🐇 نژاد جوندگان

خرگوش نژاد لوپ هلندی

معرفی خرگوش نژاد لوپ هلندی (Holland Lop)

لوپ هلندی (Holland Lop) یک خرگوش کوتوله است که این یعنی وزنش باید حدود یک‌ونیم کیلوگرم باشد. آن‌ها هیکلی پهن اما کوتاه دارند. حالت قرارگیری بدن‌شان تقریباً شبیه به گربه‌هاست. معمولاً روی پاهای پشتی‌شان و به‌ندرت روی پاهای جلویی تکیه می‌کنند. کلهٔ لوپ هلندی پهن با خزی پف‌پفی در پشت سرش است که به آن تاج می‌گویند. این تاج باید ضخیم، پهن و درست بالای سرشان باشد.

بااین‌که بدن تپل و کلهٔ گرد و پف‌پفی‌شان برای این‌که آن‌ها را به موجوداتی شیرین تبدیل کند کافی است، درواقع گوش‌های پُل و نرم‌شان است که باعث دوست داشتنی و خاص بودن این نژاد شده‌است. بدون‌شک، معروف‌ترین ویژگی لوپ هلندی گوش‌های دراز و پشمالوشان است که دو طرف کله‌شان آویزان است.

لوپ هلندی یکی از محبوب‌ترین نژادهای خرگوش است و این محبوبیت فقط به‌خاطر ظاهر دوست‌داشتنی‌شان نیست. لوپ هلندی خرگوشی شیرین با رفتاری دوستانه و خونسرد است که عاشق شخصیتش می‌شوید.

تاریخچه خرگوش لوپ هلندی

پروریش نژاد لوپ هلندی بیشتر از یک دهه طول کشیده‌است. آدریان دِ کاک، که هلندی بود، می‌خواست ویژگی‌های خرگوش لوپ فرانسوی و خرگوش نژاد کوتولهٔ هلندی را با هم ترکیب کند. این‌ها دو نژاد کاملاً متفاوت‌اند، به همین دلیل ترکیب‌شان چندان ساده نبود، متأسفانه تلاش‌های اولیهٔ دِ کاک موفق نبود. دلیلش آن بود که گوش‌های خرگوش‌ها صاف و سیخ می‌ایستاد و آن حالت آویزانی لوپ هلندی را نداشت. در سال ۱۹۵۲، دِ کاک یکی از این خرگوش‌ها را با لوپ انگلیسی ترکیب کرد و بعد از چند بار تلاش، بالاخره توانست لوپ هلندی را با ویژگی گوش‌های افتادهٔ لوپ فرانسوی پرورش دهد.

این نژاد در سال ۱۹۶۴ توسط باشگاه ملی خرگوش در هلند و در سال ۱۹۷۶ توسط انجمن پرورش‌دهندگان خرگوش ایالات‌متحده به رسمیت شناخته شد.

ویژگی‌های ظاهری خرگوش لوپ هلندی

موهای لوپ هلندی پرپشت است و قدی متوسط دارد. پوشش بدن‌شان براق و نرم است و برای حفظ زیبایی‌شان نیاز به مراقبت و نگهداری زیادی نیست.

به‌طور کلی برس کشیدن یک تا دو بار در هفته برای‌شان کافی است. با برس مخصوص به آرامی موهاشان را شانه بزنید تا از ایجاد گره جلوگیری شود و موهاشان همیشه مرتب و زیبا بماند. البته هدف از شانه کشیدن فقط حفظ زیبایی ظاهر خرگوش‌تان نیست. خرگوش‌ها به‌شدت برای نظافت خودشان را لیس می‌زنند و به همین دلیل همیشه مقدار زیادی از موهاشان وارد دهان‌شان می‌شود که می‌تواند منجر به انسداد روده حاد در آن‌ها شود که حتی کشنده است؛ بنابراین با شانه کشیدن مرتب می‌تواند مقدار زیادی از موهای مردهٔ روی پوست‌شان را جمع کنید تا وارد دهان‌شان نشود.

این شانه‌کشی مخصوصاً در فصل ریزش موهاشان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. با تغییر فصل متوجه می‌شوید که ریزش موی خرگوش‌تان بیشتر شده‌است و طی این دوران ممکن است نیاز باشد حتی چند بار در روز موهاشان را شانه بزنید.

حمام کردن به‌هیچ‌عنوان برای خرگوش‌ها پیشنهاد نمی‌شود. نه‌تنها آن‌ها علاقه‌ای به حمام کردن ندارند، این کار می‌تواند استرس خیلی زیادی برای‌شان ایجاد کند. اگر خرگوش‌تان کثیف شد، می‌توانید با پنبهٔ مرطوب یا دستمال مرطوب مخصوص پت‌ها موهایش را تمیز کنید، شاید این‌طور تمیز کردن زمان بیشتری ببرد اما برای خرگوش‌تان بسیار بهتر است.

این نژاد خرگوش در رنگ‌ها مختلفی وجود دارد که به‌طور کلی به دو دستهٔ اصلی تقسیم می‌شوند: تک‌رنگ و چندرنگ. بعضی از انواع متنوع رنگ‌های آن‌ها عبارتند از:

  • گروه لوپ‌ها: سیاه، آبی، شکلاتی، بنفش مایل به قرمز، یاقونی مایل به زرد.
  • گروه چشم‌یاقوتی: شاه‌بلوطی، شکلاتی. سنجابی، سیاه‌گوش، اوپال
  • گروه شکسته: ترکیب هر رنگی با رنگ سفید
  • گروه سفید مشخص: سیاه، آبی، شکلاتی، یاسی
  • گروه سایه‌دار: سموری، خاتمی، لاک‌پشتی
  • تنوع رنگی بالای این نژاد خرگوش یکی از دلایل محبوبیت و شیرین بودن این نژاد است.

مراقبت و نگهداری از خرگوش لوپ هلندی

شاد و سالم نگه داشتن یک لوپ هلندی نیاز به زمان و تلاش زیادی ندارد. به‌نسبت نگهداری از سگ و گربه، خرگوش‌ها نیاز کم‌تری به نگهداری و مراقبت دارند. رژیم‌غذایی خوب و سپری کردن وقت کافی در داخل و خارج از لانه، دو اصل مهم برای نگهداری از خرگوش‌هاست.

اولین چیزی که باید به آن توجه کنید، لانه‌ای است که برای خرگوش‌تان آماده می‌کنید. درست است که لوپ هلندی خرگوش کوچکی است اما این دلیل نمی‌شود فضای کوچکی در اختیارش قرار دهید. آن‌ها هم برای خوشحال بودن نیاز به فضای وسیع دارند. ممکن است شما جزو آن دسته افراد باشید که دوست داشته باشید خرگوش‌تان بتواند در کل خانه رفت‌وآمد کند. در چنین شرایطی باید خانه‌تان را برای گشت و گذار خرگوش ایمن کنید. دقت کنید که هیچ سیم یا اشیای خطرناکی در دسترش او نباشد. برای این خرگوش‌ها هم باید حتماً یک لانهٔ جداگانه و دستشویی مخصوص فراهم کنید که حریم شخصی خود را داشته باشند.

دقت کنید که کف لانهٔ خرگوش‌ها به‌هیچ‌وجه نباید توری باشد زیرا می‌تواند به پای آن‌ها آسیب بزند. کف لانه‌شان را با بستری گرم و نرم بپوشانید و حتماً روزی یک مرتبه آن را تمیز کنید و هفته‌ای یک بار هم بستر را عوض کنید.

اندازهٔ لانهٔ خرگوش باید به قدری باشد که بتواند به‌راحتی در آن حرکت کند. اندازهٔ لانه باید حداقل ۴۵ تا ۶۵ سانتی‌متر باشد و اگر بزرگ‌تر بود که چه بهتر! صرف‌نظر از اندازهٔ لانه، خرگوش‌تان باید حتماً زمانی از روز را خارج از لانه‌اش سپری کند تا کمی فعالیت کرده و با اعضای خانواده معاشرت کند.

رژیم‌غذایی خرگوش‌تان هم باید ۷۰ درصد از یونجه و علوفهٔ تازهٔ باکیفیت و مابقی آن از مخلوط میوه‌ها، سبزیجات و پلت تشکیل شود. ممکن است بعد از مدتی متوجه شوید که خرگوش‌تان به یک میوه بیشتر از سایر میوه‌ها علاقه نشان می‌دهد (مثلاً سیب). می‌توانید این میوهٔ محبوبش را یک امتیاز به حساب آورده و در زمان تمرین و آموزش از آن به‌عنوان تشویقی برای خرگوش‌تان استفاده کنید.

سلامت خرگوش لوپ هلندی

خوشبختانه خرگوش لوپ هلندی درمقابل بیماری‌های ارثی آسیب‌پذیر نیست اما مراقبت خوب و درست از خرگوش‌تان باعث می‌شود زندگی باکیفیت‌تری را تجربه کنند. حتماً باید به‌صورت منظم دندان‌های خرگوش‌تان را چک کنید تا زیادی بلند نشده باشند چون باعث می‌شود به داخل فک و دهان‌شان فرو برود و بسیار دردناک است. رژیم‌غذایی‌ای که در آن از مقدار زیادی یونجه و علوفهٔ تازه استفاده شود، کمک می‌کند که این اتفاق نیفتد زیرا یونجه به‌صورت طبیعی دندان‌های خرگوش را کوتاه می‌کند.

خرگوش نژاد لوپ هلندی

شخصیت و رفتار خرگوش لوپ هلندی

برای شکوفایی کامل شخصیت لوپ‌هلندی، خیلی مهم است که ساعات کافی از روز را خارج از لانه یا قفس‌شان سپری کنند. این‌کار کمک می‌کند کمی فعالیت کنند، آفتاب بگیرند و از همه مهم‌تر با آدم‌ها معاشرت کنند.

لوپ هلندی خرگوشی تقریباً فعال است و وقتی هوا خوب باشد از بیرون رفتن هم لذت می‌برد. البته بهتر است آن‌ها را در حیاط‌هایی که خصارکشی ایمن دارند رها کنید و حتماً چشم‌تان به‌شان باشد. این‌کار در عین این‌که به خرگوش‌تان کمی آزادی می‌دهد، باعث می‌شود ناگهان گم شان نکنید. بااین‌که کنترل خرگوش‌ها شاید به‌ظاهر راحت‌تر از سگ‌ها و گربه‌ها بیاید، اما وقتی خرگوش‌ها هیجان‌زده می‌شوند، خیلی سریع ممکن است از شما دور شوند و انواع و اقسام شیطنت ازشان سر بزند.

درمورد اسباب‌بازی‌ها، هر خرگوش سلیقه و علایق خاص خودش را دارد و ممکن است از بعضی اسباب‌بازی‌ها برای جویدن و سرگرم کردن خودش خوشش بیاید. این اسباب‌بازی ممکن است به‌سادگی یک رول دستمال‌کاغذی یا لوکسی یک اسباب‌بازی فکری گران باشد.

تنها راهی که می‌توانید بفهمید خرگوش شما از چه نوع اسباب‌بازی‌ای خوشش می‌آید، این است که انتخاب‌های مختلفی پیش روی او بگذارید و ببینید کدام را ترجیح می‌دهد. نمی‌توانید خرگوشی را مجبور به بازی کردن کنید، فقط می‌توانید نحوهٔ بازی او و دردسرهایی را که در آن می‌افتد کنترل کنید.

ناهید صابری

شدیدا علاقه مند به حیوانات هستم و در سایت شیک پت سعی دارم تا اطلاعات و آموزش های لازم برای نگهداری از حیوانات خانگی را گرد هم بیاورم. خوشحال میشم در تجربیات خودتون رو در بخش نظرات هر بخش با ما به اشتراک بذارید تا بتونیم اطلاعات جامع تری رو در مورد سگها، گربه ها و حیوانات دیگر در این وبسایت اشتراک گذاری کنیم.

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام من حدودا دوهفته هست که یک خرگوش لوپ خریدم و کوچولو هست و گوشهاش رو به بالا بود ,اونقدر کثیف شده بود که مجبور شدم ببرمش حماماما بعد از حمام گوشاش اومدن پایین آیا مشکلی براش پیش اومده؟ و اینکه ادرارش الان دیدم سفیده

    1. با سلام، نژاد خرگوشتون چیه؟ و اینکه عموما چون خرگوشها به صورت مداوم در حال پاکسازی خودشون هستن دقیقا مثل گربه ها و لایه محافظی که روی پوستشون دارن بو ممکنه آسیب ببینه بهتره شستشو و وارد آب نشن، و ممکنه این موضوع باعث تنش در خرگوش باشه و سعی کنید با بازی و خوراکی های مفید برای خرگوش ها مراقب لازم رو داشته باشید. و اگر ممکن باشه حتما به دامپزشک نزدیک محل زندگیتون مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا