🐶 نژاد سگ

سگ نژاد کن کورسو

معرفی سگ نژاد کن کورسو

اگه شما جزو اون دسته از افرادی هستید که به سگ‌های با نژاد بزرگ علاقه دارن، احتمالا می‌دونین که این سگ‌ها بر خلاف ظاهر ترسناک و گول زننده‌شون، قلب خیلی مهربونی دارن. سگ کن کورسو یکی از این سگ‌ها است. این سگ جثه بزرگی داره، قدرتمند و جسوره ولی در عین حال مهربون، وفادار، سازگار و اجتماعیه.

در این مقاله می‌خوایم نژاد سگ کن کورسو رو معرفی و درباره ویژگی‌های ظاهری، خصوصیات رفتاری و نحوه مراقبت از اون‌ها صحبت کنیم.

سگ نگهبان کن کورسو مشکی
سگ نگهبان کن کورسو مشکی

پیشینه و اصالت سگ کن کورسو

سگ کن کورسو از نژاد سگ‌های کاری است و پیشینه اون به روستاهای دورافتادۀ ایتالیا برمی‌گرده و از اون‌ها به عنوان سگ شکار، جنگی و سگ نگهبان استفاده می‌شده. همچنین گفته می‌شه که از کن کورسو ایتالیایی در نبرد گاوهای خشمگین استفاده می‌کردن که یک “قمار ورزشی” بود. و توی این نبرد یک یا چند سگ مقابل یک گاو به زنجیر بسته شده مسابقه می‌دادن.

امروزه کن کورسو یا ماستیف ایتالیایی علاوه بر این‌ که نقش سنتی خودش به عنوان سگ محافظ و سگ نگهبان رو حفظ کرده؛ به عنوان یک همراه خوب خانواده هم شناخته می‌شه و در مسابقه‌ها و فعالیت‎‌های ورزشی هم ازش استفاده می‌شه. در میان نژادهای مختلف سگ، کین کورسو اصیل در سال ۲۰۱۰ توسط AKC به رسمیت شناخته شد.

نژاد سگ کن کورسو چه شکلیه؟

سگ کن کورسو معمولا به عنوان یک سگ ترسناک شناخته می‌شه. جثه متوسط و بزرگ، بدنی عضلانی و قوی و گوش‌ها و دم‌های بلند، پیشونی صاف و پوزه تخت و چشمهایی متوسط و بادومی شکل داره.

قد و وزن نژاد کن کورسو

قد جنس نر : ۶۴ تا ۶۸ سانتی متر
قد جنس ماده : ۶۰ تا ۶۴ سانتی متر
وزن جنس نر : ۴۵ تا ۵۰ کیلو
وزن جنس ماده : ۴۰ تا ۴۵ کیلوگرم

پوشش بدن

سگ کن کورسو پوست زمخت دو لایه‌ای داره که لایه زیرین اون سبک و نرمه ولی تو شرایط آب و هوایی سرد ضخیم‌تر می‌شه و موی کوتاه و براقی دارن که در رنگ‌های مختلف سیاه و سفید، خاکستری، زغالی، قرمز، سرخ مایل به قرمز، آبی و شاه بلوط دیده می‌شه.

سگ کین کورسو در حال استراحت
سگ کین کورسو در حال استراحت

 خصوصیات اخلاقی کین کورسو چیه؟

بر خلاف باور عمومی که سگ کن کورسو Cane corso  رو به عنوان یه سگ پرخاشگر می‌شناسن، اما این سگ سازگاری و اعتماد به نفس بالایی داره و مهربون و دوست داشتنیه.

درسته که کن کورسو روحیه تهاجمی داره اما خودش تمایل زیادی به نزدیک شدن و صمیمیت با ادم‌ها داره. البته که نباید ازش توقع مهربونی با غریبه ها رو داشته باشین.

سگ نژاد کن کورسو یه همراه خانوادگی عالیه ولی گزینه خوبی برای بچه‌ها نیست چون به خاطر جثه بزرگ و خلق‌و‌خویی که داره ممکنه بهشون آسیب برسونه. البته این موضوع راه حل داره!

نژاد کن کورسو برای اجتماعی شدن باید از سن پایین آموزش ببینه. شما می‌تونین این نژاد سگ رو از تولگی خودتون بزرگش کنین و بهش آموزش بدین. این سگ تو خونه‌ای که ازش بترسن یا دوستش نداشته باشن یا نتونن به خوبی مدیریتش کنن؛ رفتار مهربونی نداره.

2 عدد توله کین کورسو روی چمن
2 عدد توله کین کورسو روی چمن

کن کورسو خودمحوره و شخصیت قدرتمندی داره و همیشه دوست داره رئیس بازی دربیاره و برای این کارش حتی شما رو ازمایش می‌کنه تا ببینه تا کجا می تونه پیش بره. پس لازمه که شما هم بهش بفهمونین که یه سری قوانین وجود داره که حتما باید بدونه و ازشون پیروی کنه. پس نگهداری از این سگ به افراد تازه کار توصیه نمی‌شه.

سگ کن کورسو باهوش و زیرکه و توانایی یادگیری و آموزش‌پذیری بالایی داره و شما می‌تونین دستورات مختلف رو به این نژاد سگ آموزش بدین. پیشنهاد می‌شه برای آموزش و تربیت این سگ بیشتر از دستورات شنیداری استفاده کنین.

تربیت کردن سگ کار راحتی نیست و نیاز به صرف زمان زیاد و انرژی داره. پت پرس می‌تونه به شما در زمینه آموزش و تربیت سگ کمک کنه. ما در تیم پت پرس در زمینه تربیت و آموزش سگ خیلی مطالعه کردیم و بهترین اطلاعات و روش های به روز دنیا رو براتون جمع آوری کردیم. پیشنهاد می‌کنیم این کتاب رو از دست ندین.

ارتباط سگ کن کورسو اصیل با ادم ها
سگ کن کورسو بر خلاف باور رایج میتونه یه همراه خونوادگی خوب باشه

چطوری از نژاد کن کورسو نگهداری کنین؟

در صورتی که از سگ کن کورسو به خوبی مراقبت و نگهداری بشه، ۱۰ تا ۱۲ سال عمر می‌کنه.

نیاز به ورزش و فعالیت بدنی

این سگ بزرگ ایتالیایی به خاطر وزن زیاد و هیکل بزرگش باید هر روز فعالیت بدنی و ورزش داشته باشه تا سلامتی و توان عضلانیش حفظ بشه. همچنین این سگ‌ها برای پیاده‌روی، صحرانوردی یا دوچرخه‌سواری همراهان خوبی هستن.

سگ کین کورسو دوست داره همیشه کاری برای انجام دادن داشته باشه تا احساس خوشبختیش کامل بشه. همچنین از این سگ در مسابقه‌های چالاکی، اطاعت‌پذیری، غواصی، محافظت و ردیابی استفاده می‌شه.

شاید براتون سوال پیش اومده باشه که از سگ کن کورسو کجا باید نگهداری کنین؟ نگهداری از این سگ توی آپارتمان هم مشکلی نداره به شرطی که فضای کافی برای بازی و جنب‌و‌جوش داشته باشه.

تغذیه سگ نژاد کن کورسو

غذای سگ کین کورسو باید کیفیت بالایی داشته باشه و ممکنه انتخاب غذای مناسب برای این سگ وقت زیادی از شما بگیره. رژیم غذایی این سگ ترکیبی از یک رژیم غذایی خام و طبیعی، گوشت گاو، گوشت بره و بز، استخوان خام، گردن مرغ، گوشت ارگان هایی مانند (قلب / کبد / کلیه ها و غیره) و گوشت سیرابی، غذاهای خانگی و کیبل خشک بدون دانه است.

مقدار و کیفیت پروتئین و کلسیم موجود در غذای این سگ، تاثیر زیادی در رشد توله سگ کن کورسو داره و اگه بیش از حد باشه، روی مفاصل و باسن سگ فشار زیادی وارد می‌‎شه. شما میتونین برای سگ خونگی کن کورسوی خودتون غذای خونگی درست کنین

شما می‌تونین با دامپزشکای ما مشورت کنین و برنامه غذایی اختصاصی برای سگتون دریافت کنید. با استفاده از این برنامه غذایی  با خیال راحت برای سگتون آشپزی کنین و مطمئن باشین که بهترین غذا رو براش تهیه کردین.

غذای خشک نژاد کن کورسو

مراقبت های بهداشتی لازم برای کن کورسو

  • نژاد کن کورسو ریزش موی خیلی زیادی نداره و  در نتیجه به مراقبت‌های پوستی چندانی هم نیاز نداره. هر چند وقت یک بار بدنش رو برس بکشین و با یه پارچه مرطوب پوستش رو تمیزکنین.
  • از سن کم ناخن‌هاش رو کوتاه کنین تا بهش عادت کنه و در بزرگسالی مشکل‌ساز نشه.
  • مسواک زدن و مراقبت‌های دهان و دندان مثل هر سگ دیگه‌ای برای نژاد کین کورسو لازمه.
  • اگر گوش سگ شما بوی بدی بده یا قرمزی و التهاب داشته باشه، ممکنه عفونت کرده باشه. می‌تونین با یه پنبه‌ی مرطوب گوشش رو تمیز کنین.
  • در حین نظافت کردن اون‌‌ها بدنشون رو از نظر زخم، خارش، علائم عفونت مثل قرمزی، حساسیت یا التهاب و گوش، بینی، دهان و چشمشون رو از نظر بوی نامطبوع و جود قرمزی و ترشح بررسی کنین.

 سلامتی سگ نژاد کن کورسو

این سگ مستعد ابتلا به یک سری از بیماری‌ها است که اگاهی از اون‌ها به شما کمک می‌کنه بتونین اون‌ها را تشخیص بدین و برای درمان به موقعش اقدام کنین. این بیماری ها شامل موارد زیر است:

دیسپلازی سگ: این بیماری تا زمانی که سگ به اندازه کافی بزرگ نشده، علایمی نداره. چاقی، تمرین زیاد، کم یا تغذیه در ایجاد دیسپلازی مفصل ران نقش داره.

بیماری‌های چشمی: سگ‌های نژاد کین کورسو از مشکلات چشمی ارثی رنج می برن. چشم گیلاس، غده هیپرتروفی، انتروپیون و اکتروپیون از بیماری‌های چشمی رایج این نژاد سگ هستن.
بیماری‌ گوارشی سگ (نفخ معده): بین سگ‌های بزرگ رایجه و شما به عنوان صاحب سگ بزرگ باید بدونین که بعد از صرف غذا به سگتون اجازه استراحت بدین و به جای یک یا دو وعده غذایی سنگین، چند وعده غذایی کوچک رو براش در نظر بگیرین.
صرع: دلایل زیادی برای تشنج سگ‌ها وجود داره. بعد از تشنج، سگ ممکنه دچار سردرگمی و کوری بشه و بترسه یا حتی حالت تهاجمی به خودش بگیره. در این حالت بهتره کمی تنهاش بذارین تا به حالت عادی خودش برگرده.

بیماری‌های قلبی: علائم بیماری قلبی در سگ‌های نژاد کن کورسو متغیره و می‌تونه سرفه‌های شدید، تنفس و یا حتی بیهوشی باشه.

آلرژی در سگ های نژاد کن کورسو: آلرژی هم برای سگ خیلی دردناکه هم برای شما به عنوان صاحب سگ آزاردهنده ست.

بیماری دیسپلازی در نژاد ماستیف کن کورسو
سگ نژاد کن کورسو مستعد ابتلا به دیسپلازی است

نکته‌های جالب از  کین کورسو

  • اگه از طرفداران سریال Game of Thrones هستین، کن کورسو همون سگیه که رامسی بولتون شرور رو کشت.
  • Sherri Shepherd بازیگر زن معروف، به طور مرتب عکس و فیلم‌های سگ کن کورسوی خودش به اسم lexi رو در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنه.
  • Bartolomeo Pinelli نقاش معروف، این سگ رو در نقاشی‌های خودش به تصویر کشیده.

جمع‌بندی

سگ‌های کن کورسو از نژاد سگ‌های کاری و نگهبان و بزرگ و پرقدرت هستن و موی کوتاهی دارن. هوش متوسط و اعتماد به نفس بالایی دارن و بسیار هم اموزش‌پذیر هستن و یه همراه خوب برای خانواده به حساب میان. البته با بچه‌ها خیلی سازگار نیستن. نیاز به تمرین و فعالیت روزانه دارن و تغذیه‌شون حتما باید با کیفیت و کنترل‌شده باشه.

منبع: dogtime , پت پرس

ناهید صابری

شدیدا علاقه مند به حیوانات هستم و در سایت شیک پت سعی دارم تا اطلاعات و آموزش های لازم برای نگهداری از حیوانات خانگی را گرد هم بیاورم. خوشحال میشم در تجربیات خودتون رو در بخش نظرات هر بخش با ما به اشتراک بذارید تا بتونیم اطلاعات جامع تری رو در مورد سگها، گربه ها و حیوانات دیگر در این وبسایت اشتراک گذاری کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا