🐶 نژاد سگ

معرفی سگ نژاد لابرادور رتریور

سگ های با نژاد لابرادور رتریور چه خصوصیاتی دارند؟ تفاوت میان لابرادور انگلیسی و آمریکایی

اگه دنبال یه سگ خانوادگی و مهربون می‌گردین لابرادور رتریور بهترین انتخابه! کمتر نژاد سگی پیدا می‌شه که تا این حد محبوبیت داشته باشه؛ مطیع و مهربون، صبور و باحوصله با بچه‌ها و حیوونای دیگه و خلق و خوی آروم و وفادار این سگ زیبا رو به محبوب‌ترین نژاد سگ خانگی در دنیا تبدیل کرده.

البته نگهداری از این سگ هم به شرایط خاصی نیاز داره و برای هر سبک زندگی شاید مناسب نباشه. تو این مقاله می‌خوایم این سگ مهربون و محبوب رو بهتون معرفی کنیم و بهتون بگیم برای نگهداری ازش به چه شرایطی نیاز دارید. در ادامه با ما در پت پرس همراه باشید.

تاریخچه و معرفی نژاد لابرادور رتریور labrador retriever

در اوایل قرن ۱۸ میلادی، یه سری از سگ‌های همه کاره و همه فن حریف از آمریکای شمالی (مخصوصا کانادا) به انگلیس آورده شدن. یکی از این سگ‌ها لابرادور رتریور بود که اون موقع بهش سگ سنت جان گفته می‌شد. این نژاد با نژادهای دیگه ترکیب شد و اصلاحاتی روش انجام شد تا بالاخره به شکل و شمایل لابرادور رتریور امروزی دربیاد.

همونطور که از اسم این نژاد مشخصه، این سگ از سگ‌های رتریور هست و به خاطر قابلیت‌ها و ویژگی‌های مثبت، به ویژه مهارت شنا کردن تو آب، پرورش پیدا کرده. اونا یه زمانی تو هر آب و هوا و شرایطی شکارچی‌های اردک رو همراهی می‌کردن و شکار رو از توی آب هم پیدا می‌کردن و پیش صاحبشون می‌آوردن.

لابرادور رتریورها عاشق همراهی کردن آدم‌ها هستن و همین موضوع اونا رو به حیوانات خانگی و همدم‌های فوق العاده‌ای تبدیل کرده. در حال حاضر، سگ‌های نژاد لابرادور رتریور به عنوان سگ راهنما، حیوان خانگی، سگ ردیاب برای ماموریت‌های نظامی، امداد و نجات و همین‌طور سگ همراه شکار و سگ نمایشی، استفاده می‌شن و محبوبیت زیادی دارن.

نژاد labrador retriever همیشه جزء لیست محبوب‌ترین سگ‌ها قرار می‌گیره و در فهرست سال ۲۰۲۰ هم در رتبه اول قرار گرفت و به عنوان محبوب‌‌ترین نژاد سگ در دنیا شناخته شد!

مشخصات ظاهری نژاد لابرادور رتریور

نژاد لابرادور جثه بزرگی داره و طبق گروه بندی نژادهای سگ، جزء سگ‌های ورزشی به حساب میاد. مشخصات ظاهری این سگ، سری بزرگ و پهن، گوش‌های افتاده و چشم‌هایی نافذ و زیباست.

دو تا مشخصه اصلی این سگ‌ها، یکی پوشش دولایه اما کوتاه و متراکم موهاست که در برابر نفوذ آب مقاومه و به سگ اجازه می‌‌ده بدون خیس شدن تو آب شنا کنه. دومین ویژگی، دم این سگه که به خاطر ظاهر پرپشت و ضخیمش به «دم سموری» هم معروفه.

رنگ های نژاد لابرادور رتریور
لابرادور رتریور در سه رنگ شکلاتی، کرم و مشکی وجود داره.

قد سگ‌های نژاد لابرادور رتریور

  • نر: ۵۷-۶۲ سانتیمتر
  • ماده:۵۵-۶۰ سانتیمتر

وزن نژاد لابرادور

  • نر: ۲۹-۳۶ کیلوگرم
  • ماده ۲۵-۳۲ کیلوگرم

رنگ‌های نژاد لابرادور: این سگ موهایی کوتاه داره که در سه رنگ مشکی، شکلاتی و طلایی یا کرم وجود داره؛ هرچند نوع طلایی و کرم از همه محبوبیت بیشتری داره.

طول عمر: این نژاد در صورتی که ازش خوب نگهداری بشه حدود ۱۰ الی ۱۲ سال می‌تونه زندگی کنه.

