🐕 بیماری های سگ

بیماری چشم‌ گیلاسی در سگ‌ها

همه چیز در مورد بیماری چشم‌ گیلاسی در سگ‌ ها

بیماری چشم گیلاسی به عنوان شایع‌ترین بیماری چشمی، معمولاً در سگ‌ها، به‌خصوص در نژادهای کوکر اسپانیل، بولداگ، بیگل، پکینیز، بوستون تریر، داکسهوند و شیتزو دیده می‌شود. در این بیماری غدهٔ اشکی پلک سوم به شکل یک جسم بیضی‌شکل و پرخون بیرون می‌زند. البته جالب است بدانید بیماری چشم گیلاسی به‌ندرت در نژاد پرشین گربه‌سانان نیز رخ می‌دهد.

دلایل بروز بیماری چشم ‌گیلاسی

این عارضه به دلیل التهاب یا بزرگ شدن غدهٔ اشکی پلک سوم به وجود می‌آید. همچنین در برخی موارد ژنتیک عامل به وجود آمدن این عارضه است. در برخی سگ‌ها اتصالات غدهٔ اشکی به پلک سوم به‌طور مادرزادی ضعیف است و باعث بروز این بیماری می‌شود.

علائم بیماری چشم ‌گیلاسی

  • مشاهدهٔ تودهٔ بیضی شکل و پرخون ذکرشده به شکل یک‌طرفه یا دوطرفه در گوشهٔ چشم
  • افزایش ترشحات چشم و اشک
  • ممکن است با التهاب پلک همراه باشد

درمان بیماری چشم ‌گیلاسی

برای درمان این بیماری موثرترین روش، جراحی است. دو نوع جراحی برای درمان این عارضه وجود دارد:

در روش اول کل غدهٔ اشکی برداشته می‌شود؛ ازآنجایی‌که بخش زیادی از ترشحات چشمِ سگ مربوط به این غده است، در این روش چشم‌های حیوان پس از مدتی خشک می‌شود و مشکلات دیگری را برای حیوان ایجاد می‌کند. نوع دیگری جراحی وجود دارد که در آن غده را توسط بخیه به داخل پلک می‌برند که این روش مشکلات روش قبلی را به وجود نمی‌آورد.

  • قبل یا بعد از جراحی می‌توان از آنتی‌بیوتیک‌ها و کورتیکواستروئیدها استفاده کرد.
  • در مواردی هم استفاده از گردنبند الیزابت هم برای جلوگیری از بروز آسیب‌هایی که حیوان ممکن است به خودش وارد کند توصیه می‌شود.

ناهید صابری

شدیدا علاقه مند به حیوانات هستم و در سایت شیک پت سعی دارم تا اطلاعات و آموزش های لازم برای نگهداری از حیوانات خانگی را گرد هم بیاورم. خوشحال میشم در تجربیات خودتون رو در بخش نظرات هر بخش با ما به اشتراک بذارید تا بتونیم اطلاعات جامع تری رو در مورد سگها، گربه ها و حیوانات دیگر در این وبسایت اشتراک گذاری کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا