🐶 نژاد سگ

نژاد سگ قهدریجانی یا قدرجونی

نژاد سگ قدرجونی یا قهدریجانی

سگ قهدریجانی یکی از نژادهای سگ ایرانیه که به خاطر جثه خیلی بزرگ و شجاعت و حس محافظت بالایی که داره یکی از پرطرفدارترین سگهای گله و سگ نگهبان به شمار میره. امروز قصد داریم در مورد این سگ غول پیکر و شجاع صحبت کنیم و در مورد تاریخچه، ویژگیهای ظاهری و رفتاری و نگهداری نژاد سگ قدرجونی با شما صحبت کنیم. پس در ادامه با ما در شیک پت همراه باشید.

عنوانمشخصات
نام فارسیقدرجونی، قهدریجانی
نام انگیسیghadrejani dog
آموزش پذیریاز 2 تا 3 ماهگی نیاز به آموزش مستمر دارد
طول عمر10 تا 15 سال
همزیستی با کودکانبد
همزیستی با حیوانات خانگی دیگربد
اندازه جثهبزرگ
میزان ریزش مومتوسط
میزان سر و صدامتوسط
محیط مناسب برای نگهداریباغ، مزرعه، خانه های ویلایی و خانه باغ ها
میزان تحمل تنهاییمتوسط
کارایینگهبانی، سگ گله
ویژگی خاصیکی از بهترین سگ های گله در ایران
بیماری های رایجبیماری های عمومی سگ‌ها
جدول کامل مشخصات سگ قدرجونی اصل اصفهان
مسابقات سگ در اصفهان
مسابقات سگ در اصفهان

تاریخچه سگ قهدریجانی

خاستگاه اصلی سگ قهدریجانی که در گویش محلی بهش قدرجونی گفته می‌شه شهر قهدریجان از توابع شهرستان فلاورجان در استان اصفهانه. اما امروزه در سرتاسر کشور و در شهرهای مختلف این سگ در موراد مختلف مثل گله داری و نگهبانی مورد استفاده قرار می‌گیره.

از گذشته این نژاد به خاطر ویژگی‌های ممتازی که داره به عنوان سگ گله و نگهبان استفاده میشده و امروزه هم به خاطر محبوبیت بالای این سگ بین دامداران و همینطور باغداران، پرورش دهنده‌های زیادی در همین منطقه قهدریجان اقدام به پرورش و فروش این نژاد سگ می‌کنن. در واقع، مرکز فروش و پرورش این سگ 6 کیلومتری فلاورجان و 25 کیلومتری شهر اصفهانه.

این نژاد سگ ایرانی به دلیل مستند نبودن تاریخچه پرورش و اثبات اصالت و خلوصش هنوز به عنوان یه نژاد خالص به ثبت جهانی نرسیده. اما خود پرورش دهنده‌های محلی اصفهان معیارهایی برای تشخیص سگ قهدریجانی اصیل و خالص دارن که در ادامه به اونا اشاره می‌کنیم.

عکس نژاد سگ قدرجانی
عکس نژاد سگ قدرجونی سیاه

ویژگی‌های ظاهری و مشخصات سگ قدرجانی اصیل

سگهای قدرجانی سگهایی فوق‌العاده بزرگ و غول پیکر هستن که حتی دیدنشون هم ترسناکه و هرکسی جرات نزدیک شدن به اونا رو نداره. این نژاد سینه‌ای ستبر و بزرگ، عضلاتی درشت و قوی، پوزه درشت و سیاه، فک پهن و بسیار قوی و قدرت جنگاوری و شجاعت بالایی داره.

قد سگ قدرجونی یا قهدریجانی:

قد سگهای ماده قدرجونی حداقل 69 سانتیمتر و سگهای قدرجونی نر بالای 80 سانتیمتره.

البته چون این نژاد ثبت رسمی نشده اطلاعاتی که در موردش داریم جسته و گریخته است، اما گفته می‌شه که قد سگهای قهدریجانی تا 93 سانتیمتر هم مشاهده شده و اکثر سگهای قدرجونی درجه یک و با اصالت بالا بین 82 تا 90 سانتیمتر قدشونه.

برای اینکه تصور بهتری از قد و بالای این سگهای بزرگ داشته باشید باید بگیم که به طور مثال قد سگ ژرمن شپرد در بیشترین حالت 65 سانتیمتره.

وزن سگ قدرجونی یا قهدریجانی:

وزن این سگهای بزرگ با توجه به جنسیت و جثه‌ای که دارن متفاوته؛ اما به طور کلی سگهای قدرجونی ماده حدود 60 کیلوگرم و سگهای قدرجونی نر بالای 60 کیلوگرم وزن دارن.

پوشش بدن قدرجونی یا قهدریجانی:

بدن سگهای قدرجونی پوشش بسیار متراکمی داره که باعث می‌شه تحمل بالایی در برابر آب و هوای سرد داشته باشن. همینطور دم این نژاد بسیار پرپشت و به سمت عقب برگشته است که موقع حمله این قوس دم بیشتر هم می‌شه.

عکس سگ قدرجونی گله
عکس سگ قدرجونی گله و مسابقات بین سگ ها

رنگ های قابل قبول برای نژاد قدرجونی اصیل

  • سیاه و سفید به صورتی که دست و پا و سینه و دور گردن سفید و مابقی بدن سیاه.
  • ترکیب رنگی سیاه و سفید محبوب ترین و بهترین رنگ برای سگ قدرجونی اصیله.
  • سیاه و سفید ابلق: پوشش بدن سفیده و لکه‌های بزرگ سیاه در سرتاسر بدن دیده می‌شه.
  • سیاه یک دست و خالص که بسیار نادر و کمیابه و به گفته برخی خلوص و اصالت بالایی نداره.
  • خاکستری که در منطقه قهدریجان بهش سبز گفته می‌شه.
  • سفید و خاکستری
  • سیاه و خاکستری روشن
💥✈️ ارزانترین نرخ تور قطر رو از لحظه آخر بخواهید ✈️ 💥
🔷 نگران زمان نباش، تا لحظه آخر وقت داری، در لحظه سفر کن 🔷

نکته مهم: در رنگهای سیاه و سفید، سفید و خاکستری یا سیاه و خاکستری روشن، در قسمت‌های دست و پا که رنگ سفید یا خاکستری روشنه باید لکه‌‌های سیاه یا خاکستری تیره‌ وجود داشته باشه.

سگ-قهدریجانی مشکی
سگ-قدریجانی مشکی

خلق و خو و خصوصیات سگ قدرجونی یا قهدریجانی

این سگ‌ها بسیار خشن و شجاع هستن و به جرات می تونیم بگیم که از هیچ چیز نمی‌ترسن؛ به همین دلیل بیشترین کاربرد را در زمینه نگهبانی و سگ گله دارند.

در واقع، به اعتقاد خیلی‌ها سگ قدرجونی بهترین و قدرتمندترین سگ نگهبان ایرانیه.

نژاد سگ قدرجونی اصیل دندان‌های بسیار محکم و قوی و تیز داره و  بسیار مهاجم و قدرتمنده که در عین حال نسبت به صاحبش کاملا وفادار و مطیع و وظیفه شناسه.

این سگ شجاعت بالایی داره و از هیج چیز و هیچ کس (حتی گرگ) ترسی نداره، به همین دلیل برای گله داری و مراقب از دام در هنگام چرا استفاده می‌‎‌شه.

این سگ هوشیاری خیلی بالایی داره و حتی در تاریکی شب هم نسبت به حضور غریبه یا گرگ و … حساسه و از گله و قلمروش مراقبت می‌کنه.

این سگ به ویژه در بین گله داران و دامداران بسیار محبوبه و از نظر خیلی‌ها در برابر خطر دزد و گرگ، حتی از تفنگ هم کارآمدتر و موثرتره.

توان بدنی بالا و پوشش بدنی متراکم به این سگ کمک می‌کنه تا مقاومت بالایی در برابر تغییرات آب و هوا داشته باشه و تقریبا با هر دما و آب و هوایی بتونه خودش رو سازگار کنه.

در سالهای گذشته برای احیاء و به رسمیت شناختن نژادهای سگ نگهبانی ایرانی مسابقه کشوری سگهای نگهبان در شهر اصفهان برگزار شد که در این مسابقه سگ نژاد قهدریجانی رتبه اول رو به دست آورد.

عکس سگ قدرجونی وحشی
عکس سگ قدرجونی وحشی

چرا تربیت سگ قهدریجانی کار هرکسی نیست؟

همونطور که دیدیم با یه سگ غول پیکر و قوی و فوق العاده شجاع و جسور روبرو هستیم.

بنابراین صاحب این سگ باید خودش هم شخصیتی قوی و جسوری داشته باشه تا بتونه این سگ رو مطیع و فرمانبردار تربیت کنه. در غیر این صورت سگ قدرجونی ممکنه پرخاشگر و مهاجم بشه و مهارکردنش کار سختی خواهد بود.

نکته مهم دیگه در تربیت این نژاد اینه که صاحبان این سگ برای اینکه خاصیت جنگندگی خودش رو از دست نده به هیچ وجه اجازه دستی شدن بهش نمی‌دن. به این معنی که این سگ فقط از دست یک نفر (صاحبش) باید غذا بخوره و افراد دیگه نباید بهش غذا بدن یا بهش محبت کنن و اونو دستی کنن.

شاید این کار کمی خشن و نامهربانانه به نظر بیاد، اما با توجه به اینکه این سگ قراره در برابر گرگ، حیوانات وحشی و سارقین از گله محافظت کنه چنین روش تربیتی، منطقی به نظر می‌رسه.

تربیت سگ نگهبان و گارد کار سخت و حساسیه، چرا که کوچکترین اشتباه و غفلت در تربیت باعث می‌شه سگتون پرخاشگر و مهارکردنش دشوار بشه.

قدرجونی
قدرجونی

ویژگی‌های غذای سگ نژاد قدرجونی یا قهدریجانی

این نژاد فوق‌العاده پرانرژی و فعاله و معمولا مسافت زیادی رو همراه با گله در بیابان و دشت و صحرا طی می‌کنه. از طرفی جثه بزرگی هم داره و به انرژی بالایی در طول روز نیاز داره. به همین دلیل رژیم غذایی این سگ قدرتمند باید بسیار مقوی و باکیفیت باشه تا بتونه به خوبی پاسخگوی نیازهای تغذیه‌ای این سگ باشه.

بهترین رژیم غذایی برای سگ قهدریجانی باید شامل پروتئین حیوانی (انواع گوشت)، چربی، کربوهیدرات، ویتامین‌ها و مواد معدنی باشه.

البته نیازهای تغذیه‌ای این سگ در دوران تولگی و بزرگسالی متفاوته؛ چون توله سگ قدرجونی در حال رشده و به پروتئین و چربی و کلسیم بیشتری نیاز داره.

خوشبختانه صاحبان این سگ که اغلب دامداران و گله داران هستن مراقبت خوبی از این سگ می‌‌کنن و با تغذیه مقوی و باکیفیت و همینطور واکسیناسیون به موقع از سلامت و قدرت بدنی بالای این سگ محافظت می‌کنن.

سگ سرابی
سگ سرابی

یماری‌های رایج

  • سگ قهدریجانی یک سگ باستانی است، سگ‌های باستانی اکثراً دارای سلامت عمومی خوبی هستند اما از بیماری‌های عمومی سگ‌ها مصون نیستند.
  • چاقی یکی از مشکلات شایع در این نژاد به‌شمار می‌آید. سگ‌های قدرجونی عاشق غذا هستند و اگر سرعت غذا خوردن آنها زیاد باشد، ممکن است متوجه سیر شدن خود نشود. در این صورت سگ بیشتر از حد نیازش غذا خورده و در بلند مدت این مشکل باعث چاقی می‌شود. برای برطرف کردن این مشکل توصیه می‌شود رژیم غذایی سگ زیر نظر یک دامپزشک باشد.
  • اگر رژیم غذایی سگ به شکل اصولی انجام شود، علاوه بر مشکل چاقی، مشکل نفخ معده نیز در آنها برطرف می‌شود. توصیه می‌شود تغذیه این سگ در 3 یا 4 وعده به میزان کم باشد.
  • اگر سگ قهدریجانی شما دچار ریزش موی شدید، ناتوانی در تحمل سرما و کاهش شدید وزن شد ممکن است دچار کم‌کاری تیروئید شده باشد.
  • کم‌کاری تیروئید یک بیماری عمومی سگ‌ها به‌شمار می‌رود، با این حال برای تشخیص قطعی، سگ باید آزمایش خون داده تا کاملاً مشخص شود که آیا سگ دچار کم‌کاری تیروئید است یا خیر.
  • با توجه به اینکه برخی از سگ‌های قهدریجانی از مکان‌های نامعتبر تهیه می‌شوند، در صورتی که سگ دچار سرفه، مشکلات تنفسی، کم‌تحرکی و صرع باشد ممکن است سگ مشکل قلبی داشته باشد، اکثر سگ‌های جوان مبتلا به مشکلات قلبی، این مشکلات را به ارث می‌برند، بنابراین توصیه می‌شود قبل از قبول سرپرستی این سگ با یک دامپزشک مجرب مشورت کنید.

مقایسه سگ قهدریجانی و سرابی

نژاد سگ قهدریجانی یکی از چند سگ اصیل ایرانیه که بیشتر به عنوان سگ نگهبان استفاده می‌شه.

یکی دیگه از این سگها، نژاد سگ سرابی هست که به خاطر ثبت جهانی شدن شهرت بیشتری داره و در سرتاسرجهان به عنوان سگ نگهبان ایرانی یا ماستیف ایرانی شناخته می‌شه.

اما برای کسی که قصد خرید یه سگ نگهبان شجاع و جسور رو داره انتخاب یکی از این دو سگ واقعا کار دشوار و سختیه.

سگ سرابی هم جثه بسیار بزرگی داره، بسیار شجاع و جسوره و در عین حال نسبت به صاحبش وفاداری بالایی نشون می‌ده.

سگ سرابی از نظر قد و جثه و وزن از سگ قدرجونی بزرگتره و وزن و قدرت بدنی بیشتری هم داره. (قد سگ سرابی نر 80 تا 90 سانتیمتر و وزنش 75 تا 90 کیلوگرم). ولی از نظر توانایی نگهبانی و محافظت و هشیاری این دو نژاد تقریبا در یک سطح و اندازه هستن.

سگ-قدر-جونی-بگیر

قیمت سگ قدرجونی اصل چقدره؟

در حال حاضر پرورش دهنده‌های مختلفی اقدام به تکثیر و فروش توله سگ قدرجونی می‌کنن و هرکدوم هم با ادعای اینکه سگ ما اصیله قیمت مختلفی رو پیشنهاد می‌دن.

اگه قصد خرید یه توله سگ قهدریجانی برای نگهبانی رو دارید باید حتما از پرورش دهنده معتبر و مطمئن سگ بگیرید تا از خلوص و اصالت سگتون مطمئن باشید. چون این سگ ثبت رسمی نشده و تشخیص اصیل بودنش کار هرکسی نیست.

به طور کلی، قیمت توله سگ قدرجونی اصیل در حال حاضر چیزی بین 1400 الی 2600 میلیون تومانه. هرچند در برخی مواقع با ادعای اصیل بودن و خلوص بالا این سگها با قیمتهای خیلی بیشتری (6 میلیون) هم به فروش می‌رسن.

دانستنی‌های بیشتر در مورد سگ قهدریجانی یا قدرجونی

  1. سگ قهدریجانی یک نژاد فوق‌العاده پرانرژی و فعال است و معمولاً مسافت زیادی را همراه با گله در بیابان و دشت و صحرا طی می‌کند.
  2. از طرف دیگر این سگ دارای جثه بزرگ بوده و به انرژی بالایی در طول روز نیاز دارد.
  3. به همین دلیل رژیم غذایی این سگ قدرتمند باید بسیار مقوی و باکیفیت باشد تا بتواند به خوبی پاسخگوی نیازهای تغذیه ای این سگ باشد.
  4. بهترین رژیم غذایی برای سگ قهدریجانی باید شامل پروتئین حیوانی (انواع گوشت)، چربی، کربوهیدرات، ویتامین‌ها و مواد معدنی باشد.
  5. البته نیازهای تغذیه ای این سگ در دوران تولگی و بزرگسالی متفاوت است؛ چون توله سگ قدرجونی در حال رشد است به پروتئین و چربی و کلسیم بیشتری نیاز دارد.
  6. این سگ به دلیل پوشش متراکم موها مناسب مناطق گرمسیر نیست.
  7. سگ سرابی و سگ قدرجونی هر دو از نژاد سگ‌های اصیل ایرانی به‌شمار می‌روند که متأسفانه در جهان ناشناخته هستند.
  8. متأسفانه سگ‌های قدرجونی در شرایط نامناسبی پرورش پیدا می‌کنند و پرورش دهندگان آنها عموماً اطلاع چندانی از علم روز تکثیر سگ‌ها ندارند. به همین دلیل اصالت و سلامت این سگ‌ها در معرض خطر است.
  9. قلاده‌های خاص سگ‌های قدرجونی از زیباترین قلاده‌های دستبافت است که نوعی صنایع دستی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:

منبع: پت پرس

ناهید صابری

شدیدا علاقه مند به حیوانات هستم و در سایت شیک پت سعی دارم تا اطلاعات و آموزش های لازم برای نگهداری از حیوانات خانگی را گرد هم بیاورم. خوشحال میشم در تجربیات خودتون رو در بخش نظرات هر بخش با ما به اشتراک بذارید تا بتونیم اطلاعات جامع تری رو در مورد سگها، گربه ها و حیوانات دیگر در این وبسایت اشتراک گذاری کنیم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. چند وقت پیش رفتم ابیانه سگ گله رو دیدم وزنی حدود ۷۰کیلو سگ خیلی درشت با توجه به اینکه سگ گله با غذای معمولی چنین وزنی داره میتونه سگ ابیانه هم مثل قدر جونی مورد توجه قرار بگیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا