🐶 نژاد سگ

سگ نژاد گریت دین

معرفی نژاد سگ گریت دین (Great Dane)

اگه شما هم جزو اون دسته از افرادی هستین که به نگهداری سگ‌های بزرگ علاقه دارین؛ سگ گرین دین معروف به «غول مهربون» انتخاب مناسبی برای شما است. سگ گریت دین در عین حال که مهربون و آرومه ولی ابهت و قدرت زیادی داره.

چهره زیبا و با ابهت نژاد گریت دین
چهره زیبا و با ابهت نژاد گریت دین

پیشینه و نژاد سگ گریت دین

گفته می‌شه که این نژاد، از نوادگان سگ‌های سرابی و کاریه و به کشور آلمان و زمانی که قوم آلن که یک قوم ایرانیه و به اون‌جا کوچ کرده، برمی‌گرده.

نقاشی‌هایی که از گریت دین در بناهای تاریخی مصر و ادبیات چینی پیدا شده، نشون می‌ده که اجداد این نژاد سگ از هزاران سال پیش وجود داشته. هرچند که از لحاظ ظاهر و خصوصیات رفتاری متفاوت از نژاد گریت دین امروزی است.

بعضی‌ها معتقدن که نژاد گریت دین ترکیبی از دو نژاد ماستیف و آیریش ولف هاند است و  به دلیل قدرت، هوش و مقاومتش برای شکار گراز اروپایی در آلمان به وجود اومده و نجیب‌زاده‌های آلمانی از این سگ برای نگهبانی یا به عنوان دوست و همراه خودشون استفاده می‌کردن.

گریت دین در سال ۱۸۷۶ به عنوان سگ ملی آلمان معرفی شد و در سال ۱۸۹۱ باشگاه Deutsche Dogge یک استاندارد رسمی برای توصیف این نژاد تصویب کرد و در نهایت در سال ۱۸۸۷ توسط باشگاه آمریکایی Kennel به عنوان عضو گروه کاری به رسمیت شناخته شد.

به سگ گریت دین به دلیل اهمیت و قدرتش، لقب «آپولو سگ‌ها» رو دادن. آپولو در بین خدایان یونانی یکی از مهم‌ترین خداها بوده و جایگاهش بالاتر از خدایان دیگه‌ است و به همین دلیل این لقب رو به گریت دین دادن.

امروزه از این سگ خیلی‌کم‌تر از گذشته برای شکار گراز وحشی استفاده و به عنوان یک نژاد خونگرم، دلسوز و سازگار شناخته می‌شه.

استاندارد رسمی AKC درباره گریت دین می‌گه:

گریت دین یک سگ شجاع، سرزنده با رفتار دوستانه و قابل اعتماد است و ترکیب آن با ظاهر بزرگ و قدرتمندش، آن را منحصر کرده و شبیه به هیچ نژاد دیگری نیست.

سگ Great Dane خال خالی
سگ Great Dane خال خالی

گریت دین یه سگ زیبا

از مشخصات ظاهری سگ گریت دین می‌شه به چشم‌های گرد، مشکی و براق؛ گردن و پاهای بلند، پنجه‌های گرد، گوش‌های متوسط و ایستاده و دم بلند و مخروطی شکل اشاره کرد.

گریت دین‌ها سگ‌هایی بزرگ و عضلانی با اندامی تراشیده و سر و بدنی مستطیل شکل هستن. پوشش بدنشون کوتاه، ضخیم و براقه و طیف وسیعی از رنگ‌ها رو داره (مثلا  گریت دین خاکستری، گریت دین ابلق، گریت دین خالخالی، زرد متمایل به قهوه‌ای، مشکی یک دست، سفید با لکه‌های نامنظم مشکی و خاکستری-مشکی …)

 مشهورترین رنگ سگ گریت دین، رنگ سیاه و سفیده که به «هارلیکوین» (harlekin) معروفه.

قد و وزن سگ‌های گریت دین

  • گریت دین های نر بالغ ۸۱ سانتی‌متر یا بلندتر و ماده‌ها حدود ۷۶ سانتی‌متر یا بلندتر هستن.
  • گریت دین های نر ۶۰ تا ۹۰ کیلوگرم و ماده‌ها ۴۵ تا ۶۰ کیلوگرم هستن.

از سگ‌های گریت دین به دلیل زیبایی و تناسب اندامشون در نمایش سگ‌‌ها استفاده می‌شه ولی اگه گریت دین نر از ۷۶ سانتی‌متر و گریت دین ماده از ۷۱ سانتی‌متر کم‌تر باشه؛ رد صلاحیت می‌شن.

سگ مشکی گریت دین با پاهای بلند
سگ مشکی گریت دین با پاهای بلند

گریت دین ها به طور ذاتی سگ نگهبان و قابل اعتماد برای خونه‌های بزرگ و ویلایی هستن اما نباید خیلی به نگهبانی تشویق بشن چون ممکنه پرخاشگر بشن و حالت تهاجمی پیدا کنن.

خصوصیات رفتاری سگ گریت دین

این سگ‌ها قوی، سرسخت، حساس، تربیت‌پذیر، مطیع و آروم، عاشق بازی و بی‌اندازه مهربون و دوست‌داشتنی هستن و یک دوستِ شاد و همراه و همدم خوب به حساب میان.

پرورش‌دهندگان و مربیان سگ معتقدن که رفتار پرخاشگرانه یا همراه با ترس، خجالت و وحشت در سگ‌های گریت دین، به دلیل پرورش و آموزش ضعیف اون‌ها است.

نکته قابل توجه درباره این سگ اینه که حتی در صورتی که خیلی خوب آموزش دیده باشه، اما نباید با بچه‌ها تنهاش بذارین چون به طور ذاتی قوی و بازیگوشه. از طرف دیگه حتما به بچه‌ها نحوه تعامل با سگ گریت دین رو آموزش بدین.

گریت دین مشکی در حال بازی با کودک
گریت دین مشکی در حال بازی با کودک

آموزش Great Dane

گریت دین ها سگ‌هایی باهوش هستن و فرمان‌هایی مثل بشین، وایستا، برو و بیا رو زود یاد می‌گیرن. آموزش این سگ باید از تولگی و سن ۳ تا ۶ ماهگی شروع بشه.

توله سگ های گریت دین به کودکان نوپا و حیوونای کوچیک‌تر از خودشون به شکل یه هم‌سال نگاه می‌کنن. به همین خاطر، صاحب سگ باید روی آموزش توله گریت دین خودش وقت بگذاره و در آموزشش دقت زیادی داشته باشه.

باید تمام اعضای خانواده رو به این سگ بشناسونین تا نقش اون‌ها رو درک کنه و بهشون احترام بگذاره.

سگ قهوه ای و بزرگ گریت دین در حال آموزش

چطوری از نژاد گریت دین نگهداری کنین؟

سگ‌های گریت دین جوان، پر انرژی هستن و حرکاتی مثل دویدن، جست‌و‌خیز کردن، بالا و پایین پریدن رو با لذت و خوشحالی انجام می‌دن. به همین دلیل این سگ به تمرین و فعالیت روزانه مثلا پیاده‌روی منظم همراه با آموزش نیاز داره.

گریت دین‌های جوان به خاطر مستعد بودن در زمینه بیماری‌های مفصل و استخوان، نباید در طول یک یا دو سال اول زندگیشون توی دویدن یا تمرینات زیاده‌روی کنن.

گریت دین دوست داره در کنار انسان‌ها زندگی کنه و ترجیح می‌ده داخل خونه باشه تا محیط بیرون از خونه. ولی اگه قصد نگهداری از گریت دین بیرون از خونه رو دارین، باید یک محوطه ایمن و محصور‌شده  تا حدود ۲ متر براش در نظر بگیرن. این سگ‌ها تعقیب کردن رو دوست دارن و معمولا حیوونای کوچیکی مثل گربه‌ها و خرگوش‌ها رو دنبال می‌کنن.

بهترین مکان برای نگهداری سگ گریت دین، فضایی بین داخل و خارج خانه با یک زیرانداز نرم و فضای کافی برای فعالیت و بازی کردنه.

سگ گریت دین خاکستری در حال دویدن روی چمن

سلامت و بهداشت  گریت دین

این نژاد در معرض بیماری‌های ژنتیکی قرار داره. به طور کلی اگه بیماری‌های سگ زود شناسایی و درمان بشه، هم سگتون عذاب مریضی رو نمی‌کشه هم لازم نیست شما هزینه زیادی برای درمانش بپردازین.

بیماری‌های جدی که سلامت این نژاد سگ رو تهدید می‌کنه موارد زیر است:

  • پیچ خوردگی و ورم معده
  • بیماری قلبی مادرزادی یا نقص در عضله قلب
  • مشکلات رباط صلیبی
  • دیسپلازی مفصل ران

و در موارد محدودتر ممکنه دچار آب مروارید، آب سیاه، تومور بدخیم استخوان، انعقاد خون و بدشکلی آرنج بشه.

سگ گریت دین عمر کوتاهی داره و  به طور معمول ۷ تا ۱۰ سال زندگی می‌کنه.

همون‌طور که گفتیم، گریت دین‌ها موی کوتاهی دارن اما برای کنترل و جلوگیری از ریزش مو، نیاز به برس کشیدن هفتگی دارن. گوش این سگ رو هم باید به طور هفتگی از نظر علائمِ تحریک و عفونت بررسی و با گلوله پنبه‌ای و مواد شوینده تمیز کنین. ناخن این سگ رو باید ماهی یک‌بار کوتاه کنین و مسواک کردن دندوناش با خمیر دندان مخصوص سگ، حداقل هفته‌ای یک‌بار برای جلوگیری از ایجاد جرم و بوی نامطبوع موقع پارس کردن، ضروریه.

در صورت نیاز می‌تونین سگ گریت دین رو حمام کنین ولی ممکنه موقع حمام کردن، ناسازگاری کنه. به همین دلیل برخی از افراد برای حمام و گرفتن ناخن گریت دین از یک آرایشگر حرفه‌ای سگ کمک می‌گیرن.

خرید و قیمت سگ گریت دین

قیمت سگ گریت دین معمولا بین $850 تا 2500$ و در ایران هم بین 9 میلیون تومان تا 25 میلیون تومان می‌شه این سگ رو خرید. چون خیلی از افراد توانایی خرید و نگهداری از این سگ رو ندارن؛ معمولا این سگ‌ها خصوصا اون‌هایی که سن بالاتری دارن به پناهگاه سگ‌ها سپرده می‌شن.

غذای سگ گرین دین چیه؟

اگه توله گریت دین خودتون رو از پرورش‌دهنده سگ خریدید، باید برنامه غذایی هم از اونا  یا از دکتر دامپزشک بگیرین و تا حد امکان بهش پایبند باشین. چون این برنامه غذایی برای جلوگیری از عارضه شکمیه و اگه قصد تغییر برنامه رو دارین، این کارو کم‌کم انجام بدین و مطمئن بشین که برنامه جدید براش عارضه هضمی و شکمی ایجاد نمی‌کنه.

 باید به اندازه غذا هم متناسب با میزان فعالیشتون توجه کنین تا سگ دچار اضافه وزن نشه. چاقی می‌تونه عمر سگتون رو کوتاه کنه.

از اونجایی که سگ های گریت دین مستعد ابتلا به نفخ هستن، قبل از بیرون بردنشون برای پیاده‌روی یا وقتی که تازه از بازی و فعالیت برگشتن؛ بهشون غذا ندین. بهتره که ظرف غذاشون رو روی زمین نگذارین تا مجبور نشن موقع غذاخوردن سرشون رو خم کن و هضم غذاشون دچار مشکل بشه.

نژادهای بزرگ سگ نیاز به کلسیم و فسفر دارن؛ پس بهترین غذا برای اون‌ها، غذاهای آماده و خشک  هست که برای سگ‌ها و توله‌های بزرگ فرموله شده. یا یک برنامه غذایی که توسط متخصص تغذیه حیوانات بالانس شده باشه.

در همین رابطه پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین غذای سگ رو بخونین تا در مورد رژیم غذایی مناسب سگ در سنین مختلف اطلاعات کافی رو به دست بیارین.

آیا می‌شه برای سگم غذای خونگی درست کنم؟

البته شما می‌تونین با دستور غذای مورد تایید دامپزشک برای سگتون غذای خونگی هم درست کنید. غذایی که برای سگ آماده می‌کنید حتما باید از نظر مواد اولیه و ترکیبات و مقدارشون بالانس شده باشه؛ در غیر این صورت در دراز مدت باعث مشکلات سلامتی مثل سوء تغذیه و مشکلات گوارشی در سگ می‌شه.

اما هر سگی نیازهای تغذیه‌ای متفاوتی داره و نمیشه از یه دستور غذای ثابت برای همه سگها استفاده کرد.

سگ گریت دین مشکی خاکستری در حال غذا خوردن
قرار دادن ظرف غذای سگ گریت دین در ارتفاع برای جلوگیری از بیماری‌های گوارشی

منبع: dogtime , پت پرس

ناهید صابری

شدیدا علاقه مند به حیوانات هستم و در سایت شیک پت سعی دارم تا اطلاعات و آموزش های لازم برای نگهداری از حیوانات خانگی را گرد هم بیاورم. خوشحال میشم در تجربیات خودتون رو در بخش نظرات هر بخش با ما به اشتراک بذارید تا بتونیم اطلاعات جامع تری رو در مورد سگها، گربه ها و حیوانات دیگر در این وبسایت اشتراک گذاری کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا