🐦 نژاد پرندگان

معرفی نژاد عروس هلندی

عروس هلندی یکی از مشهورترین پرندگان جهان است که به دلیل شخصیت دوستانه و خونسردش یکی از بهترین پرندگان خانگی است. عروس هلندی برخلاف نامش هیچ ارتباطی با هلند ندارد و فقط در ایران با این نام شناخته می شود. در انگلیسی به این پرنده کاکِتیل گفته می شود. با توجه به اخلاق فوق العاده، هوش زیاد برای یادگیری و ظاهر زیبایش، جای تعجب نیست که این پرنده یکی از محبوب ترین پرندگان است و بعد از مرغ عشق در رتبه دوم قرار دارد این پرنده همچنین برای کسانی که تجربه کمی در نگهداری پرندگان دارند یا برای کودکان بسیار مناسب است.در این مقاله به اصول نگهداری این پرنده زیبا می‌پردازیم با ما همراه باشید.

عروس هلندی

تاریخچه عروس هلندی

عروس هلندی هم مثل بسیاری پرنده‌های هم‌کیشش متعلق به قاره‌ی استرالیا و در اصل تیغستان‌های این قاره است. بااین‌که این پرنده‌ی زیبا از چنین شرایط آب وهوایی سختی آمده، اما به‌خوبی با اقلیم‌های متعادل‌تر در سراسر جهان سازگار است و خیلی زود به پرنده‌ای سالم و سرزنده تبدیل می‌شود که برای شاد و قوی بودن توقع زیادی ندارد.

خصوصیات ظاهری عروس هلندی

عروس‌هلندی دو لکه‌ی قرمز رنگ دو طرف گونه‌ی خود دارد که باعث می‌شود صورتش گل‌انداخته نشان دهد. بارزترین ویژگی ظاهری آن‌ها تاج روی سرشان است که باز و بسته شدن و حالت‌های مختلف آن حال و روحیه‌ی پرنده‌تان را هم نشان می‌دهد. مثلاً اگر عصبانی یا ترسیده باشند، کاکل‌شان صاف می‌شود و به سرشان می‌چسبد و وقتی هیجان‌زده‌ و خوشحال‌اند، کاکل‌شان باز می‌شود. همچنین وقتی کامل عروس هلندی به صورت نیم‌عمودی درمی‌آید، به این معنی است که چیزی توجه او را جلب کرده و این نشانه‌ی یک عروس‌هلندی کنجکاو است. همینطور وقتی تاج‌شان به صورت مسطح اما کمی برآمده از پشت‌سر قرار می‌گیرد، می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که عروس‌هلندی در حال معاشقه است.

وزن عروس‌هلندی‌ها بین ۹۰ الی ۱۲۰ گرم و طول‌شان همراه با دم بین ۳۰ الی ۳۳ سانتی‌متر است. جنس نر این پرنده بزرگتر و درشت‌تر از جنس ماده است و باتوجه به اینکه حنجره‌ی کامل‌تری دارد، برای یادگیری و صحبت کردن هم استعداد بیشتری دارد.

عروس‌هلندی‌ها به رنگ‌های زیباشان معروف‌اند و این رنگ‌بندی جزو جزئیات مهمی است که موجب خاص بودن آن‌ها شده است. این پرنده در اصل عمدتاً خاکستری رنگ بوده است اما در طول سالیان، رنگ‌‌هاشان بیشتر و زیباتر شد. نوع نر این پرنده به‌راحتی از ماده‌ی آن قابل تشخیص است، زیرا کله‌ی نرها زردرنگ است.

صورت زیبای عروس هلندی

خصوصات اخلاقی عروس هلندی

عروس‌هلندی‌ها پرندگانی بسیار آرام و مطیع‌اند و برخلاف پرنده‌های دیگر می‌توانید آن‌ها را به‌تنهایی و بدون جفت هم نگهداری کنید. این پرنده بسیار انسان‌دوست است و وقتی بدون جفت نگهداری می‌شود، انسان را جفت خودش می‌بیند و جالب این‌که علاقه‌ی چندانی هم به زندگی در کنار کاسکوها، مرغ‌عشق‌ها، کاکادوها و سایر پرنده‌ها ندارند.

آن‌ها بسیار اجتماعی‌اند و رفتاری دوستانه دارند. همچنین بسیار باهوش‌اند و با تهیه‌ی انواع مختلف اسباب‌بازی‌های مخصوص‌شان می‌توانید آن‌ها را سرگرم نگه دارید. آن‌ها عاشق ارتباط برقرار کردن با شما هستند، به‌خاطر همین سعی کنید همیشه برای آموزش، یاد دادن ترفندهای جدید و بازی کردن برای‌شان وقت بگذارید، زیرا در غیراینصورت بی‌حوصله و پرخاشگر خواهند شد.

صداها و قدرت صحبت کردن عروس هلندی

برخلاف طوطی‌های دیگر، صدای عروس‌هلندی به هیچ‌وجه بلند و گوش‌خراش نیست. آن‌ها عشاق این‌اند که حرف دلشان را به زبان بیاورند! اگر فضا و نور طبیعی کافی در اختیار آن‌ها بگذارید، خواهید دید که خیلی زود خانه را با آواز زیباشان سرزنده خواهند کرد. به‌خاطر هوش بالایی که دارند، اگر برای‌شان موزیک بگذارید، مخصوصاً موزیک‌های سوت‌دار، به‌سرت صداها و تُن‌ها ساده را یاد می‌گیرند.

درمورد توانایی صحبت کردن عروس هلندی باید این نکته را بدانید که طوطی نر نسبت به طوطی ماده توانایی بیشتری برای صحبت کردن و یادگیری کلمات دارد و همچنین یاد دادن حرف زدن به طوطی‌های جوان بسیار راحت‌تر از طوطی‌های مسن است. همچنین عروس‌هلندی‌ها به تُن صدای بلند مثل صدای زنان بهتر واکنش می‌دهند و مردها برای آموزش بهتر است کمی تُن صداشان را بالاتر ببرند.

برای آموزش حرف زدن به عروس‌هلندی، بهتر است اول با کلمات ساده شروع کنید مثل اسم خودش، البته به شرط اینکه اسمش چند سیلابی و طولانی نباشد. باید کلماتی که می‌خواهید به او یاد بدهید را مرتب و پشت‌سر هم تکرار کنید و باید سعی کنید از لحن و کلمه‌های یکسان استفاده کنید. سعی کنید هر بار فقط یک کلمه را به او یاد بدهید و بعد از اینکه کلمه‌ای را به خوبی یاد گرفت، سراغ کلمه‌ی بعدی بروید. موقع آموز بهتر است طوطی روی دست تان نشسته باشد زیرا در این حالت تمرکز بیشتری دارد. به هیچ‌عنوان اگر طوطی‌تان کلمه‌ای را یاد نگرفت با لحن عصبانی یا ناامیدانه با او حرف نزنید.

عروس هلندی

تغذیه و نگهداری عروس هلندی

عروس‌هلندی‌ها که پرنده‌هایی بسیار باهوش و اجتماعی هستند، اگر در اطرافشان اسباب‌بازی و همدم داشته باشند، بسیار خوشحال و راضی خواهند بود.

یادتان نرود که آب تازه همیشه باید در اختیارشان قرار گیرد تا بدنشان دچار کم آبی نشود و همچنین بتوانند حمام کنند. برای تغذیه‌شان مخلوط‌های دانه‌ی آماده مخصوص که در فروشگاه‌های حیوانات‌خانگی موجود است برایشان بهترین غذا است زیرا متعادل است و تمام نیازهای غذایی آنها را برطرف می‌کند.

همچنین می‌توانید با هرازگاهی یک تکه سب، موز یا هویج دادن به آنها، ویتامین و پروتئین اضافی هم در رژیم‌غذایی‌شان بگنجانید. فراموش نکنید که هرازگاهی هم با یک استخوان سپیداج غافلگیرشان کنید. این استخوان به آن‌ها کمک می‌گند منقارشان را تیز کنند و به بدنشان کلسیم برسانند. دقت کنید که استخوان را باید طوری که طرف نرم آن به طرف پرنده باشد، در قفس بگذارید تا بتواند آن را جدا کند. اگر استخوان آلوده یا مرطوب شود یا دیر خورده شود، باید آن را دور بریزید.

حواستان باشد که جای لانه‌ی این پرنده باید در کنار پنجره اما به دور از تابش مستقیم نور آفتاب باشد. همچنین نباید لانه‌شان را در محل‌های پررفت‌وآمد خانه قرار دهید، زیرا سروصدا و صداهای گوشخراش به آنها استرس می‌دهد. وقتی پرنده‌تان خواب است، مزاحم استراحت او نشوید و خوابش را مختل نکنید زیرا این کار استرس زیادی به او وارد می‌کند و باعث می‌شود در آینده هم نتواند هیچوقت خواب راحت داشته باشد به هیچ عنوان پرنده‌تان را به مهمانی و محل‌های پرسروصدا و شلوغ نبرید، چون پرنده‌تان استرس زیادی می‌گیرد و حتی ممکن است باعث سکته‌ی او شود.

عروس هلندی

مشکلات و بیماری‌ها عروس هلندی

عروس‌هلندی‌ها به طور کلی پرنده‌هایی قوی و سالم‌اند، بااین‌حال همیشه باید مراقب آن‌ها باشید و به علائمی که می‌تواند نشانه‌ی وجود مشکل در آن‌ها باشد، توجه داشته باشید. این علائم عبارتند از: بی‌حالی، بی تحرکی و تمایل نداشتن به فعالیت، پُک کردن پرها، بی‌اشتهایی و کاهش وزن. بااین‌که بروز این علائم در عروس‌هلندی بسیار نادر است، بااین‌حال ممکن است اتفاق بیفتد. عروس‌هلندی‌ها به طورکلی پرنده‌هایی قوی هستند و به‌راحتی با محیط‌اطرافشان سازگار می‌شوند و شما با تلاش بسیار کمی می‌توانید او را همیشه سالم و شاد نگه دارید.

بیشتر بخوانید:

ناهید صابری

شدیدا علاقه مند به حیوانات هستم و در سایت شیک پت سعی دارم تا اطلاعات و آموزش های لازم برای نگهداری از حیوانات خانگی را گرد هم بیاورم. خوشحال میشم در تجربیات خودتون رو در بخش نظرات هر بخش با ما به اشتراک بذارید تا بتونیم اطلاعات جامع تری رو در مورد سگها، گربه ها و حیوانات دیگر در این وبسایت اشتراک گذاری کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا