🐰 نگهداری از جوندگان خانگی

چرا همسترها گاهی بچه های خود را می‌خورند؟

دلیل خوردن بچه همستر توسط همستر

همسترها به حیوانات خانگی بامزه و کوچکی معروف هستند که روز خود را با راه رفتن روی چرخ و خوردن پلت می‌گذرانند. هر چند این موارد انگیزه زیادی برای داشتن یکی از آنان ایجاد می‌کند، باید بدانید آن‌ها گاهی به اندازه ظاهرشان گرم و بامزه نیستند. برای مثال… هنگام خوردن بچه‌هایشان! چه شما این واقعه را در همان لحظه دیده باشید یا متوجه شده باشید که همسترهای کودک به طرز عجیبی ناپدید می‌شوند، این تجربه ناراحت کننده خواهد بود. دلایل مختلفی برای بروز این رفتار تکان دهنده وجود دارد، به علاوه راه‌هایی هم هست که بتوانید از وقوع آن جلوگیری کنید.

رفتار لانه سازی در همستر

همسترهای ماده با پیش بینی به دنیا آمدن نوزادانشان، شروع به آماده سازی لانه می‌کنند. زمان بارداری همستر تنها به مدت سه هفته است و اگر شما ندانید همسترتان باردار بوده، تا 20 نوزاد می‌توانند شبانه و به طور ناگهانی در لانه همستر ظاهر شوند. همسترها از مواد نرم برای ایجاد لانه راحتی برای فرزندان خود استفاده می‌کنند، و مواد استفاده شده اغلب شامل: دستمال، حوله کاغذی، کاغذ خرد شده و … است.

رژیم غذایی طبیعی همستر

همسترها هنگام بارداری و شیردهی بیشتر غذا می‌خورند اما رژیم غذاییشان به همان صورت قبل از بارداری باقی می‌ماند. دانه‌ها، میوه‌ها، سبزیجات و پلت‌ها در دوران بارداری جزء اصلی رژیم غذایی همستر محسوب می‌شوند. دادن خوراکی به صورت گاه به گاه نیز مشکلی ایجاد نمی‌کند. همچنین آب تازه همیشه باید در دسترس باشد.

رژیم غذایی طبیعی همستر

دلایلی که یک همستر بچه‌های خود را می‌خورد

در حالی که کمبود غذا ممکن است دلیل این اتفاق باشد، چند دلیل دیگر هم وجود دارد که یک همستر ممکن است نوزادان خود را بخورد.

  • استرس – باردار بودن، زایمان، شیردهی و مراقبت از تعداد زیادی نوزاد برای همستر بسیار پر استرس است. اگر همستری بیش از حد احساس استرس کند آن وقت این احتمال وجود دارد که نوزادان خود را بخورد. ممکن است احساس کند که مراقبت از کودکش بیش از آن است که بتواند از پس آن بر بیاید و متأسفانه نوزادان خود را می کشد و می خورد. این رفتار بیشتر در همسترهای مادر جوان دیده می‌شود یا اگر در طول روز بیش از حد برای او مزاحت ایجاد شود.
  • ترس – طبیعی است که در اکثر گونه‌ها، مادران می‌خواهند از کودکان خود محافظت کنند و همسترها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اما وقتی همستر ترسیده یا وحشت کرده باشد، این احساس می‌تواند منجر به کشتن و خوردن بچه خود شود. تهدیداتی مانند: شخصی که همستر شما از آن وحشت دارد، سایر حیوانات خانگی، سر و صداهای بلند و سایر مواردی که باعث ترساندن یک همستر کوچک می‌شود، همه می تواند وقوع این اتفاق را رقم بزنند.
  • رایحه – یک همستر مادر زمان زیادی را صرف تمیز کردن و مراقبت از کودک خود می‌کند. رایحه‌ای که بر روی هر کودک باقی مانده است به مادر کمک می‌کند تا کودک را تشخیص دهد. اگر رایحه‌ای جدید مانند بوی یک انسان روی نوزادان پیدا شود، ممکن است مادر دچار سردرگمی شده و نوزادان خود را نشناسد. سپس ممکن است موجود ناآشنا را کشته و مصرف کند زیرا بوی کودک تغییر کرده است.
  • کمبود غذا – همان طور که اشاره شد، شاید بدیهی‌ترین دلیلی که همستر بچه‌های خود را بخورد، کمبود غذا است. هر حيوان حامله یا شيردهی انرژی بیشتری نسبت به حالت معمول استفاده می‌کند تا بتواند بچه‌هایش را تأمین کند. بنابراین غذای بیشتر ضروری خواهد بود. همستر ممکن است گرسنه باشد، یا کمبود غذا منجر به ترس از عدم توانایی برای تأمین کودک شود.
  • عدم توانایی مراقبت از همه نوزادان – اگر مادر احساس کند که تعداد بچه‌ها بیش از حد زیاد است، ممکن است تصمیم بگیرد که قادر به مراقبت از همه نوزادان نبوده و باید آن‌ها را بخورد. مادر این کار را برای صلاح سایر کودکان انجام می‌دهد تا به آن‌ها کمک کند زنده بمانند، حتی اگر این کار رفتاری مهربانانه به نظر نیاید.

نحوه جلوگیری همستر از خوردن نوزادان خود

چند روش
آسان برای کمک به جلوگیری از خوردن نوزادان توسط همستر وجود دارد.

  • همه چیز را آرام و ساکت نگه دارید – حتما مکانی آرام و ساکت ایجاد کنید تا همستر شما لانه کرده و از بچه‌های خود مراقبت کند. این ممکن است به معنای دور نگه داشتن کودکان و سایر حیوانات خانگی از اتاق و پایین آوردن سروصدا در خانه باشد تا همستر تحت تاثیر قرار نگیرد، و حتی می‌توانید به طور بالقوه قفس را نیز بپوشانید تا هیچ گونه تهدید یا استرسی را متوجه نشود.
  • نوزادان را بررسی کنید، اما آن‌ها را لمس نکنید – سرک کشیدن به نوزادان اشکالی ندارد، اما تا جایی که ممکن است و حداقل برای هفته اول زندگیشان آن‌ها را تنها بگذارید. با دست‌های برهنه نوزادان را لمس نکنید و در صورت امکان از حرکت دادن آن‌ها اکیداً خودداری کنید.
  • غذای زیادی در اختیارشان بگذارید – این ممکن است واضح باشد اما اطمینان حاصل کنید که همستر شما در حین مراقبت از آنان بیش از مقدار کافی غذا دارد.

بیشتر بخوانید:

منبع: پتها

ناهید صابری

شدیدا علاقه مند به حیوانات هستم و در سایت شیک پت سعی دارم تا اطلاعات و آموزش های لازم برای نگهداری از حیوانات خانگی را گرد هم بیاورم. خوشحال میشم در تجربیات خودتون رو در بخش نظرات هر بخش با ما به اشتراک بذارید تا بتونیم اطلاعات جامع تری رو در مورد سگها، گربه ها و حیوانات دیگر در این وبسایت اشتراک گذاری کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا