🦮 نگهداری از سگ

تشخیص توله ژرمن اصل و تربیت آن

6 نشانه برای تشخیص توله ژرمن اصل

تربیت توله سگ ژرمن شپرد باید با توجه به خصوصیات اخلاقی او انجام شود. هر نژاد سگ خصوصیات اخلاقی خاص خود را دارد؛ بعضی از آن‌ها مغرورند، بعضی دیگر روحیه‌ای بسیار حساس و آسیب‌پذیر نسبت به خشونت صاحبشان دارند، برخی دیگر نیز همیشه اضطراب جدایی از صاحبشان را با خود به همراه دارند. به همین دلیل تربیت هر نژاد سگ باید با آگاهی کامل از خصوصیات اخلاقی آن نژاد و توانایی به‌کارگیری آن ویژگی‌های برای هدایت رفتارهای سگ به سوی رفتارهای مورد نظر ما انجام شود.

نکته دیگر در خصوص تربیت سگ این است که، تربیت را از تولگی شروع کنید. در این سن هم توله آموزش‌پذیرتر است و هم در سگ‌های نگهبان مانند ژرمن، بهتر می‌توان خوی درندگی را تحت کنترل خود درآورد.

روش تربیت توله سگ ژرمن شپرد اصیل

تربیت توله سگ ژرمن شپرد کار سختی نیست چراکه ژرمن شپردها باهوش‌ترین و محبوب‌ترین نژاد سگ‌ها در بین ما انسان‌ها هستند. هوش و ذکاوت بسیار زیاد آن‌ها باعث شده تا به عنوان سگ‌های پلیس انتخاب شوند یا در حوادثی نظیر سیل و زلزله به عنوان سگ‌های امدادی مورد استفاده قرار گیرند. آن‌ها همچنین به عنوان سگ خانگی یا سگ نگهبان نیز طرفداران زیادی دارند.

هرچه سگ ژرمن شپرد اصیل‌تر باشد تربیت آن راحت‌تر خواهد بود. زیرا نوع اصیل این نوع از سگ  عاشق ستایش شدن است برای همین در دوره‌ی تمرینات تلاش می‌کند تا با راضی کردن صاحب خود مورد ستایش و تشویق او قرار گیرد و همین امر سبب می‌شود تا تربیت این نوع از سگ با کم‌ترین کشکلی مواجه شود.

1.سن مناسب برای شروع تربیت توله ژرمن شپرد

همه‌ی توله سگ‌ها یک خصوصیت مشترک دارند و آن فرصت اجتماعی شدن است . باید بدانیم که این فرصت بین هفته‌ی ۱۲ تا ۱۶ بسته می‌شود و توله‌ی سگ ژرمن شپرد نیز از این خصوصیت مستثنی نیست، پس آموزش را باید برای توله سگی که حداقل ۸ هفته‌ای باشد آغاز کنید در غیر این صورت آموزش برای آن‌ها فایده‌ای نخواهد داشت.

ژرمن شپردها در همه سنین مختلف قابلیت آموزش را دارند چراکه بسیار باهوش‌اند اما بهتر است تا آموزش را از زمان تولگی سگ شروع کنید تا بهتر بتوانید شخصیت سگ را شکل بدهید. ژرمن شپردها بسیار اجتماعی هستند و نباید به هیچ عنوان برای مدت طولانی تنها بمانند چراکه ممکن است به ایجاد اضطراب جدایی در آن‌ها منتهی شود. اگر این سگ را برای محافظست تربیت می‌کنید، بسیار مهم است که در این فرصت مفهوم غریبه و آشنا را یاد بگیرد.

قرار گرفتن سگ شما بین افراد محتلف کمک می‌کند تا سگ مفهوم غریبه و آشنا را بیاموزد. در این صورت او درک خواهد کرد که چه زمانی باید پرخاش کند. قرار نیست در این دوره سگ شما یک سگ دست آموز شود بلکه قرار است او اعتماد به نفس کافی را برای محافظت پیدا کند.

اگر سگ شما در زمان ورود غریبه پارس می‌کند به او فرمان دهید تا بنشیند اما اگر گوش نداد او را برای کاری به جایی بفرستید مثلا بگویید که برایتان توپ بازی‌اش را بیاورد. اگر سگ مدام پارس می‌کند یعنی از یک چیزی ترسیده است در کنار او بنشینید و اطراف را نگاه کنید به او اطمینان دهید که در کنارش هستید.

2. اولین قدم در آموزش توله سگ ژرمن شپرد چیست؟

بهتر است از ایستادن، نشستن و روی پنجه ایستادن شروع کنید. ایستادن و نشستن به خصوص در مواقعی که سگ خود را برای معاینه نزد دامپزشک می‌برید اهمیت زیادی دارد. ممکن است توله سگ شما در مراحل اولیه آموزش درست دستورات شما را متوجه نشود. بنابراین صبوری کنید و خواسته خود را دقیقاً به آن‌ها بفهمانید.

به سگ ژرمن شپرد فقط یک‌بار دستور دهید تا کار شما را انجام دهد اگر متوجه نشد با عملکرد خود به او نشان دهید چه منظوری دارید. هنگام دستور دادن از صدای طبیعی خود استفاده کنید. در رفتار و انتظارات خود یک نوع رفتار واکنش دهید.در زمان آموزش وقت زیادی را با سگ خود بگذرانید و هر روز به او ورزش دهید.

3. با جایزه دادن دستوراتتان را تقویت کنید

برای تقویت دستورات از جایزه‌های خوراکی و محبت کردن استفاده کنید. در واقع یکی از ویژگی‌های یک مربی خوب این است که برای سگ خود ایجاد انگیزه کند. ژرمن شپردها عاشق یادگیری هستند و به همین خاطر خیلی راحت از دستوراتتان پیروی خواهند کرد اما برای این منظور باید از چیزهایی که توله سگ دوست دارد به عنوان پاداش استفاده کنید. یکی از آن چیزهای دوست داشتنی غذاست. این انگیزه می‌تواند هر چیز دیگری نظیر پیاده‌روی یا اسباب‌بازی را نیز شامل شود.

4. لیس زدن یا گاز گرفتن برخی چیزها را به انتخاب خود تحریم کنید

یک توله سگ ژرمن شپرد اصیل باید بداند از دهانش در جای مناسب استفاده کند. در سنین پایین ژرمن شپردها دوست دارند که همه چیز را با دهانشان امتحان کنند؛ چیزهایی نظیر کفش، اسباب‌بازی، جعبه، فرش، بالش و حتی دستان صاحبشان. بهترین زمان برای اینکه به حیوان خانگی خود بگویید که چه طور باید از دهانش استفاده کند و همچنین چگونه نیش خود را نرم کند دوران طفولیت است.

با دقت از سگ ژرمن شپرد خود مراقبت کنید زمانی که متوجه شدید می‌خواهد چیزی را گاز بگیرد فوری به او یک عروسک نرم بدهید. نباید این اسباب‌بازی‌ها قابل جویدن باشد. اگر متوجه نشدید و سگ شما را گاز گرفت.

یک صدای آرام مثل آخ از خود نشان دهید و سگ را به طرف یک اسباب‌بازی نرم هدایت کنید. اگر این امکان وچود ندارد که همیشه حواستان به سگ باشد یک جعبه‌ی اسباب‌بازی در گوشه‌ای از خانه برای سگ قرار دهید تا او بتواند آن‌ها را گاز بگیرد.

همچنین می‌توانید به آن‌ها یاد بدهید که هنگامی که دست انسان را به نیش می‌کشند نباید فشار زیادی وارد کنند.

5. مفهوم ظرف غذا را به او بیاموزید

توله سگ باید بفهمد که هر قسمت از غذایش را بعد از انجام دستورات شما به دست می‌آورد. هیچ ظرف غذایی برای محافظت وجود ندارد. پس از آنکه توله سگ نسبت به غذا اطمینان پیدا کرد و با غذای خود سازگاری یافت می‌توانید کم‌کم ظرف غذا را اضافه کنید. به این صورت که با وجود ظرف غذا همچنان با دست به او غذا می‌دهید.

نکته‌ای که باید به آن توجه نمایید این است که توله‌ سگ ژرمن شپرد بیشتر از سگ بالغ غذا می‌خورد و به همان نسبت فعالیت بالایی دارد.

مسئله ظرف غذا را بزرگ نکنید. اگر قسمتی از غذا به درون ظرف ریخت بگذارید توله سگ آن را بخورد و او را تحسین کنید. و دوباره در همان نزدیکی‌ها غذا بریزید تا بداند قرار نیست همیشه داخل ظرف غذا پر باشد. کنار ظرف غذا بایستید و کم‌کم غذا را به ظرف اضافه کنید. به این ترتیب دفعه بعد توله سگ خواهد فهمید که حضور شما کنار ظرف غذا یعنی اتفاقات خوب.

بهتر است که سگ یک برنامه‌ی غذایی مناسب داشته باشد زیرا برنامه‌ی غذایی نامناسب می‌تواند گوارش سگ را به هم بریزد. یک قانون ۱۵ دقیقه‌ای برای سگ خود در نظر بگیرید اگر در این مدت زمان سگ از ظرف خود دور شد این یعنی آن‌که او سیر شده است و نیاز به غذای اضافه نیست. حواستان به وزن سگ باشد هرچه وزن سگ بالا برود عمر حیوان شما کوتاهتر خواهد شد.

اگر لازم شد، به توله سگ خود اطمینان بدهید که چیزهای خوب بیشتری در ظرف غذای او انتظارش را می‌کشند. غذاهایی که پروتئین بالاتری دارند گزینه‌ی مناسبی برای این نوع از سگ است.

مثلاً سینه مرغ دودی در ظرفش بگذارید. اگر در هر مرحله در وضعیت خطر قرار گرفتید دست نگه دارید و با یک مربی حرفه‌ای مشورت کنید. ممکن است در این مرحله شما یا اعضای خانواده‌تان در معرض خطر قرار بگیرید. گارد گرفتن سگ در مقابل غذا دادن می‌تواند علامتی بسیار جدی از پرخاشگری و ترس باشد.

6. به توله سگ ژرمن یاد بدهید مؤدبانه درخواست غذا کند

یکی از نکات مهم در تربیت توله سگ ژرمن شپرد این است که مؤدبانه درخواست غذا کند. بدون شک با این روش نه‌تنها اطرافیانتان با دیدن این رفتار مؤدبانه تحت تأثیر قرار خواهند گرفت بلکه خودتان نیز آرامش بیشتری پیدا می‌کنید. از زمان غذا دادن به عنوان ابزاری برای تربیت سگ استفاده کنید.

شما می‌توانید به تدریج از توله سگ بخواهید که به شما نگاه کند تا غذای بیشتری به دست بیاورد سپس بنشیند و منتظر غذا باشد. انسان منابع غذایی را کنترل می‌کند و به خاطر تربیت توله سگ به او غذا می‌دهد.

7. اجازه گرفتن را به توله سگ ژرمن خود بیاموزید

به توله سگ ژرمن شپرد خود دستور دهید قبل از انجام هر کاری از شما اجازه بگیرد. اجازه گرفتن در واقع یک دستور نیست بلکه شما از او می‌خواهید که هر بار نیاز باشد خودش به طور خودکار از شما اجازه بگیرد. به نظر شما هیجان‌انگیز نیست که سگ شما قبل از آنکه بخواهد دنبال کودکی راه بیفتد از شما اجازه بگیرد؟ اگر از دوران تولگی روی این موضوع کار کنید به هدفتان خواهید رسید.

6 نشانه برای تشخیص توله سگ ژرمن شپرد اصیل

سگ‌های ژرمن شپرد موجوداتی چابک، باهوش،وفادار و کوشا هستند باید به این نکته توجه داشت که هرچه نژاد سگ اصیل‌تر باشد خصوصیات او بهتر دیده خواهد شد. بسیار مهم است که توله سگ ژرمن شپرد اصیل خریداری کنید و هیچ‌گاه آن‌ها را با نژادهای دیگر مخلوط نکنید. در ادامه نکاتی را ذکر خواهیم کرد که راحت‌تر بتوانید توله سگی اصیل خریداری کنید:

1. نوع پوشش بدن

به نوع پوشش بدن سگ ژرمن شپرد دقت کنید: پوشش بدن آن‌ها سه نوع متفاوت می‌تواند باشد:

  • دوتایی
  • مخمل خواب‌دار
  • مو بلند

گونه استاندارد کت دوتایی یا Double Coat است که از موهای متراکم، صاف و کوتاهی تشکیل شده که نزدیک بدن قرار دارد. نژاد مو بلند نیز در بین آنان، کاملاً متداول است.

2. رنگ بدن

به دنبال میکس برنزه و سیاه باشید: رایج‌ترین رنگ‌های توله سگ ژرمن شپرد اصیل میکس برنز و سیاه است. هرچند این نژاد می‌تواند به رنگ مشکی نیز دیده شود معمولاً پوشش آن‌ها به رنگ برنز است و نشان‌هایی سیاه بر روی آن و به خصوص در سر مشاهده می‌شود.

3. استخوان بندی

ژرمن شپرد بخشی از طبقه‌بندی سگ‌های کارگر است و ساختار بدنی متناسب با آن دارد. آن‌ها سینه‌ای باریک و عمیق دارند، پاها و شانه‌های جلوی آن‌ها عضله‌ای و شیب‌دار است. توله سگ‌های ژرمن شپرد پس از ماه اول به طور معمول ۳ تا ۴ کیلوگرم وزن دارند و در شش ماهگی تقریباً به ۲۲ تا ۲۶ کیلوگرم می‌رسند. آن‌ها در طول سال اول رشد خود را به طور مداوم و سریع ادامه خواهند داد و بعد از آن سرعت آن کاهش پیدا می‌کند.

4. شکل گوش

نوک گوش توله سگ ژرمن شپرد اصیل ممکن است کمی خمیده باشد که با گذشت زمان صاف می‌شود. اما باید خاطر نشان کرد که یک سگ ژرمن شپرد اصیل گوش‌های ایستاده و نوک دراز دارد. شکل گوش مثلثی است، در پایه طولانی هستند و جهت آن‌ها رو به جلو است.

5. آموزش پذیری

حواستان باشد که توله سگ اصیل بسیار آموزش پذیرند. آن‌ها کارهای زیادی می‌توانند انجام دهند و از آن‌ها به عنوان سگ‌های کارگر یاد می‌شود.

6. انرژی بالا

انرژی سگ را اندازه بگیرید. توله‌های اصیل بسیار پر انرژی هستند و باید در روز مقدار زیادی تمرین انجام دهند. اگر برای مدت زیادی تنها رها شوند خسته و کسل می‌شوند.

با وجود همه این‌ها بهترین کار این است که با دامپزشکان متبحر مشورت کنید. آن‌ها با انواع نژاد سگ‌ها آشنایی بهتری دارند و می‌توانند بسیار به شما کمک کنند.

بیشتر بخوانید:

ناهید صابری

شدیدا علاقه مند به حیوانات هستم و در سایت شیک پت سعی دارم تا اطلاعات و آموزش های لازم برای نگهداری از حیوانات خانگی را گرد هم بیاورم. خوشحال میشم در تجربیات خودتون رو در بخش نظرات هر بخش با ما به اشتراک بذارید تا بتونیم اطلاعات جامع تری رو در مورد سگها، گربه ها و حیوانات دیگر در این وبسایت اشتراک گذاری کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا