🦮 نگهداری از سگ

چه غذاهایی سگ نباید بخورد؟

چه مواد غذایی را نباید به سگمان بدهیم؟

خیلی از غذاهایی که برای ما آدما و حتی حیوانات دیگه مفید و بی‌ضرره برای سگ‌ها  خطرناکه و حتی می‌تونه باعث مرگشون بشه! مطمئنا هیچ صاحب سگ مهربون و مسئولیت‌پذیری دوست نداره به سگش آسیب برسونه؛ اما گاهی ناآگاهی و اطلاعات نداشتن در مورد غذاهای ممنوعه برای سگ ها باعث مشکلات سلامتی برای سگ می‌شه. در این مطلب قراره در مورد مواد غذایی ممنوع و مضر برای سگ‌ها صحبت کنیم تا مراقب باشید یه موقع اشتباهی سگتون این غذاها رو نخوره. در ادامه با ما همراه باشید.

غذاهای ممنوعه برای سگ

هرچیزی که برای ما خوبه، لزوما برای سگمون هم خوب نیست!

همه کسایی که سگ دارن حتما می‌دونن که سگ بعد از مدتی تبدیل به عضو دوست داشتنی خانواده می‌شه و دوست داریم همه چی رو باهاشون شریک بشیم؛ حتی غذا!

ممکنه در حال خوردن تنقلات و شیرینی و شکلات باشید و سگتون با قیافه مظلوم و دوست داشتنی بهتون زل بزنه و  شما هم با خودت بگید: یه تیکه بهش بدم که اشکالی نداره!

درسته که مقاومت در برابر نگاه ملتمسانه سگ کار سختیه؛ اما باید بهتون بگیم که این کار فوق‌العاده اشتباه و خطرناکه و می‌تونه باعث آسیب رسیدن به سگ و حتی مرگش بشه!

غذای سگ تنوع بالایی داره و برای اینکه سگ سالمی داشته باشین به مواد غذایی زیادی نیاز دارید. این موضوع به نژاد، جثه، وزن و موارد دیگه‌ای بستگی داره. اما با این حال تنوع غذایی برای سگ به این معنی نیست که هر غذایی رو بهش بدید، چون ممکنه خوراکی‌ای که بهش میدین براش ضرر داشته باشه.

غذاهایی که ممکنه سگ شما دوست داشته باشه؛ اما نباید بهش بدید.

خیلی از غذا و تنقلاتی که تو هر خونه‌ای وجود داره برای سگها مضره و جزء غذاهای ممنوعه برای سگ ها هستن. سگها کنجکاو و بازیگوشن و ممکنه از سر کنجکاوی یکم از این تنقلات بخورن و سلامتیشون به خطر بیفته.

پس لیست غذاهای ممنوعه برای سگ ها رو بخونید و اگه تا الان عادت داشتید این مواد غذایی رو روی میز پذیرایی یا کانتر آشپزخونه قرار بدید وقتشه که اونا رو از جلوی دست بردارید.

خوردن شیرینی توسط سگ
خوردن شیرینی توسط سگ

شکلات، خوش عطر و طعم اما فوق‌العاده سمی!

در صدر لیست غذاهای ممنوعه برای سگ ها، شکلات قرار داره!

شکلات حاوی ماده محرکی به اسم تئوبرومین هست (شبیه به کافئین) و فوق‌العاده برای سگ‌ها سمی و خطرناکه. مقدار تئوبرومین موجود در شکلات به نوع اون و میزان تلخی و خلوصش بستگی داره. تئوبرومین عمدتا به قلب، سیستم عصبی، کلیه‌ها و روده و گوارش سگ آسیب می‌زنه.

مسمومیت با تئوبرومین در سگ معمولا بین ۴ الی ۲۴ ساعت بعد از خوردن شکلات اتفاق می‌افته و با علائمی مثل استفراغ، اسهال، بیحالی یا بیش فعالی غیرعادی و تشنج خودش رو نشون میده.

پیاز، سیر و پیازچه

خب به پیاز و سیر می‌رسیم که تقریبا در هر غذایی که میپزیم وجود داره و تو هر آشپزخونه‌ای پیدا می‌شه. این سبزیجات که برای ما آدما خیلی مفید و خوشمزه هستن جزء غذاهای ممنوعه برای سگ ها هستن و باید دور از دسترس سگتون نگهشون دارید.

سیر و پیاز باعث ناراحتی و تحریک معده و روده می‌شه و می‌تونه منجر به آسیب رسیدن به گلبول‌های قرمز و کم‌خونی شدید بشه.

پیاز به ویژه برای سگ مضره و علائم مسمومیت معمولا چند روز بعد از خوردن پیاز در سگ مشاهده می‌شه. پیاز به هر شکلش (پیاز خام، پیاز داغ، پخته، پودر، پیاز سوخاری و ….) برای سگ خطرناک و سمی هست. حتی باید حواستون باشه که سگتون از باقیمانده غذای شما که معمولا توش پیاز داره هم نخوره.

قهوه برای سگ
قهوه برای سگ

قهوه، چای و کافئین

درست مثل شکلات، قهوه هم بخاطر محرک کافئین برای سگ‌ها ضرر داره و جزء غذاهای ممنوعه برای سگ ها به حساب میاد. سگ‌ها در مقایسه با ما آدما حساسیت بیشتری نسبت به اثرات کافئین دارن. چند تا لیس از چای یا قهوه شاید خیلی خطر محسوسی نداشته باشه؛ اما اگه سگتون یهو تی بگ چای یا یه مشت دونه قهوه رو بخوره و قورت بده اون وقته که سلامتی‌ش به طور جدی به خطر می‌افته.

علائم و نشونه‌های مسمومیت با کافئین شبیه به مسمومیت با شکلاته.

الکل و نوشیدنی‌های الکی

مسمومیت الکلی در سگ‌ها خیلی شدیدتر از آدماست و حتی خوردن مقادیر کمی الکل و نوشیدنی‌های الکلی باعث خطرات جدی سلامتی در سگ میشه. الکل در سگ باعث استفراغ، اسهال، مشکل در سیستم عصبی، مشکل در تنفس، کما و حتی مرگ میشه.

شیرینی برای سگ
شیرینی برای سگ

انگور و کشمش، حتی یه دونه!

ماده خطرناک و مضر در انگور و کشمش هنوز دقیقا شناخته شده نیست؛ اما خوردن این مواد باعث نقص کلیه در سگها میشه. مخصوصا سگهای حساس و اونایی که مشکلات سلامتی زمینه‌ای دارن در معرض خطر بیشتری قرار دارن و حتی یه دونه کشمش هم براشون خطرناک و مضره.

پس حتی مراقب باشید شیرینی کشمشی و تنقلاتی که توش کشمش داره رو از دسترس سگتون دور نگه دارید.

تنباکو و سیگار

تنباکو حاوی نیکوتین هست که می‌تونه برای سگ مرگبار باشه. خوردن تصادفی حجم زیادی تنباکو باعث مسمومیت در سگ می‌شه و این علائم بعد از یک ساعت از مصرف خودشون رو نشون می‌ده: استفراغ، ضربان قلب نامنظم، ضعف و بیحالی و لرز.

البته اینم بگیم که استنشاق دود سیگار و قلیون هم فوق‌العاده برای سگ‌ها مضره و باعث مشکلات تنفسی و حتی انواع سرطان در سگ‌ها میشه. پس لطفا از کشیدن سیگار و قلیان در نزدیکی سگتون خودداری کنید!

سگ در حال خوردن خمیر
سگ در حال خوردن خمیر

مخمر، خمیرها و نان‌

اگه تا حالا در تهیه نون و شیرینی از مخمر استفاده کرده باشید حتما می‌دونید که مخمر باعث افزایش حجم خمیر می‌شه. خب، حالا اگه سگ مخمر بخوره تو معده‌ش شروع به انبساط و افزایش حجم می‌کنه و باعث مشکلات جدی سلامتی برای سگ می‌شه. این موضوع نه تنها برای سگ دردناک و اذیت کننده است؛ بلکه حتی می‌تونه باعث انسداد معده و روده بشه.

تکه‌های خیلی کوچک نون رو می‌تونید گاهی به عنوان تشویقی به سگ بدید، اما مخصوصا موقع آشپزی مراقب باشید یه موقع سگتون خمیر ور اومده رو نخوره. چون خطر مخمر موقعی که هنوز پخته نشده خیلی بیشتره.

مکمل‌ها و ویتامین‌های انسانی

خیلی از ما برای سلامتی بیشتر هرروز انواع مکملهای غذایی و قرص‌های ویتامین رو می‌خوریم؛ اما این ویتامین‌ها برای سگ اصلا مفید نیستن و حتی خطرناک و مضر هم هستن. ویتامین‌های انسانی برای ما آدما ساخته شدن و حاوی دوز دقیق و مناسب برای مصرف روزانه ما هستن.

این مقدار و دوز در سگ‌ها متفاوته و به همین دلیل، مصرف مکمل‌ها و ویتامین‌ها می‌تونه باعث اوردوز و مشکلات و آسیب رسیدن به سگ بشه.

از همه خطرناکتر، قرص‌ها و مکمل‌های دوران بارداریه که حاوی مقادیر بالایی آهن هستن و می‌تونه منجر به مسمومیت آهن در سگ بشه. اگه قرص‌های ویتامینتون در دسترس سگ بوده و چندتایی‌ قرص رو یکجا قورت داده حتما بلافاصله با دامپزشک تماس بگیرید تا از بروز مشکلات بیشتر پیشگیری کنید.

استخوان برای سگ خوبه؟
استخوان برای سگ خوبه؟

استخوان، مخصوصا استخوان‌های ریز و پخته

اگرچه اکثر ما فکر می‌کنیم سگ‌ها باید استخوان بخورن و بجون؛ اما دادن استخوان به سگ میتونه خطرات زیادی براشون داشته باشه. تکه‌های استخوان ممکنه تو گلوی سگ بپره، یا اگه قورت داده بشه لبه‌های تیزش باعث آسیب رسیدن به معده و روده سگ بشه. همینطور موقع جویدن ممکنه باعث شکسته شدن دندان‌ها و آسیب به دهان سگ بشه.

بنابراین دادن استخوان‌های ریز مثل استخوان مرغ و استخوان پخته که اصلا توصیه نمی‌شه. اما استخوان قلم گاو و گوسفند خام  رو می‌تونید با نظارت کامل به سگتون بدید. هرچند دامپزشکان معتقدن که دادن استخوان خام هم خودش به خاطر احتمال آلودگی و انواع میکروب‌ها کار پرریسکیه و توصیه نمی‌شه.

خطر تخم مرغ خام برای سگ
خطر تخم مرغ خام برای سگ

گوشت و تخم مرغ خام یا نیم پز

گوشت و تخم مرغ خام ممکنه حاوی نوعی باکتری به اسم سالمونلا و همینطور باکتری اشریشیا کلی (E.Coli) باشن که هم برای آدما و هم برای سگا مضر و خطرناکه.

تخم مرغ خام همچنین حاوی نوعی آنزیم به اسم آویدین هست که باعث کاهش بیوتین میشه و می‌تونه در دراز مدت منجر به مشکلات پوست و مو در سگ بشه.

هسته و دانه میوه‌ها

هسته خرمالو، هلو و آلو و همینطور دانه‌های سیب باعث مشکلات گوارشی و روده در سگ می‌شه و جزء غذاهای ممنوعه برای سگ ها هستن. بنابراین با اینکه میوه‌ای مثل سیب برای سگ مفیده، اما باید قبلش مراقب باشید که تموم دونه‌هاش رو خارج کرده باشید.

مغزیجات
مغزیجات

آجیل و مغزیجات

اگه ازون دسته آدما هستید که همیشه روی میز پذیرایی و دم دستتون یه ظرف پر آجیل دارید حالا که سگ آوردید باید اونا رو از دسترس سگتون دور نگه دارید.

مغزیجات به ویژه بادام و گردو، پیکن (گردوی آمریکایی) و ماکادمیا (فندق استرالیایی) حاوی مقادیر زیادی روغن و چربیه و می‌تونه باعث اسهال، استفراغ و حتی پانکراتیت یا التهاب لوزه المعده در سگ بشه.

نمک و تنقلات شور و نمکی

نمک و تنقلات شور مثل چیپس باعث عطش شدید و مشکلات ادراری و حتی مسمومیت سدیم در سگ بشه. پس این جور تنقلات رو روی میز و در دسترس سگ اصلا قرار ندید. نشونه‌های مصرف زیاد نمک در سگ به صورت استفراغ، اسهال، بیحالی، تب و بالا رفتن دمای بدن، تشنج و حتی مرگ خودش رو نشون میده.

مواد غذایی خطرناک برای سگ

آبنبات، شکلات، آدامس و مواد غذای حاوی زایلیتول

زایلیتول (Xylitol)  نوعی شیرین کننده مصنوعیه که در اکثر محصولات بدون قند (sugar-free)  مثل آدامس و شکلات و آبنبات و همینطور کره بادام زمینی بدون قند وجود داره. زایلیتول باعث افت میزان انسولین در سگ می‌‎شه که می‎تونه منجر به مشکل و نقص کلیه، تشنج و آسییب جدی مغزی در سگ بشه.

شیر، پنیر، بستنی و سایر فرآورده‌های لبنی

ممکنه وقتی دارید بستنی می‌خورید یا موقع خوردن شیر و پنیر و … یه کم بهش بدید؛ اما باید بدونید که بدن سگها توانایی هضم و گوارش فرآورده‌های لبنی رو نداره و این محصولات جزء غذاهای ممنوعه برای سگ ها هستن.

در بدن سگ‌ها آنزیمی که وظیفه شکستن و هضم قند شیر رو داره وجود نداره و خوردن این غذاها باعث مشکلات گوارشی در سگها میشه.

البته بعضی نژادهای سگ تحمل و مقاومت بیشتری نسبت به محصولات لبنی دارن؛ اما به طور کلی سگها قابلیت گوارش لاکتوز رو ندارن. فرآورده‌های لبنی می‌تونه باعث استفراغ، اسهال و مشکلات گوارشی و نفخ در سگها بشه.

مواد غذایی مضر برای سگ

غذاها و تنقلات شیرین

غذاهای شیرین و حاوی قند و شکر برای ما آدما و سگ‌ها مضر و آسییب زننده هستن. در واقع، مصرف قند و شکر همون بلایی رو سر سگ میاره که سر آدما: چاقی و اضافه وزن، مشکلات و پوسیدگی دندان، مشکلات سلامتی و دیابت تنها گوشه‌ای از مشکلاتیه که مصرف این مواد در سگها به وجود میاره.

بنابراین از دادن آبنبات و شیرینی و هرگونه ماده غذایی حاوی قند و شکر به سگتون خودداری کنید و حالا که دارید این کار رو می‌کنید و به فکر سلامتی سگتون هستید خودتون هم کمتر قند و شکر مصرف کنید!

میوه، هسته و برگ آووکادو

با اینکه سگها انواع مختلف میوه رو می‌تونن بخورن؛ اما آووکادو در لیست میوه‌ها و غذاهای ممنوعه برای سگ ها قرار می‌گیره. در میوه، برگ‌ها، هسته و ساقه آووکادو ماده‌ای به اسم پرسین وجود داره که در مقادیر بالا باعث مسمومیت شدید میشه.

با این حال، سگها تا حدی نسبت به پرسین مقاوم هستن؛ اما اگه سگتون مقدار زیادی آووکادو بخوره اون وقته که دچار مسمومیت و مشکل جدی میشه. پس بهتره کلا این میوه رو از دسترس سگتون دور نگه دارید و خیال خودتون و ما رو هم راحت کنید!

غذاهای مضر برای سگ

علائم و نشانه‌های مسمومیت و بیماری در سگ‌ها رو بشناسید!

همونطور که در موارد بالا دیدیم اکثر مسمومیت‌های غذایی با علائمی مثل استفراغ و اسهال خودشون رو نشون می‌دن. بنابراین خوبه که نشانه‌های مسمومیت و علائم بیماری سگ رو بشناسیم و با مشاهده هرکدوم از این علائم سریعا با دامپزشک تماس بگیریم.

علائم مسمومیت در سگ

اگه سگم اتفاقی یکی از این غذاها رو خورد چکار کنم؟

بهترین و راحتترین کار پیشگیریه! پس توصیه می‌کنیم خونه رو برای سگتون ایمن کنید و از قرار دادن ظرف حاوی آجیل و شکلات و موارد دیگه در دسترس سگ خودداری کنید.

اما اگه تمام جوانب احتیاط رو رعایت کردید و یکدفعه متوجه شدید سگتون یکی از غذاهای ممنوعه برای سگ ها رو خورده آرامش و خونسردی خودتون رو حفظ کنید و سریعا سگتون رو به دامپزشکی یا بیمارستان دامپزشکی ببرید. در مواقع مسمومیت، زمان نقش مهم و حیاتی داره و هرچه زودتر سگتون رو به بیمارستان و اورژانس برسونید احتمال خطر کمتر می‌شه.

بنابراین به عنوان یه صاحب مسئولیت پذیر که عاشق سگتون هستید همیشه شماره تلفن و آدرس چند کلینیک و بیمارستان دامپزشکی رو داشته باشید و از قبل اطلاع داشته باشید که کدوم بیمارستان‌ها شبانه‌روزی هستن تا در مواقع اورژانسی سریعا باهاشون تماس بگیرید.

غذاهای خطرناک برای سگ

منبع: پت پرس

ناهید صابری

شدیدا علاقه مند به حیوانات هستم و در سایت شیک پت سعی دارم تا اطلاعات و آموزش های لازم برای نگهداری از حیوانات خانگی را گرد هم بیاورم. خوشحال میشم در تجربیات خودتون رو در بخش نظرات هر بخش با ما به اشتراک بذارید تا بتونیم اطلاعات جامع تری رو در مورد سگها، گربه ها و حیوانات دیگر در این وبسایت اشتراک گذاری کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا