🍖 معرفی غذای های سگ صفحه 1 از 1 https://shikpet.ir/نگهداری-از-سگ/معرفی-غذای-های-سگ مجله اینترنتی تخصصی حیوانات خانگی(پت)، راهنمایی انتخاب و خرید پت و محصولات نگهداری و غذایی حیوانات خانگی Wed, 09 Feb 2022 12:12:53 +0000 fa-IR hourly 1 https://wordpress.org/?v=6.5.3 https://shikpet.ir/wp-content/uploads/2021/03/cropped-fivshikpet32-32-32x32.png 🍖 معرفی غذای های سگ صفحه 1 از 1 https://shikpet.ir/نگهداری-از-سگ/معرفی-غذای-های-سگ 32 32 چند بار در روز به سگم غذا بدهم؟ https://shikpet.ir/%d8%aa%d8%b9%d8%af%d8%a7%d8%af-%d8%af%d9%81%d8%b9%d8%a7%d8%aa-%d8%ba%d8%b0%d8%a7-%d8%af%d8%a7%d8%af%d9%86-%d8%a8%d9%87-%d8%b3%da%af-%d9%87%d8%a7.pet6330 https://shikpet.ir/%d8%aa%d8%b9%d8%af%d8%a7%d8%af-%d8%af%d9%81%d8%b9%d8%a7%d8%aa-%d8%ba%d8%b0%d8%a7-%d8%af%d8%a7%d8%af%d9%86-%d8%a8%d9%87-%d8%b3%da%af-%d9%87%d8%a7.pet6330#respond Wed, 09 Feb 2022 12:12:49 +0000 https://shikpet.ir/?p=6330 برای اکثر سگ های بالغ، دو وعده غذایی در روز برای حفظ وزن و سلامت سگ بهینه است. بسته به سن و شرایط سلامتی سگ شما ممکن است به دفعات بیشتر غذا دهید. صرف نظر از اینکه چند بار در طول روز تغذیه می‌کنید، سعی کنید یک برنامه غذایی ثابت را برای ایجاد عادات غذایی …

نوشته چند بار در روز به سگم غذا بدهم؟ اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
برای اکثر سگ های بالغ، دو وعده غذایی در روز برای حفظ وزن و سلامت سگ بهینه است. بسته به سن و شرایط سلامتی سگ شما ممکن است به دفعات بیشتر غذا دهید. صرف نظر از اینکه چند بار در طول روز تغذیه می‌کنید، سعی کنید یک برنامه غذایی ثابت را برای ایجاد عادات غذایی خوب حفظ کنید. با دامپزشک خود مشورت کنید تا بهترین نوع و مقدار غذایی که سگ شما در مراحل مختلف زندگی خود نیاز دارد را تعیین کند تا وزن و سیستم گوارشی سالمی داشته باشد.

توله سگها  باید ۴ وعده در روز تغذیه شوند. این مقدار از ۴ تا ۶ ماهگی به ۳ وعده در روز کاهش می یابد. فاصله غذا دادن به سگ، باید با سن و نژاد سگ متناسب باشد. رژیم های غذایی مخصوص توله سگ ها مواد غذایی لازم برای رشد استخوان ها و حفظ سلامت سگ ها را فراهم می کند.

در مورد فاصله غذا دادن به سگ ها، باید بدایم که سگهای یک ساله یا بزرگتر باید 1 الی 2 بار در روز تغذیه شوند. نژادهای کوچک بسیار بیشتر از نژادهای بزرگ انرژی می سوزانند بنابراین باید 2 الی 3 وعده در روز تغذیه شوند.

نکات تغذیه ای سگ ها:

  • موقع غذا خوردن آب کافی در اختیار سگ خود قرار دهید.
  • رژیم غذایی سگ خود را هرگز به صورت ناگهانی تغییر ندهید. در صورت نیاز رژیم غذایی حیوان خانگی باید به تدریج و طی یک دوره 7 الی 10 روزه تغییر کند.
  • آرامش سگ خود را در هنگام غذا خوردن بهم نزنید. برداشتن کاسه در هنگام غذا خوردن باعث اضطراب و در نتیجه رفتار پرخاشگرانه در حیوان خانگی شما می شود.
  • بهتر است برای سگ خانگی خود از انواع غذاهای مخصوص استفاده کرده و هیچ گونه مکمل دیگری به آن اضافه نکنید مگر اینکه توسط دامپزشک توصیه شود. مصرف بیش از حد مکمل می تواند برای سگ خانگی شما مضر باشد.
  • مراقب تغذیه بیش از حد سگ باشید. حیوان خانگی شما به هیچ وجه نباید بیشتر از مقدار نیاز غذا بخورد. مقدار مناسب غذا معمولا مدفوع سفت و قهوه ای تیره ایجاد می کند. اگر مدفوع سفت بوده اما در انتها نرمتر باشد، نشانه تغذیه بیش از حد است.
  • قبل از مسافرت با اتومبیل به سگ خود غذا ندهید زیرا این امر می تواند باعث بیماری سگ شود. همچنین یک ساعت قبل یا بعد از ورزش هم نباید سگ خود را تغذیه کنید. زیرا این کار می تواند منجر به درد، نفخ و گشاد شدن معده شود که ابتلا به آن در سگ ها بسیار خطرناک است.

چقدر باید به سگم غذا بدهم؟

غذای سگ باید با کیفیت و بدون غلات باشد. هنگام خرید به لیست مواد تشکیل دهنده غذای سگ که بر روی برچسب نوشته شده است، دقت کنید. اگر غذای سگ دارای کیفیت بالا باشد برای تغذیه نژادهای کوچکتر به ازای هر ۱۰ کیلوگرم وزن بدن تقریباً از یک الی یک و نیم فنجان غذا در روز استفاده کنید. زیرا این سگ ها نسبت به نژادهای بزرگتر انرژی بیشتری سوزانده و در نتیجه به کالری بالاتری نیاز دارند. در نژادهای بزرگ و غول پیکر غالباً به ازای هر ۱۰ کیلوگرم وزن بدن باید از ۱ فنجان غذا استفاده کرد.

در هنگام تغذیه مقدار غذای سگ را بر اساس موارد زیر تنظیم کنید:

  • سطح فعالیت سگ
  • متغیرهای محیطی مانند دما
  • میزان کالری واقعی غذا، وزن فعلی سگ
  • کالری اضافی که سگ شما در طول روز علاوه بر وعده های اصلی خود دریافت می کند.

فاصله غذا دادن به سگ در غذاهای آماده سگ

مقدار غذای مورد نیاز حیوانات خانگی در هر وعده باید به ترتیب وزنی بر روی برچسب های غذایی درج شوند. در حالیکه دستورالعمل هایی که توسط تولید کنندگان بر روی برچسب های مواد غذایی نوشته می شود در برند های مختلف با هم تفاوت داشته و بندرت دقیق هستند. عواملی مانند سن، سلامتی، وضعیت تولید مثل و شدت فعالیت و ورزش روزانه بر میزان غذایی که سگ شما باید دریافت کند تأثیر می گذارد. بنابراین هنگام تغذیه حیوان خانگی خود باید همه این عوامل را در نظر بگیرید. همچنین اگر در مورد مقدار غذای مورد نیاز سگ خود شک دارید با دامپزشک مشورت کنید.

غذای با کیفیت بالا انتخاب کنید زیرا غذاهای بی کیفیت باعث مشکلات گوارشی می شوند و اغلب هزینه تمام شده آنها برای شما بیشتر است (زیرا برای سیر شدن باید غذای بیشتری به سگ خود بدهید).

دانستن وزن سگ بسیار مهم است. مرحله بعدی تعیین سطح فعالیت سگ ها است، به یاد داشته باشید که علاوه بر همه عوامل مانند سطح ورزش، سن و غیره باید هرگونه کالری اضافی را هم در نظر بگیرید.

مقدار اولیه غذا را می توان بر این اساس تنظیم کرد. پس از شروع تغذیه با مقدار مناسب غذا، حداقل ماهی یکبار سگ خود را وزن کنید تا مطمئن شوید که دچار اضافه وزن نشده است. در صورت لزوم، مقدار غذا را اندکی کم یا زیاد کنید تا سگ شما در وزن ایده آل خود بماند.

چکار کنم که سگم غذایش را با عجله نخورد؟

سگ هایی که غذای خود را با عجله می خورند ، هنگام تغذیه مقدار زیادی هوا جذب می کنند. حتی می تواند باعث ناراحتی معده و دستگاه گوارش شود. برای تشویق سگ به برداشتن لقمه های کوچتر می توانید یک جسم خارجی مانند توپ فلزی کوچک در کاسه غذا قرار دهید.

اگر بیش از یک حیوان خانگی دارید، به طور جداگانه غذا دهید تا رقابت برای خوردن غذا کاهش پیدا کند.

دستورالعمل های تغذیه برای توله سگ ها

هنگامی که توله سگ های جوان می توانند شروع به خوردن غذای سگ کنند، باید هر روز چهار وعده غذایی کوچک به آنها بدهید. از سه تا شش ماهگی می‌توانید برنامه تغذیه را به سه بار در روز کاهش دهید. وقتی توله سگ شما به شش تا ۱۲ ماهگی رسید، دو بار در روز به او غذا بدهید.

همچنین در این مدت از غذا دادن به توله سگ به غذای بزرگسال تغییر می‌دهید. نژادهای کوچک می‌توانند زودتر از نژادهای بزرگتر جابجا شوند. با دامپزشک خود برای تعیین بهترین زمان برای تغییر به غذای جدید کار کنید. حفظ یک برنامه تنظیم شده نه تنها به روز سگ شما ثبات می‌بخشد، بلکه به آموزش سگتان نیز کمک می‌کند. حدود 10 تا 15 دقیقه پس از غذا خوردن توله سگ خود را بیرون بیاورید و مدفوع کند، زمانی که احتمالاً نیاز به دفع دارد.

برنامه غذایی برای سگ های بالغ

غذا دادن به سگ خود دو بار در روز برای سگ های بالغ توصیه می‌شود. تنظیم زمان غذا می‌تواند به ایجاد روتینی کمک کند که می‌تواند به ایجاد تغییرات آسان تر کمک کند. وقتی کیبل را عوض می کنید، زمان غذا را تعیین کنید به این معنی که سگ شما گرسنه است و احتمال دارد غذای جدید را بخورد. همچنین هنگامی که تغییراتی در زندگی ایجاد می شود مانند یک نوزاد جدید یا حیوان خانگی، راحتی و ثبات را ارائه می‌دهد.

تغذیه آزاد یا ارائه یک وعده غذایی بزرگ توصیه نمی‌شود. همه سگ‌ها پرخوری نمی‌کنند، اما پر نگه داشتن کاسه همیشه به جای غذا دادن به وعده های غذایی کوچکتر می‌تواند چالش هایی ایجاد کند. اگر سگ شما بیمار است، تخمین میزان غذا خوردن او دشوار است. همچنین اگر غذا خوردن سگ شما از کنترل خارج شود، می تواند منجر به چاقی شود. علاوه بر این، می تواند تغییراتی مانند معرفی یک حیوان خانگی جدید را چالش برانگیزتر کند، به خصوص اگر حیوان خانگی جدید غذا خوردن خود را به خوبی تعدیل نکند.

غذای سگ باید نیازهای تغذیه ای را برآورده کند

مطمئن شوید که مقدار مناسبی از غذای مناسب سگ را در زمان تغذیه می‌دهید. خرید غذای حیوانات خانگی حتی برای باتجربه ترین صاحبان سگ نیز می‌تواند سخت باشد. با دامپزشک خود مشورت کنید تا تصمیم بگیرید که بهترین رژیم غذایی برای سگ شما چیست.

غذای سگ خود را با اطمینان از داشتن مواد باکیفیت با مواد پرکننده کم و مناسب برای نژاد و سن او انتخاب کنید. به عنوان مثال، بسته به سن سگ خود، غذای توله سگ، بزرگسال یا سالمند را انتخاب کنید. اطمینان حاصل کنید که غذایی که برای سگ های مسن انتخاب می کنید پروتئین کاهش نیافته باشد. برخی از برندها نیز فرمولاسیون خاصی برای نژادهای اسباب بازی، سگ های نژاد کوچک و سگ های نژاد بزرگ خواهند داشت.

پس از انتخاب غذا، برچسب آن را بررسی کنید تا مشخص شود که بر اساس وزن سگ خود چه مقدار در روز باید غذا بدهید. سپس آن را بر تعداد وعده های غذایی که در روز می خورید تقسیم کنید. این باید به سگ شما مقدار مناسب کالری و مواد مغذی را برای حفظ وزن سگ شما ارائه دهد. ممکن است لازم باشد بسته به سطح فعالیت سگ خود این مقدار را کمی تنظیم کنید.

ملاحظات و نگرانی های بهداشتی در مورد غذای سگ

از تغذیه بیش از حد خودداری کنید که می تواند منجر به افزایش وزن بدن شود. اگر از خوراکی‌ها برای تمرین استفاده می‌کنید، ممکن است لازم باشد مقدار غذای خشکی را که پیشنهاد می‌کنید کاهش دهید تا کالری اضافی دریافت کنید. اگر حیوان خانگی شما در مورد مقدار توصیه شده غذا بیش از حد یا کمبود وزن دارد، حتما با دامپزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که او هیچ گونه نگرانی اساسی برای سلامتی ندارد.

سگ‌هایی که به سرعت یک وعده غذایی بزرگ می‌خورند ممکن است از یک بیماری تهدید کننده زندگی به نام نفخ رنج ببرند. اگرچه علت دقیق نفخ ناشناخته است، خوردن یا نوشیدن سریع و به دنبال آن ورزش ممکن است در این امر نقش داشته باشد. این عارضه بر سگ‌های نژاد بزرگ با سینه‌های عمیق مانند دانمارک‌های بزرگ، پودل‌های استاندارد و وایمارانرها تأثیر می‌گذارد. همیشه قبل از تغییر رژیم غذایی، دارو یا فعالیت بدنی حیوان خانگی خود با دامپزشک خود مشورت کنید. این اطلاعات جایگزین نظر دامپزشک نیست.

بیشتر بخوانید:

نوشته چند بار در روز به سگم غذا بدهم؟ اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
https://shikpet.ir/%d8%aa%d8%b9%d8%af%d8%a7%d8%af-%d8%af%d9%81%d8%b9%d8%a7%d8%aa-%d8%ba%d8%b0%d8%a7-%d8%af%d8%a7%d8%af%d9%86-%d8%a8%d9%87-%d8%b3%da%af-%d9%87%d8%a7.pet6330/feed 0
دادن غذای گربه به سگ https://shikpet.ir/%d8%ba%d8%b0%d8%a7%db%8c-%da%af%d8%b1%d8%a8%d9%87-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%b3%da%af-%d8%ae%d9%88%d8%a8-%db%8c%d8%a7-%d8%a8%d8%af.pet6322 https://shikpet.ir/%d8%ba%d8%b0%d8%a7%db%8c-%da%af%d8%b1%d8%a8%d9%87-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%b3%da%af-%d8%ae%d9%88%d8%a8-%db%8c%d8%a7-%d8%a8%d8%af.pet6322#respond Wed, 02 Feb 2022 15:12:21 +0000 https://shikpet.ir/?p=6322 اگر شما چندین گربه در خانه خود دارید دادن غذای این گربه ها به سگ خود بسیار وسوسه انگیز است.با این حال شما باید این را بدانید که نیازهای غذایی سگ با گربه تفاوت دارد و ممکن است پس از استفاده در مدت طولانی باعث ناراحتی های روده و معده در سگ شود. اطلاعات غذایی …

نوشته دادن غذای گربه به سگ اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
اگر شما چندین گربه در خانه خود دارید دادن غذای این گربه ها به سگ خود بسیار وسوسه انگیز است.با این حال شما باید این را بدانید که نیازهای غذایی سگ با گربه تفاوت دارد و ممکن است پس از استفاده در مدت طولانی باعث ناراحتی های روده و معده در سگ شود.

اطلاعات غذایی سگ و گربه

اگر شما اطلاعات غذایی را که بر روی بسته بندی های غذاهای سگ و گربه را بخوانید و آن ها را با هم مقایسه کنید متوجه آن می شوید که تفاوت زیادی بین مواد محتوی بسته ها و مقدار چربی و فیبر و کربوهیدرات و پروتئین در آن وجود دارد.و به عنوان مثال گربه ها نیاز بیشتری به پروتئین و چربی نسبت به سگها دارند.یکی دیگر از تفاوتها این است که گربه ها به طور کامل گوشتخوارند و غذای آنها از حیوانات و گوشت تشکیل می شود اما سگ ها و خانواده سگ همه چیز خوارند و غذای آنها علاوه بر غذاهای گوشتی غذای گیاهی نیز شامل می شود.

تفاوت‌های غذایی سگ و گربه

  • غذاهای سگ و گربه بسته بندی‌ها و فرمول بندی‌های مختلفی دارند.
  • غذای خشک، کنسرو، تشویقی نرم، تشویقی خشک، منجمد و کم آب همه برای حیوانات خانگی شما در دسترس است.
  • هر کدام از غذاهای فوق از رژیم‌های غذایی متفاوت مانند فاقد غلات، پروتئین بالا، مواد تشکیل دهنده محدود، پروتئین‌های هیدرولیز شده و سایر فرمولاسیون‌های ویژه برای رفع نیازهای حیوانات اهلی حساس یا آلرژیک نیز وجود دارد.
  • تعدد بالای غذاها برای صاحبان حیوانات خانگی دلهره آور است.

سگ‌ها چه غذایی باید بخورند؟

اکثر سگ‌ها با غذاهای خشکی که طبق دستورالعمل‌های AAFCO پیروی می‌کند رشد می‌کنند اما تعداد روزافزون گزینه‌های غذایی خاص باعث شده برخی صاحبان سگ از کیسه‌های غذای سگ تجاری دور شوند.

بیشتر فروشگاه‌های حیوانات خانگی، غذاهایی با ترکیبات گوشت و سبزیجات به صورت بسته‌بندی در یخچال و فریزر در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

اکثر غذاهای سگ که در فروشگاه حیوانات خانگی می‌بینید از دستورالعمل‌های AAFCO پیروی می‌کنند بنابراین تا زمانی که غذایی مخصوص سگ و نیازهای خاص آنها را انتخاب کنید، تغذیه مناسب را تأمین خواهید کرد، مگر اینکه نیاز به مکمل داشته باشد.

همین موارد در مورد غذای گربه هم صادق است، اما این بدان معنا نیست که قابل استفاده بین هر دو گونه هستند.

چرا غذای گربه را نباید به سگ داد؟

دلیل اینکه شما نباید غذای گربه را به سگ بدهید همین تفاوت بین نوع غذای سگ و گربه است.فرمول مواد غذایی مخصوص گربه طوری است که متناسب با سوخت و ساز یک گربه باشد.از آنجا که سوخت و ساز بدن سگ با گربه متفاوت است، این غذا می تواند به ناراحتی های روده و معده و در نتیجه استفراغ و یا اسهال منجر شود.شما باید برای تعیین غذای سگ خود با دامپزشک سگ خود مشورت کنید تا غذای متناسب با نژاد و سن و سطح انرژی سگ خود را به او بدهید.همه ی دامپزشکان و انجمن آمریکایی حمایت از حیوانات (ASPCA) ندادن مواد غذایی گربه به سگ و بالعکس را توصیه می کنند.

مشکلاتی که با دادن غذای گربه به سگ به وجود می آید:

اگر شما روزی مجبور شوید غذای گربه را به سگ خود بدهید در سلامتی او مشکل عمده ای ایجاد نمی کند اما ممکن است سگ شما دچار اسهال یا استفراغ شود.ولی اگر شما به طور متداوم غذای سگ را به گربه دهید ممکن است مشکلاتی از قبیل مشکلات زیر برای سگ ایجاد کند:

  • استفراغ
  • اسهال
  • یبوست
  • چاقی، با توجه به این واقعیت که مواد غذایی در غذای گربه ها دارای مقدار بیشتری چربی و پروتئین است
  • فقدان ویتامین ها و مواد معدنی ضروری در بدن سگ

مواظب باشید تا سگ غذای گربه را نخورد

شما نباید غذای گربه را به سگ بدهید.با این حال اگر در خانه شما هم سگ و هم گربه وجود دارد چون سگها اغلب کنجکاو هستند باید کاسه ی غذای گربه را از آنها دور نگه دارید و مطمئن شوید سگ به آن ظرف دسترسی ندارد.شما باید اتاقی را که سگ در آن غذا می خورد و اتاقی را که گربه در آن غذا می خورد را از هم جدا کنید تا دسترسی سگ به غذای گربه محدود شود.غذای گربه را در یک کیف محکم بسته بندی کنید و مطمئن شوید از دسترس سگ خارج خواهد شد.

اگر سگی به طور تصادفی غذای گربه بخورد چه می‌شود؟

  • اگر سگی به طور تصادفی غذای گربه را بخورد، هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.
  • غذای گربه برای سگ‌ها سمی نیست اما احتمالاً کمی اسهال یا حتی استفراغ ایجاد می‌کند.
  • به طور کلی با تغییر رژیم غذایی سگ، این ناراحتی گوارشی انتظار می‌رود اما معمولاً کوتاه مدت است.
  • اکثر سگ‌ها حتی نیازی به مراجعه به دامپزشک ندارند اما اگر استفراغ و اسهال بیش از یک روز ادامه یابد، باید با دامپزشک خود تماس بگیرید.
  • اگر سگ مقدار بسیار زیادی غذای گربه بخورد، نفخ بزرگترین نگرانی است.
  • شکم سگ می‌تواند از هوا و غذا پر شود و باعث نفخ شکم شود، که می‌تواند کشنده باشد.
  • شکم متورم و سفت و استفراغ بدون اینکه چیزی بیرون بیاید، نشانه‌هایی از نفخ شکم سگ است.
  • در صورت مشکوک شدن سریع باید با دامپزشک تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید:

نوشته دادن غذای گربه به سگ اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
https://shikpet.ir/%d8%ba%d8%b0%d8%a7%db%8c-%da%af%d8%b1%d8%a8%d9%87-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%b3%da%af-%d8%ae%d9%88%d8%a8-%db%8c%d8%a7-%d8%a8%d8%af.pet6322/feed 0
راهنمای غذای خشک سگ https://shikpet.ir/%d8%ba%d8%b0%d8%a7%db%8c-%d8%ae%d8%b4%da%a9-%d8%b3%da%af.pet2617 https://shikpet.ir/%d8%ba%d8%b0%d8%a7%db%8c-%d8%ae%d8%b4%da%a9-%d8%b3%da%af.pet2617#respond Mon, 29 Mar 2021 15:20:27 +0000 https://shikpet.ir/?p=2617 تغذیه مناسب مهم‌ترین عامل در سلامت و طول عمر سگ‌هاست و ما صاحبان سگ به دنبال بهترین غذا برای سگمون هستیم. به خاطر اهمیت این موضوع و تنوع بالای محصولات، امروز تصمیم گرفتیم در این مقاله در مورد راهنمای انتخاب بهترین غذای خشک سگ صحبت کنیم و بهتون بگیم که بهترین غذای سگ چه ویژگی‌هایی …

نوشته راهنمای غذای خشک سگ اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
تغذیه مناسب مهم‌ترین عامل در سلامت و طول عمر سگ‌هاست و ما صاحبان سگ به دنبال بهترین غذا برای سگمون هستیم. به خاطر اهمیت این موضوع و تنوع بالای محصولات، امروز تصمیم گرفتیم در این مقاله در مورد راهنمای انتخاب بهترین غذای خشک سگ صحبت کنیم و بهتون بگیم که بهترین غذای سگ چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد.

غذای خانگی برای سگ

بهترین رژیم غذایی برای سگ چیه؟

شاید شما هم دوست داشته باشین هرچی دوست دارید به عنوان غذای خونگی به سگتون بدید؛ اما این کار رو به دلایل مختلف توصیه نمی‌کنیم.

غذای خونگی که دستورش رو دامپزشک به صورت اختصاصی برای سگ ننوشته معمولا از نظر مواد مغذی بالانس نیست و نیازهای تغذیه‌ای سگ رو به طور کامل تامین نمی‌کنه و در دراز مدت منجر به مشکلات سلامتی و کمبود انواع مواد معدنی و ویتامین و … در سگ میشه. برای همین توصیه می‌کنیم برای رژیم همیشگی سگتون از غذاهای تجاری برندهای معتبر یا غذای خانگی نوشته شده توسط دامپزشک استفاده کنید.

الگوی وجودی علم تغذیه در حیوانات چیست؟

علم تغذیه حیوانات، به شناسایی و تعیین موثرترین مواد غذایی در جهت سلامتی و تندرستی حیوانات می‌پردازد و ما در این حوزه، دائماً به جمع‌آوری اطلاعات جدید مشغول هستیم.

سالانه گروهی از مواد غذایی و فرمولهای تغذیه ای جدید به بازار عرضه می‌شوند که همگی با هدف پیشگیری از ابتلا به بیماریها و حفظ سلامت بدن پا به این عرصه گذاشته‌اند.

در طول ۳۰ سال اخیر، کارخانه‌های تولیدکننده غذای خشک حیوانات خانگی دست به تولید غذاهایی زده‌اند که تأثیرات مثبتی بر زندگی سگ‌ها و گربه‌ها داشته‌اند.

برای مثال، تخمین زده می‌شود که در پانزده سال اخیر طول عمر سگ‌ها حدود ۳ سال افزایش یافته‌است.

تغییر مفهوم رژیم تغذیه ای در طول زمان

اکنون مفهوم رژیم تغذیه ای تغییر یافته‌است و توجه بیشتری به زیبایی ظاهری حیوانات خانگی نسبت به گذشته شده‌است که صرفاً در آن بقای حیوان و برآوردن حداقل نیازهایش مطرح بوده‌است.

گسترش این مفهوم بدون شک به دلیل دسترسی بیشتر به اطلاعات کاملتری دربارهٔ عملکرد اعضای بدن و مطالعه فواید موادغذایی مؤثر در سلامتی آن مانند عصاره گیاهان، مواد معدنی خاص، انواع پروتئین‌ها و غیره می‌باشد.

به واسطه پیشرفتهای نوین و پویا در علم تغذیه، مفهوم کلی رژیم تغذیه ای به مفاهیمی چون پیشگیری- تغذیه و سلامت- تغذیه گسترش یافته‌است.

خوشبختانه دوران بد تغذیه سگها از باقیمانده غذای ما انسانها و وادار کردن گربه‌ها به نوشیدن شیر گاو که برای رژیم غذایی آنها ناکافی است، به پایان رسیده‌است.

امروزه این امکان فراهم شده‌است که رژیم غذایی حیوانات بر اساس نیازهای اصلی شان تنظیم شده و نقایص شناسایی شده نیز برطرف گردد.

اهداف ما از تغذیه درست حیوان خانگی مان کدامند؟

امروزه بواسطه تحقیقات علمی در زمینه دامپزشکی، مسائل مربوط به تغذیه مانند رشد، تأمین انرژی بدن، از جنبه‌های دیگری همچون پیشگیری و درمان در شرایط خاص، نیز مطرح می‌شود.

حفظ و نگهداری و رشد و نمو بدن از طریق پروتئینها، مواد معدنی، ویتامین‌ها و برخی چربیها
تأمین انرژی بدن عمدتاً از چربیها و کربوهیدراتها صورت می‌گیرد
پیشگیری تغذیه ای (با افزودن آنتی‌اکسیدان‌ها، زئولیت‌ها و غیره به جیره می‌توان از ابتلا به بیماریهای گوارشی و کلیوی و نیز پیری پیشگیری کرد)
درمان تغذیه ای (با افزودن مواد خاصی به جیره می‌توان به تکمیل دوره نقاهت بیماری یا خلاصی حیوان از بیماری‌های مزمن و رفع درد، کمک کرد)
آیا تغذیه با غذای خشک برای سگ یا گربه من مناسب است؟
دانشمندان علم تغذیه و کارخانه‌های بزرگ و مطرح تولیدکننده غذای خشک حیوانات خانگی همگی بر این باورند که سگها بسته به سن (توله، بالغ، مسن) و جثه (کوچک، متوسط، بزرگ، عظیم الجثه) می‌بایست به روش‌های متفاوتی تغذیه شوند.

نیازهای غذایی گربه‌ها نیز بر اساس معیارهایی چون سن، شیوه زندگی و نژادشان تعیین و طبقه‌بندی می‌شود.

در مورد سگها، غذا عامل مهمی در تنظیم رفتار آنهاست، مثلاً تغذیه آنها به میزان یکسان و در زمان معین باعث ایجاد تعادل فیزیولوژیک در بدن آنها می‌گردد اما گربه‌ها ذاتاً شکارچیانی انفرادی بوده که دارای یک سیستم خودیاور هستند.

بنابراین بدیهی است که با آنچه خودمان می‌خوریم، تغذیه آنها غیرممکن و نادرست است.

این غذاها خوب طبخ نمی‌شوند یا سرشار از کربوهیدرات هستند که مناسب شرایط زندگی این جانوران نیستند.

قطعاً یک تکه شکلات، یک توده شکر، یک تکه باریک پنیر یا یک قطعه نان، در عین خوشمزه گی، باعث ایجاد اختلالاتی در سیستم تغذیه ای و روده ای شده و به تدریج به سلامت حیوان آسیب می‌رسانند.

غذای خونگی برای سگ 


اگر شما هم جزو دسته افرادی هستید که از قیمت های بالا و کمیاب بودن غذاخشک های خارجی سگ خسته شدید، این بخش از مقاله رو با دقت بخونید.

آیا غذایی که توی خونه درست میکنیم میتونه برای سگمون مفید و کافی باشه؟

بله، ولی شرط داره

شرطش اینه که دامپزشک بسته به ویژگی های سگ شما مثل

  • وزنش
  • سنش
  • میزان فعالیتش
  • نژادش
  • بیماری های خاص سگ

و چندین فاکتور دیگه، مواد تشکیل دهنده غذای سگ و مقدارشون رو مشخص کنه.

دستور غذایی نوشته شده توسط دامپزشک؛ چون با توجه به نیازهای غذایی اختصاصی سگ شما محاسبه و فرمول نویسی شده، بسیار بالانس شده هست و میتونه حتی از غذای خشک هم براش مفیدتر باشه چون از مواد تازه و باکیفیت تشکیل شده.

خوردن غذای خشک توسط سگ داکسهوند

غذای تجاری برای سگ

غذاهای تجاری سگ در دو دسته‌بندی کلیِ غذای خشک و غذای کنسروی وجود دارن. هردو غذا مزایا و معایب خاص خودشون رو دارن؛ اما غذای خشک سگ به خاطر مزایای بیشتری که داره توصیه میشه.

اما الان می‌خوایم اختصاصا در مورد بهترین غذای خشک سگ و راهنمای انتخاب محصول با شما صحبت کنیم.

غذای خشک سگ

مزایای غذای خشک سگ

  • غذای خشک به خاطر رطوبت کمی که داره نگهداری راحتی داره و می‌تونید مدت‌های طولانی اونو بدون نیاز به یخچال نگهداری کنید.
  • غذای خشک قیمت بسیار پایینتری (از کنسرو) داره و در دراز مدت باعث کاهش هزینه‌های نگهداری از سگ میشه.
  • فرمولاسیون غذای خشک بسیار کامله و تمام نیازهای تغذیه‌ای سگ به پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین‌ها و مواد معدنی رو تامین می‌کنه.
  • در واقع، سگی که غذای خشک می‌خوره به ندرت (مگر به توصیه دامپزشک) نیاز به مکمل‌های غذایی دیگه داره.
  • جویدن غذای خشک از تشکیل جرم دندان جلوگیری می‌کنه و یجورایی کار مسواک زدن رو انجام میده.
  • غذای خشک رو به راحتی می‌تونید در سفر و … همراه خودتون ببرید و به سگتون غذا بدید.
  • غذای خشک می‌تونه ساعت‌ها در ظرف غذای سگ باقی بمونه و خراب نشه (برای مواقعی که خونه نیستید).

چه مواد غذایی باید حتما در غذای خشک سگ وجود داشته باشه؟

برای اینکه بتونید بهترین و باکیفیت‌ترین غذای خشک رو برای سگتون بخرید باید بدونید که ترکیبات غذای خشک اصلا چه چیزهاییه.

سگ‌ها برخلاف گربه‌ها، گوشتخوار اجباری نیستن و اگرچه گوشت بخش اعظمی از رژیم غذاییشون رو تشکیل می‌ده اما به منبع غذایی دیگه مثل غلات و سبزیجات و میوه‌ها هم نیاز دارن.

بهترین غذای خشک سگ که کیفیت خوبی داره باید حاوی مواد زیر باشه:

  • پروتئین: پروتئین انواع گوشت مثل مرغ، گاو، بره، ماهی و … و همینطور پروتئین گیاهی
  • چربی: چربیهای مفید مثل اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶
  • فیبر: فیبر موجود در سبزیجات و غلات
  • مواد معدنی: مثل کلسیم، فسفر، منیزیم و آهن
  • ویتامین‌ها مثل ویتامین A، C، D و B
غذای خشک و تر سگ

مقدار حجم غذای مورد نیاز سگ در روز چقدره؟

رک و راست بهتون می‌گیم که یه جوابِ دقیق و مشخص برای این سوال وجود نداره؛ چون مهمتر از حجم و وزنِ غذا، کیفیت و مواد مغذی اون محصوله که باید بهش توجه کرد.

به این ترتیب ۲۰۰ گرم از یه غذای خشک باکیفیت ممکنه برای سگ کافی باشه و مواد غذایی مورد نیاز بدنش رو به خوبی تامین کنه؛ اما ۴۰۰ گرم از یه غذای بی کیفیت و ارزان برای سگ اصلا «کافی» نباشه، فقط شکم سگتون رو پر ‌کنه و در دراز مدت اونو دچار مشکلات تغذیه‌ای و سلامتی ‌کنه.

پشت بسته‌بندی غذای خشک سگ معمولا مقدار مصرف روزانه بر اساس وزن و میزان فعالیت سگ نوشته شده و بهترین راهنما برای شما دستورالعمل خودِ اون محصوله.

نکته دیگه اینکه مقدار غذای روزانه سگ رو یکباره بهش ندید و اونو در دو وعده (صبح و عصر) تقسیم کنید.

البته این مورد به نژاد سگ هم بستگی داره و بعضی سگ‌های کوچک و عروسکی مثل پامرانین و شیتزو تریر حتی به سه بار غذا در روز نیاز دارن، در حالی که بعضی سگ‌ها مثل هاسکی با یک وعده غذا در روز هم کاملا کنار میان و مشکلی ندارن؛ اما به طور کلی بهتره غذای روزانه سگ‌های بالغ رو در ۲ وعده بهشون بدید.

توله‌ سگ‌های زیر ۶ ماه به ۳ یا در برخی نژادها به ۴ وعده غذا در روز نیاز دارن؛ اما بعد از ۶ ماهگی باید تعداد دفعات غذا رو به ۳ و در نهایت به ۲ بار در روز کاهش بدید.

دسته‌بندی محصولات غذای خشک سگ

به طور کلی غذای خشک برندهای مختلف در سه دسته‌بندی مختلف عرضه می‌شن:

  • غذای خشک مخصوص توله سگ
  • غذای خشک سگ بالغ نژاد کوچک
  • غذای خشک سگ بالغ نژاد بزرگ

همینطور ممکنه برخی برندها دسته‌بندی جداگانه‌ای برای سگ‌های فعال و پرانرژی هم داشته باشن. اما همونطور که گفتیم موقع خرید بهترین غذای خشک برای سگتون به ۳ مورد بالا توجه کنید و مثلا برای توله سگتون حتما و حتما غذای خشک توله سگ بخرید.

غذای خشک سگ

موقع خرید بهترین غذای خشک برای سگ به چه نکاتی توجه کنیم؟

در حال حاضر تنوع بسیار بالایی از غذای خشک سگ در بازار وجود داره و شاید محسوس‌ترین تفاوت اونا قیمتشون باشه. درسته که قیمت بالای غذا لزوما به معنی کیفیت بالا نیست، اما از طرفی یه غذای خیلی ارزون هم مطئنا نمی‌تونه کیفیت خوبی داشته باشه.

بنابراین توصیه می‌کنیم هیچ وقت صرفا به خاطر قیمت پایین و ارزان، یه غذا رو انتخاب نکنید.

چون اگه خدای ناکرده غذای خشک سگ ارزان و بی کیفیت به سلامت سگتون لطمه بزنه باید چندین برابرش رو برای درمان و بازگشت سلامتیش هزینه کنید. پس برای سلامتی و طول عمر سگتون حتما از غذاهای باکیفیت و برندهای معتبر خریداری کنید.

پشت بسته‌بندی غذا، مواد تشکیل دهنده غذای خشک سگ نوشته شده. بهتره قبل از خرید حتما این ترکیبات رو مطالعه کنید و مطمئن بشید که غذای باکیفیتی برای سگتون می‌خرید.

محصولات معتبر موظفند ترکیبات غذای خشک سگ رو به ترتیب بیشترین به کمترین بنویسند؛ یعنی اولین ماده غذایی که نوشه می‌شه بیشتر از بقیه در اون غذا وجود داره و به همین ترتیب.

همینطور درصد مواردی مثل پروتئین، فیبر، چربی و برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی (خاکستر) هم روی بسته‌بندی درج میشه و باید بهش دقت کنید. درصد مناسب این موارد تا حد زیادی به سن، نژاد، میزان فعالیت و وضعیت سلامتی سگتون بستگی داره و بهتره در این مورد با دامپزشک مشورت کنید.

اما به طور کلی اکثر غذاهای سگ بین ۲۰-۳۰% پروتئین دارن که این مقدار در غذای خشک توله‌ سگ بیشتر از سگ‌های بالغه.

مقدار چربی غذاهای سگ هم به طور میانگین بین ۹-۱۴% هست. البته اگه سگتون مستعد چاقیه درصد چربی غذاش نباید بیشتر از ۱۰% باشه.

بهترین و عاقلانه‌ترین کار اینه که برای خرید بهترین غذای خشک سگ برندهای معتبر رو انتخاب کنید که امتحانشون رو پس دادن و مورد اعتماد هزاران صاحب سگ در دنیا هستن. اینطوری خیالتون از هربابت راحت میشه و مطمئنید غذای کامل و باکیفیتی به سگ عزیزتون می‌دید.

غذای خشک سگ

نوشته راهنمای غذای خشک سگ اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
https://shikpet.ir/%d8%ba%d8%b0%d8%a7%db%8c-%d8%ae%d8%b4%da%a9-%d8%b3%da%af.pet2617/feed 0