🐕 بیماری های سگ

سگ ها از کجا میفهمن اومدن دامپزشکی؟

سگ ها از کجا می­دانند که به دامپزشکی می­روند

سگ ها تمایلی به شنیدن موضوعاتی مثل رفتن به دامپزشکی را ندارند اما مراجعه منظم به دامپزشک یک واقعیت جدا نشدنی از زندگی سگ ها است. یک سگ بالغ سالم حداقل یک بار در سال باید به دامپزشکی مراجعه کند. توله سگ ها، سگ های مسن و سگ های بیمار نیز باید بیشتر از سایر سگ ها به دامپزشک مراجعه کنند.

قابل درک است که اکثر سگ ها در مورد مراجعه به دامپزشک وحشیانه رفتار نمی­کنند، اما جالب است بدانید که سگ ها چطور می­دانند که پیش دامپزشک هستند و چگونه می­توانیم به حفظ آرامش آنها کمک کنیم؟

آیا سگ ها می­دانند که به دامپزشکی می­روند؟

سگ ها نباید این موضوع را بدانند تا زمانی که به دامپزشکی برسند. در حالت ایده آل علاوه بر دامپزشک، شما سگ خود را به مکان های زیادی می­برید؛ بنابراین آنها بازدید از محیط های دیگر را به مراجعه دامپزشک ربط نمی­دهند.

چنانچه سگ شما قبلاً پیش دامپزشک رفته است، به احتمال زیاد وقتی در اتاق انتظار مرکز دامپزشکی را باز کنید، سگ شما متوجه خواهد شد که کجا آمده است.

سگ ها به شدت الگوهای رفتاری و زمانی را زیر نظر می­گیرند و اگر برنامه خاصی برای روز های دامپزشکی داشته باشید، ممکن است متوجه شوند که چه روزی میخواهید آنها را به دامپزشک ببرید.

به عنوان مثال، اگر همیشه یک مجله برای خود و یک اسباب بازی KONG (شرکت کنگ با نام تجاری KONG یک شرکت آمریکایی است که انواع اسباب بازی های لاستیکی جویدنی و تغذیه کننده ها را برای سگ ها و گربه ها تولید می­کند) برای سگتان آورده اید، ممکن است سگ شما این موارد را به معنای رفتن پیش دامپزشک بداند. (این احتمال تنها در صورتی درست است که قبلاً چندین بار با سگ خود به دامپزشکی مراجعه کرده باشید. – سگی که تازه به فرزند خواندگی قبول کرده اید، چنین موضوعاتی را فوراً متوجه نخواهد شد.)

چرا سگ ها دامپزشک را دوست ندارند؟

آیا سگ خود را به این دلیل که دامپزشک را دوست ندارد سرزنش می­کنید؟ دامپزشک فوایدی مثل رفع درد و اضطراب از حیوان خانگی شما را دارد.

در همه جای مرکز دامپزشکی، معاینه، سوزن و افراد غریبه وجود دارند. بدتر از حضور سوزن و افراد غریبه این است که شما نمی­توانید به سگتان توضیح دهید که ویزیت دامپزشک به نفع خودش است، بنابراین سگ شما دامپزشکی را مکانی می­داند که کف لغزنده و دماسنج رکتوم (دما سنجی است که برای بررسی دمای داخلی بدن استفاده می­شود.) دارد، به این ترتیب توضیحات شما برای او هیچ فایده ای نخواهد داشت.

اگر سگ شما از دامپزشک می­ترسد چه باید کرد؟

نکته ای که بسیار مهم می­باشد این است که قبل از رفتن سگتان به مطب دامپزشکی، اقداماتی را برای به حداقل رساندن ترس سگ خود انجام دهید.

آموزش اولیه: آموزش برخی از دستورات اولیه به سگتان به شما و دوست پشمالویتان کمک می­کند تا در موقعیت های استرس زا (مثل بازدید از دامپزشک) کنترل بیشتری داشته باشید. مطمئن شوید که سگ شما اصول اولیه برای نشستن، ماندن و ایستادن روی پاشنه را می­داند. این دستورات باعث می­شود به سگتان یاد بدهید که وقتی به دامپزشکی می­آید چه کاری باید انجام دهد. بدین ترتیب فرآیند حضور در دامپزشکی بسیار آسان شده و محیطی آشنا برای سگتان فراهم می­کنید.

آموزش پیشرفته: اگر می­خواهید آمادگی سگتان برای حضور در دامپزشکی را تا حد زیادی بالا ببرید، می­توانید حالت های خاص تری مثل چرخیدن، به پهلو دراز کشیدن یا بلند کردن پنجه ها را به سگ خود آموزش دهید. یاددادن این دستورات ممکن است زمان بیشتری از شما بگیرد، اما می­توانند در طول معاینه دامپزشکی بسیار مفید باشند.

تداعی های مثبت: سگتان را با استفاده از ماشین به مکان های سرگرم کننده ببرید. اجازه ندهید رفتن به دامپزشکی تنها مقصدی باشد که سگ شما در پایان ماشین سواری تجربه می­کند، در غیر این صورت ممکن است سگ شما برای پریدن از ماشین مردد شود. سعی کنید سگتان را با ماشین های متنوع به مکان های مختلفی مثل پارک، منزل دوست یا فروشگاه لوازم حیوانات خانگی ببرید.

اگر وقت دارید و دامپزشکتان هم خیلی دور از شما نیست، می­توانید از روش “جایزه اضافی” استفاده کنید. به این صورت که اگر سگ شما به دامپزشک رفت می­توانید یک پاداش اضافی به او بدهید. سگتان را به سمت درب مرکز دامپزشکی ببرید و به او غذا بدهید، سپس او را به داخل برده و چند غذای اضافی به سگتان بدهید. این فعالیت به سگ شما آموزش می­دهد که بازدید از دامپزشک برابر با درمان است. (انجام دادن این مرحله برای بسیاری از افراد امکان پذیر نیست، بنابراین اگر در موقعیتی نیستید که این روند آموزشی را انجام دهید، احساس گناه نکنید.)

لمس شدن:  به طور منظم، زمانی را صرف عادت دادن سگ خود به لمس شدن اعضای مختلف بدن مثل دهان، پنجه ها و گوش هایش کنید. اکثر سگ ها در ابتدا نسبت به این موضوع عصبانیتی نشان نمی­دهند، اما بسیار مهم است که سگ خود را به لمس شدن اعضای بدنشان در مراکزی که دامپزشک بررسی می­کند، عادت دهید. سوالی که ذهن صاحبان را به خودش درگیر می­کند این است که چگونه این عادت را به سگمان یاد دهیم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که مثل بسیاری از عادت های مربوط به سگ ها، راهکار آموزش این عادت نیز از طریق “رفتار” است. ارتباطی بین لمس شدن و دریافت غذا ایجاد کنید. اعضای بدن سگتان را در یک مکان خاص لمس کنید. به عنوان مثال، پنجه سگتان را لمس کرده و سپس او را تشویق کنید. این فرآیند را تا جایی که می­توانید روی بسیاری از اعضای بدن سگتان تکرار کنید.

چگونه سگمان را در دامپزشکی آرام کنیم؟

چند دقیقه زودتر به دامپزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که سگ شما قبل از رفتن به داخل حمام وقت دارد تا خود را تمیز کرده و از حمام استفاده کند. همچنین زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید. سعی کنید آرام باشید و اینگونه رفتار کنید که مشکل خاصی وجود ندارد، تا سگ شما بتواند خلق و خوی آرام شما را مشاهده کند.

در طول معاینه از رفتارها و تشویق های زیادی استفاده کنید. اگر با دامپزشکتان مشکلی ندارید و سگ شما برای مشکل معده در مرکز دامپزشکی نیست، حتی می­توانید یک شیشه غذای کودک بیاورید تا حواس سگ خود را در طول معاینه پرت کنید. اشکالی ندارد که از لحنی آرام برای صحبت با سگتان استفاده کنید، اما این لحن آرام را تا حدی انجام ندهید که سگ شما فکر کند برای حضور در دامپزشکی کار بزرگی انجام داده است. بهتر است با مراجعه به دامپزشک رفتاری انجام دهید تا سگ شما بداند که رفتن به دامپزشکی یک امر معمولی است که شامل خوراکی  های فراوان و گاهی اوقات غذای کودک می­شود.

نتیجه گیری نهایی

سگ هایی که قبلاً به دامپزشک مراجعه کرده اند، با توجه به مناظر، صداها و بو های آشنا متوجه می­شوند که در دامپزشکی هستند. بازدید از دامپزشک می­تواند برای سگ شما استرس زا باشد، اما لزومی ندارد که سگ شما این استرس را تجربه کند. آماده سازی و تقویت کردن سگتان می­تواند به کاهش استرس سگ شما در حین بازدید از دامپزشک کمک کند.

بیشتر بخوانید:

ناهید صابری

شدیدا علاقه مند به حیوانات هستم و در سایت شیک پت سعی دارم تا اطلاعات و آموزش های لازم برای نگهداری از حیوانات خانگی را گرد هم بیاورم. خوشحال میشم در تجربیات خودتون رو در بخش نظرات هر بخش با ما به اشتراک بذارید تا بتونیم اطلاعات جامع تری رو در مورد سگها، گربه ها و حیوانات دیگر در این وبسایت اشتراک گذاری کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا