🐶 نژاد سگ

معرفی نژاد سگ سرابی

تربیت سگ سرابی

سگ سرابی سگی قدرتمند، تنومند و با اصالت ایرانی است که تاریخچه آن از ایران باستان سرچشمه گرفته و در کشور ما بسیار محبوب است.سگ سرابی نوعی سگ ماستیف محسوب می شود. به همین دلیل برخی افراد سگ سرابی را یک ماستیف پرشین یا یک سگ ماستیف ایرانی می‌دانند. ماستیف‌ها معمولاً به خاطر بدن بزرگ، اندام عضلانی، قدرتمند و پوزه‌ی آویزنوشون معروف هستند.

البته، سگ سرابی پوزه‌ی جمع و جورتر و باریک تری نسبت به نژادهای دیگر ماستیف دارد و فقط لب پایین آن کمی خم است. زادگاه اصلی سگ سرابی، سراب آذربایجانی است که منطقه ای نزدیک به اردبیل است و از آنجا به سایر نقاط جهان رفته است. ماستیف‌ها معمولا در لیست بزرگترین سگ‌های جهان در صدر جدول قرار می‌گیرند.

قیمتمتغیر از ۳ میلیون تومان به بالا
اندازه جثهخیلی بزرگ
مناسب نگهبانیبله
مناسب آپارتمانخیر

معرفی ویژگی‌های نژاد سگ سرابی

نکات مثبت

  • یکی از بزرگ‌ترین سگ‌های شناخته شده در دنیاست.
  • اصالت ایرانی داره و حداقل از زمان هخامنشیان ازش استفاده میشده.
  • اگه خوب تربیت بشن نسبت به صاحبش و اعضای خانواده حس محافظت و وفاداری شدیدی دارن.
  • سگ ترسویی نیست و هروقت پارس کنه حتما خطری وجود داره.
  • برای سگ نگهبان و سگ گله بسیار مناسبن.
  • موهای اونا نیاز به مراقبت و رسیدگی زیادی نداره.
  • به خوبی خودش رو با شرایط آب و هوایی مختلف و کمبود غذا سازگار میکنه.

نکات چالش برانگیز

  • به خاطر جثه بزرگشون مناسب آپارتمان و محیط کوچک نیستن.
  • تربیت و آموزش سگ سرابی کمی سخته.
  • زیاد اجتماعی نیست و نسبت به غربیه‌ها رفتار خوبی نداره.

تاریخچه و داستان به وجود آمدن سگ سرابی

دقیق مشخص نیست که نژاد سگ سرابی از کجا و کی در سراب ایران پیدا شده ولی نظریه ها می‌گن که این نژاد از سگ‌هایی که آشوریان که توی منطقه‌ی بین‌النهرین حکمرانی می‌کردن و یا سگ‌های جنگی ایران باستان، مشتق شدن. ایرانی‌ها بین همسایگانشون به داشتن قدرتمندترین سگ‌ها معروف بودن و حتی گفته می‌شده که اونا سگ ماده‌اشون رو به حیات وحش و جنگل‌ها می‌فرستن تا با ببرها جفت‌گیری کنن! البته الان علم ثابت کرده که همچین چیزی ممکن نیست ولی این ماجرا، قدرت بالای سگ‌های ایرانی که منجر به همچین شایعاتی شده بوده رو از سال‌های دور نشون می‌ده.

 نقش سگ‌های سرابی در ایران باستان به قدری مهم بوده که حتی یه مجسمه بزرگ از سگ سرابی توی کاخ آپادانای تخت جمشید پیدا شده.امروز این مجسمه توی موزه‌ی ایران باستان نگهداری می‌شه که می‌تونید اونجا به دیدنش برید.

مجسمه سگ سرابی در کاخ آپادانای تخت جمشید

آیا سگ‌های سرابی امروزی همون سگ‌های سرابی‌ای هستن که کنار هخامنشیان بودن؟

متاسفانه یه اتفاق بدی که برای این نژاد افتاده، این هست که به خاطر قدرت بدنی زیاد و غول پیکر بودنشون افراد زیادی سعی کردن تا با نژادهای مختلف ترکیبشون کنن تا شاید نژاد غول پیکرتری رو به دست بیارن؛ تا جایی که امروز سگ سرابی اصیل کمتر پیدا می‌شه و به مرور قدرت بدنیشون هم به خاطر ترکیب شدن با نژادهای دیگه و پیدا کردن مشکلاتی مثل کج شدن استخوان‌هاشون، کمتر شده.

مشخصات سگ سرابی اصیل چیست؟

سگ سرابی طوری پرورش داده می‌شده تا بتونه آب و هوای نامعتدل، کمبود غذا و شرایط سخت رو تحمل کنه.

با زندگی در هر دمایی می‌تونه کنار بیاد ولی هوای سرد رو بیشتر دوست داره چون همونطور که گفتیم از یه منطقه‌ی سرد به اسم سراب  میاد.

موهای سگ سرابی از دو لایه تشکیل شده لایه کوتاه زیرین که عایق هوای گرم و سرده و لایه‌ی بلند رویی که از خیس شدن پوستشون و یخ زدن احتمالی جلوگیری می‌کنه.

طول عمر سگ سرابی چقدره؟

عمر سگ‌ها بستگی داره به:

  • موقعیت زندگی و
  • کیفیت غذاشون

اما به طور کلی می‌شه گفت سگ‌ های سرابی ۱۲  تا ۱۵ سال عمر می‌کننن.

سگ سرابی ماده به طور نرمال در هر زایمان، ۶ الی ۸ تا توله به دنیا میاره.

سگ نژاد سرابی

خصوصیات فیزیکی سگ سرابی؛ چگونه سگ سرابی را بشناسیم؟

سگ سرابی شباهت زیادی به سگ کانگال داره شاید علتش این باشه که محل تولدشون هم خیلی بهم نزدیک هست. سگ کانگال اصالتاً مال ترکیه هست. ولی تفاوت‌هایی هم دارن که قابل تشخیصشون می‌کنه و می‌تونید با استفاده از این مشخصات و مشاهده ظاهر سگ سرابی این نژاد رو تشخیص بدید.

گفته میشه اجداد اصلی سگ‌های ماستیف و حتی نژاد سرابی؛ سگ تبتی هست. اگرچه این ادعا به صورت رسمی ثبت نشده، اما از نظر فیزیکی و رفتاری، شباهت‌های زیادی به سگ ماستیف تبتی داره.

ویژگی‌های ظاهری سگ‌ سرابی اصیل ایرانی:

  • بدن قوی و عضلانیی دارن.
  • رنگ اغلبشون طلایی هست؛ اما سگ سرابی مشکی و سفید هم ممکنه ببینیم.
  • سایه‌ی تیره‌ای روی گوش‌ها و صورتشون دارن.
  • چشم‌هاشون بادومی شکل هست.
  • رنگ چشم‌هاشون زرد تیره و کهربایی هست.
  • استخوان درشت هستن.
  • پوزه ی نسبتا آویزونی دارن.
  • پشت صاف و مسطحی دارن.
  • پاهاشون قوی و استخوان درشت هست.
  • دمشون کلفت و داسی شکل هست.

اندازه‌ی سگ ایرانی سرابی

  • ارتفاع سگ نر سرابی ۸۱-۸۹ سانتی‌متر
  • ارتفاع سگ سرابی ماده ۷۱ – ۸۱ سانتی‌متر
  • وزن سگ سرابی نر  ۶۵ – ۹۰ کیلوگرم
  • وزن سگ ماده سرابی ۵۰ – ۷۰ کیلوگرم

با توجه به تغذیه مناسب و وضعیت ژنتیکیشون می‌تونن سنگین‌تر هم باشن مثلا بزرگترین سگ سرابی نر تا ۱۰۰ کیلوگرم هم می‌تونه وزن داشته باشه.

سگ سرابی نژادی ایرانی دارد.

ویژگی‌های رفتاری سگ های سرابی

سگ سرابی از قدرتمندترین نژادهای جهانه و سگ گله محسوب می‌شه. قدرت پوژه‌اش برای گاز گرفتن بینهایت زیاده و در اصل برای نگهبانی از دام‌ها در برابر مهاجمینی مثل گرگ و خرس در کنار چوپان‌ها قرار می‌گرفته.

سگ‌های سرابی در نظم دادن به گله عالی عمل می‌کنن.

سگ نژاد سرابی به صاحبش بینهایت وفاداره و حرف شنوی زیادی داره. البته اگر به عنوان تجربه‌ی اولتون دارید پروسه‌ی انتخاب سگ رو طی می‌کنید، سگ سرابی به خاطر جنگنده بودنش انتخاب مناسبی برای شما نباشه.

ارتباط سگ‌های سرابی و غریبه‌ها

سگ‌های سرابی نسبت به غریبه‌ها بدبینن، در مواجهه با اون‌ها بداخلاقن و تا اعتمادشون جلب نشه در حالت آماده ‌باش باقی می‌مونن. همینطور نسبت به تغییرات محیط خیلی حساسن و عکس‌العمل زیادی نشون می‌دن. همین ویژگی سگ سرابی باعث شده به عنوان سگ نگهبان باغ و ویلا هم انتخاب خیلی مناسبی باشن.

وقتی حیوونی بهشون نزدیک میشه یا احساس خطر می‌کنن، گوشش‌هاشون سیخ می‌شه، دمشون رو صاف توی هوا نگه می‌دارن و با پارس‌های بلند خودشون همه رو متوجه خطر می‌کنن به همین خاطر در کار خودشون که نگهبانی محسوب می‌شه، بسیار عالی عمل می‌کنن.

نگهداری سگ سرابی

این نژاد برای نگهداری در آپارتمان اصلا پیشنهاد نمی‌شه چون به یک عالمه فضای باز احتیاج داره ولی اگر حیاط بزرگی دارین می‌تونه برای تخلیه‌ی انرژی روانی و فیزیکی سگ سرابیتون مناسب باشه. در کل پیاده‌روی‌های طولانی و فعالیت زیاد توی ذات این سگ هست و بی تحرکی باعث عصبانیت، اضافه وزن و در نهایت کوتاه شدن عمرش می‎شه.

سگ سرابی تا چه سنی رشد میکند؟

توله سگ سرابی اولش جثه نسبتا کوچکی داره، اما با سرعتی باورنکردنی رشد می‌کنه و این روند رشد تا سن بلوغ ادامه داره. توله سگ سرابی در سن ۱۲-۱۴ ماهگی به بلوغ می‌رسه و به قدی در حدود ۸۰-۹۱ سانتیمتر در سگ نر و ۷۱-۸۱ سانتیمتر در جنس ماده می‌رسه. وزن سگ سرابی هم در سن بلوغ در ماده‌ها به ۵۰ تا ۷۰ کیلوگرم و در نرها به ۶۵ تا ۹۰ کیلوگرم می‌رسه. بنابراین می‌بینید که با یک سگ خیلی بزرگ و غول‌پیکر طرفیم و به همین دلیل هم به هیچ وجه نمی‌شه اونو تو خونه و آپارتمان نگهداری کرد.

سگ های تربیت شده سرابی

تربیت توله سگ سرابی

نژاد سرابی چه بخواد به عنوان سگ نگهبان نگهداری بشه و چه به هر دلیل دیگه ای، باید از تولگی آموزش های لازم رو ببینه و به درستی تربیت بشه تا در بزرگسالی تعلیم پذیر باشه. بنابراین از همون لحظه‌ای که توله سگ سرابی رو به خونه میارید باید تربیت و آموزششو شروع کنید.

اجتماعی و شجاع بار آوردن توله سگ سرابی

یکی از مهم ترین قسمت های تربیت یه سگ سرابی اینه که در تولگی شجاع و خوش برخورد بارش بیارید بخصوص اگر قراره نقش یه سگ نگهبان رو بازی کنه.

یه سگ نگهبان باید تفاوت بین افراد مهاجم و غریبه رو با اعضای خانواده و صاحبش درک کنه و رفتار مناسب با هرکدوم رو یاد بگیره. وگرنه به همه تهاجم میکنه و حمله ور میشه.

مهم ترین نکته در نگهداری از سگ سرابی

برای نگهداری سگ سرابی اولین موردی که باید بدونین اینه که به‌جا و به‌موقع بصورت صحیح بهش آموزش بدین.

این آموزش‌ها با تنها گذاشتن توله سگ سرابی در خونه شروع میشن و با آموزش‌هایی مثل یاد گرفتن جای دستشویی، آموزش قوانین خونه به سگ، تعیین یه برنامه مشخص، یاد دادن فرمان های مقدماتی و تکمیلی و…. ادامه پیدا میکنن. البته بهتره قبل از شروع آموزش یه اسم مناسب برای این نژاد ایرانی انتخاب کنین تا توی مراحل مختلف آموزش بتونین اون به اسم صدا بزنین.

غذای سگ سرابی چیست؟

سگ سرابی بر خلاف جثه‌ی بزرگش، نژاد کم خوراکی محسوب ‌می‌شه. ولی لازم هست که غذای با کیفیت بهش برسه چون جثه‎ی عضلانیش نیاز به پروتئین قابل هضم بالا و غذای خوب داره.

برای تغذیه سگ سرابی میتونید از غذای خشک مخصوص سگ های نژاد بزرگ استفاده کنین. اینطوری میتونین مطمئن باشین که همه ویتامین ها،پروتئین ها و مواد معدنی مورد نیاز به بدن سگتون میرسه.

بردن سگ سرابی به گردش روزانه چقدر لازمه؟

سگ سرابی نیاز به گردوندن روزانه داره و چون به عنوان سگ گله و نگهبان بوده، پیاده روی توی ذاتش هست. پس اگر سگی که ازش نگهداری می‌کنید فعالیت روزانه‌ی زیادی نداره، لازمه که برنامه‌ی روزانه‌اتون رو برای یه پیاده‌روی نسبتا طولانی خالی کنید.

چرا سگ سرابی من دوس داره عقب‌تر از من راه بیاد؟

مساله‌ی جالبی که در مورد پیاده روی با سگ سرابی وجود داره، اینه که سگ‌های سرابی بر خلاف خیلی از سگ‌های دیگه، دوست دارن کنار و یا پشت صاحبشون راه برن.  اما چرا؟ باز برمی‌گردیم به سگ چوپان بودن این نژاد، به نظر اون‌ها، این صاحبشون هست که باید به عنوان راهنما بگه از کدوم جهت برن و اون‌ها باید از صاحبشون پیروی کنن.

موهای سگ سرابی به شانه کشی هفتگی احتیاج داره؟

همونطور که گفتیم موهای سگ سرابی از ۲ لایه تشکیل شده و سگ پر مویی محسوب می‌شه. اما مو ریزی سگ سرابی متوسط هست. به طور منظم نیاز به شونه کشیدن داره تا از گلوله و نمدی شدن موهاش جلوگیری بشه. موهای گلوله شده‎ی سگ ها فضای مناسبی برای رشد و زندگی حشره‌های موذی مثل کک هست پس این موضوع حساسی است که باید حواستون بهش باشه.

برای اینکه سگ سرابیتون در بزرگسالی اجازه بده شونه بکشیدش و باید از تولگی بهش آموزش بدید تا به شونه کشیده شدن عادت کنه.

موهای سگ سرابی به مراقبت هفتگی نیاز دارد

سگ‌ سرابی مسابقه‌ای

بسیاری از سگ‌های سرابی به خاطر بدن عضلانی و قدرتمندشون و روحیه‌ی جنگ طلبی که دارن به عنوان سگ‌های مسابقه‌ای تربیت می‌شن. محبوبیت این سگ‌ها در زمین مسابقه علاوه بر قدرت بدنیشون به خاطر موهای ضخیمشون هم هست که از زخمی شدن و خونریزی حیوون جلوگیری می‌کنه.

این مسابقه‌ها توی خیلی از کشورها غیر قانونی هستن ولی سگ‌های سرابی در افغانستان و پاکستان به عنوان سگ‌های جنگی وارد میدون مبارزه می‌َشن و با سگ‌های دیگه‌ای مثل سگ قدرتمند پیت بول و سگ مازندرانی می‌جنگن. یادمون باشه این سگ‌ها به خاطر ذات جنگده‌اشون تا پای جون مبارزه می‌کنن و کسب درآمد از اینکار کاملا برخلاف اخلاقه و انسانی نیست.

بیماری‌های سگ‌های سرابی

سگ سرابی به طور کلی نژاد بی‌دردسریه و مریضی خاصی که بین سگ‌های این نژاد مشترک باشه وجود نداره. رایج ترین بیماری در بین سگ‌های سرابی دیسپلازی مفصل لگنی_ رانی هست که در ادامه، کمی بیشتر در موردش توضیح میدیم.

دیسپلازی مفصلی لگنی_رانی

این مشکل استخوانی فقط مربوط به سگ سرابی نیست و بین خیلی از نژادها مثل سگ ژرمن شپرد  رایج هست. زمانی این بیماری اتفاق می‌افته که مفصل سگ به اندازه‌ی کافی بزرگ نمی‌شه و توی استخوانش فضای خالی باقی می‌مونه که باعث در رفتگی کشکک لگنش می‌شه. میزان شدت این ماجرا بین سگ‌هایی که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنن متفاوت هست ولی در کل می‌تونه باعث بشه که سگ نتونه به راحتی راه بره.

تشخیص دیسپلازی مفصل لگنی- رانی

اگر به اینکه سگتون این مشکل رو داره یا نه مشکوک شدین، حتما سگ سرابی رو به کلینیک دامپزشکی ببرید تا با معاینه حضوری مشکلش تشخیص داده بشه.

اگر دامپزشک هم به اینکه سگتون این مشکل رو داره مشکوک شد، قدم بعدی تصویر برداری با اشعه‌ی ایکس از لگن سگتون هست.

 

بیماری‌های سگ سرابی

درمان دیسپلازی مفصل لگنی- رانی

درمان قطعی دیسپلازی مفصل لگنی-رانی بستگی به شدت وخیم بودن اوضاع سگتون داره. در مواردی که مشکل زیاد جدی نباشه، تغییر سبک زندگی سگتون می‌تونه کافی باشه.

برای مثال

  • تغییر رژیم غذایی
  • مکمل‌های غذایی
  • کاهش وزن
  • داروهای ضد التهاب
  • ورزش‌های مناسب

می‌تونه راهگشا باشه. اما در مواردی که مشکل سگ جدی‌تره ممکنه جراحی و عوض کردن لگن به طور کلی ممکنه لازم باشه.

برای اطلاعات بیشتر توی این زمینه میتونین مقاله‌ای که در مورد دیسپلازی سگ نوشته شده رو بخونین.

بیشتر بخوانید:

از طريق
پت پرس

ناهید صابری

شدیدا علاقه مند به حیوانات هستم و در سایت شیک پت سعی دارم تا اطلاعات و آموزش های لازم برای نگهداری از حیوانات خانگی را گرد هم بیاورم. خوشحال میشم در تجربیات خودتون رو در بخش نظرات هر بخش با ما به اشتراک بذارید تا بتونیم اطلاعات جامع تری رو در مورد سگها، گربه ها و حیوانات دیگر در این وبسایت اشتراک گذاری کنیم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام
    ممنون از اطلاعات ارائه شده.
    ما دو سه روزه یک جفت سگ سرابی تقریبا سه ساله برای نگهبانی باغمون گرفته ایم چطور میتونیم اونها رو زودتر نسبت به خودمون مهربون کنیم چون خیلی حالت تهاجمی دارن حتی وقتی برای غذا دادن بهشون اقدام میکنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا