🐰 نگهداری از جوندگان خانگی صفحه 1 از 2 https://shikpet.ir/نگهداری-از-جوندگان-خانگی مجله اینترنتی تخصصی حیوانات خانگی(پت)، راهنمایی انتخاب و خرید پت و محصولات نگهداری و غذایی حیوانات خانگی Thu, 05 May 2022 13:30:32 +0000 fa-IR hourly 1 https://wordpress.org/?v=6.5.3 https://shikpet.ir/wp-content/uploads/2021/03/cropped-fivshikpet32-32-32x32.png 🐰 نگهداری از جوندگان خانگی صفحه 1 از 2 https://shikpet.ir/نگهداری-از-جوندگان-خانگی 32 32 نژاد همستر کوتوله چینی https://shikpet.ir/%d9%87%d9%85%d8%b3%d8%aa%d8%b1-%da%a9%d9%88%d8%aa%d9%88%d9%84%d9%87-%da%86%db%8c%d9%86%db%8c.pet5056 https://shikpet.ir/%d9%87%d9%85%d8%b3%d8%aa%d8%b1-%da%a9%d9%88%d8%aa%d9%88%d9%84%d9%87-%da%86%db%8c%d9%86%db%8c.pet5056#comments Thu, 27 May 2021 14:26:35 +0000 https://shikpet.ir/?p=5056 همسترهای کوتوله چینی بخشی از خانواده جوندگان و خانواده ی همستر های دم‌کوتاه هستند که از بیابان های شمال چین و مغولستان سرچشمه می گیرند. همستر چینی نوعی همستر است که عمر آن کوتاه است. هسترهای چینی بیشتر شبانه هستند(علاقه ای به نور ندارند)، و در طول روز و نور آفتاد مدت کوتاهی دوام می …

نوشته نژاد همستر کوتوله چینی اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
همسترهای کوتوله چینی بخشی از خانواده جوندگان و خانواده ی همستر های دم‌کوتاه هستند که از بیابان های شمال چین و مغولستان سرچشمه می گیرند. همستر چینی نوعی همستر است که عمر آن کوتاه است. هسترهای چینی بیشتر شبانه هستند(علاقه ای به نور ندارند)، و در طول روز و نور آفتاد مدت کوتاهی دوام می آورند. هسترهای چینی معمولاً در مکانهایی که سایر همسترها یا مناطق بسیار کوچک نگهداری شوند، علائم پرخاشگری از خود نشان می دهند.

مشخصات کلی همستر کوتوله چینی

آرایه‌شناسیهمستر چینی
نام علمیCricetulus Cricetulus
رده:پستانداران
راسته:Rodentia
تیره:Cricetidae
زیرخانواده:Cricetinae
سرده:Cricetulus
گونه:C. Cricetulus
عکس همستر کوتوله چینی
رنگوضعیت اجتماعیاندازهطول عمرگونه
قهوه‌ای تیره, شکم سفیدبهترین حالت نگهداری به تنهایی است8 cm2 تا 3 سالچینی
جدول مشخصات همستر کوتوله چینی

نوشته نژاد همستر کوتوله چینی اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
https://shikpet.ir/%d9%87%d9%85%d8%b3%d8%aa%d8%b1-%da%a9%d9%88%d8%aa%d9%88%d9%84%d9%87-%da%86%db%8c%d9%86%db%8c.pet5056/feed 1
گاز گرفتن همستر https://shikpet.ir/%da%af%d8%a7%d8%b2-%da%af%d8%b1%d9%81%d8%aa%d9%86-%d9%87%d9%85%d8%b3%d8%aa%d8%b1-2.pet4093 https://shikpet.ir/%da%af%d8%a7%d8%b2-%da%af%d8%b1%d9%81%d8%aa%d9%86-%d9%87%d9%85%d8%b3%d8%aa%d8%b1-2.pet4093#respond Fri, 14 May 2021 17:03:00 +0000 https://shikpet.ir/?p=4093 با وجود اینکه همسترها اغلب به عنوان بهترین حیوان خانگی برای بچه‌ها در نظر گرفته شده و حیواناتی آرام و دوست داشتنی در نظر گرفته می‌شوند، در بعضی مواقع ممکن است شما را گاز بگیرند. البته این یک اتفاق نادر است و معمولا زمانی رخ می‌دهد که همستر احساس ترس کند. شاید دندان‌های کوچک او …

نوشته گاز گرفتن همستر اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
با وجود اینکه همسترها اغلب به عنوان بهترین حیوان خانگی برای بچه‌ها در نظر گرفته شده و حیواناتی آرام و دوست داشتنی در نظر گرفته می‌شوند، در بعضی مواقع ممکن است شما را گاز بگیرند. البته این یک اتفاق نادر است و معمولا زمانی رخ می‌دهد که همستر احساس ترس کند. شاید دندان‌های کوچک او به اندازه حیوانات دیگر به شما آسیب نزند، اما گاز گرفتن درد را به دنبال خواهد داشت و باید متوقف شود. خوشبختانه شما می‌توانید به روش‌های مختلف از گاز گرفتن همستر جلوگیری کنید.

چرا همسترها گاز می‌گیرند؟

همسترهای اهلی معمولا زمان زیادی را در کنار انسان‌ها می‌گذرانند، بنابراین از آن‌ها نمی‌ترسند. از سوی دیگر، همسترهایی که تعامل چندانی با انسان نداشته‌اند و چندان اهلی نیستند ممکن است در مواقعی که می‌‌خواهید بغلشان کنید شما را گاز بگیرند. مهم‌ترین نکته‌ای که در برخورد با این همسترها باید بدانید این است که آنان از روی ترس گاز می‌گیرند، نه به این خاطر که تهاجمی هستند.

چگونه جلوی گاز گرفتن را بگیریم

نکته کنترل این مشکل صبر است. باید اعتماد همستر را جلب کنید و این یک روند آرام و تدریجی است. اگر مدت زیادی است همستر دارید و از مشکل گاز گرفتن او رنج می‌برید، این یک رویکرد عالی است. این رویکرد، در مواجهه با یک همستر جدید که کمی خجالتی است نیز مؤثر خواهد بود.

اگر جلب اعتماد همستر یک ماه یا حتی بیشتر طول کشید دلسرد نشوید. و اگر همستر سریع‌تر از حد انتظار به شما اعتماد کرد، می‌توانید زمان بین مراحل را کاهش دهید. اگر همستر در هر مرحله‌ای دچار ترس شد، به مرحله قبل بازگردید و زمان بیشتری برای آن بگذارید.

با گذشت زمان، همستر رفتارهای شما را یاد می‌گیرد و دیگر نمی‌ترسد. این پروسه زمان می‌برد، اما وقت گذاشتن برای آن ارزشش را دارد.

هفته 1: اجازه دهید همستر به شما عادت کند

در ساعاتی که همستر بیش از هر زمانی فعال است (معمولا عصر و شب) کنار قفس بنشینید و با او صحبت کنید. اگر نمی‌دانید چه بگویید، برایش ترانه بخوانید. هدف از این کار این است همستر به حضور، بو و صدای شما عادت کند.

توجه داشته باشید، انتقال به یک قفس جدید در یک محیط جدید بسیار تنش‌زا است، بنابراین این مرحله به همستر اجازه می‌دهد خود را با شرایط جدید وفق دهد. در این مرحله، از لمس کردن همستر خودداری کنید.

در روزهای نخست ممکن است برای تمیز کردن قفس و یا بازگرداندن همستر در صورت فرار لازم باشد او را با دست بگیرید. برای این کار بهتر است از یک حوله یا لیوان بزرگ برای برداشتن و انتقال همستر استفاده کنید.

هفته 2: اجازه دهید همستر به دست‌های شما عادت کند

وقتی کنار قفس نشسته‌‌اید و با او حرف می‌زنید، دست‌تان را داخل قفس قرار دهید. در روزهای نخست، فقط دستتان را کنار در یا روی قفس قرار دهید. هر روز دست‌تان را کمی جلوتر ببرید.

سعی نکنید همستر را لمس کنید، اما اگر کنجکاو شد اجازه دهید دست‌تان را بو بکشد.

هفته 3: به همستر جایزه دهید

به همستر جایزه دهید

تا حالا باید چیزهای مورد علاقه همستر خود را کشف کرده باشید. اگر نه، دانه آفتابگردان، کشمش و سیب را امتحان کنید. با اینکه این مواد باید در حد تعادل به همستر داده شوند، می‌توانند ابزار آموزش فوق‌العاده‌ای هم باشند. با دست خود این خوراکی‌های خوشمزه را در داخل قفس به همستر بدهید. بالاخره، از دست شما غذا خواهد خورد که به ایجاد اعتماد نیز کمک می‌کند.

هفته 4: همستر خود را نوازش کنید

وقتی همستر دارد از دست شما غذا می‌خورد می‌توانید به آرامی شروع به نوازشش کنید. اگر مشکلی نداشت، می‌توانید وارد مرحله بعدی شوید و او را با دست بردارید. در غیر این صورت، با صبر و حوصله به غذا دادن و نوازش و ادامه دهید.

هفته 5: همستر خود را با دست بگیرید

اگر همستر از دست شما غذا می‌خورد و اجازه می‌دهد لمسش کنید، وقت آن است که حیوان خانگی خود را با دست بگیرید. به آرامی جلو رفته و اجازه دهید همستر برای این کار پیش‌قدم شود.

یک روش خوب این است که همستر را با نشان دادن خوراکی بر روی دستتان تطمیع کنید. سپس، می‌توانید او را با هر دو دست بلند کنید.

همستر خود را با دست بگیرید

یک دست‌تان را کنار او بگذارید و دست دیگر را زیر شکمش قرار دهید. به پشت او چنگ نزنید و خیلی راحت او را از ناحیه شکم بلند کنید. وارد کردن فشار به پشت همستر می‌تواند برای او تهدیدکننده باشد.

در صورتی که حیوان سعی می‌کند از دست بیرون بیاید، او را زیاد بالا نبرید. برای شروع بهتر است او را از سطح قفس بلند کنید و به تدریج پیش بروید. اگر همستر را نزدیک به بدن خود نگه دارید، احتمالا از پریدن منصرف خواهد شد.

چند نکته که باید به آن‌ها توجه داشته باشید:

  • قبل از دست زدن به همستر دست‌های خود را بشویید تا انگشتانتان بوی غذا ندهند.
  • پوشیدن دستکش‌های ضخیم می‌تواند از شما در برابر گاز گرفتن احتمالی محافظت کند، اما این کار را به طور موقت انجام دهید، چون همستر باید به بوی دستتان عادت کند؛ که در صورت پوشیدن دستکش قادر به انجام آن نخواهد بود.
  • اگر همستر به دستتان چسبید، برای راندن او دستتان را تکان ندهید. سعی کنید به آرامی آن را کنار بزنید یا از دست دیگر برای کنترل او استفاده کنید.
  • هرگز اوقات تلخی نکنید و او را نزنید. سعی کنید خونسرد باشید و به خاطر داشته باشید که همستر نه از روی رفتار تهاجمی که به خاطر ترس گاز می‌گیرد.

نوشته گاز گرفتن همستر اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
https://shikpet.ir/%da%af%d8%a7%d8%b2-%da%af%d8%b1%d9%81%d8%aa%d9%86-%d9%87%d9%85%d8%b3%d8%aa%d8%b1-2.pet4093/feed 0
دست آموز کردن همستر https://shikpet.ir/%d8%af%d8%b3%d8%aa-%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2-%da%a9%d8%b1%d8%af%d9%86-%d9%87%d9%85%d8%b3%d8%aa%d8%b1-2.pet4099 https://shikpet.ir/%d8%af%d8%b3%d8%aa-%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2-%da%a9%d8%b1%d8%af%d9%86-%d9%87%d9%85%d8%b3%d8%aa%d8%b1-2.pet4099#respond Wed, 12 May 2021 17:03:00 +0000 https://shikpet.ir/?p=4099 یکی از قسمت‌های لذت بخش نگهداری از حیوانات خانگی، در دست گرفتن و تعامل با آنان است. با این حال اکثر حیوانات خانگی، از جمله یک همستر جدید، تمایل ندارند که بلافاصله در آغوش شما قرار گیرند. بعضی از همسترها قبل از این که در دست گرفته شوند، باید آموزش‌های مناسب را ببینند. خوشبختانه مراحل …

نوشته دست آموز کردن همستر اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
یکی از قسمت‌های لذت بخش نگهداری از حیوانات خانگی، در دست گرفتن و تعامل با آنان است. با این حال اکثر حیوانات خانگی، از جمله یک همستر جدید، تمایل ندارند که بلافاصله در آغوش شما قرار گیرند. بعضی از همسترها قبل از این که در دست گرفته شوند، باید آموزش‌های مناسب را ببینند. خوشبختانه مراحل آزموده شده‌ای برای تمرین و آموزش نحوه در دست گرفتن همستر و دست آموز کردن او وجود دارد.

مواردی که قبل از دست آموز کردن همستر باید رعایت شوند

برای سهولت در روند دست آموز کردن همستر، مواردی را باید رعایت کنید تا اطمینان یابید همستر شما قبل از شروع روند آموزش، دچار استرس نشده باشد.

  • زمانی که همستر جدیدی را به خانه می آورید قبل از اینکه او را در دست بگیرید، حدود یک هفته به او زمان بدهید تا خود را با خانه‌ی جدید و محیط اطرافش وفق دهد.
  • قفس همستر باید اندازه‌ای مناسب داشته و دیگر ضروریات زندگی باید به طور کامل تهیه شوند تا حیوان در خانه جدید خود راحت باشد.
  • قفس همستر را در مکانی قرار دهید که در کنار اعضای خانواده باشد با این حال مراقب باشید که سر و صدای زیاد، یا دیگر حیوانات خانگی شما، باعث آزار همستر نشوند (به خصوص در طول روز که همستر بیشتر استراحت می‌کند).
  • این نکته را در نظر بگیرید که در طول روز هنگامی که همستر خوابیده است او را بیدار نکرده یا در دست نگیرید. تنها زمانی به دست آموز کردن همستر بپردازید که او خودش از خواب بیدار شده است. در صورتیکه همستر را از خواب بیدار کنید بداخلاق خواهد شد و حالت دفاعی به خود می‌گیرد.

مراحل دست آموز کردن همستر

دست آموز کردن همستر، نیازمند زمان و تمرین است. بنابراین در طی کردن مراحل عجله نکنید و همستر را تحت فشار قرار ندهید، برای شناختن همستر کمی وقت بگذارید و به حرکات او عکس العمل نشان دهید. یکی از نکات مهم در روند دست آموز کردن، جلب اعتماد همستر است. او از این طریق یاد می‌گیرد که از شما نترسیده و اعتماد کند. توجه داشته باشید که اگر همستر تحت فشار قرار گیرد دچار استرس می‌شود و در نتیجه جلب اعتماد او به مراتب سخت تر خواهد بود. بنابر این اطمینان داشته باشید که همستر در هر مرحله و قبل از انجام مرحله‌ی بعد، استرس و اضطراب نداشته باشد.

دست آموز کردن همستر
دست آموز کردن همستر

مرحله اول دست آموز کردن همستر:

همستر برای اینکه خود را با محیط جدید وفق دهد به کمی زمان نیاز دارد، بنابر این به او زمان بدهید. اگر همستر در حضور شما غذا می‌خورد، آب می‌نوشد و بازی می‌کند، به این معنی است که استرس ندارد و آرام می‌باشد.

مرحله دوم دست آموز کردن همستر:

زمان بیشتری را در اطراف قفس همستر بگذرانید و با لحنی آرام با او صحبت کنید تا به صدای شما عادت کند. در صورتی که نمیدانید چه چیزی بگویید، میتوانید کتاب یا با لحنی ملایم، آواز بخوانید.

مرحله سوم دست آموز کردن همستر:

با دست خود به او خوراکی‌هایی مثل تخم افتابگردان، کشمش یا میوه های خشک بدهید (اگر قفس همستر سیمی باشد ابتدا از لابه لای میله‌های قفس به او خوراکی بدهید، در غیر این صورت کنار درِ قفس اینکار را انجام دهید). اگر همستر با سرعت به سمت خوراکی آمد سعی کنید دستتان را درون قفس نگه دارید.

به همستر دست نزنید بلکه اجازه دهید همستر خودش به طرف دستتان بیاید.

مرحله چهارم دست آموز کردن همستر:

خوراکی را در دست باز درون قفس بگیرید طوری که همستر خوراکی را از درون دستتان بردارد (و شاید برای برداشتن خوراکی، یک یا دو پنجه اش را در دستتان قرار دهد). همانطور که گفته شد اجازه دهید که همستر خودش به سمت شما بیاید.

مرحله پنجم دست آموز کردن همستر:

به نحوی خوراکی را در دستتان قرار دهید که همستر مجبور شود برای گرفتن خوراکی از روی دستتان بالا بیاید. پس از اینکه همستر این کار را بدون ترس انجام داد، به ارامی او را بگیرید. دفعات اول ممکن است از دست شما به پایین بپرند با اینحال با کمی صبر و حوصله و تکرار کردن، در اخر همستر متوجه می‌شود که او در دستان شما در امان خواهد بود.

زمان مورد نیاز بین هر مرحله با توجه به سن و ویژگی های همستر متغیر است. همستر شما امکان دارد که به راحتی دست آموز شود و یا ممکن است یک ماه یا بیشتر طول بکشد به شما عادت کند و آرام شود.

نحوه در دست گرفتن همستر

بهترین روش گرفتن همستر این است که او را کف دست خود قرار دهید و سپس دست دیگرتان را پشت او بگذارید. البته برای جلوگیری از افتادن یا پریدن همستر، بهتر است در ابتدا او را روی قسمتی از لباس خود یا سطح نرمی قرار دهید. سپس بعد از اینکه بیشتر با شما احساس راحتی کرد، اجازه دهید که از روی دستتان روی دست دیگر و بازویتان برود. شما میتوانید باز هم به او خوراکی بدهید با این حال ممکن است همستر تا زمانی که چیزهای جدید و جالبی برای دیدن و کشف کردن داشته باشد به خوراکی تمایلی نشان ندهد.

در دست گرفتن همستری که دست آموز نشده است

گاهی اوقات به دلایلی مثل تمیز کردن قفس، مجبور می‌شوید همستری که دست آموز نشده است را جابجا کنید. بدین منظور یک فنجان (یا مقوای کاغذی که یک طرف آن بسته باشد) را جلوی همستر بگیرید و به آرامی او را به داخل برانید. اکثر همسترها به دلیل حس کنجکاوی به درون فنجان میروند.

در صورتی که همستر شما گاز می‌گیرد و روش فنجان هم در او اثری ندارد، می‌توانید از دستکش یا حوله‌ای ضخیم استفاده کنید. استفاده از این روش تنش و استرس زیادی به همستر وارد می‌کند و حتی ممکن است موجب شود که همستر بیش از قبل در برابر دست آموز شدن مقاومت کند. بنابراین اگر استفاده از این روش ضروری است تا جای ممکن سعی کنید با ملایمت با همستر برخورد کنید.

منبع: پت ها

نوشته دست آموز کردن همستر اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
https://shikpet.ir/%d8%af%d8%b3%d8%aa-%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2-%da%a9%d8%b1%d8%af%d9%86-%d9%87%d9%85%d8%b3%d8%aa%d8%b1-2.pet4099/feed 0
همسترها چه بخورند چه نخورند؟ https://shikpet.ir/%d8%aa%d8%ba%d8%b0%db%8c%d9%87-%d9%87%d9%85%d8%b3%d8%aa%d8%b1-%d9%87%d8%a7.pet2902 https://shikpet.ir/%d8%aa%d8%ba%d8%b0%db%8c%d9%87-%d9%87%d9%85%d8%b3%d8%aa%d8%b1-%d9%87%d8%a7.pet2902#comments Tue, 20 Apr 2021 17:30:00 +0000 https://shikpet.ir/?p=2902 بخش عمده‌ی غذای همسترها باید از از غدای باکیفیتی که مخصوص تغذیه‌ی همستر درست شده و می‌توانید از پت‌شاپ‌ها خریداری کنید، تشکیل شود. اما ممکن است به‌خاطر بالا بودن تنوع محصولات در انتخاب‌تان سردرگم شوید. این سردرگمی در انتخاب حتا در خانه برای انتخاب موادغذایی تازه و تشویقی هم تمامی ندارد. اینجا برای‌تان درمورد بهترین …

نوشته همسترها چه بخورند چه نخورند؟ اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
بخش عمده‌ی غذای همسترها باید از از غدای باکیفیتی که مخصوص تغذیه‌ی همستر درست شده و می‌توانید از پت‌شاپ‌ها خریداری کنید، تشکیل شود. اما ممکن است به‌خاطر بالا بودن تنوع محصولات در انتخاب‌تان سردرگم شوید. این سردرگمی در انتخاب حتا در خانه برای انتخاب موادغذایی تازه و تشویقی هم تمامی ندارد. اینجا برای‌تان درمورد بهترین رژیم‌غذایی همسترها و بهترین موادغذایی به‌عنوان تشویقی برای این پت‌های دوست‌داشتنی می‌گوییم.

رژیم‌غذایی همستر برمبنای پلت

غذای پلت رژیم‌غذایی‌ای است که هر لقمه‌ی آن کاملاً برای همسترها متعادل است. به همین دلیل است که اغلب این نوع رژیم‌غذایی برای همستر توصیه می‌شود. این غذاها ممکن است اشکال مختلفی داشته باشند ولی معمولاً به شکل بیسکویت، کوکی و سیریال‌های کوچک‌اند. همسترها ممکن است در انتخاب غلات میکس کمی سلیقه‌ای عمل کنند و فقط غلات موردعلاقه‌شان را بخورند و به همین دلیل رژیم‌غذایی‌شان تعادل خود را از دست بدهد. غذاهای پلت جلوی این اتفاق را می‌گیرد ولی ممکن است برای‌شان کمی تکراری شود و بعضی همسترها به‌مرور از خوردن آن سر باز بزنند. می‌توانید میکس پلت را در کنار چیزهای دیگر به همسترتان بدهید، فقط به شرط اینکه بخش عمده‌ی آن را پلت تشکیل دهد.

رژیم‌غذایی همستر برمبنای دانه‌ها

خیلی مهم است که در این نوع رژیم‌غذایی از انواع متنوغی از غلات و دانه‌ها و سبزیجات خشک در کنار هم استفاده شود. بعضی از میکس‌های آماده‌ی این نوع رژیم‌غذایی حاوی پلت هم هستند که بسیار خوب است. دقت کنید که حتماً قبل از پُر کردن دوباره‌ی ظرف غذای‌شان حتماً همسترتان غذای داخل ظرف را کامل خورده باشد و اجازه ندهید که فقط دانه‌ها و غلات موردعلاقه‌ی خودش را از داخل میکس جدا کند.

موادغذایی و تشویقی‌های تازه برای همسترها

می‌توانید انواع مختلفی از موادغذایی مصرفی خودتان را به همسترتان هم بدهید به‌شرط این‌که بیشتر از ۱۰ درصد از رژیم‌غذایی او را شامل نشود. سعی کنید از موادغذایی سالم مثل سبزیجات تازه، میوه‌ها و غلات کامل استفاده کنید (البته به میزان متعادل چون ممکن است باعث اسهال‌شان شود). از دادن تشویقی‌های کارخانه‌ای خیلی شیرین به آن‌ها خودداری کنید. ازآنجا که همسترهای کوتوله درمعرض ابتلا به دیابت هستند، خیلی مهم است که در رژیم‌غذایی‌شان تا می‌توانید از موادغذایی قنددار کمتری استفاده کنید، بنابراین از دادن میوه به‌عنوان تشویقی به آن‌ها هم خودداری کنید. در زیر به بعضی از موادغذایی سالم برای همسترها اشاره می‌کنیم:

  • سیب (بدون دانه)
  • موز
  • بروکلی
  • هویج
  • گل‌کلم
  • خیار
  • انگور
  • کاله
  • سیب‌زمینی (پخته)
  • نخود
  • کاهو
  • اسفناج
  • توت‌فرنگی
  • کدو
  • علف خشک
  • برنج‌ قهوه‌ای (پخته)
  • پاستای گندم کامل (پخته)
  • نان گندم کامل
  • تکه‌های کوچک مرغ پخته
  • تخم‌مرغ آب‌پز
  • آجیل (به‌استثنای بادام، شور هم نباشد)
  • بادام‌زمینی
  • عدس
  • دانه کدو
  • دانه آفتابگردان
  • پاپ‌کرن ساده

همسترها معمولاً کره‌ی بادام‌زمینی هم دوست دارند  ولی در این مورد هم مثل بقیه موادغذایی چسبناک باید به‌دقت عمل کنید چون ممکن است در کیسه‌های لُپ‌هاشان گیر کند و مشکلات جدی‌ای به دبنال داشته باشد. یک لایه‌ی خیلی نازک از‌آن را روی یک تکه چوب بمالید و گاه‌گاه به‌عنوان تشویقی به‌شان بدهید.

موادغذایی که نباید به همسترها بدهید

  • دانه سیب
  • حبوبات خام
  • سیب‌زمینی خام
  • بادام
  • مرکبات
  • سیر
  • پیاز
  • برگ ریواس یا ریواس خام
  • شکلات
  • هر نوع ماده‌غذایی شیرین یا شور
  • انواع هله‌هوله

بهترین رژیم‌غذایی برای همسترها

رژیم‌غذایی ایدآل برای همسترها پلت درکنار انواع متنوعی از موادغذایی سالم و ایمن است. اگر همسترتان غذای پلت را نمی‌خورد، می‌توانید کمی میکس دانه به آن اضافه کنید یا غذای دانه‌ای پیدا کنید که در آن پلت داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

نوشته همسترها چه بخورند چه نخورند؟ اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
https://shikpet.ir/%d8%aa%d8%ba%d8%b0%db%8c%d9%87-%d9%87%d9%85%d8%b3%d8%aa%d8%b1-%d9%87%d8%a7.pet2902/feed 1
آشنایی با نژادهای مختلف همستر https://shikpet.ir/%d9%86%da%98%d8%a7%d8%af%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%87%d9%85%d8%b3%d8%aa%d8%b1.pet4104 https://shikpet.ir/%d9%86%da%98%d8%a7%d8%af%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%87%d9%85%d8%b3%d8%aa%d8%b1.pet4104#respond Tue, 30 Mar 2021 17:10:03 +0000 https://shikpet.ir/?p=4104 معمول‌ترین گونه همستر که به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شود همستر سوری است که با نام همستر طلایی نیز شناخته می‌شود. این جونده کوچک اصالتا از مناطق شمالی سوریه و جنوب ترکیه آورده شده است. یکی دیکر از گونه‌های محبوب همستر، همستر کوتوله است. معمولا سه گونه همستری که از این خانواده در فروشگاه‌های حیوانات …

نوشته آشنایی با نژادهای مختلف همستر اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
معمول‌ترین گونه همستر که به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شود همستر سوری است که با نام همستر طلایی نیز شناخته می‌شود. این جونده کوچک اصالتا از مناطق شمالی سوریه و جنوب ترکیه آورده شده است.

یکی دیکر از گونه‌های محبوب همستر، همستر کوتوله است. معمولا سه گونه همستری که از این خانواده در فروشگاه‌های حیوانات خانگی دیده می‌شود، عبارتند از: همستر روبروفسکی (Roborovski) و دو گونه روسی همستر که عبارتند از: همستر Winter White و Campbell.

چهارمین گونه همستر، همستر چینی است. با این که جز خانواده همسترهای کوتوله است، خویشاوندی با گونه‌های ذکر شده در بالا ندارد.

همسترهای مختلف برای شرایط و موقعیت های متفاوتی مناسب هستند. بنابر این اولین تصمیم شما انتخاب گونه مد نظر بر اساس شرایط و موقعیت شما می‌باشد.

همسترهای سوری

این گونه باید باید تنها نگهداری شود و این اولین نکته‌ای است که در مورد همسترهای سوری باید به آن توجه داشت. چرا که آن‌ها بسیار نسبت به قلمرو خود حساس بوده و با دیگر همسترها به جنگ و درگیری می‌پردازند.

همستر سوری
همستر سوری

همسترهای سوری پرطرفدارترین گونه همستر به عنوان حیوان خانگی هستند. آنان شخصیت سرزنده‌ای دارند و تماشا کردن و تعامل با آنان می‌تواند بسیار سرگرم کننده باشد. اگر از سنین پایین با آنان ارتباط نزدیک داشته باشید همسترهای سوری به خوبی آموزش خواهند دید(حتی در صورتی که شما وقت زیادی برای آنان نداشته باشید).

به طور متوسط طول عمری حدود 2 تا 2.5 سال دارند، اگرچه دیده شده است که بعضی از آنان عمری طولانی‌تر را نیز تجربه کرده‌اند.

در بزرگسالی میانگین اندازه آنان 15 سانتیمتر است. همسترهای سوری به دلیل رام بودن و راحتی مراقبت برای کسانی که تجربه‌ای در نگهداری از همسترها ندارند و همچنین برای کودکان انتخاب مناسبی هستند.

همسترهای کوتوله

همسترهای کوتوله، همان طور که از نام آنان مشخص است، نسبت به همسترهای سوری اندازه‌ای کوچکتر دارند. معمولا می‌توان آن‌ها را در کنار دیگر همسترهای کوتوله نگهداری کرد با این حال شما باید با دقت نشانه‌های ناراحتی و خشونت را در آنان بررسی کنید و در بعضی شرایط نیاز به جدا کردن آن‌ها نیز می‌باشد.

همستر کوتوله روبرفسکی در میان همسترهای کوتوله از همه کوچکتر می‌باشد و معمولا اندازه‌ای بزرگتر از 8 سانتی‌متر پیدا نمی‌کند.

همستر roborovski
همستر roborovski

این گونه بسیار سریع و پرتحرک هستند و گفته می‌شود که هر شب روی چرخ همستر خود بیش از 150 کیلومتر را طی می‌کنند. این حیوانات کوچک و بامزه به طور میانگین بین 3 تا 3.5 سال عمر می‌کنند.

همسترهای روسی کوتوله سفید زمستانی (Winter White) همان طور که نام متفاوتشان نشان می‌دهد در طول زمستان رنگ سفیدی پیدا می‌کنند.

همستر winter white
همستر winter white

در اسارات به دلیل وجود گرما و نور مصنوعی معمولا رنگ خاکستری تیره خود را حفظ می‌کنند. علاوه بر رنگ خاکستری تیره در رنگ‌های مرمری، سفید مرواریدی و یاقوتی نیز یافت می‌شوند. طول عمر آنان بین 1.5 تا 2 سال می‌باشد.

همسترهای کوتوله کمپل (Campel) معمول ترین گونه همستر کوتوله‌ای هستند که در فروشگاه‌های حیوانات خانگی یافت می‌شوند. در طبیعت می‌توان آنان را در چین، روسیه و دیگر مناطق مرکزی آسیا پیدا کرد. همسترهای کمپل شباهت زیادی به همسترهای سفید زمستانی دارند و طول عمر آنان نیز مشابه گونه ذکر شده است؛ یعنی حدود 2 سال.

همستر Campel
همستر Campel

همسترهای کوتوله چینی در حقیقت تنها همسترهای چینی نام دارند با این حال به دلیل ساختار کوچک و شباهتی که به همسترهای کوتوله دارند، معمولا با این گونه اشتباه گرفته می‌شوند. میانگین طول عمر آنان بین 1.5 تا 2 سال می‌باشد.

همچنین این امکان وجود دارد که شما همستری دو رگه تهیه کنید که معمولا از طریق جفت گیری همسترهای سفید زمستانی و همستر کمپل ایجاد می‌شود. پرورش‌دهنده‌ها این کار را برای ایجاد رنگ‌های متنوع انجام می‌دهند. با این حال باید توجه داشت که همسترهای دورگه استعداد زیادی در مشکلات سلامتی مختلفی دارند به همین دلیل بهتر است که از خرید این گونه‌های دورگه خودداری کنید.

در میان گونه‌های مختلف همسترهای کوتوله، کمپل و سفید زمستانی برای نگهداری آسان‌تر هستند و راحت‌تر نیز آموزش می‌بینند.

بیشتر بخوانید:

منبع: پتها

نوشته آشنایی با نژادهای مختلف همستر اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
https://shikpet.ir/%d9%86%da%98%d8%a7%d8%af%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%87%d9%85%d8%b3%d8%aa%d8%b1.pet4104/feed 0
همستر چیست؟ https://shikpet.ir/%d9%87%d9%85%d8%b3%d8%aa%d8%b1-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa.pet3791 https://shikpet.ir/%d9%87%d9%85%d8%b3%d8%aa%d8%b1-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa.pet3791#comments Mon, 29 Mar 2021 22:08:23 +0000 https://shikpet.ir/?p=3791 همستر (Hamester) یک حیوان کوچک و بازیگوش بوده که جثه ای مابین موش و خرگوش دارد. آنها جزیی از خانواده موش سانان هستند به همین دلیل به آن موش بزرگ نیز گفته می‌شود. همستر یک جانور پگاه رو است یعنی در هنگام شفق شروع به فعالیت می‌کند و معمولاً تمام روز و شب را در …

نوشته همستر چیست؟ اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
همستر (Hamester) یک حیوان کوچک و بازیگوش بوده که جثه ای مابین موش و خرگوش دارد. آنها جزیی از خانواده موش سانان هستند به همین دلیل به آن موش بزرگ نیز گفته می‌شود.

همستر یک جانور پگاه رو است یعنی در هنگام شفق شروع به فعالیت می‌کند و معمولاً تمام روز و شب را در زیر زمین فعالیت می‌کند. علّت این کار او این است که مورد حمله شکارچیان شب گرد و روز رو قرار نگیرد.

همسترها معمولاً از میوه‌ها، گیاهان، دانه‌ها و حشرات زیر زمین تغذیه می‌کنند. این حیوانات کوچک معمولاً تنها زندگی می‌کنند که باعث می‌شود از آلودگی و بیماریهای جمعی بر حذر باشند، به همین دلیل ما تمایل به نگهداری آنها پیدا می‌کنیم.

موجوداتی هستند که به سرعت تولید مثل می‌کنند که این موضوع بسیار جذاب است. با گرفتن یک جفت در کمتر از یک سال شاید جمعیتشان به ۴۰ همستر برسند. این عامل سبب شده‌است تا محققان از این جاندار کوچک به عنوان حیوان آزمایشگاهی استفاده کنند.

آرایه‌شناسیهمستر ها
فرمانرو:جانوران
شاخه:طنابداران
زیرشاخه:مهره‌داران
رده:پستانداران
راسته:جوندگان
زیرراسته:موش‌شکلان
بالاخانواده:جوندگان موروئیدئا
تیره:همسترها
زیرخانواده:Cricetinae
جدول آرایه‌شناسی Hamester

تاریخچه پرورش همستر

این حیوان اولین بار در سال 1817 توسط دانشمند آلمانی جان فیشر وان والدهایم شناسایی و طبقه بندی شد. در سال 1839، جورج واترهاوس جانورشناس انگلیسی بار دیگر گزارشی درباره همستر سوری داد و آن را “Cricetus auratus” نامید. در سال 1930، جانورشناس انگلیسی Aharon ، استاد دانشگاه اورشلیم، پیشنهاد کرد که از این حیوان به عنوان حیوان آزمایشگاهی استفاده شود. اولین بار در سال 1931 به انگلستان و در سال 1933 به ایالات متحده آمد.

نگهداری از همستر در خانه

  • همسترها را می‌توان به عنوان یک حیوان خانگی نگه داشت.
  • آنها موجودات زیبایی هستن و خیلی با مزه ان.
  • نکته جالب اینجاست که آنها بینایی خیلی خوبی ندارن و بیشتر با حس بویایی کاراشونو انجام می دن.
  • اگر قصد دارید از این حیوان زیبا در خانه نگهداری کنید باید فضای مناسبی را برای او محیا کنید.
  • برای نگهداری می‌توان از قفس استفاده کرد.
  • شما می‌توانید نمونه‌های آماده قفس همستر را از فروشگاه شیک پت خریداری کنید.
  • باید توجه داشت که نوع قفس طوری نباشد که حیوان بتواند آن را بجود یا به این کوچولوهای نازنازی آسیب وارد کنه.
  • کف فضای نگهداری باید از شن نرم، خاک اره و ماسه پوشیده باشد تا بتواند رطوبت را جذب نماید.

تغذیه همستر

  • تغذیه همسترها معمولاً چیز خاصی نیست، آنها همه چیز خوارند.
  • هرچی که بهشون بدی می خورن ولی می تونین برای رشد بهتر و تولید مثل خوب از غذای همستر واسشون استفاده کنید.
  • برای تغذیه همستر نباید از مواد غذایی حاوی قند استفاده کرد چون قندشون زود بالا میره و ممکنه دیابت بگیرن.
  • این حیوانات در روز به اندازه یک دهم وزن بدنشون غذا مصرف می‌کنند.
  • حدوداً بین ۸ تا ۱۲ گرم در روز به غذا نیاز دارند.
  • با یک بار تغذیه کردن این حیوانات در روز سیر می شن و در کل موجودات پر خوری نیستند.
  • نحوه غذا خوردن جالبی دارن، به این صورت که اول غذا رو در جیب دهانیشون نگه داشته و به گوشه ای می برن و شروع به خوردنش می کنن.

برخی از مواد غذایی که میتوان به همستر ها داد:

  • گل کلم
  • موز
  • خیار
  • کلم بروکلی
  • هویج
  • سیب درختی (بدون هسته)
  • تمشک
  • انگور
  • برگ قاصدک
  • بادام زمینی شور نشده
  • نخود
  • کلم پچ
  • اسفناج
  • ذرت بو داده (بدون کره و نمک)
  • آجیل (بدون بادام و شور نشده)
  • جیرجیرک
  • کاهو
  • سیب زمینی (پخته شده)
  • توت فرنگی
  • عدس
  • سیب زمینی شیرین
  • کدو
  • علف
  • نان جو یا نان تست
  • تکه‌های کوچک مرغ پخته شده
  • غلات صبحانه (بدون قند)
  • کرم
  • تخم کدو
  • تخم آفتاب گردان
  • تخم مرغ آب‌پز
💥✈ ارزانترین نرخ تور کیش رو از لحظه آخر بخواهید ✈ 💥
🔷 نگران زمان نباش، تا لحظه آخر وقت داری، در لحظه سفر کن 🔷

انواع همستر

همستر(HAMSTER) حیوانی کوچک، بسیار جذاب و زیبایی است، انواع همستردر رنگ‌های گوناگون ازجمله سفید، طلائی، سیاه و کرم است که از خانواده جوندگان است همسترها همه چیزخوار(omnivorous) هستند. همسترها موجوداتی هستند که در طول روز به شدت استراحت می‌کنند و بهمین دلیل در طول شب بیدار هستند و عاشق شب هنگام می‌باشند و بهمین دلیل بسیار سر و صدا خواهند نمود که اگر می‌خواهید یکی از حیوانات را به عنوان حیوان خانگی خود نگهدارید، توصیه می‌شود از آنها در خارج از اتاق خواب خود نگهداری نمایید چرا که اجازه خواب به شما نخواهند داد.

همستر کوتوله چینی

همستر های کوتوله چینی بخشی از خانوادهٔ جوندگان و در زیرخانواده انواع همسترهای دم‌کوتاه هستند که در بیابان‌های شمال چین و مغولستان سرچشمه می‌گیرند. همستر چینی یک گونه از همستر در جنس همسترهای دم‌کوتاه است، همسترهای چینی دویدن غیرطبیعی طولانی نسبت به دیگر همسترانی دارند که دارای خراشیدن مانند دم هستند. همسترهای چینی عمدتاً شبانه هستند، اما در طول روز برای دوره‌های کوتاه مدت باقی خواهند ماند. همسترهای چینی تمایل دارند نشانه‌های تجاوز را در صورت نگهداری در محوطه‌هایی که توسط دیگر همسترها یا محوطه‌هایی که بیش از حد کوچک هستند ساکن باشند.

همستر روبروفسکی در حال غذا خوردن
همستر روبروفسکی در حال غذا خوردن

همستر روبروفسکی

این همسترهای 4 تا 9 سانتیمتر، کوچکترین گونه از نژادهای همستر می‌باشند. آنها از فعال‌ترین و پر انرژی‌ترین همسترهایی هستند که به عنوان یک حیوان خانگی می‌توان نگهداری کرد. برای کسانی که دوست دارند بازی‌ها و فعالیت‌های همسترها را ببینند، خیلی خوب هستند و بهتر است آنها را در قفس‌های بزرگ یا مخازنی که پر از اسباب بازی می‌باشد، نگهداری کنید تا بدون هیچ مانعی بتوانند به فعالیت و بازی بپردازند. انواع همستر روبرووفسکی، به عنوان یک حیوان خانگی، برای کودکانی که به نگهداری و پرورش همسترها تمایل نشان می‌دهند، مناسب نیست.

همستر طلایی سوری
همستر طلایی سوری

همستر سوری

همستر طلائی یا همستر سوری نام یک گونه از خانواده انواع همستراست. طول جانور بالغ حدود13 تا 18 سانتیمتر است و طول عمری دو تا سه ساله دارد. وزنشان نیز به حدود 120 تا 125 گرم می‌رسد. با این وجود جمعیت همسترهای در اسارت که به عنوان حیوان دست‌آموز خانگی نگهداری می‌شوند رو به گسترش است. اغلب همسترهایی که در بازار حیوانات خانگی به فروش می‌رسند، از این گونه هستند که نژادهای گوناگون آن به رنگ‌های گوناگونی درآمده‌اند.

عکس همستر کوتوله روسی
عکس همستر کوتوله روسی

همسترهای کوتوله روسی

با وجود اینکه رنگ این همستر معمولاً خاکستری روشن و تیره می‌باشد، اما اگر در محیط بیرون نگهداری داشته شود، رنگ پوستش روشن‌تر شده و خیلی اوقات مخصوصاً در فصل زمستان، کاملاً سفید می‌شود. زیستگاه طبیعی این همستر، همیشه از برف پوشیده می‌باشد، بهمین دلیل برای محافظت از خود در فصل زمستان، تغییر رنگ داده و مانند برف، سفید می‌شود.

عکس همستر رومانیایی
عکس همستر رومانیایی

همستر رومانیایی

همستر رومانیایی یک همستر شبزی و شب فعال می‌باشد. در یک سیستم پیچیدهٔ پیچ در پیچ لانه سازی می‌کند. این همستر از دانه‌ها، حبوبات، ریشهٔ سبزیجات تغذیه می‌کند و گاهی از حشرات نیز تغذیه می‌کند. همانند بسیاری از همسترها غذاهای خود را بوسیلهٔ کیسهٔ گونه ای خود حمل و نقل کرده و به اتاق‌های ذخیرهٔ مواد غذایی برای ذخیره‌سازی برای فصل‌های سرد و زمستانی انتقال می‌دهد. در سنی مابین 56 تا 70 روزگی به بلوغ جنسی رسیده و در ماه‌های آوریل تا آگوست تولیدمثل انجام می‌دهد.

عکس همستر ترکی
عکس همستر ترکی

همستر ترکی

همستر ترکی به دلیل خصلت پرخاشگری که دارد کمتر به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شود. اما همستر سوری به عنوان یک حیوان خانگی در سراسر جهان رایج است. اهلی کردن همستر نسبتاً جدید است. اولین همستر در سال 1930 و گونهٔ همستر سوری بود که بعنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شد. پس از آن فقط 5گونه از 18 گونهٔ همستر (همستر کوتوله کامپل، همستر جونگاریان، همستر روبوفسکی، همستر طلایی و همستر چینی) بعنوان حیوان خانگی در عرضه شدند. همستر ترکی بیشتر بعنوان حیوان آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عکس همستر اروپایی
عکس همستر اروپایی

همستر اروپایی

در شبکه ای از سوراخ‌ها که شامل چندین اتاق مجزا برای خواب و ذخیره غذاست، زندگی می‌کند. در اواخر تابستان برای ذخیره زمستانی اش به جمع‌آوری غذا می‌پردازد. علاقه زیادی به غلات دارد به گونه ای که ممکن است تا 10 کیلوگرم از آن را ذخیره کند. از اواسط پاییز تا اواخر زمستان به خواب زمستانی فرومی‌رود و به دفعات از خواب بیدار می‌شود و از ذخیره غذایی اش استفاده می‌کند. این گونه از همسترها به ندرت بعنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شوند، آنها حتی زمانی که احساس خطر کنند می‌توانند به سگ‌های بزرگ هم حمله کنند.

فعالیت همستر (hamster activities)

همسترها به عنوان جوندگان شناخته شده‌اند، اما اصطلاح دقیق تر آنها Crepuscular است. Crepuscular حیواناتی هستند که هنگام غروب و طلوع آفتاب فعالیت بیشتری دارند. همسترها، اگر دائماً در معرض نور باشند می‌خوابند و بهتر است قفس‌ها و پناهگاه‌هایشان را در نور کم نگه دارید.

در طول روز و وقتی محیط روشن است، همسترها مکان‌های تاریک و استراحت را ترجیح می‌دهند. البته آنها همچنین می‌توانند در طول روز فعالیت داشته باشند یا با چرخ فلک بازی کنند. صاحب همستر همچنین می‌تواند با سرگرمی و بیدار کردن همستر، همستر را در طول روز بازی یا آموزش دهد.

همسترها هم مانند سایر پستانداران خواب می‌بینند. همسترها بسته به نوع، کیلومترها در محل زندگی خود در طبیعت می‌دوند و راه می‌روند بنابراین لزوم وجود چرخ و فلک متناسب با نوع همستر و داشتن استانداردهای اولیه درمحل نگهداری این موجودات، بسیار اهمیت دارد.

جنسیت همستر را تعیین کنید

علائم زیادی برای تعیین جنسیت یک همستر وجود دارد. مهمترین علائم، علائم مربوط به آناتومی بدن است. در همسترهای نر با لمس ناحیه پرینه می‌توان به بیضه‌ها دست یافت، اما در همسترهای ماده نمی‌توان چیزی را لمس کرد. علاوه بر این، فاصله بین مقعد و قسمت خارجی دستگاه تناسلی در همسترهای نر بیشتر از همسترهای ماده است و یک برجستگی در اطراف سوراخ تناسلی همستر های نر وجود دارد. در همستر نر فقط مقعد و نوک آلت تناسلی دیده می‌شود، در حالی که در همستر ماده مجرای ادرار خارجی، دهانه واژن و مقعد دیده می‌شود.

خرید همستر

  • برای خرید شما می تونین اونها رو از فروشگاه‌های حیوانات یا پرورش دهنده‌ها بخرید.
  • پس از خرید حتماً به یک دامپزشک مراجعه کنید تا از سلامت حیوونتون مطمئن باشید.
  • در کل بیماری قابل انتقال به انسان ندارند و در صورت انگل تراپی شدن حیوانات کاملاً بی خطر و بی‌آزاری هستند.
همستر ها چه میخورند؟

تغذیه همسترها معمولاً چیز خاصی نیست، آنها همه چیز خوارند.

چند نوع همستر داریم؟

ما در این مقاله به 7 نوع از انواع همستر پرداخته ایم که میتوانید عکسها و توضیحات مربوط به هر همستر را بخوانید.

همستر از کجا بخریم؟

برای خرید شما می تونین اونها رو از فروشگاه‌های حیوانات یا پرورش دهنده‌ها بخرید. پس از خرید حتماً به یک دامپزشک مراجعه کنید تا از سلامت حیوونتون مطمئن باشید.

بیشتر بخوانید:

نوشته همستر چیست؟ اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
https://shikpet.ir/%d9%87%d9%85%d8%b3%d8%aa%d8%b1-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa.pet3791/feed 2
آیا خرگوش مناسب نگهداری در منزل است؟ https://shikpet.ir/%d9%86%da%af%d9%87%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%ae%d8%b1%da%af%d9%88%d8%b4-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%86%d8%b2%d9%84.pet3782 https://shikpet.ir/%d9%86%da%af%d9%87%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%ae%d8%b1%da%af%d9%88%d8%b4-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%86%d8%b2%d9%84.pet3782#respond Mon, 29 Mar 2021 21:45:32 +0000 https://shikpet.ir/?p=3782 برای نگهداری حدود ۱۴ نژاد خرگوش خانگی وجود دارد که در اندازه، رنگ، نوع پوشش بدن و نوع گوش تفاوت دارند. وزن خرگوش‌ها از یک تا نه کیلوگرم در نوسان است. آنها همیشه پرانرژی و پرتحرک هستند و نیاز به فضا و سرگرمی و دویدن دارند. نژادهای با رنگ خالص و بزرگ جثه که آرامتر …

نوشته آیا خرگوش مناسب نگهداری در منزل است؟ اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
برای نگهداری حدود ۱۴ نژاد خرگوش خانگی وجود دارد که در اندازه، رنگ، نوع پوشش بدن و نوع گوش تفاوت دارند. وزن خرگوش‌ها از یک تا نه کیلوگرم در نوسان است.

آنها همیشه پرانرژی و پرتحرک هستند و نیاز به فضا و سرگرمی و دویدن دارند.

نژادهای با رنگ خالص و بزرگ جثه که آرامتر و کم دردسرترند برای نگهداری در خانه مناسب هستند.

خرگوش‌های عقیم شده که بد رفتاری‌های ناشی از تغییرات هورمونی را ندارند برای نگهداری در خانه مناسب ترند.

خرگوش‌ها می‌توانند شخصیت‌های متفاوتی داشته باشند، مثل سگ وفادار و مهربان باشند، مثل گربه مستقل و جذاب باشند یا مانند توله سگی بازیگوش و شیطون باشند.

قبل از سرپرستی خرگوش حتماً به مراکز نگهداری و پرورش آنها سر بزنید تا با رفتارهای آنها و مشکلات نگهداریش بیشتر آشنا شوید.

زیبایی، کوچکی و با نمک بودن خرگوش، ارزانی آن، سرعت تولید مثل بالا از جمله دلایل محبوبیت بالای نگهداری از خرگوش هستند.

اگر در خانه کودک نوپا دارید بدانید که خرگوش حیوان خانگی مناسبی برای شما نیست.

با توجه به مهربانی بچه‌ها و علاقه آنها به بغل کردن خرگوش که موجب حس ترس و ناامنی در حیوان می‌شود احتمال بروز رفتارهایی مثل گاز گرفتن و چنگ انداختن وجود دارد.


اگر به دنبال یک آموزشگاه زبان خوب هستید، مرکز زبان گات را به عنوان بهترین آموزشگاه زبان با 7 شعبه در سراسر کشور و بیش از 10 سال سابقه آموزش به شما معرفی میکنیم، ضمنا شما میتوانید در این آموزشگاه تقریبا تمامی زبان های زنده دنیا را آموزش ببینید.


یک زیست‌شناس آمریکایی از دانشگاه میامی با بررسی ۱۴ نژاد خرگوش می‌گوید:

هوش، زیبایی و میزان آموزش پذیری خرگوش‌ها با هم متفاوت است، آنهاها می‌توانند اسم شان را یاد بگیرند، تک کلمه را زودتر فرا می‌گیرند، جای خوابشان را می‌شناسند.

زیست شناسان دانشگاه میامی تصور می‌کنید نگهداری از خرگوش آسان است؟

دندان‌های خرگوش در طول عمر رشد مداوم دارند لذا آنها باید چیزی را بجوند.

با ساخت جایگاه و لانه مناسب، خرگوش را در محیط بیرون از خانه، به عنوان مثال حیاط نگهداری کنید.

مطلع باشید که یک خرگوش با داشتن محیط زندگی سالم و بی دغدغه می‌تواند تا ۱۰ سال هم عمر کند.

برای نگهداری از خرگوش نیاز به جایی در ابعاد طولی و عرضی ۹۰ تا ۱۲۰ سانت دارید.

ارتفاع لانه بسته به جثه حیوان می‌تواند حدود ۴۵–۹۰ سانتیمتر در نظر گرفته شود.

دمای توصیه شده برای نگهداری خرگوش ۱۶ تا ۲۲ درجه سانتی گراد است، رطوبت ۴۰ تا ۶۰ درصدی و روشنایی ۱۴ تا ۱۶ ساعتی مناسب خرگوش می‌باشد.

توجه داشته باشید که خرگوش تان در کدام گوشه از خانه اش ادرار و مدفوع می‌کند، یک ظرف یا پالت گود در همان‌جا بگذارید، ترجیحاً پلاستیکی یا فلزی، که کف آن از چمن مصنوعی پوشانده شده باشد.

کف قفس می‌تواند توری و مشبک باشد که در دفع فضولات حیوان و تمیزی محیط قفس بسیار مؤثر خواهد بود.

خرگوشی که شیطون و پرجنب و جوش باشد سالم است.

اگر خرگوش تان بیش از ۱۲ ساعت غذا نخورد حتماً به دامپزشکی مراجعه کنید.

روزانه حدود ۳۰ دقیقه بیرون از قفس اجازه سرگرمی و جنب و جوش به خرگوش بدهید، بسیلر علاقمند بازی با تکه ای چمن مصنوعی یا قطعات پلاستیکی هستند.

هرگز خرگوش را از طریق گوش‌هایش بلند نکنید و با احتیاط و آرامش بغل کنید. ناخن‌هایش را کوتاه کنید و موهایش را مرتباً شانه بزنید.

همه چیز دربارهٔ غذای خرگوش:

رژیم غذایی خرگوش شامل علف‌های تازه، سبزیجات تازه با برگهای تیره و آب تازه و سالم می‌باشد.

خرگوش‌ها از خوردن ریحان، کلم بروکلی، جعفری، هویج، کرفس، شبدر، گشنیز، خربزه، شوید، نعناع، کلم پیچ و کاهو بسیارلذت می‌برند.

میوه‌های مورد علاقه آنها، سیب، موز، آناناس و توت فرنگی است.

میزان مصرف غذا در خرگوش بطور متوسط حدود ۵ گرم به ازاء ۱۰۰ گرم وزن بدن در روز است. بهترین ماده‌غذائی برای خرگوشها، جیره‌های غذائی تجاری حاوی ۱۷٪ – ۱۴٪ پروتئین، ۲۲٪ – ۱۲٪ فیبرخام و ۲۵۰۰ – ۲۱۰۰ کیلو کالری انرژی است.

خرگوش نباید گندم و ارزن و کاهوی کلمی بخورد.

یونجه خشک تازه می‌تواند بخش عمده ای از نیازهای تغذیه ای حیوان را برآورده سازد، به دلیل داشتن فیبر به سلامت دستگاه گوارش کمک کرده و از رشد بیش از اندازه دندانها جلوگیری می‌کند، اما به دلیل داشتن پروتئین و قند بالا نباید زیاد به خرگوش‌های بالغ داده شود.

غذای خرگوش

خرگوش‌ها در حالت عادی سالم و فاقد بیماری هستند، نیازی به تزریقات سالانه واکسن ندارند اما چکاپ هر چند وقت آنها می‌تواند در پیشگیری از وقوع بیماری‌ها یا کمبودهای تغذیه ای آنها مؤثر باشد.

بیماری‌های رایج در خرگوش شامل مشکلات دستگاه تنفس فوقانی، مشکلات دندانی علی‌الخصوص رشد بیش از حد دندانی، بیماریهای گوش و دستگاه گوارش است.

بهتر است برای پیشگیری از سرطان رحم که ۵۰ درصد خرگوش‌های ماده را گرفتار می‌کند، آنها بعد از بلوغ جنسی توسط دامپزشک متخصص عقیم شوند.

نکته جالب دیگر دامپزشکی اینست که برخلاف سگ و گربه، استفاده از آموکسی سیلین به عنوان آنتی‌بیوتیک در خرگوش می‌تواند بسیار خطر آفرین باشد.

وقوع بیماری مشترک بین خرگوش و انسان نادر است، ولی احتمال سرایت سالمونلوز، تولارمی، هاری، عفونتهای قارچی پوست و مو، سل وتوکسوپلاسموز وجود دارد.

بیماری کالیسی ویروسی بین خرگوش‌ها رایج است و بیماری خطرناکی است و جز پیشگیری و واکسیناسیون راه مقابله دیگری ندارد.

بیشتر بخوانید:

نوشته آیا خرگوش مناسب نگهداری در منزل است؟ اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
https://shikpet.ir/%d9%86%da%af%d9%87%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%ae%d8%b1%da%af%d9%88%d8%b4-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%86%d8%b2%d9%84.pet3782/feed 0
چرا همسترها گاهی بچه های خود را می‌خورند؟ https://shikpet.ir/%d8%af%d9%84%db%8c%d9%84-%d8%ae%d9%88%d8%b1%d8%af%d9%86-%d9%86%d9%88%d8%b2%d8%a7%d8%af%d8%a7%d9%86-%d8%aa%d9%88%d8%b3%d8%b7-%d9%87%d9%85%d8%b3%d8%aa%d8%b1.pet3159 https://shikpet.ir/%d8%af%d9%84%db%8c%d9%84-%d8%ae%d9%88%d8%b1%d8%af%d9%86-%d9%86%d9%88%d8%b2%d8%a7%d8%af%d8%a7%d9%86-%d8%aa%d9%88%d8%b3%d8%b7-%d9%87%d9%85%d8%b3%d8%aa%d8%b1.pet3159#respond Mon, 29 Mar 2021 18:13:07 +0000 https://shikpet.ir/?p=3159 همسترها به حیوانات خانگی بامزه و کوچکی معروف هستند که روز خود را با راه رفتن روی چرخ و خوردن پلت می‌گذرانند. هر چند این موارد انگیزه زیادی برای داشتن یکی از آنان ایجاد می‌کند، باید بدانید آن‌ها گاهی به اندازه ظاهرشان گرم و بامزه نیستند. برای مثال… هنگام خوردن بچه‌هایشان! چه شما این واقعه …

نوشته چرا همسترها گاهی بچه های خود را می‌خورند؟ اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
همسترها به حیوانات خانگی بامزه و کوچکی معروف هستند که روز خود را با راه رفتن روی چرخ و خوردن پلت می‌گذرانند. هر چند این موارد انگیزه زیادی برای داشتن یکی از آنان ایجاد می‌کند، باید بدانید آن‌ها گاهی به اندازه ظاهرشان گرم و بامزه نیستند. برای مثال… هنگام خوردن بچه‌هایشان! چه شما این واقعه را در همان لحظه دیده باشید یا متوجه شده باشید که همسترهای کودک به طرز عجیبی ناپدید می‌شوند، این تجربه ناراحت کننده خواهد بود. دلایل مختلفی برای بروز این رفتار تکان دهنده وجود دارد، به علاوه راه‌هایی هم هست که بتوانید از وقوع آن جلوگیری کنید.

رفتار لانه سازی در همستر

همسترهای ماده با پیش بینی به دنیا آمدن نوزادانشان، شروع به آماده سازی لانه می‌کنند. زمان بارداری همستر تنها به مدت سه هفته است و اگر شما ندانید همسترتان باردار بوده، تا 20 نوزاد می‌توانند شبانه و به طور ناگهانی در لانه همستر ظاهر شوند. همسترها از مواد نرم برای ایجاد لانه راحتی برای فرزندان خود استفاده می‌کنند، و مواد استفاده شده اغلب شامل: دستمال، حوله کاغذی، کاغذ خرد شده و … است.

رژیم غذایی طبیعی همستر

همسترها هنگام بارداری و شیردهی بیشتر غذا می‌خورند اما رژیم غذاییشان به همان صورت قبل از بارداری باقی می‌ماند. دانه‌ها، میوه‌ها، سبزیجات و پلت‌ها در دوران بارداری جزء اصلی رژیم غذایی همستر محسوب می‌شوند. دادن خوراکی به صورت گاه به گاه نیز مشکلی ایجاد نمی‌کند. همچنین آب تازه همیشه باید در دسترس باشد.

رژیم غذایی طبیعی همستر

دلایلی که یک همستر بچه‌های خود را می‌خورد

در حالی که کمبود غذا ممکن است دلیل این اتفاق باشد، چند دلیل دیگر هم وجود دارد که یک همستر ممکن است نوزادان خود را بخورد.

  • استرس – باردار بودن، زایمان، شیردهی و مراقبت از تعداد زیادی نوزاد برای همستر بسیار پر استرس است. اگر همستری بیش از حد احساس استرس کند آن وقت این احتمال وجود دارد که نوزادان خود را بخورد. ممکن است احساس کند که مراقبت از کودکش بیش از آن است که بتواند از پس آن بر بیاید و متأسفانه نوزادان خود را می کشد و می خورد. این رفتار بیشتر در همسترهای مادر جوان دیده می‌شود یا اگر در طول روز بیش از حد برای او مزاحت ایجاد شود.
  • ترس – طبیعی است که در اکثر گونه‌ها، مادران می‌خواهند از کودکان خود محافظت کنند و همسترها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اما وقتی همستر ترسیده یا وحشت کرده باشد، این احساس می‌تواند منجر به کشتن و خوردن بچه خود شود. تهدیداتی مانند: شخصی که همستر شما از آن وحشت دارد، سایر حیوانات خانگی، سر و صداهای بلند و سایر مواردی که باعث ترساندن یک همستر کوچک می‌شود، همه می تواند وقوع این اتفاق را رقم بزنند.
  • رایحه – یک همستر مادر زمان زیادی را صرف تمیز کردن و مراقبت از کودک خود می‌کند. رایحه‌ای که بر روی هر کودک باقی مانده است به مادر کمک می‌کند تا کودک را تشخیص دهد. اگر رایحه‌ای جدید مانند بوی یک انسان روی نوزادان پیدا شود، ممکن است مادر دچار سردرگمی شده و نوزادان خود را نشناسد. سپس ممکن است موجود ناآشنا را کشته و مصرف کند زیرا بوی کودک تغییر کرده است.
  • کمبود غذا – همان طور که اشاره شد، شاید بدیهی‌ترین دلیلی که همستر بچه‌های خود را بخورد، کمبود غذا است. هر حيوان حامله یا شيردهی انرژی بیشتری نسبت به حالت معمول استفاده می‌کند تا بتواند بچه‌هایش را تأمین کند. بنابراین غذای بیشتر ضروری خواهد بود. همستر ممکن است گرسنه باشد، یا کمبود غذا منجر به ترس از عدم توانایی برای تأمین کودک شود.
  • عدم توانایی مراقبت از همه نوزادان – اگر مادر احساس کند که تعداد بچه‌ها بیش از حد زیاد است، ممکن است تصمیم بگیرد که قادر به مراقبت از همه نوزادان نبوده و باید آن‌ها را بخورد. مادر این کار را برای صلاح سایر کودکان انجام می‌دهد تا به آن‌ها کمک کند زنده بمانند، حتی اگر این کار رفتاری مهربانانه به نظر نیاید.

نحوه جلوگیری همستر از خوردن نوزادان خود

چند روش
آسان برای کمک به جلوگیری از خوردن نوزادان توسط همستر وجود دارد.

  • همه چیز را آرام و ساکت نگه دارید – حتما مکانی آرام و ساکت ایجاد کنید تا همستر شما لانه کرده و از بچه‌های خود مراقبت کند. این ممکن است به معنای دور نگه داشتن کودکان و سایر حیوانات خانگی از اتاق و پایین آوردن سروصدا در خانه باشد تا همستر تحت تاثیر قرار نگیرد، و حتی می‌توانید به طور بالقوه قفس را نیز بپوشانید تا هیچ گونه تهدید یا استرسی را متوجه نشود.
  • نوزادان را بررسی کنید، اما آن‌ها را لمس نکنید – سرک کشیدن به نوزادان اشکالی ندارد، اما تا جایی که ممکن است و حداقل برای هفته اول زندگیشان آن‌ها را تنها بگذارید. با دست‌های برهنه نوزادان را لمس نکنید و در صورت امکان از حرکت دادن آن‌ها اکیداً خودداری کنید.
  • غذای زیادی در اختیارشان بگذارید – این ممکن است واضح باشد اما اطمینان حاصل کنید که همستر شما در حین مراقبت از آنان بیش از مقدار کافی غذا دارد.

بیشتر بخوانید:

منبع: پتها

نوشته چرا همسترها گاهی بچه های خود را می‌خورند؟ اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
https://shikpet.ir/%d8%af%d9%84%db%8c%d9%84-%d8%ae%d9%88%d8%b1%d8%af%d9%86-%d9%86%d9%88%d8%b2%d8%a7%d8%af%d8%a7%d9%86-%d8%aa%d9%88%d8%b3%d8%b7-%d9%87%d9%85%d8%b3%d8%aa%d8%b1.pet3159/feed 0
دست آموز کردن همستر https://shikpet.ir/%d8%af%d8%b3%d8%aa-%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2-%da%a9%d8%b1%d8%af%d9%86-%d9%87%d9%85%d8%b3%d8%aa%d8%b1.pet3170 https://shikpet.ir/%d8%af%d8%b3%d8%aa-%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2-%da%a9%d8%b1%d8%af%d9%86-%d9%87%d9%85%d8%b3%d8%aa%d8%b1.pet3170#respond Mon, 29 Mar 2021 18:07:34 +0000 https://shikpet.ir/?p=3170 یکی از قسمت‌های لذت بخش نگهداری از حیوانات خانگی، در دست گرفتن و تعامل با آنان است. با این حال اکثر حیوانات خانگی، از جمله یک همستر جدید، تمایل ندارند که بلافاصله در آغوش شما قرار گیرند. بعضی از همسترها قبل از این که در دست گرفته شوند، باید آموزش‌های مناسب را ببینند. خوشبختانه مراحل …

نوشته دست آموز کردن همستر اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
یکی از قسمت‌های لذت بخش نگهداری از حیوانات خانگی، در دست گرفتن و تعامل با آنان است. با این حال اکثر حیوانات خانگی، از جمله یک همستر جدید، تمایل ندارند که بلافاصله در آغوش شما قرار گیرند. بعضی از همسترها قبل از این که در دست گرفته شوند، باید آموزش‌های مناسب را ببینند. خوشبختانه مراحل آزموده شده‌ای برای تمرین و آموزش نحوه در دست گرفتن همستر و دست آموز کردن او وجود دارد.

مواردی که قبل از دست آموز کردن همستر باید رعایت شوند

برای سهولت در روند دست آموز کردن همستر، مواردی را باید رعایت کنید تا اطمینان یابید همستر شما قبل از شروع روند آموزش، دچار استرس نشده باشد.

  • زمانی که همستر جدیدی را به خانه می آورید قبل از اینکه او را در دست بگیرید، حدود یک هفته به او زمان بدهید تا خود را با خانه‌ی جدید و محیط اطرافش وفق دهد.
  • قفس همستر باید اندازه‌ای مناسب داشته و دیگر ضروریات زندگی باید به طور کامل تهیه شوند تا حیوان در خانه جدید خود راحت باشد.
  • قفس همستر را در مکانی قرار دهید که در کنار اعضای خانواده باشد با این حال مراقب باشید که سر و صدای زیاد، یا دیگر حیوانات خانگی شما، باعث آزار همستر نشوند (به خصوص در طول روز که همستر بیشتر استراحت می‌کند).
  • این نکته را در نظر بگیرید که در طول روز هنگامی که همستر خوابیده است او را بیدار نکرده یا در دست نگیرید. تنها زمانی به دست آموز کردن همستر بپردازید که او خودش از خواب بیدار شده است. در صورتیکه همستر را از خواب بیدار کنید بداخلاق خواهد شد و حالت دفاعی به خود می‌گیرد.

مراحل دست آموز کردن همستر

دست آموز کردن همستر، نیازمند زمان و تمرین است. بنابراین در طی کردن مراحل عجله نکنید و همستر را تحت فشار قرار ندهید، برای شناختن همستر کمی وقت بگذارید و به حرکات او عکس العمل نشان دهید. یکی از نکات مهم در روند دست آموز کردن، جلب اعتماد همستر است. او از این طریق یاد می‌گیرد که از شما نترسیده و اعتماد کند. توجه داشته باشید که اگر همستر تحت فشار قرار گیرد دچار استرس می‌شود و در نتیجه جلب اعتماد او به مراتب سخت تر خواهد بود. بنابر این اطمینان داشته باشید که همستر در هر مرحله و قبل از انجام مرحله‌ی بعد، استرس و اضطراب نداشته باشد.

دست آموز کردن همستر
آموزش دست گرفتن همستر

مرحله اول:

همستر برای اینکه خود را با محیط جدید وفق دهد به کمی زمان نیاز دارد، بنابر این به او زمان بدهید. اگر همستر در حضور شما غذا می‌خورد، آب می‌نوشد و بازی می‌کند، به این معنی است که استرس ندارد و آرام می‌باشد.

مرحله دوم:

زمان بیشتری را در اطراف قفس همستر بگذرانید و با لحنی آرام با او صحبت کنید تا به صدای شما عادت کند. در صورتی که نمیدانید چه چیزی بگویید، میتوانید کتاب یا با لحنی ملایم، آواز بخوانید.

مرحله سوم:

با دست خود به او خوراکی‌هایی مثل تخم افتابگردان، کشمش یا میوه های خشک بدهید (اگر قفس همستر سیمی باشد ابتدا از لابه لای میله‌های قفس به او خوراکی بدهید، در غیر این صورت کنار درِ قفس اینکار را انجام دهید). اگر همستر با سرعت به سمت خوراکی آمد سعی کنید دستتان را درون قفس نگه دارید.

به همستر دست نزنید بلکه اجازه دهید همستر خودش به طرف دستتان بیاید.

مرحله چهارم:

خوراکی را در دست باز درون قفس بگیرید طوری که همستر خوراکی را از درون دستتان بردارد (و شاید برای برداشتن خوراکی، یک یا دو پنجه اش را در دستتان قرار دهد). همانطور که گفته شد اجازه دهید که همستر خودش به سمت شما بیاید.

مرحله پنجم:

به نحوی خوراکی را در دستتان قرار دهید که همستر مجبور شود برای گرفتن خوراکی از روی دستتان بالا بیاید. پس از اینکه همستر این کار را بدون ترس انجام داد، به ارامی او را بگیرید. دفعات اول ممکن است از دست شما به پایین بپرند با اینحال با کمی صبر و حوصله و تکرار کردن، در اخر همستر متوجه می‌شود که او در دستان شما در امان خواهد بود.

زمان مورد نیاز بین هر مرحله با توجه به سن و ویژگی های همستر متغیر است. همستر شما امکان دارد که به راحتی دست آموز شود و یا ممکن است یک ماه یا بیشتر طول بکشد به شما عادت کند و آرام شود.

نحوه در دست گرفتن همستر

بهترین روش گرفتن همستر این است که او را کف دست خود قرار دهید و سپس دست دیگرتان را پشت او بگذارید. البته برای جلوگیری از افتادن یا پریدن همستر، بهتر است در ابتدا او را روی قسمتی از لباس خود یا سطح نرمی قرار دهید. سپس بعد از اینکه بیشتر با شما احساس راحتی کرد، اجازه دهید که از روی دستتان روی دست دیگر و بازویتان برود. شما میتوانید باز هم به او خوراکی بدهید با این حال ممکن است همستر تا زمانی که چیزهای جدید و جالبی برای دیدن و کشف کردن داشته باشد به خوراکی تمایلی نشان ندهد.

در دست گرفتن همستری که دست آموز نشده است

گاهی اوقات به دلایلی مثل تمیز کردن قفس، مجبور می‌شوید همستری که دست آموز نشده است را جابجا کنید. بدین منظور یک فنجان (یا مقوای کاغذی که یک طرف آن بسته باشد) را جلوی همستر بگیرید و به آرامی او را به داخل برانید. اکثر همسترها به دلیل حس کنجکاوی به درون فنجان میروند.

در صورتی که همستر شما گاز می‌گیرد و روش فنجان هم در او اثری ندارد، می‌توانید از دستکش یا حوله‌ای ضخیم استفاده کنید. استفاده از این روش تنش و استرس زیادی به همستر وارد می‌کند و حتی ممکن است موجب شود که همستر بیش از قبل در برابر دست آموز شدن مقاومت کند. بنابراین اگر استفاده از این روش ضروری است تا جای ممکن سعی کنید با ملایمت با همستر برخورد کنید.

منبع: پتها

بیشتر بخوانید:

نوشته دست آموز کردن همستر اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
https://shikpet.ir/%d8%af%d8%b3%d8%aa-%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2-%da%a9%d8%b1%d8%af%d9%86-%d9%87%d9%85%d8%b3%d8%aa%d8%b1.pet3170/feed 0
گاز گرفتن همستر را متوقف کنیم https://shikpet.ir/%da%af%d8%a7%d8%b2-%da%af%d8%b1%d9%81%d8%aa%d9%86-%d9%87%d9%85%d8%b3%d8%aa%d8%b1.pet3164 https://shikpet.ir/%da%af%d8%a7%d8%b2-%da%af%d8%b1%d9%81%d8%aa%d9%86-%d9%87%d9%85%d8%b3%d8%aa%d8%b1.pet3164#respond Mon, 29 Mar 2021 18:03:04 +0000 https://shikpet.ir/?p=3164 با وجود اینکه همسترها اغلب به عنوان بهترین حیوان خانگی برای بچه‌ها در نظر گرفته شده و حیواناتی آرام و دوست داشتنی در نظر گرفته می‌شوند، در بعضی مواقع ممکن است شما را گاز بگیرند. البته این یک اتفاق نادر است و معمولا زمانی رخ می‌دهد که همستر احساس ترس کند. شاید دندان‌های کوچک او …

نوشته گاز گرفتن همستر را متوقف کنیم اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
با وجود اینکه همسترها اغلب به عنوان بهترین حیوان خانگی برای بچه‌ها در نظر گرفته شده و حیواناتی آرام و دوست داشتنی در نظر گرفته می‌شوند، در بعضی مواقع ممکن است شما را گاز بگیرند. البته این یک اتفاق نادر است و معمولا زمانی رخ می‌دهد که همستر احساس ترس کند. شاید دندان‌های کوچک او به اندازه حیوانات دیگر به شما آسیب نزند، اما گاز گرفتن درد را به دنبال خواهد داشت و باید متوقف شود. خوشبختانه شما می‌توانید به روش‌های مختلف از گاز گرفتن همستر جلوگیری کنید.

چرا همسترها گاز می‌گیرند؟

همسترهای اهلی معمولا زمان زیادی را در کنار انسان‌ها می‌گذرانند، بنابراین از آن‌ها نمی‌ترسند. از سوی دیگر، همسترهایی که تعامل چندانی با انسان نداشته‌اند و چندان اهلی نیستند ممکن است در مواقعی که می‌‌خواهید بغلشان کنید شما را گاز بگیرند. مهم‌ترین نکته‌ای که در برخورد با این همسترها باید بدانید این است که آنان از روی ترس گاز می‌گیرند، نه به این خاطر که تهاجمی هستند.

چگونه جلوی گاز گرفتن را بگیریم

نکته کنترل این مشکل صبر است. باید اعتماد همستر را جلب کنید و این یک روند آرام و تدریجی است. اگر مدت زیادی است همستر دارید و از مشکل گاز گرفتن او رنج می‌برید، این یک رویکرد عالی است. این رویکرد، در مواجهه با یک همستر جدید که کمی خجالتی است نیز مؤثر خواهد بود.

اگر جلب اعتماد همستر یک ماه یا حتی بیشتر طول کشید دلسرد نشوید. و اگر همستر سریع‌تر از حد انتظار به شما اعتماد کرد، می‌توانید زمان بین مراحل را کاهش دهید. اگر همستر در هر مرحله‌ای دچار ترس شد، به مرحله قبل بازگردید و زمان بیشتری برای آن بگذارید.

با گذشت زمان، همستر رفتارهای شما را یاد می‌گیرد و دیگر نمی‌ترسد. این پروسه زمان می‌برد، اما وقت گذاشتن برای آن ارزشش را دارد.

هفته 1: اجازه دهید همستر به شما عادت کند

در ساعاتی که همستر بیش از هر زمانی فعال است (معمولا عصر و شب) کنار قفس بنشینید و با او صحبت کنید. اگر نمی‌دانید چه بگویید، برایش ترانه بخوانید. هدف از این کار این است همستر به حضور، بو و صدای شما عادت کند.

توجه داشته باشید، انتقال به یک قفس جدید در یک محیط جدید بسیار تنش‌زا است، بنابراین این مرحله به همستر اجازه می‌دهد خود را با شرایط جدید وفق دهد. در این مرحله، از لمس کردن همستر خودداری کنید.

در روزهای نخست ممکن است برای تمیز کردن قفس و یا بازگرداندن همستر در صورت فرار لازم باشد او را با دست بگیرید. برای این کار بهتر است از یک حوله یا لیوان بزرگ برای برداشتن و انتقال همستر استفاده کنید.

هفته 2: اجازه دهید همستر به دست‌های شما عادت کند

وقتی کنار قفس نشسته‌‌اید و با او حرف می‌زنید، دست‌تان را داخل قفس قرار دهید. در روزهای نخست، فقط دستتان را کنار در یا روی قفس قرار دهید. هر روز دست‌تان را کمی جلوتر ببرید.

سعی نکنید همستر را لمس کنید، اما اگر کنجکاو شد اجازه دهید دست‌تان را بو بکشد.

هفته 3: به همستر جایزه دهید

به همستر جایزه دهید

تا حالا باید چیزهای مورد علاقه همستر خود را کشف کرده باشید. اگر نه، دانه آفتابگردان، کشمش و سیب را امتحان کنید. با اینکه این مواد باید در حد تعادل به همستر داده شوند، می‌توانند ابزار آموزش فوق‌العاده‌ای هم باشند. با دست خود این خوراکی‌های خوشمزه را در داخل قفس به همستر بدهید. بالاخره، از دست شما غذا خواهد خورد که به ایجاد اعتماد نیز کمک می‌کند.

هفته 4: همستر خود را نوازش کنید

وقتی همستر دارد از دست شما غذا می‌خورد می‌توانید به آرامی شروع به نوازشش کنید. اگر مشکلی نداشت، می‌توانید وارد مرحله بعدی شوید و او را با دست بردارید. در غیر این صورت، با صبر و حوصله به غذا دادن و نوازش و ادامه دهید.

هفته 5: همستر خود را با دست بگیرید

اگر همستر از دست شما غذا می‌خورد و اجازه می‌دهد لمسش کنید، وقت آن است که حیوان خانگی خود را با دست بگیرید. به آرامی جلو رفته و اجازه دهید همستر برای این کار پیش‌قدم شود.

یک روش خوب این است که همستر را با نشان دادن خوراکی بر روی دستتان تطمیع کنید. سپس، می‌توانید او را با هر دو دست بلند کنید.

همستر خود را با دست بگیرید

یک دست‌تان را کنار او بگذارید و دست دیگر را زیر شکمش قرار دهید. به پشت او چنگ نزنید و خیلی راحت او را از ناحیه شکم بلند کنید. وارد کردن فشار به پشت همستر می‌تواند برای او تهدیدکننده باشد.

در صورتی که حیوان سعی می‌کند از دست بیرون بیاید، او را زیاد بالا نبرید. برای شروع بهتر است او را از سطح قفس بلند کنید و به تدریج پیش بروید. اگر همستر را نزدیک به بدن خود نگه دارید، احتمالا از پریدن منصرف خواهد شد.

چند نکته که باید به آن‌ها توجه داشته باشید:

  • قبل از دست زدن به همستر دست‌های خود را بشویید تا انگشتانتان بوی غذا ندهند.
  • پوشیدن دستکش‌های ضخیم می‌تواند از شما در برابر گاز گرفتن احتمالی محافظت کند، اما این کار را به طور موقت انجام دهید، چون همستر باید به بوی دستتان عادت کند؛ که در صورت پوشیدن دستکش قادر به انجام آن نخواهد بود.
  • اگر همستر به دستتان چسبید، برای راندن او دستتان را تکان ندهید. سعی کنید به آرامی آن را کنار بزنید یا از دست دیگر برای کنترل او استفاده کنید.
  • هرگز اوقات تلخی نکنید و او را نزنید. سعی کنید خونسرد باشید و به خاطر داشته باشید که همستر نه از روی رفتار تهاجمی که به خاطر ترس گاز می‌گیرد.

منبع: پتها

بیشتر بخوانید:

نوشته گاز گرفتن همستر را متوقف کنیم اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
https://shikpet.ir/%da%af%d8%a7%d8%b2-%da%af%d8%b1%d9%81%d8%aa%d9%86-%d9%87%d9%85%d8%b3%d8%aa%d8%b1.pet3164/feed 0