🦮 نگهداری از سگ

تربیت یا آموزش سگ چیست؟

تربیت سگ چیست؟ کی آموزش به سگ را شروع کنیم؟

پیش از این که بخواهیم وارد بحث اصلی خود شویم، بهتر است به این سوال پاسخ دهیم که اصلا تربیت سگ چیست؟ سگ‌ها و به طور کلی سگ‌هایی که در محیط خانه نگهداری می‌شوند، برای نگهبانی یا گله‌داری از آن‌ها کمک می‌گیریم،نیازمند آموزش هستند. این آموزش‌ها نوعی شرطی سازی است تا بتوانند فرمان‌های ما را متوجه شده و از آن‌ها پیروی کنند.

تربیت سگ چیست؟

یک سگ آزاد می‌تواند هر زمان که دوست داشته باشد پارس کند، به دستشویی برود،هر جایی که دوست داشت ادرار یا مدفوع کند و حتی با حیوانات دیگر درگیر شود و به انسان‌ها حمله کند.

اما سگ‌های تربیت شده نه تنها سر خود این کارها را انجام نمی‌دهند، بلکه به خوبی تجربه مقابله با ترس‌های خود را داشته و می‌توانند هیجان‌ها و ترس‌های خود را مدیریت کنند.

سگ‌های تربیت شده صاحب خود را به عنوان آلفا قبول داشته و در کنار او احساس امنیت، شادی و راحتی خواهند کرد.

آموزش سگ را از کی و چطور شروع کنیم؟

آتاپت: پیش از هر چیز بهتر است که برای آموزش سگ خود فارغ از هر نژادی که هست، اعتماد به نفس داشته باشید. سعی کنید یک آلفای مقتدر و در عین حال رفیق و همراه باشید تا بتوانید سگ مودب و تربیت شده‌ای داشته باشید. اعتماد به نفس شما در سگ تاثیر گذاشته و بیشتر از فرمان‌های شما پیروی می‌کند.

سگ‌ها در اندازه‌های بزرگ، کوچک و متوسط و در نژادهای متفاوت، حتی سگ‌های جیبی یا فنجانی که بسیار این روزها محبوب‌ هستند،همگی به تربیت نیاز دارند. پس تربیت را از همان بدو ورود سگ به خانه شروع کنید.

بهترین زمان برای آموزش دادن به سگ‌ها سنین 2 تا 5 ماهگی است. در این سن توله وقت و انرژی بالایی برای یادگیری داشته و از خود بشدت علاقه نشان می‌دهد.

آموزش تربیت سگ به صورت قدم به قدم

تربیت سگ‌ یک پروسه زمان بر و به صورت قدم به قدم است. نمی‌توانید از سگ خود انتظار داشته باشید که از همان روز اول فورا نشستن، غلت زدن و… را بیاموزد.

پیش از شروع آموزش‌ها به یاد داشته باشید که باید هر روز تنها یک آموزش به سگ خود بدهید. آموزش‌ را در طول روز دو بار و هر بار 15 دقیقه انجام دهید.

اگر سگ شما بی‌حوصلگی یا بی‌صبری از خود نشان داد،شما باید صبور بوده و سعی کنید با نوازش و لحن جدی و استفاده از تشویقی‌های محبوب آموزش او را انجام دهید. در ادامه به چند آموزش تربیت سگ که بسیار محبوب‌اند می‌پردازیم.

آموزش برای دستشویی رفتن

با آکادمی آتاپت میتوانید این آموزش را به راحتی یاد بگیرید برای یادگیری بهتر میتوانید به این لینک آموزش دستشویی سگ وارد شوید.

یکی از مهم‌ترین مواردی که برای آموزش سگ‌های خود باید در نظر داشته باشید،آموزش برای دستشویی رفتن است. اما قبل از این که این کار را انجام دهید، باید مشخص کنید که سگ خود را در خانه یا بیرون از خانه نگهداری می‌کنید.

پس ابتدا باید مفهوم بیرون و داخل خانه را برای سگ جا بیندازید و اگر در خانه نمی‌ماند،پس اجازه وارد شدن او را به داخل خانه ندهید.

مورد بعدی این است که اگر سگ در خانه می‌ماند، پس باید به فکر جایی برای دستشویی او باشید.به طور معمول از جای دستشویی مخصوص سگ استفاده می‌کنند. اما این را در نظر داشته باشید که محل دستشویی سگ با محل خواب و خوراکش باید فرق داشته باشد.

اگر می‌خواهید سگ خود را برای دستشویی تربیت کنید، به یاد داشته باشید سگ‌ها در جایی که غذا می‌خورند و استراحت می‌کنند،به دستشویی نمی‌روند. اگر سگ خواست در خانه دستشویی کند، فورا به او اخطار دهید.

اخطار خود را باید به این صورت انجام دهید که: نه! اینجا جای دستشویی نیست.او را با دست به محل دستشویی راهنمایی کرده و اگر در آنجا کار خود را انجام داد به او تشویقی بدهید.

تربیت سگ برای نگرفتن غذا از غربیه‌ها

اصول تربیتی خود را بر این پایه بنا کنید که برای تربیت سگ، با دست خود به او غذا ندهید.این کار به سگ می‌آموزد که می‌تواند از دست دیگران غذا بگیرد.

برای آموزش سگ خود که از غریبه‌ها چیزی نگیرد، باید از یک فرد غریبه کمک بخواهید تا به سگ شما غذا دهد.اگر سگ خواست غذا را بردارد به او هشدار دهید. البته نباید این هشدار به صورت ترساندن باشد.

اگر سگ در هر حال غذا را خورد، روی فرمان‌های نه گفتن قاطعانه بیشتر تمرکز کنید.سپس دوباره تربیت آموزش تربیت سگ برای نگرفتن غذا از غریبه‌ها را تمرین کنید.

این بار باید از کمی فلفل تند کمک بگیرید. این کار برای محافظت سگتان در مقابل غریبه‌ها بسیار مهم است.سگ با خوردن غذا از غریبه که بسیار تند است، می‌آموزد که اگر از غریبه‌ها غذا بگیرد، دچار مشکل خواهد شد. به این کار شرطی سازی کلاسیک می‌گویند.

آموزش سگ با فرمان‌های تک کلمه‌ای

آموزش‌هایی مانند نشستن،ول کردن چیز‌هایی که سگ گاز گرفته،دراز کشیدن،پارس نکردن و… نیازمند صبر و حوصله هستند. اما چیزی که کمتر کسی در مورد آن صحبت می‌کند، فرمان‌های تک کلمه‌ای است.

یک سگ بالغ اندازه یک کودک 5 ساله انسان درک دارد. بنابراین هرچه کوچک‌تر باشد، درک کمتری از جملات طولانی دارد. به همین دلیل برای آموزش سگ‌ها باید از کلمات و فرمان‌های تک یا دو کلمه‌ای استفاده کنید.

با این کار سگ را بیشتر متوجه منظور خود می‌کنید. همچنین سگ متوجه جدیدت شما شده و میزان توجه خود را بیشتر می‌کند.

از تنبیه و تشویق استفاده کنید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در مورد آموزش دادن به سگ‌ها وجود دارد، استفاده از تنبیه و تشویق بلافاصله است. برای مثال اگر به سگ آموزش داده‌اید که نباید در خانه کار دستشویی کند، اما این کار را انجام داد، باید همان لحظه تنبیهی برای او در نظر بگیرید.

یا اگر یک آموزش را خوب یادگرفتن و آن را فورا اجرا کرد، باید همان لحظه به او تشویقی داده و با کلماتی مانند آفرین پسر/دختر خوب.کارت عالی بود. تو بهترینی. آفرین کارت خیلی خوب بود. این کلمات را با هیجان و نوازش بیان کنید تا سگ شما احساس اعتماد به نفس کند.

بهترین روش آموزش سگ و تربیتش بازی است

شاید بیشتر افراد بتوانند به سگ خود فرمان‌های ساده‌ای بیاموزند. اما این که بخواهید به سگ خود آموزش‌های پیشرفته‌تری مانند شکار و پارس برای غریبه‌ها و دنبال کردن افراد غریبه که به قصد تجاوز به محیط زندگی شما نزدیک می‌شوند، بدهید، باید از بازی استفاده کنید.

بازی و سرگرمی به هوش هیجانی سگ کمک کرده و به افزایش هوش او نیز کمک می‌کند. از اسباب بازی‌هایی مانند توپ استفاده کنید و سگ خود را با آن سرگرم کنید.

به او بیاموزید که همقدم با شما راه رود

سگ‌ها باید پیاده روی را بیاموزند. هم برای سلامت خودشان و هم برای جلوگیری از دویدن‌های ناگهانی در محیط‌های بیرونی راه رفتن و پیاده روی بسیار مهم است.

برای انجام این کار باید به دور گردن سگ خود قلاده‌ای بسته و او را در سمت چپ خود قرار دهید. سپس از فرمان تک کلمه‌ای بریم استفاده کنید. شروع کنید قدم برداشتن.

اگر سگ شروع به دویدن کرد، فورا از فرمان بایست استفاده کنید.کاری کنید سگ با شما قدم قدم راه بیاید. اگر این کار را کرد، فورا به او تشویقی دهید.در صورت دویدن به آرامی قلاده‌‌اش را بکشید.

منبع: مجموعه پت شاپ و آکادمی آتاپت

ناهید صابری

شدیدا علاقه مند به حیوانات هستم و در سایت شیک پت سعی دارم تا اطلاعات و آموزش های لازم برای نگهداری از حیوانات خانگی را گرد هم بیاورم. خوشحال میشم در تجربیات خودتون رو در بخش نظرات هر بخش با ما به اشتراک بذارید تا بتونیم اطلاعات جامع تری رو در مورد سگها، گربه ها و حیوانات دیگر در این وبسایت اشتراک گذاری کنیم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا