🐶 نژاد سگ

باهوش‌ ترین نژاد سگ‌

کدوم نژاد سگ‌ باهوش تر است؟

  همانطور که می‌دانید سگ‌ها یکی از باهوش‌ترین حیواناتی هستند که می‌توانند خود را با انسان‌ها سازگار کنند و سال‌ها با انسان زندگی کنند. در حقیقت، اولین حیواناتی که بشر می توانست اهلی کند، سگ‌ها بودند،دلیل این ماجرا هم هوش سرشار سگ‌ها بود. همه می خواهند سگشان باهوش‌ترین سگ ممکن باشد. اما یک سگ باهوش وقت و آموزش شما را می‌گیرد تا بتواند از هوش خود استفاده کند و استعداد ذاتی خود را نشان دهد. در این مقاله شما را با 10 نژاد از باهوش‌ترین سگ‌های جهان آشنا می‌کنیم و در مورد ویژگی‌ها و دستورالعمل‌های مراقبت از این سگ‌های خاص صحبت خواهیم کرد.با ما در ادامه همراه باشید.

ویژگی سگ‌های باهوش

سگ‌های باهوش مثل بچه‌های با استعدادی هستن که توی مدرسه لازمه به چالش کشیده بشن وگرنه حوصله‌اشون سر میره و شیطونی‌های عجیب و غریب می‌کنن. پس اگه سگتون یکی از اون پشمالوهای باهوش و شیطونه باید براش یه برنامه‎ی روزانه تهیه کنید که طبق اون هم آموزش ببینه و هم سرگرم باشه. اگه انرژی ذهنی و فیزیکی سگتون به صورت روزانه تخلیه نشه، آماده‌ی بداخلاقی‌هاش باشید.

سگ هرچی باهوش تر باشه انرژی ذهنی و گاهی فیزیکی اش بیشتره، این یعنی برای سرگرم کردنش باید به هر روشی متوسل بشید تا این کار رو به بهترین نحو انجام بدید و انرژی سگتون رو تخلیه کنید.

از طرف دیگه، تربیت سگ های باهوش سخت تره. پس بهتره وقت رو تلف نکنید و اگر سگ شما جزو نژادهای باهوشه، همین الان برای تربیت کردنش اولین قدم رو بردارید!

یک جفت سگ در حال دویدن در پارک
سگ‌های باهوش در حال بازی

نگهداری از سگ‌های باهوش

مربیان آموزشی سگ‌ها و همینطور صاحبان سگ این باور رو دارن که سگ‌های باهوش خیلی سریع و آسون آموزش می‌بینن و تربیت می‌شن. این باور می‌تونه درست باشه اما نه همیشه، و نه در برابر تمام سگ‌ها… بعضی از سگ‌ها از لحاظ عاطفی به صاحبشون وابسته هستن و راضی نگه داشتن صاحبشون، خوشحالشون می‌کنه. در نتیجه این سگ‎ها خیلی سریع آموزش می‌بینن.

اما از طرف دیگه یکی از ویژگی‌های سگ‌های باهوش، لجباز بودنشونه که این ویژگی باعث می‌شه آموزش و تربیتشون کمی سخت باشه.پس یادتون باشه باهوش ترین سگ لزوما بهترین سگ نیست.

هرچی سگ باهوش تر باشه تربیتش مهم تر و سخت تره. پس اگر سگ شما جزو نژادهای باهوشه، آموزش و تربیت سگ خودتون رو جدی بگیرید.

آیا اندازه ی سگم در میزان هوشش تاثیر داره؟

هرچند هنوز به صورت قطعی ثابت نشده اما تحقیقات نشون داده که سگ‌هایی که جثه‌ی بزرگتری دارن، حافظه‌ی بهتری دارن و طی دوره‌های طولانی‌تری می‌تونن آموزش‌هایی که بهشون داده شده رو به یاد بیارن ولی نژادهای کوچکتر معمولا ممکنه نیاز به یادآوری داشته باشن.

چطوری هوش سگم رو پرورش بدم؟

بهترین راه برای پرورش و تقویت استعداد سگتون اینه که به صورت روزانه، از لحاظ ذهنی و فیزیکی درگیر نگهش دارید.

  • با سگتون رفیق باشین
  • براش تمرینات پیوسته طراحی کنین
  • بهش ورزش‌های فیزیکی بدین تا بتونین انرژی سگ خالی کنین.
  • بازی‌های سرگرم کننده باهم انجام بدین
  • دادن تشویقی سگ فراموش نشه.
  • تهیه اسباب بازی سگ خیلی مهمه
رفیق شدن انسان با سگش
رفاقت با سگتان در هوش او تاثیرگذار است

۱۰ مورد از باهوش ‌ترین سگ های آپارتمانی، خانگی و گارد در دنیا

همه‌ی سگ‌ها آموزش‌پذیر هستن ولی دونستن اینکه سگتون چه توانایی‌های ذاتی داره کمک می‌کنه تا بفهمید چطوری بهش انگیزه بدین و روی چه بخش‌هایی از استعدادش بیشتر تمرکز کنین.

بیایید با ۱۰ تا از باهوشترین نژادها و ویژگی‌هاشون آشنا شیم. ما این لیست رو از کتاب The Intelligence of Dogs استخراج کردیم. نویسنده‌ی این کتاب روانشناس و مربی سگ هست. این لینک شما رو به صفحه‌ی آمازون کتاب منتقل می‌کنه و می‌تونید بیشتر در موردش بخونید.

۱۰. سگ نژاد کتل استرالیایی

از آخر شروع می‌کنیم: دهمین سگ از باهوش‌ترین سگ های جهان، سگ کتل هست. کتل استرالیایی، نژادی با جثه‌ی متوسط هست که اصالتا در استرالیا پرورش داده می‌شده. کتل استرالیایی سگ نگهبان محسوب می‌شه و با استعداد بالای خودش هر آموزشی رو طی چند تکرار یاد می‌گیره. این نژاد توانایی یادگیری به طور خودآموز رو هم با مشاهده‌ی دقیق دارن. نکته‌ی جالب اینکه کتل‌های استرالیایی به شدت مرتب و منظم هستن و بعد از اینکه بازیشون با اسباب‌بازی‌هاشون تموم شد، اونا رو سر جای خودشون قرار می‌دن.

این نژاد به عنوان سگه گله پرورش داده می‌شد و آموزش‌های لازم بهش داده می‌شد تا اگه گوسفندی از گله دور شد با گاز گرفتن اون رو به سمت گله برگردونه. پس این نژاد در صورتی که در دوران تولگیش آموزش‌های لازم رو نبینه، ممکنه آدما رو گاز بگیره؛ به همین دلیل نگهداری این نژاد به خانواده‌هایی که بچه‌های کوچیک دارن خیلی پیشنهاد نمی‌َشه.

علاوه بر این لازمه افرادی که خودشون هم سطح انرژی بالایی دارن از کتل نگهداری کنن، چون اون‌ها به طور کلی به فعالیت و ورزش و محرک‌های ذهنی احتیاج دارن تا انرژیشون تخلیه بشه. در غیر این صورت حوصله‌اشون سر میره، کلافه می‌َشن و خرابکاری می‌کنن. این ویژگی‌ توی بیشتر سگ‌های این لیست مشترک هست.

سگ  کتل استرالیایی کنار اب
سگ نژاد کتل استرالیایی

۹. سگ نژاد روتوایلر

نژاد روتوایلر، نژادی دوست داشتنی، وفادار و مطمئن هست. این نژاد گزینه‌ی خوبی برای سگ پلیس و کمک‌یار پزشک‌هاست. این سگ‌ها خیلی خوب زبان بدن انسان‌ها رو متوجه می‌شن و به همین خاطر می‌تونن سگ‌های نگهبان عالیی باشن. سگ روتوایلر بر این اساس که چقدر به یه نفر اعتماد دارن، جنبه‌های مختلف شخصیتشون رو به نمایش می‌ذارن؛ به همین خاطر وقتی با اعضای خانواده هستن روی خوش مشرب و بازیگوششون رو می‌َشه دید و وقتی پای غریبه‌ای به خونه باز می‌َشه به شدت کنترل‌گر و محتاط می‌شن.

زمانی که اعتمادشون رو به دست آوردین به راحتی آموزش‌پذیر می‌َشن. اگه تصمیم دارین یه روتوایلر نگه دارید به خصوص اگه توی خونتون بچه‌ی کوچیک دارید خوبه که اول سابقه‌ی خانوادگی اون رو چک کنید چون ممکنه رفتارهای خشن از طریق ژن بهشون رسیده باشه.

یادتون باشه روتوایلرها در عین حال که یکی از باهوش ترین سگ ها هستن، به یک عالمه تمرین فیزیکی و ذهنی احتیاج دارن. در غیر این صورت خیلی سریع حوصله‌شون سر می‌ره و برای خودشون سرگرمی‌هایی مثل گاز گرفتن و خراب کردن هر وسیله‌ای که دم دستشون باشه رو ایجاد می‌کنن.

اگه دوست داشتید در مورد نگهداری این نژاد بیشتر بدونید خوندن مطلب معرفی نژاد سگ روتوایلر می‌تونه مفید باشه.

یک جفت سگ باهوش روتوایلر
سگ‌های باهوش روتوایلر

۸. سگ نژاد پاپیلون

این نژاد سگ عروسکی بسیار با استعداد و باهوشه. سرعتش زیاده و رفتار خیلی دوستانه و گرمی داره. روحیه رقابتی این نژاد باعث شده که توی مسابقات عالی عمل کنه. پاپیلون در زبان فرانسه به معنی پروانه هست؛ که به شکل و حالت گوش و سر این نژاد اشاره داره. مثل اکثر سگ‌های کوچک جثه، این نژاد هم رفتارهای لجبازانه‌ی مخصوص خودش رو داره؛ اما اگه آموزشی که بهش می‌دیدن با جایزه‌ها و تشویقی‌های قابل توجهی همراه باشه، یادگیری خیلی سریعی داره.

سگ‌های نژاد پایپیلون به شجاعتشون شناخته می‌َشن. به همین دلیل پاپیلون‌ها یک همراه و دوست خوب برای صاحبشون محسوب می‌َشن. این نژاد برای خانواده‌ها بسیار مناسبه اما در صورتی که بچه‌ی کوچیک توی خونه دارید، بهتره که حواستون بهشون باشه چون پاپیون‌ها بدن به شدت ظریف و آسیب‌پذیری دارن و ممکنه بچه‌ها ناخواسته بهشون آسیب بزنن.

سگ پاپیلون در طبیعت
سگ زیبا و باهوش پاپیلون

۷. سگ نژاد لابرادور رتریور

هفتمین سگ در لیست باهوش ترین نژاد سگ، لابرادور رتریور هست. سگ لابرادور رتریور، ۲۷ ساله که محبوبترین سگ در آمریکا شناخته می‌َشه؛ اما دلیل این همه محبوبیت چیه؟

بله لابرادورها علاوه بر اینکه بسیار با استعداد و باهوشن، عاشق اینن که صاحبشون رو راضی نگه دارن؛ پس آموزش‌پذیریشون خیلی زیاده. نژاد لابرادور رتریور رو پرورش میدن و ازشون برای شناسایی مواد مخدر کمک می‌گیرن. علاوه بر همه‌ی اینا لابرادور‌ها برای خانواده‌ها هم گزینه‌ی خوبی محسوب می‌شن.

اون‌ها به شدت پر سرعتن و بدنی بسیار قوی دارن و معمولا پر از انرژی و نشاطن. به همین چند دلیل به اون‌ها «هایپر اکتیو» یا بیش‌فعال هم گفته می‌َشه. این نژاد، بخصوص توی ۳ سال اول زندگیش، به یک عالمه تمرین روزانه‌ی ذهنی و فیزیکی احتیاج داره. برخلاف خیلی از نژادها لابرادورها با مشاهده‌ی دقیق می‌تونن به صورت خودآموز چیزهای زیادی رو یاد بگیرن.

سه سگ لابرادور رتریور
سگ‌های نژاد رتریور

۶. سگ نژاد شتلند شیپداگ یا سگ گله شتلند

ششمین جایگاه از لیست باهوش ترین نژاد سگ در دنیا، به سگ شتلند شیپداگ اختصاص داره. این سگ‌های کوچیک جثه که اصالتا متعلق به اسکاتلند هستن، در واقع سگ مینیاتوری محسوب می‌َشن و توی فرمان‌برداری عالی هستن. این نژاد عاشق پارس و بازی و شیطونی کردنه و در کنار همه‌ی این بازیگوشی‌ها عاشق بغل شدن هم هست.

شتنلند‌ها سگ گله محسوب می‌شن به همین خاطر نسبت به غریبه‌ها حساس هستن و حسابی بهشون پارس می‌کنن. در عوض عاشق خانواده‌اشون هستن و به شدت وفادارن. سگ‌های این نژاد، باهوش و مستقل هستن و دائما محیط اطرافشون رو تحت نظر دارن. برای یادگیری خیلی مشتاقن و منتظر سیگنالی از جانب شما هستن. خوندن رفتار انسان‌ها برای این نژاد خیلی آسونه و می‌فهمن که چه انتظاری ازشون می‌ره.  بدون تمرینات ذهنی و فیزیکی روزانه، مثل پرتاب کردن توپ و آوردنش، رفتارهای اعتراضی و مخرب مثل مرتب پارس کردن و یا خراب کردن وسایل خونه رو از خودشون نشون می‌دن.

سگ شتلند شیپداگ در طبیعت
سگ شتلند شیپداگ

۵. سگ نژاد دوبرمن پینچر

این نژاد باهوش و با ابهت، به عنوان سگی با جثه‌ای متوسط هم سگ نگهبان و هم سگ همراه شناخته می‌شن. دوبرمن‌ها تمایل دارن فقط با یک نفر احساس نزدیکی کنن و اون رو دوست و صاحب خودشون بدونن به همین خاطر بهترین انتخاب برای خانواده‌ها بخصوص خانواده‌هایی که بچه‌ی کوچیک دارن نیستن. مثل بقیه‌ی سگ‌های با استعداد و باهوش نیاز به تمرینات ذهنی و فیزیکی روزانه دارن؛ در غیر این صورت حوصله‌اشون سر میره و دست به کارهای مخرب می‌زنن.

دوبرمن‌ها بینهایت شجاع هستن و سرعت بالایی دارن و معمولا به عنوان سگ‌های پلیس و یا سگ‌های جنگی تربیت داده می‌َشن. اگه دوست داشتید در مورد خلق و خو، نگهداری و قیمت سگ دوبرمن پینچر در ایران بیشتر بدونید خوندن مطلب معرفی نژاد سگ دوبرمن رو بهتون پیشنهاد می‌کنیم.

سگ باهوش دوبرمن پینچر
سگ باهوش دوبرمن پینچر

۴. سگ نژاد گلدن رتریور

گلدن رتریورها از محبوب‌ترین‌ سگ‌‌ها برای خانواده‌ها محسوب می‌شن و توی تقسیم بندی باهوش ترین نژاد سگ هم در رده‌ی چهارم قرار می‌گیرن. اون‌ها با استعداد و مهربون هستن و سعی می‌کنن توی هر کاری بهترین باشن؛ از پیدا کردن و نجات افراد گرفته تا شکار.

سگ گلدن رتریور‌ از وفادارترین سگ ها محسوب می‌شن.‌ اون‌ها به قدری باهوش هستن که یه دستور رو در کمتر از ۵ بار تکرار یاد می‌گیرن. علاوه بر این قدرت انطباق‌پذیری گلدن رتریور‌ها باعث شده که به صورت خودآموز و با آزمون و خطا چیزهای جدید رو یاد بگیرن.

گلدن رتریورها در فهمیدن احساسات انسان‌ها خیلی خوب عمل می‌کنن تا جایی که وقتی حس کنن صاحبشون غمگین هست، برای شاد کردنش «بغل کردن» و «بوسیدن» رو به شیوه‌ی خودشون انجام می‌دن. تحقیقات نشون داده که این نژاد در طول عمرش بیشتر از ۲۰۰ دستور رو می‌تونه یاد بگیره. ­

سگ باهوش نژاد گلدن رتریور در طبیعت
سگ نژاد گلدن رتریور

۳. سگ نژاد ژرمن شپرد

سگ ژرمن شپرد دومین نژاد سگ محبوبه و توی لیست باهوش ترین نژاد سگ در دنیا هم رده‌ی سوم رو به خودش اختصاص می‌ده. این نژاد به عنوان سگ پلیس و کمک‌یار پزشک شناخته می‌شه و از ویژ‌گی های اصلیش هوش، شجاعت و فرمانبرداریش هست. سگ ژرمن شپرد در وفاداری بینظیره و برای خانواده‌های گزینه‌ی خوبی محسوب می‌شه.

برای ژرمن شپردها هدف داشتن خیلی مهمه. وظیفه‌ای مثل مراقبت از بچه‌ها می‌تونه بهشون حسی از هدف داشتن بده و انرژی ذهنیشون رو تخلیه کنه. اگه دوست داشتین در مورد نگهداری از ژرمن شپرد و آموزشش بیشتر بدونید، خوندن مطلب معرفی نژاد سگ ژرمن شپرد یا سگ پلیس می‌تونه بهتون کمک کنه.

سگ باهوش نژاد ژرمن شپرد در طبیعت
سگ نژاد ژرمن شپرد

۲. سگ نژاد پودل

پودل‌ها از نژادهای بسیار معروف در جهان هستن. این نژاد با اینکه رده‌ی دوم از باهوش‌ترین سگ‌ها رو به خودش اختصاص می‌ده؛ اما عنوان باهوش‌ترین نژاد سگ خانگی رو به اسم خودش رقم می‌زنه و در صدر جدول قرار می‌گیره.

سگ‌های این نژاد نه‌تنها بسیار باهوش هستن، بلکه بینهایت هم مغرور و پر انرژی هستن. برای افرادی که به حیوون‌ها حساسیت دارن، نگهداری از سگ پودل پیشنهاد می‌شه چون این سگ‌ها ضد حساسیت هستن. آموزش ردیابی، شکار، برگردوندن اشیا پرت شده و فرمانبردای به این نژاد بسیار آسون هست. این نژاد اصلاتا سگ فرانسوی محسوب می‌شه در مطلب معرفی کامل سگ پودل، باهوش ترین نژاد سگ در دنیا  می‌تونید بیشتر با این سگ بامزه و باهوش آشنا بشید.

سگ نژاد پودل
سگ نژاد پودل

۱. سگ نژاد بُردر کالی

سرانجام سگ نژاد بردر کولی در صدر جدول به عنوان باهوش ترین نژاد سگ‌ دنیا قرار می‌گیره. بردر کالی‌ها می‌تونن توی کمتر از ۵ ثانیه یه دستور جدید رو یاد بگیرن و تا ۹۵% مواقع درست انجامش بدن. بردر کالی‌ها بسیار پر انرژی و خون گرم هستن. این نژاد به موهای مشکی و سفیدش، جثه‌ی متوسط و انرژی زیادش معروفه و در اصل سگ چوپان محسوب می‌شه. علاوه بر این، این نژاد یکی از طولانی‌ترین طول عمر‌ها رو بین سگ‌ها داره که به ۱۷ سال می‌رسه.

به خاطر تواناییشون در یادگیری خیلی سریع، به سطح بالایی از محرک‌های ذهنی احتیاج دارن؛ و همینطور به خاطر انرژی بالاش، به تمرینات فیزیکی روزانه‌ی زیادی هم احتیاج داره. به همین خاطر این نژاد برای فضاهای باز مثل باغ‌ها مناسبتره چون در فضاهای بسته خیلی زود کلافه می‌َشه.

سگ نژاد بردر کالی
سگ نژاد بردر کالی

یادتون باشه:

فارغ از اینکه سگ شما جزو باهوش ترین سگ ها هست یا نه تمام سگ‌ها با صبر و پیگیری شما، می‌تونن آموزش ببینن. پس هیچ وقت ناامید نشید و به آموزش دادن به سگتون ادامه بدین.

بیشتر بخوانید:

ناهید صابری

شدیدا علاقه مند به حیوانات هستم و در سایت شیک پت سعی دارم تا اطلاعات و آموزش های لازم برای نگهداری از حیوانات خانگی را گرد هم بیاورم. خوشحال میشم در تجربیات خودتون رو در بخش نظرات هر بخش با ما به اشتراک بذارید تا بتونیم اطلاعات جامع تری رو در مورد سگها، گربه ها و حیوانات دیگر در این وبسایت اشتراک گذاری کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا