کسب و کارها

اقامت در فرانسه از طریق پناهندگی

اخذ اقامت در فرانسه از طریق پناهندگی، با حمایت‌های سازمان ملل کاملاً قانونی است، اما دریافت آن مانند سایر روش‌های اخذ اقامت آسان نیست. قوانین اداره مهاجرت فرانسه برای مهاجرانی که می‌خواهند از خدمات شهروندی این کشور بهره‌مند شوند، محدود است. علت سختی دریافت اقامت پناهندگی در فرانسه، این است که پرداخت هزینه‌های درمان، آموزش و زندگی پناهندگان، یک موضوع نگران‌کننده برای مردم و دولت کشور فرانسه است. دولت فرانسه استفاده از مزایای شهروندی و زندگی در این کشور را ابتدا برای مردمان این کشور قانونی می‌کند و درصورت وجود ظرفیت، به مهاجران اجازه ورود به فرانسه را صادر می‌کند. در این مقاله در مورد قوانین به‌روز اخذ اقامت در فرانسه از طریق پناهندگی صحبت خواهیم کرد.

آیا اخذ اقامت در فرانسه از طریق پناهندگی ممکن است؟

پناهندگی در فرانسه برای مهاجران خارجی کار غیرممکنی نیست. برخی از مهاجران بدون اخذ ویزا، از طریق مرزهای مختلف به کشور فرانسه می‌روند و پس از ورود به خاک این کشور، درخواست پناهندگی می‌کنند. باتوجه‌به این که مسائل امنیتی و اقتصادی این کشور بسیار حساس است، پناهندگان نمی‌توانند به‌سرعت ویزای شهروندی فرانسه را اخذ کنند و سال‌های زیادی در حالت تعلیق باقی می‌مانند. بررسی وضعیت قانونی اقامت در فرانسه از طریق پناهندگی به زمان زیادی نیاز دارد. مهاجران باید قبل از هرگونه اقدام به سفر خودسرانه به فرانسه، شرایط اقتصادی، تحصیلی، شغلی، درمانی و قانونی کشور فرانسه برای پناهندگان را بادقت بررسی کنند.

دولت فرانسه برای پناه‌جویان چه مزایایی درنظر گرفته است؟

پناه‌جویان می‌توانند به لحاظ قانونی از زمان ورود به فرانسه تا اخذ مجوز اقامت، از برخی از مزایای شهروندی این کشور بهره‌مند شوند. حقوق شهروندی و اجتماعی مجاز برای پناه‌جویان، عبارت‌اند از:

  • بیمه درمانی
  • برخورداری از مسکن
  • کمک‌هزینه ماهانه
  • حساب بانکی

البته دولت فرانسه می‌تواند بخشی از این مزایا را برای پناه‌جویان درنظر نگیرد. افرادی که از مزایای شهروندی برای پناه‌جویان محروم می‌شوند، عبارت‌اند از:

  • مهاجرانی که از سکونت در منطقه پیشنهادی اداره پذیرش پناه‌جویان خودداری می‌کنند.
  • مهاجرانی که پس از ورود به خاک فرانسه، تا 90 روز درخواست پناهندگی خود را ثبت نمی‌کنند.
  • مهاجرانی که محل اقامت موقت مورد تأیید اداره پذیرش پناه‌جویان را بدون اجازه ترک می‌کنند.
  • مهاجرانی که بیش از یک هفته محل سکونت موقت‌شان را ترک می‌کنند.
  • مهاجرانی که به مقامات قانونی، اداری و دولتی این کشور بی‌احترامی می‌کنند.

نکات و قوانین به‌روز مهاجرت پناهندگان برای اخذ اقامت در فرانسه از طریق پناهندگی در سال 2022

C:\Users\pouria\Desktop\اقامت در فرانسه از طریق پناهندگی\4.jpg

مهاجرانی که می‌خواهند از طریق پناهندگی اقامت فرانسه را دریافت کنند، باید این درخواست را در خاک فرانسه ثبت کنند. درخواست پناهندگی از کشور مبدأ بر اساس قوانین بین‌المللی ممنوع است. 

قوانین کار در فرانسه برای پناه‌جویان

به دلایل امنیتی و اقتصادی، داشتن یک شغل برای پناهندگان بسیار محدود است و آن‌ها نمی‌توانند به‌راحتی در فرانسه کار کنند. بااین‌حال کار در فرانسه برای پناهجویان غیرممکن نیست و پناه‌جویان باید برای کارکردن مجوز کار موقت بگیرند. اخذ مجوز کار برای پناه‌جویانی که درخواست اقامت در فرانسه را ثبت نکرده‌اند، غیرممکن است. اعتبار مجوز کار در فرانسه، حداکثر به‌مدت اعتبار مجوز اقامت کوتاه‌مدت برای پناهندگان است.

قوانین اخذ اقامت دائم فرانسه برای پناه‌جویان

اخذ مجوز اقامت در فرانسه برای طولانی‌مدت بسیار سخت و زمان‌بر است، حتی برخی از مهاجران پس از سال‌ها زندگی در فرانسه، از این کشور اخراج می‌شوند. برای دریافت مجوز اقامت دائم در فرانسه، مهاجران باید ابتدا درخواست پناهندگی و مجوز اقامت کوتاه‌مدت در این کشور را ثبت کنند و پس از آن مراحل دریافت اقامت طولانی‌مدت فرانسه را طی کنند. یکی از عواملی که در سرعت بخشیدن به روند دریافت مجوز اقامت به پناهجویان کمک می‌کند، این است که آن‌ها باید وضعیت مشخصات خود را به‌طور دقیق به اداره پذیرش پناه‌جویان ارائه کنند. مواردی که وضعیت واضحی از پناه‌جویان را مشخص می‌کند، به شرح زیر است:

  • وجود اطلاعات دقیق و قانونی برای اثبات وضعیت مدنی
  • مدارک تأییدکننده برای اثبات ورود قانونی به این کشور (مانند پاسپورت)
  • مدارک نشان‌دهنده سابقه مسیر طی‌شده از کشور مبدأ به فرانسه
  • مدارک کمکی برای نشان‌دادن برتری نسبت به سایر پناه‌جویان (مدرک معتبر زبان خارجی فرانسه، مدرک تحصیلی ترجمه و تأیید شده به زبان فرانسه و …)

قوانین اجازه تحصیل برای پناه‌جویان

پناه‌جویان می‌توانند پس از دریافت مجوز اقامت کوتاه‌مدت در فرانسه، برای ادامه تحصیل اقدام کنند. شرایط مجوز تحصیل برای پناهندگان با سایر مهاجران بسیار متفاوت است و پناهندگان نسبت به سایر شهروندان از امکانات تحصیل کمتری برخوردار هستند. در حالت کلی این‌طور نیست که مهاجران بدون محدودیت و به‌راحتی تحصیل کنند، زیرا پرداخت هزینه‌های تحصیل و شناسایی اعتبار مدرک تحصیلی قبلی آن‌ها سخت است.

سخن پایانی

اخذ اقامت در فرانسه از طریق پناهندگی ریسک بالایی برای مهاجران دارد. اخذ اقامت تحصیلی، کاری یا توریستی فرانسه برای برخی از افراد غیرممکن است، به‌همین دلیل آن‌ها برای دریافت اقامت، به‌صورت غیرقانونی به فرانسه سفر می‌کنند. افراد بسیار زیادی از مهاجران در کمپ‌های موقت پناه‌جویان به‌سختی زندگی می‌کنند و پس از گذشت سال‌های زیاد و پرداخت هزینه‌های سنگین از این کشور اخراج می‌شوند. بهترین راه برای اخذ اقامت شهروندی فرانسه، این است که مهاجران از طریق سفارت این کشور در فرانسه به‌صورت قانونی اقدام کنند. دریافت مشاوره از یک مؤسسه معتبر و باسابقه می‌تواند دانش و تجربه مهاجران را قبل از سفر افزایش دهد.

منابع:

  1. https://en.wikipedia.org/wiki/Asylum_in_France
  2. https://asylumineurope.org/reports/country/france/reception-conditions/employment-and-education/access-labour-market/#:~:text=In%20reality%2C%20asylum%20seekers%20have,offer%20or%20an%20employment%20contract.
  3. https://domasile.info/en/what-social-rights-do-i-have-as-an-asylum-seeker-in-france/#housing

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا