🦮 نگهداری از سگ

غذای سگ روتوایلر

سگ روتوایلر نژادی قوی، باابهت و پرانرژیه و برای سلامتی و طول عمر بالا نیاز به رژیم غذایی خاصی نیاز داره. غذای سگ روتوایلر باید حاوی پروتئین بالایی باشه تا انرژی مورد نیاز این سگ بزرگ رو تامین کنه. اما نژاد روتوایلر به خاطر برخی حساسیت‌های غذایی و مشکلات سلامتی هرغذایی رو نمی‌تونه بخوره و به رژیم غذایی ویژه‌ای نیاز داره. در این مطلب در مورد ویژگی‌های غذای سگ روتوایلر در سنین مختلف و همینطور نکات تغذیه‌ای مهم صحبت می‌کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

سگ رتوایلر درحال استخوان خوردن

نکات مهم در تغذیه سگ روتوایلر

سگ نژاد روتوایلر به خاطر هوش بالا و حس وفاداری و محافظت شدیدی که از صاحبش داره یکی از بهترین نژادهای سگ نگهبان محسوب می‌شه.

خاستگاه اصلی این نژاد شهر روتوایلر در کشور آلمانه؛ اما در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین نژادهای سگ در دنیاست (معرفی نژاد سگ روتوایلر). اما نژاد روتوایلر برخی حساسیت‌های غذایی و مشکلات نژادی داره که باید در رژیم غذایی حتما به این موارد توجه کنید.

مطلب همه چیز در مورد غذای سگ اطلاعات خوب و جامع‌تری در مورد نکات تغذیه‌ای، مواد غذایی لازم برای سگ، مزایای غذای خشک و غذای کنسروی و … بهتون میده و پیشنهاد می‌کنیم مطالعه‌ش کنید.

مشکل چاقی و اضافه وزن

سگ نژاد روتوایلر بسیار پرانرژیه و به ۲۲ تا ۲۶% پروتئین گوشتی و حدود ۲۱۰۰ کالری در روز نیاز داره. اما از طرفی این سگ بسیار مستعد چاقیه و باید مراقب مقدار غذایی که بهش میدید باشید؛ چون روتوایلرها اشتهای خیلی زیادی دارن و اگه همیشه غذا در دسترسشون باشه هیچ وقت سیر نمی‌شن!

اگه با دست کشیدن روی بدن سگ نمی‌تونید به راحتی دنده‌هاش رو تشخیص بدید پس احتمالا سگتون بیش از حد چاق شده. چاقی در سگ روتوایلر می‌تونه منجر به بروز مشکلات مفصلی شایع در این نژاد مثل دیسپلاسیا بشه و باید حسابی مراقب غذا و وزنش باشید.

رتوایلرهای سرحال

آلرژی غذایی و حساسیت معده در نژاد روتوایلر

مشکلات آلرژی و سیستم ایمنی بدن در نژاد روتوایلر به نسبت شایع‌تر هستن. همینطور این سگ‌ها معده حساسی دارن که می‌تونه منجر به بیماری التهابی روده و کولیت هم بشه؛ بنابراین نمی‌تونن هر نوع ماده غذایی رو بخورن.

غذای سگ روتوایلر نباید کربوهیدرات زیادی داشته باشه. همچنین مواد سیرکننده‌ای مثل ذرت، گندم و مخمر میتونه باعث بروز حساسیت غذایی و ناراحتی معده در این نژاد بشه.

اما سیب زمینی و جو منابع کربوهیدراتی هستن که علائم حساسیتی رو کم میکنن و مفیدن. (در این رابطه بخونید: سیب زمینی برای سگ)

روغن ماهی که حاوی مقادیر بالایی اسیدهای چرب امگا ۳ هست به کاهش التهاب معده روتوایلر کمک می‌کنه؛ بنابراین انواع ماهی‌ها مثل سالمون جزء منابع پروتئینی مفید در غذای سگ‌های روتوایلر به حساب میان.

مشکل نفخ یا اتساع معده و تاثیر رژیم غذایی بر آن

نژاد روتوایلر مثل سایر نژادهای بزرگ که سینه‌ای فراخ دارن مستعد مشکل اتساع و چرخش معده هستن که در اصطلاح بهش نفخ گفته می‌شه. این مشکل خیلی خطرناکه و حتی می‌تونه در برخی موارد منجر به مرگ سگ بشه.

یکی از دلایل بروز این مشکل سریع خوردن غذا و پرخوری و خوردن حجم زیادی از غذا در یک وعده است؛ به همین دلیل توصیه می‌شه مقدار غذای سگ‌های روتوایلر رو در دو وعده (در توله‌ها ۳-۴ وعده) بهشون بدید.

همینطورسگ نباید یک ساعت قبل و بعد از زمان غذا خوردن تمرین فیزیکی شدیدی انجام داده باشه.

رتوایلر در طبیعت

بهترین غذا برای سگ روتوایلر کدومه؟ غذای خانگی، غذای خشک یا کنسروی؟

اگر بخوام خیلی خلاصه به این سوال جواب بدم، غذای خانگی در صورتی برای سگ رتوایلر مناسب و مفیده که دستور درست کردنش و نسبت مخلوط کردن مواد توسط دامپزشک برای سگ نوشته بشه. تنها در این صورت اقتصادی ترین و باکیفیت ترین غذا برای سگ روتوایلر غذای خونگی هست.

اگر میخواید به سگتون غذای خشک بدید، از برندهای معتبر استفاده کنید چون همه غذا خشک‌های موجود در بازار معتبر و قابل اعتماد نیستند.

غذای کنسروی قیمت بالاتری داره و برای هرکسی مناسب نیست.

غذای خانگی برای سگ رتوایلر

آیا غذایی که توی خونه درست می‌کنیم می‌تونه برای سگمون مفید و کافی باشه؟

بله، ولی شرط داره

شرطش اینه که دامپزشک بسته به ویژگی‌های سگ شما مثل

  • وزنش
  • سنش
  • میزان فعالیتش
  • نژادش
  • بیماری‌های خاص سگ

و چندین فاکتور دیگه، مواد تشکیل دهنده غذای سگ و مقدارشون رو مشخص کنه.

دستور غذایی نوشته شده توسط دامپزشک  چون با توجه به نیازهای غذایی اختصاصی سگ شما محاسبه و فرمول نویسی شده، بسیار بالانس شده هست و می‌تونه حتی از غذای خشک هم براش مفیدتر باشه چون از مواد تازه و باکیفیت تشکیل شده.

 غذای خشک سگ برای روتوایلر

غذاهای تجاری که به اسم غذای خشک سگ عرضه می‎شن  در صورتی که از برندهای معتبر باشن شیوه غذادهی مناسبی به سگ‌های نژاد بزرگ هستن.

یه خوبی مهم غذای خشک سگ اینه که معمولا حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنیه و نیازی نیست جداگانه به سگتون مولتی ویتامین و … بدید؛ مگر اینکه دامپزشک اینطوری تجویز کرده باشه. مطلب راهنمای خرید بهترین غذای خشک سگ اطلاعات مفیدی در مورد بهترین غذا برای سگتون به شما می‌ده.

رتوایلر

غذای کنسروی برای سگ روتوایلر

غذای کنسروی خوش خوراکتره و لذیذتره و برای سگ‌های بدغذا و سگایی که بی‌اشتها شدن خوبه.

همینطور درصد بیشتری پروتئین گوشت و درصد کمتری کربوهیدرات داره و بافتش به گوشت واقعی که غذای مورد علاقه سگ روتوایلره خیلی شبیهه. این نوع غذا هضمش راحتتره و حاوی  درصد بالایی آب هست و بخش زیادی از آب مورد نیاز بدن سگ رو تامین می‌کنه.

با توجه به مزایای هرکدوم از این غذاها، به نظر می‌رسه بهترین کار اینه که از هر دو نوع غذا استفاده کنیم. در واقع بنا به توصیه دامپزشکان:

اگه غذای تجاری به سگتون می‌دید بهترین رژیم اینه که هم از غذای خشک و هم از غذای کنسروی استفاده کنید.

ترکیب غذای خشک و کنسروی باعث تنوع طعم و بافت غذا میشه و برای سگ‌های بدغذا و سگایی که بی‌اشتها شدن گزینه بهتریه. برای این که در مورد غذای کنسروی، انواع اون و بهترین محصولات موجود بیشتر آشنا بشید مطلب راهنمای خرید کنسرو سگ رو بخونید.

مقدار غذای روتوایلر

مقدار غذای سگ روتوایلر چقدر باید باشه؟

روتوایلرها سگ‌هایی بزرگ و بسیار پرانرژی و فعالن و به غذایی پرانرژی و باکیفیت نیاز دارن.

مقدار غذای سگ روتوایلر در دوره‌های مختلف زندگی فرق داره: در دوران تولگی چون به سرعت در حال رشدن به رژیم غذایی مبتنی بر پروتئین بیشتر نیاز دارن. یه روتوایلر بالغ به وزنی بین ۴۰-۶۰ کیلوگرم و حتی بیشتر هم مممکنه برسه.

  • در دوران تولگی مقدار غذای روتوایلرتون باید چیزی بین ۲ تا ۳ درصد وزنش در دوران بزرگسالی باشه.
  • روتوایلر بالغ هم روزانه به حدود ۵ – ۷ پیمانه غذای خشک مرغوب نیاز داره.

البته مقدار غذای روتوایلر تا حد زیادی به نوع و کیفیت غذاش بستگی داره. اگه غذاش کیفیت بالایی داشته باشه مقدار کمی از اون برای روتوایلر کافیه؛ در صورتی که اگه غذاش باکیفیت نباشه و پروتئین و چربی مناسبی نداشته باشه مقدار زیادی از غذا هم ممکنه براش ناکافی باشه و در دراز مدت باعث سوتغذیه و مشکلات دیگه بشه.

بهترین غذا برای توله سگ روتوایلر در سنین مختلف

توله سگ زیر ۲ ماه

توله روتوایلر تا هشت هفتگی باید پیش مادرش بمونه؛ به همین دلیل از خرید توله روتوایلر زیر ۲ ماه خودداری کنید. شیر مادر کاملترین منبع تغذیه‌ای روتوایلره و به تقویت سیستم ایمنی بدن سگ کمک می‌کنه.

اگه بنا به هر دلیلی مجبورید از یه توله روتوایلر شیرخوار نگهداری کنید مطلب نگهداری از توله سگ تازه به دنیا آمده تا ۲ ماه رو حتما مطالعه کنید.

غذای خشک سگ مادر و توله مدل رویال کنین

محصول: فرانسه

ترکیبات: مرغ، برنج، چربی مرغ، گندم، درت، چغندر، روغن ماهی، روغن سبزیجات، کربنات کلسیم

چرا این محصول را دوست داریم؟

سگ روتوایلر باردار و شیرده به رژیم غذایی ویژه‌ای نیاز داره و به انرژی و پروتئین و کلسیم بیشتری نیاز داره؛ به همین دلیل بهتره در این دوران از غذای مخصوص توله سگ استفاده کنید.

غذای استارتر رویال کنین مخصوص سگ مادر باردار و شیرده نژاد بزرگ مثل روتوایلر و همینطور توله‌ها تا سن ۸ هفتگی تهیه شده و برای غذای سگ روتوایلر حامله و شیرده و تغذیه توله سگ روتوایلر این محصول رو پیشنهاد می‌کنیم.

توله سگ رتوایلر و ظرف غذاش

غذای توله سگ روتوایلر ۲-۶ ماه

توله سگ روتوایر بعد از دو ماهگی به ۳-۴ بار غذا در روز نیاز داره و باید غذای مخصوص توله سگ بهش بدید.

اگه توله سریع غذاشو خورد و بازم داره به شما نگاه می‌کنه، احتمالا باز هم باید بهش غذا بدید؛ اما اگه غذاشو نصفه رها کرد برای دفعه بعد حجم غذاشو کمتر کنید. البته اگه همیشه کمی غذا در ظرف باقی می‌مونه شاید بهتر باشه به جای ۳ بار، غذای روزانه‌شو در ۴ وعده کوچکتر بهش بدید.

هیچ وقت غذا رو همیشه در طول روز در دسترس سگ قرار ندید تا از چاقی و اضافه وزن و همین طور به هم ریختن بالانس غذایی که باعث مشکل و ناهنجاری در رشد توله‌ها میشه جلوگیری کنید.

به مرور تعداد وعده‌های غذایی رو به ۳ بار برسونید و از ۶ ماهگی به بعد ۲ بار در روز بهش غذا بدید.

همیشه آب تازه در دسترس توله قرار بدید.

نیازهای تغذیه‌ای توله سگ روتوایلر

  • پروتئین: ۲۳-۲۸%
  • چربی: ۱۴-۱۸%
  • کلسیم: ۱.۲-۱.۵%
  • کالری: اکثر توله‌های روتوایلر روزانه به ۸۰۰-۱۰۰۰ کالری انرژی نیاز دارن.
تغذیه توله سگ روتوایلر

تغذیه توله سگ روتوایلر ۶-۱۸ ماهگی

بعد از ۶ ماهگی توصیه می‌کنیم مقدار دفعات غذای روتوایلر رو به ۲ بار برسونید.

جالبه بدونید که روند رشد سگ روتوایلر برخلاف خیلی از سگ‌ها ریتم کندی داره و بجای ۱۲ ماهگی در حدود سن ۱۸ ماهگی تا حتی ۲ سالگی رشدش کامل میشه و بزرگسال محسوب می‌شه.

تا وقتی سگتون توله است باید بهش غذای مخصوص توله سگ بدید تا کاملا نیازهای تغذیه‌ایش تامین بشه. البته برخی صاحبان روتایلر به خاطر جلوگیری از رشد بی‌رویه و مشکلات ناشی از اون قبل از ۱۸ ماهگی به توله‌شون غذای سگ بزرگسال می‌دن. این موضوع کاملا به شرایط توله و وضعیت رشدش داره و برای اینکار حتما باید با دامپزشک مشورت کنید.

غذای توله سگ نژاد بزرگ رویال کنین

ترکیبات: پروتئین طیور، برنج، آرد ذرت، چربی حیوانی، پروتئین گیاهی، گندم، روغن ماهی، مواد معدنی و ویتامین‌

آنالیز محصول

پروتئینفیبرچربی
۳۰%۲.۶%۱۶%

چرا این محصول را دوست داریم؟

  • این غذا مخصوص توله‌های نژاد بزرگ مثل روتوایلر ۲-۱۸ ماه تهیه شده و کاملا مطابق با نیازهای تغذیه‌ای این سگ‌های بزرگ و پرانرژیه.
  • فرمولاسیون این غذا به خوبی انرژی مورد نیاز توله‌ روتوایلر رو تامین می‌کنه.
  • پروتئین باکیفیت و مواد مغذی موجود در این غذا به سلامت گوارش و کیفیت مدفوع توله روتوایلر کمک می‌کنه.

مشاهده قیمت در سایت فروشنده

غذای خشک توله سگ جوسرا

محصول: آلمان

ترکیبات: پروتئین مرغ، ذرت، برنج، فیبر چغندر، چربی مرغ، مواد معدنی، گوشت خشک شده

جدول ارزش غذایی ترکیبات:

پروتئینفیبرچربیکلسیوم
۲۵%۱۲%۲.۵%۱.۲%

چرا این محصول را دوست داریم؟

  • غذای خشک سگ جوسرا برای توله‌های بالای ۸ هفته تا بزرگسالی (یک سال) نژادهای متوسط و بزرگ مثل نژاد روتوایلر تهیه شده.
  • فرمولاسیون این غذا سرشار از پروتئین و چربی‌های مفیده که برای رشد توله‌ روتوایلرها ضروری هستن.
  • ویتامین c، کلسیم، فسفر و منیزیم موجود در این غذا به استحکام و سلامت مفاصل و استخوان‌های در حال رشد توله‌های روتوایلر کمک می‌کنه.
رژیم غذای سگ روتوایلر بالغ

برنامه غذایی سگ روتوایلر بالغ و بزرگسال

در سن ۱۸ ماهگی توله روتوایلرتون بالاخره به یه سگ بالغ و بزرگسال تبدیل می‌شه، وزنش به بالای ۴۵ کیلوگرم می‌رسه و هنوز هم ممکنه به رشدش ادامه بده! اما دیگه وقتشه که غذاش رو به غذای سگ بالغ تغییر بدید.

البته ازونجایی که سگ روتوایلر معده حساسی داره نباید غذاشو یکدفعه تغییر بدید و به مرور باید از غذای جدید قاطی غذاش کنید تا بالاخره کاملا غذای جدید رو جایگزین کنید.

سگ روتوایلر بالغ روزانه به حدود ۲۲۰ کالری و رژیمی مبتنی بر پروتئین و انرژی بالا نیاز داره. غذای مناسب برای روتوایلر باید ۲۲-۲۶% پروتئین  و ۱۲-۱۴% چربی داشته باشه. رژیم غذایی پروتئینی باعث میشه سگ روتوایلرتون دچار چاقی و اضافه وزن نشه.

غذای خشک سگ بالغ نژاد بزرگ رویال کنین

ترکیبات: پروتئین طیور، ذرت، چربی‌های حیوانی، گندم، برنج، مواد معدنی، روغن ماهی و ویتامین‌ها

آنالیز ترکیبات محصول

پروتئینفیبرچربی
۲۶%۱.۲%۱۷%

چرا این محصول را دوست داریم؟

  • این غذا مخصوص سگ‌های بالغ نژاد بزرگ مثل روتوایلر تهیه شده.
  • پروتئین بالا و فیبر بالانس شده این غذا به بهبود گوارش حساس روتوایلر کمک می‌کنه.
  • به سلامت و تقویت استخوان‌ها و مفاصل سگ‌های بزرگ کمک می‌کنه.
  • اسیدهای چرب امگا ۳ باعث سلامت و تقویت پوست و موی سگ روتوایلر میشه.

غذای خشک سگ نژاد بزرگ هپی داگ

ترکیبات: ذرت، پروتئین طیور، برنج، چربی طیور، ماهی سالمون، پروتئین بره، روغن آفتابگردان، ویتامین و مواد معدنی

آنالیز ترکیبات محصول

پروتئینچربیفیبرکلسیوم
۲۳%۱۲%۳%۱.۳

چرا این محصول را دوست داریم؟

  • غذای سگ هپی داگ اختصاصا برای سگ‌های نژاد بزرگ و پرانرژی مثل روتوایلر تهیه شده.
  • پروتئین و چربی بالانس شده این غذا انرژی مورد نیاز سگ روتوایلر رو تامین می‌کنه و سگ رو دچار چاقی نمیکنه.
  • این غذا شامل ۵ منبع پروتئینی باکیفیت و قابل هضم و اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ هست.

غذای خشک سگ جوسرا مدل Adult Festival

محصول: آلمان

ترکیبات: پروتئین مرغ، ذرت، برنج، چربی مرغ، فیبر چغندر، سالمون خشک شده، سیب زمینی، جگر مرغ

جدول ارزش غذایی

پروتئینچربیفیبرخامکلسیوم
۲۶%۱۶%۳%۱.۴%

چرا این محصول را دوست داریم؟

  • این محصول برای سگ‌های بالغ پرانرژی و سگ‌های کار مثل روتوایلر مناسبه و به استحکام مفاصل و استخوان‌ها کمک می‌کنه.
  • این غذا طعم گوشت و ماهی داره که حتی برای سگ‌های روتوایلر بدغذا هم خوش خوراک و خوشمزه است.
  • اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ موجود در این غذا باعث سلامت و درخشندگی موهای روتوایلر می‌شن.

کنسرو سگ یو اس پت مدل گوشت بره

محصول: آلمان

ترکیبات: گوشت بره، کدو سبز

  • کنسرو غذای سگ یو اس پت از ترکیب گوشت بره به همراه کدوسبز تهیه شده و برای سگ روتوایلر بسیار خوش خوراک و لذیذه.
  • این کنسرو برای سگ‌های بالغ روتوایلر مناسب‌تره.
  • در ترکیبات این کنسرو از هیچ گونه مواد نگهدارنده، شکر و سویا استفاده نشده

کنسرو سگ سیمبا

محصول: ایتالیا

ترکیبات: گوشت بوقلمون و مرغ، غلات، مواد معدنی

آنالیز ترکیبات محصول

رطوبتپروتئینچربیفیبر
۸۰%۸%۶%۱.۲۱%

چرا این محصول را دوست داریم؟

  • کنسرو غذای سگ سیمبا از تکه‌های مرغ و بوقلمون در سسی خوشمزه تشکیل شده و مطمئنا روتوایلرتون عاشق طعمش می‌شه.
  • بوی بسیار خوب و دلپذیر این غذا سگ‌های بدغذا و حساس رو هم وسوسه می‌کنه.
  • پروتئین باکیفیت و بالانس خوبی از ویتامین‌ها در این کنسرو وجود داره که برای سلامت روتوایرها مفیده.

بیشتر بخوانید:

منبع
پت پرس

ناهید صابری

شدیدا علاقه مند به حیوانات هستم و در سایت شیک پت سعی دارم تا اطلاعات و آموزش های لازم برای نگهداری از حیوانات خانگی را گرد هم بیاورم. خوشحال میشم در تجربیات خودتون رو در بخش نظرات هر بخش با ما به اشتراک بذارید تا بتونیم اطلاعات جامع تری رو در مورد سگها، گربه ها و حیوانات دیگر در این وبسایت اشتراک گذاری کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا