🐱 نژاد گربه

گربه نژاد راشن بلو

معرفی گربه نژاد راشن بلو (Russian Blue)

گربهٔ راشِن بلو (Russian Blue) به‌خاطر اندام باشکوه و درعین‌حال عضلانی‌اش به دوبرمن پینشر گربه‌ها معروف است. اگر گربه‌ای آرام و باهوش می‌خواهید، این گربه مناسب شماست.

تاریخچه گربه راشن بلو

مثل بسیاری از نژادهای گربه، درمورد تاریخچهٔ این نژاد هم اطلاعات خیلی زیادی در دسترس نیست. گفته می‌شود این نژاد، حیوان موردعلاقهٔ تزارهای روس بوده‌است. راشِن بلوها احتمالاً در اواسط دهه ۱۸۶۰ از طریق کشتی به انگلستان و شمال اروپا برده شده‌اند و در آغاز قرن بیستم به یکی از گربه‌های معروف انگلستان تبدیل شدند. این نژاد در اواسط قرن بیستم به‌مرور به خانه‌های مردم در آمریکا هم راه یافت و امروزه جزو گربه‌های محبوب در آمریکا به‌شمار می‌رود.

راشن بلو در جنگ جهانی دوم تا مرز انقراض پیش رفت. اما توانست موجودیت خود را حفظ کند و به لطف پرورش گسترده این گربه در حوزه اسکاندیناوی، شکوه گذشته خود را بازیافت. اصل و نسب این گربه زیبا هنوز مشخص نیست با این حال گفته می‌شود اجداد این گربه در بندر آرخانگِلْسک در شمال روسیه زندگی می‌کرده‌اند.

گربه راشن بلو
گربه راشن بلو

شخصیت گربه راشن بلو

راشِن بلو معروف است که گربه‌ای آرام، ساکت و تقریباً خجالتی است اما اشتباه برداشت نکنید. شاید این نژاد طبیعتی محافظه‌کار و آرام داشته باشد اما عاشق بازی کردن است و از پریدن و بالا رفتن به جاهای بلند در خانه لذت می‌برد، محل‌های بلندی که بتواند قبل از این‌که تصمیم بگیرد در فعالیت شما همراهی‌تان کند، از آن‌جا زیر نظرتان بگیرد. مهمان‌ها مورد توجهٔ فوری او قرار نمی‌گیرند اما درمقابل اعضای خانواده، مخصوصاً فرد محبوبش در خانه، بسیار وفادار است، همه‌جا دنبالش می‌کند و حتی ممکن است روی شانه‌اش بماند. گربهٔ راشِن بلو گربهٔ حساسی است که دوست ندارد نادیده گرفته شود و اگر به اندازه که دوست دارد به او توجه و محبت نشد، ناراحت خواهد شد. کمبود محبت ممکن است باعث شود مضطرب و ترسو شود.

بااین‌که گربهٔ راشِن بلو از همراهی شما لذت می‌برد، اما وقتی در طول روز شما سر کارید، توانایی سرگرم کردن خودش را دارد. برخلاف بعضی از نژادهای باهوش و فعال، گربهٔ راشِن بلو اصلاً خرابکار نیست و مثل یک بالرین ظریف در خانه قدم برمی‌دارد. وقتی خانه باشید، با حس ظریف شوخ‌طبعی‌اش سرگرم‌تان می‌کند. فقط مطمئن شوید که با او می‌خندید نه به او چون بسیار مغرور است و دوست ندارد کسی مسخره‌اش کند.

محیط‌های آرام و باثبات برای این گربه بهتر است. او از تغییر خوشش نمی‌آید و مخصوصاً خیلی برایش مهم است که غذایش سر ساعت سرو شود. مطمئن باشید که صبح‌ها ساعت خوبی برای بیدار کردن‌تان است و هیچ‌وقت از کارتان جا نمی‌مانید.

اگر برای ایجاد رابطه با گربهٔ راشِن بلو وقت بگذارید، مطمئن باشید که پیوندی عمیق و عاطفی با این گربهٔ دوست داشتنی برقرار خواهید کرد.

سلامت گربه راشن بلو

گربه‌ها چه از نژادی اصیل و چه میکس باشند همیشه در معرض ابتلا به مشکلات سلامتی‌ای قرار دارند که ممکن است ریشهٔ ژنتیکی داشته باشد. اما گربهٔ راشِن بلو عموماً گربهٔ سالمی است. تنها نگرانی سرپرست این نژاد می‌تواند اشتهای زیاد او باشد که ممکن است منجر به اضافه‌وزن و چاقی او شود.

مراقبت و نگهداری از گربه راشن بلو

موهای متراکم گربه راشِن بلو باید دو بار در هفته شانه زده شود تا موهای مُرده جدا شوند و روغن پوست به‌طور یکنواخت روی سطح بدنش پخش شود.

برای جلوگیری از بیماری‌های پریودونتال (دهان و دندان) دندان‌هاشان باید مسواک شود. بهتر است این کار به‌صورت روزانه انجام شود، اما مسواک زدن هفته‌ای یک بار هم باز بهتر از هیچ است. هر چند هفته یک‌بار هم ناخن‌هاشان باید کوتاه شود.

لیترباکس‌شان باید همیشه تمیز باشد. گربه‌های بسیار نسبت به نظافت خودشان حساس‌اند و تمیز بودن ظرف دستشویی‌شان کمک می‌کند موها و پوست‌شان هم تمیز بماند.

برای جلوگیری از بیماری‌هایی که ممکن است از گربه‌های دیگر سرایت کند، حملهٔ سگ‌ها و خطرات دیگری که گربه‌های بیرون را تهدید می‌کند، بهتر است گربهٔ راشِن بلو را همیشه در خانه نگه دارید. همچنین وقتی از خانه بیرون می‌روند، احتمال دزدیده‌شدن‌شان بسیار زیاد است.

ویژگی‌های ظاهری گربه راشن بلو

اندام باشکوه و درعین‌حال عضلانی گربهٔ راشِن بلو باعث می‌شود او را دوبرمن‌پینشر گربه‌ها بدانیم. شکل اندام او را نیمه‌خارجی می‌نامند، زیرا چیزی بین اندام کوتاه و جمع‌وجور پرشین‌ها و زوایای کشیدهٔ نژادهای شرقی مثل گربهٔ سیامی است. طبق انجمن دوستداران گربه‌ها، استاندارد راشِن بلو سری ظریف با اندازه‌ای متوسط و مثلثی و پوزه‌ای گرد دارد. شکل مثلثی سر راشِن بلو باعث می‌شود او را به مار کبرا تشبیه کنند، البته توصیف خطرناکی برای این گربهٔ شیرین است. گوش‌های بزرگ این نژاد پهن و نوک‌تیز است. چشمانش گرد و سبز رنگ است و فاصلهٔ مناسبی از هم دارند.

راشِن بلو به لبخند مونا لیزا مانند چهره‌اش هم معروف است. حالت رو به بالای دهانش طوری است که انگار در حال لبخند زدن است. گردن ظریفش به شانه‌هایی بلند و درنهایت بدنی کشیده ولی عضلانی وصل می‌شود. بدنش با خزی دولایه، کوتاه با بافتی پشمالو مانند خز سگ آبی یا شیر دریایی پوشیده شده‌است. نوک خزها رنگ نقره‌فامی دارد که در کل ظاهری درخشنده به پوشش بدنش می‌دهد. وقتی نوازشش می‌کنید و دست‌تان را لای موهایش فرومی‌کنید، رد انگشتان‌تان باقی می‌ماند، مگر اینکه این کار را آرام و ملایم انجام دهید. تنه‌اش روی پاهایی کشیده، استخوانی و پنجه‌هایی کوچک و گرد قرار گرفته‌است. کف پنجه‌هایش صورتی یاسی یا ارغوانی رنگ است. دُمش بلند ولی متناسب با اندازه بدنش است.

راشِن بلو به رنگ منحصربه‌فردی که پوشش بدنش دارد، معروف است. به چشم مردم عادی که با نژادهای گربه آشنایی چندانی ندارند، ممکن است پوشش بدنش خاکستری به نظر بیاید، اما برای پرورش‌دهندگان و متخصصان نژاد گربه این پوشش آبی روشن با نوک نقره‌فام است و ظاهری درخشان دارد. توله‌های راشِن بلو با خط‌هایی راه‌راه روی پوشش بدن شان متولد می‌شوند که یادآور ژن «تَبی» است که همهٔ گربه‌ها دارند، حتی اگر خزشان راه‌راه نباشد. این خط‌ها به‌مرور از بین می‌رود و تا بلوغ کاملاً از روی بدن‌شان محو می‌شود.

شاید فکر کنید که راشِن‌بلو فقط رنگ آبی دارد اما در انجمن‌های دیگری به جز انجمن CFA این نژاد استانداردهای آزادتری دارد. برای مثال در کشور استرالیا و نیوزیلند به این نژاد «راشن» گفته می‌شود و به رنگ‌های سفید (راشن وایت)، مشکی (راشن بلک) و هم چنین آبی کلاسیک هم یافت می‌شود. انجمن گربه آمریکا، راشن بلوی سیاه را هم مورد تأیید قرار داده‌است.

ارتباط گربه راشن بلو با بچه‌ها و پت‌های دیگر

نژاد راشِن بلو نسبت به بچه‌ها طبیعتی پرتحمل دارند، البته اگر بچه‌ها با آن‌ها با مهربانی و ادب رفتار کنند. حتی دست زدن‌های کودکان نوپا را هم تحمل می‌کنند، اما باید مطمئن باشند که قرار نیست آسیبی به آن‌ها برسد و در صورت لزوم از محل دور می‌شوند و به یک جای بلند می‌روند تا کودک اشتباهی توی سرشان نکوبد. تمامِ این‌ها یعنی از گربهٔ ملایم و صبور راشِن بلو باید همیشه دربرابر بدرفتاری محافظت شود. به همین دلیل همیشه وقتی کودکان قصد نوازش گربه را دارند، باید در محل حضور داشته باشید.

راشِن بلو با حیوانات دیگر هم ازجمله سگ‌ها کنار می‌آید، البته به شرط آن‌که آن حیوان دنبال‌شان نکند یا تهدیدی برای آن‌ها نباشد. بهتر است در ابتدای کار با احتیاط و در شرایط کنترل‌شده آن‌ها را به هم معرفی کنید تا کم‌کم یاد بگیرند که با هم کنار بیایند.

ناهید صابری

شدیدا علاقه مند به حیوانات هستم و در سایت شیک پت سعی دارم تا اطلاعات و آموزش های لازم برای نگهداری از حیوانات خانگی را گرد هم بیاورم. خوشحال میشم در تجربیات خودتون رو در بخش نظرات هر بخش با ما به اشتراک بذارید تا بتونیم اطلاعات جامع تری رو در مورد سگها، گربه ها و حیوانات دیگر در این وبسایت اشتراک گذاری کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا