کسب و کارها

آیا اقامت در فرانسه از طریق کار ممکن است؟

دریافت اقامت فرانسه بسیار هیجان‌انگیز است. شهروندان فرانسوی در زندگی شخصی و کاری از مزایای زیادی برخوردار هستند. مهاجرت به فرانسه با وجود ویژگی‌های مثبت، چالش‌های فراوانی هم دارد. یکی از علت‌های رد شدن درخواست مهاجران ایرانی، عدم تمکن مالی است. مهاجران خارجی که توانایی مالی بالایی برای اخذ اقامت دائم فرانسه را ندارند، مهاجرت کاری به فرانسه را انتخاب می‌کنند. با دریافت اقامت در فرانسه از طریق کار، مسئولان کشور فرانسه مطمئن می‌شوند که مهاجران خارجی توانایی اداره هزینه‌های زندگی‌شان را دارند. از طرفی با درخواست اقامت کاری، مهاجران اعلام می‌کنند که دارای توانایی و مهارت‌های ارزش‌آفرین برای این کشور هستند. در این مقاله در مورد دریافت اقامت در فرانسه از طریق کار صحبت خواهیم کرد.

مزایای اقامت در فرانسه از طریق کار

به‌طورکلی، به‌علت بهره‌مندی از امکانات رفاهی فراوان، زندگی در فرانسه بسیار مطلوب است. اما دریافت اقامت در فرانسه از طریق کار، مزایای اخذ شهروندی فرانسه را دوچندان می‌کند. افراد دارای مهارت و دانش، در اخذ اقامت دائم اولویت بالاتری در بین مهاجران دارند. به‌همین علت، برای دریافت شهروندی فرانسه زمان کمتری سپری می‌کنند. افرادی که اقامت کاری فرانسه را دارند، علاوه‌بر مزایای شهروندی فرانسه، از امتیازات قانونی کار در فرانسه هم استفاده می‌کنند. برخی از مزایای ویژه کار و اقامت در فرانسه از طریق کار عبارتند از:

  • پرداخت بخش عمده هزینه بیمه سلامت توسط کارفرما
  • مرخصی زایمان برای بانوان (8 هفته مرخصی اجباری و 16 تا 48 هفته مرخصی با حقوق)
  • مرخصی تولد فرزند برای آقایان
  • تعطیلات کاری زیاد با حقوق
  • قوانین قوی بیمه فوت و بازنشستگی
  • پرداخت حقوق زیاد برای اضافه‌کاری
  • فرهنگ کاری بالا و ساعات کاری منعطف
  • امکان اخذ اقامت برای خانواده همراه
  • بهره‌مندی از امتیازات قوانین کار در اتحادیه اروپا

انواع ویزای کار در فرانسه

هدف نهایی تمامی مهاجران برای کار در فرانسه، بهره‌مندی از مزایای شهروندی این کشور است. برخی از قوانین حمایتی کار در فرانسه، برای تمامی افراد صدق نمی‌کند و مزایای کار در فرانسه برای افراد مختلف، یکسان نیستند. باتوجه‌به استعدادهای مختلف افراد، اقامت کاری فرانسه نیز انواع متفاوتی دارد. کشور فرانسه از طریق روش‌های مختلف و بر اساس شرایط هر فرد، به مهاجران خارجی اقامت کاری می‌دهد. شناخت نوع اقامت کاری فرانسه، در مراحل دریافت اقامت نقش مهمی دارد و آینده مهاجران کاری را تعیین می‌کند. انواع مهاجرت کاری به فرانسه، عبارتند از:

اقامت کاری از طریق مهارت فنی یا کارگری

در سال‌های اخیر به علت کمبود نیروی کار ماهر در فرانسه، دولت این کشور برای افراد ماهر و باتجربه، قوانینی برای اعطای اقامت وضع کرد. نیروهای فنی با شغل‌هایی مانند لوله‌کشی، تعمیرکار ماشین، آرایشگر مردانه و … می‌توانند برای اخذ اقامت کاری در فرانسه اقدام کنند. باتوجه‌به اینکه برای این نوع شغل‌ها نیاز دائمی وجود ندارد، بهتر است مهاجران قبل از ارسال مدارک، این مورد را از سفارت فرانسه در ایران پیگیری کنند. البته مهاجران باید مهارت فنی خاصی داشته باشند چراکه اعزام نیروی کارگر به فرانسه، معمولاً باهدف جذب نیروی کار ارزان انجام می‌شود و مزایای خاصی برای مهاجران ندارد.

اقامت در فرانسه از طریق کار با دانش تخصصی بالا

دولت فرانسه برای جذب افراد با دانش تخصصی، مزایای زیادی درنظر گرفته است. افراد متخصص رشته‌های پزشکی، داروسازی و رشته‌های خاص مهندسی می‌توانند برای دریافت اقامت کاری اقدام کنند. فرانسه از افراد متقاضی برای دریافت اقامت کاری تخصصی، استقبال خوبی می‌کند، زیرا این افراد ارزش بالایی برای کشور فرانسه ایجاد می‌کنند.

 اقامت فرانسه از طریق کارآفرینی و ایده استارتاپی

افراد علاقه‌مند به کارآفرینی که محصول اولیه ایده‌شان را تولید کرده‌اند، می‌توانند برای اخذ اقامت کاری در فرانسه اقدام کنند. شرط دریافت اقامت کارآفرینی در فرانسه، این است که افراد متقاضی، برای ایده استارتاپی خود سرمایه‌گذار فرانسوی جذب کنند.

اقامت کاری از طریق سرمایه‌گذاری

دولت فرانسه برای جذب سرمایه‌های کلان و رشد اقتصادی کشور، به آن‌ها اقامت کاری بلندمدت می‌دهد. البته این قانون بیشتر برای شهروندان اروپایی بوده و برای سرمایه‌گذاران ایرانی محدود است. بدیهی است که این نوع اقامت، سرمایه مالی بسیار بالایی می‌خواهد و سرمایه‌گذاران باید صلاحیت تجارت در کشور فرانسه را داشته باشند.

شرایط دریافت اقامت کاری فرانسه

مهاجران ایرانی برای دریافت اقامت در فرانسه از طریق کار، باید قبل از اخذ اقامت، مجوز کار در فرانسه را دریافت کنند. درخواست این مجوز را کارفرمای فرانسوی ارسال می‌کند و تمامی مراحل آن به‌صورت آنلاین انجام می‌شود. مهاجران پس از اینکه مجوز کار در فرانسه را از کارفرما دریافت کردند، می‌توانند برای دریافت اقامت بلندمدت فرانسه اقدام کنند. دولت فرانسه برای افرادی که مجوز کار در فرانسه را ندارند، اقامت بلندمدت صادر نمی‌کند. اعتبار اقامت کاری کوتاه‌مدت کمتر از 90 روز است و قابل تمدید نیست.

مدارک لازم برای درخواست مجوز کار

مدارک موردنیاز که کارفرمای فرانسوی برای اخذ مجوز کار به پرتال اینترنتی فرانسه ارسال می‌کند، عبارتند از:

  • نامه استخدام (نقش کارمند، دلایل استخدام و شرح شغلی)
  • مجوز ثبت تجاری شرکت برای افراد حقوقی و صورت‌های مالیاتی برای افراد حقیقی
  • کپی گذرنامه فرد متقاضی کار
  • مدارک مربوط به رزومه و سابقه کاری
  • اصل و کپی مدارک تحصیلی و مهارتی

سؤالات متداول اقامت در فرانسه از طریق کار

عوامل تأثیرگذار در دریافت اقامت کار در فرانسه چیست؟

اصلی‌ترین دلایل دولت فرانسه در اعطای اقامت کاری، جذب نیروهای بااستعداد و توسعه سرمایه انسانی کشور فرانسه است. به‌همین دلیل، داشتن مهارت فنی خاص با دانش تخصصی، افراد جویای کار در فرانسه را متمایز می‌کند. یکی دیگر از شرایط دریافت اقامت کار در فرانسه، سن افراد است. معمولاً افراد جوان نسبت به افراد مسن، در اولویت بالاتری قرار دارند.

شرایط اخذ اقامت برای خانواده همراه در اقامت کاری چیست؟

دریافت اقامت برای خانواده همراه، فقط در صورتی امکان‌پذیر است که فرد متقاضی کار در فرانسه، اقامت کاری بلندمدت را دریافت کرده است. اخذ اقامت خانواده همراه، برای افرادی که اقامت کاری کوتاه‌مدت (زیر 90 روز) دارند، ممکن نیست.

دریافت مجوز کار در فرانسه چه مدت طول می‌کشد؟

زمان موردنیاز برای دریافت مجوز کار کوتاه‌مدت بین 5 تا 12 روز و دریافت مجوز کار بلندمدت تقریباً 6 هفته است. البته این زمان نسبت به شرایط خاص هر فرد متفاوت است.

سخن پایانی

مهم‌ترین مسئله در دریافت اقامت در فرانسه از طریق کار این است که مهاجران باید دقت داشته باشند که کدام نوع اقامت کاری برای آن‌ها مناسب است. دقت به این مسئله می‌تواند در آینده آن‌ها سرنوشت‌ساز باشد. نکته مهم دیگری که مهاجران کاری باید به آن توجه کنند، این است که شرایط اقتصادی کشورها روند ثابتی ندارد و قوانین مربوط به مهاجران کاری هم از این قاعده پیروی می‌کنند. از طرفی موقعیت‌های شغلی در فصول مختلف، تغییر می‌کنند. مهاجران باید قبل از هرگونه تصمیم‌گیری درباره آینده شغلی و مهاجرت، سؤالات خود را از مسئولان مربوطه در سفارت فرانسه و یا از موسسات معتبر مهاجرت بپرسند.

منابع:

  1. https://www.safeguardglobal.com/resources/blog/employee-benefits-in-france
  2. https://www.welcometofrance.com/en/fiche/obtaining-a-work-permit
  3. https://parakar.eu/fr/work-permit-in-france-4-things-you-should-know/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا