‌دهید، با دقت نگاه کنید تا مقدار دقیق دستتان بیاید. لاک پشت ها بر حسب فرصت‌هایی که برایشان پیش می‌آید، غذا می‌خورند؛ به همین دلیل اگر منبع غذایی نامحدود در اختیارشان باشد، می‌توانند بیش از اندازه غذا بخورند.
  • اگر لاک پشت آبی دارید، غذا را مستقیماً در آب او قرار دهید. اگر غذا در آب نباشد، لاک پشت های آبی نمی‌توانند غذا را ببلعند. بعد از 5 دقیقه، غذای اضافه را با یک تور از آب بیرون بیاورید تا آب تمیز بماند.
  • برای لاک پشت خاکی نیز یک ظرف غذا قرار دهید و بعد از 5 دقیقه غذا را بردارید.
پودر کلسیم برای لاک پشت
  1. یک بار در میان در وعده غذایی لاک پشتتان کلسیم قرار دهید. می‌توانید پودر کربنات کلسیم را به صورت آنلاین خریداری کنید و یا از پت شاپ بخرید. مقدار کمی از آن را 1 یا 2 بار در هفته بر روی غذای لاک پشتتان بپاشید تا مطمئن شوید که نیاز او به کلسیم تامین می‌شود.
  • لاک پشت ها برای محکم ماندن لاک خود، که از جنس استخوان است، به کلسیم بسیار زیادی نیاز دارند.
  • اگر لاک پشت آبی دارید، می‌توانید یک سنگ کلسیم کربنات در آب قرار دهید تا آن را بجود.
  1. حفظ سلامت لاک پشت
لاک پشت
  1. مرتب لاک پشت را بررسی کنید تا علائم بیماری را متوجه شوید. هر 1 یا 2 روز در میان، لاک پشت را یک معاینه سریع انجام دهید، مانند زمانی که به او غذا می‌دهید. مطمون شوید که پوست و لاک آن لطیف است و هیچ گونه لکه، تاول یا جوش روی آن وجود ندارد. چشم‌ها، بینی و دهان آن را بررسی کنید تا هیچ گونه ترشحی از آن‌ها نیاید یا تغییر رنگ نداده باشند. هر گونه تعییر غیرعادی در رفتار او را بررسی کنید.
  • لاک پشت ها به طور کلی از سلامت خوبی برخوردار هستند اما مستعد انواع عفونت، سوء تغذیه و مشکلات چشمی هستند. اگر متوجه علائم نگران‌کننده‌ای مانند نرم شدن یا چرم‌مانند شدن لاک، کدر شدن چشم‌ها و یا تاول بر روی پوست لاک پشت شدید، آن را نزد دامپزشکی ببرید که تجربه درمان لاک پشت ها را دارد.
  • می‌توانید در چارپا به دنبال یک دامپزشک باتجربه در نزدیکی محل سکونتتان باشید یا از پرورش‌دهنده لاک پشت یا پت شاپ اطلاعات دامپزشک آنها را بگیرید.
تور مخصوص تمیز کردن آکواریوم
  1. هر روز با یک تور زباله‌ها را از محفظه بیرون بیاورید. برای آن که آب را تا حد تمیز نگه دارید، هر روز مدفوع لاک پشت، غذاهای باقی مانده و دیگر زباله‌ها را از محفظه بیرون بیاورید. بعد از دست زدن به داخل محظه یا دست زدن به لاک پشت، دستتان را بشویید.
  • لاک پشت ها دارای باکتری سالمونلا هستند که می‌تواند باعث بروز اسهال و استفراغ در انسان شود.
سطح اسیدیته آب
  1. میزان pH، آمونیاک، نیتریت و نیترات آب را هر چند روز یک بار بررسی کنید. یک کیت تست آب آکواریوم از پت شاپ یا فروشگاه‌های آنلاین خریداری کنید. مطمئن شوید که سطح pH آب بین 6.0 و 8.0 باشد یا در بدترین حالت دارای pH خنثی باشد. باید سطح آمونیاک 0، سطح نیتریت کمتر از 0.5 ppm و سطح نیترات کمتر از 40 ppm باشد.
  • لاک پشت آب می‌خورد و به همین دلیل حتماً باید آب را تست کنید و آن را تمیز نگه دارید. اگر pH آب متعادل نیست، یک عامل متعادل کننده pH از پت شاپ خریداری کنید. اگر سطح آمونیاک، نیترات یا نیتریت بالا است، آب را عوض کنید و فیلتر جدید و بهتری در آن قرار دهید.
عوض کردن آب آکواریوم
  1. 25 درصد از آب آکواریوم را به صورت هفتگی عوض کنید. از یک سطل یا یک لوله انتقال آب استفاده کنید و یک چهارم آب داخل محفظه را بیرون بیاورید و دور بریزید. سپس به همان مقدار، آب تازه‌ای به داخل محفظه انتقال دهید.
  • آب حاوی باکتری‌های مفید است؛ تا جای ممکن از عوض کردن کامل آب خودداری کنید.
تمیز کردن آکواریوم
  1. هر 3 هفته یک بار محفظه را تمیز کنید. لاک پشت را در محفظه ذخیره‌ای که دارید قرار دهید تا بتوانید محیط اصلی نگهداری حیوان را تمیز کنید. یک چهارم آب یا یک دوم از آب را نگه دارید و مابقی را به همراه خزه یا خاک کهنه بیرون بریزید. سپس سنگ‌ها، جعبه مخفی‌گاه و درون محفظه را به کمک 1 پیمانه وایتکس و 10 پیمانه آب گرم تمیز کنید.
  • کل محفظه و لوازم جانبی را بشویید و اطمینان پیدا کنید که هیچ اثری از وایتکس باقی نمانده است. بعد از آن که کل محفظه و لوازم جانبی را به طور کامل آبکشی کردید، محل زندگی لاک پشت را دوباره نظم دهید و آن را با آب پر کنید.
  • بعد از شستن محفظه، دستتان را حتماً بشویید و سینک یا وان را با وایتکس ضدعفونی کنید. به یاد داشته باشید که لاک پشت ها میکروب‌هایی دارند که می‌توانند انسان را مریض کنند.

امیدوارم این مطلب برای عزیزانی که لاک پشت دارند کارآمد واقه شود. این مطالب به کمک دوستان سایت چارپا و مجله پت ها برای شما تهیه و تنظیم شده است. افرادی که بیشتر به لاک پشتاشان اهمیت میدهند. همچنین برای خرید موارد مصرفی یا انواع لاک پشت به سایت چارپا میتوانید مراجعه نمایید.

منبع: پتها

نوشته نکات نگهداری از لاک پشت خانگی اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
https://shikpet.ir/%d9%86%da%af%d9%87%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d9%84%d8%a7%da%a9-%d9%be%d8%b4%d8%aa-%d8%ae%d8%a7%d9%86%da%af%db%8c.pet2964/feed 0