ویژگی‌های اخلاقی و خصوصیات لابرادور رتریور

سگ‌های نژاد لابرادور رتریور سگ‌های خانگی بسیار خوبی هستن؛ البته به شرطی که حواستون به فعالیت و تمرین بدنی سگتون هم باشه. هرچی باشه، این نژاد برای کار و شکار پرورش پیدا کرده و عاشق فعالیت‌های فضای باز مخصوصا شنا کردنه.

سگ‌های لابرادور در صورتی که از تولگی خوب آموزش داده بشن با سگ‌های دیگه، سایر حیوانات خانگی و بچه‌ها رابطه خیلی خوب و دوستانه‌ای دارن. درسته که نژاد لابرادور خیلی مهربونه، ولی سگ‌های قدرتمندی هستن و اگه خوب آموزششون ندید می‌تونن موقع پیاده روی شما رو دنبال خودشون بکشن.

این نژاد بسیار پرانرژیه و نیاز داره در طول روز به اندازه کافی فعالیت بدنی کنه تا انرژیش تخلیه بشه. در غیر این صورت، اگه سگتون رو دائما تو خونه تنها بذارین و حوصله‌ش سر بره ممکنه رفتارهای خرابکارانه مثل جویدن، چاله کنی و پارس کردن زیاد انجام بده.

لابرادور رتریور و دختربچه
نژاد لابرادور رتریور رابطه خیلی خوبی با بچه‌ها داره

آموزش و تربیت سگ لابرادور رتریور

به طور کلی تربیت سگ‌های لابرادور کار سختی نیست؛ چون اونا خیلی باهوشن و عاشق کار کردن با آدم‌ها هستن. اما به خاطر قدرت بدنی بالا و انرژی زیادی که این سگ داره، لازمه از همون تولگی به خوبی اجتماعی بشه تا رفتار درست رو با سگ‌ها و حیوانات دیگه یاد بگیره. همینطور خودتون هم از سن ۷-۸ هفتگی تا ۴ ماهگی باید کم کم اون رو با محیطهای جدید، آدمای غریبه و موقعیت‌های مختلف آشنا کنید تا حسابی اجتماعی بشه.

آموزش فرمانبرداری، آموزش دستشویی به توله سگ و فرمان‌های اولیه مثل «بیا»، «بشین»، «بمون»، «ولش کن» و راه رفتن با قلاده هم جزء آموزش‌های ضروری به توله سگ لابرادور رتریور هست.

به خاطر اهمیت بالای تربیت سگ، ما یه کتاب راهنمای جامع تهیه کردیم که هرچیزی که لازمه در مورد آموزش و تربیت سگ بدونید رو یکجا جمع کردیم. با دانلود و خوندن این کتاب می‌دونید که از روز اولی که توله سگ کوچولو به خونتون میاد باید چه آموزش‌هایی رو بهش یاد بدین و چطوری باید اونا رو آموزش بدین.

اصلا اینطوری بگیم که مطالعه کتاب الکترونیکی تربیت سگ برای هر کسی که سگ داره یا قصد نگهداری از سگ داره یا به هرشکلی با سگ‌ها در ارتباطه لازمه و از نون شب هم واجب‌تر است.

شرایط نگهداری از سگ لابرادور رتریور

این سگ‌ها خیلی باهوش و بازیگوشن و خلق و خویی دوستانه و صمیمی دارن. به همین دلیل برای کسانی که تا حالا حیوان خانگی نداشتن هم خیلی انتخاب مناسبی هستن.

لابرادورها پرانرژی هستن و به خاطر علاقه‌ای که همکاری با آدما دارن تربیتشون هم کار سختی نیست. این سگ‌‌ها هم برای خانواده‌‌های بچه دار و هم برای مجردها و کسانی که تنها زندگی می‌کنن مناسبه. البته به خاطر انرژی بالا لازمه بهشون توجه بیشتری بکنید تا یه موقع حوصله‌‌ش سر نره.

لابرادورها به چه میزان فعالیت و بازی نیاز دارن؟

سگ‌های لابرادور رتریور بسیار پرانرژی و فعال هستن و در طول روز حداقل به ۲ ساعت بازی و فعالیت بدنی نیاز دارن. اگه امکانش رو دارین بازی‌هایی مثل فِچ یا برو بیار یا حتی شنا کردن رو هم به پیاده روی روزانه‌ش اضافه کنید تا سگ خوشحالتری داشته باشید.

لابرادورها خیلی اجتماعی هستن و دوست دارن با سگ‌های دیگه همبازی بشن و بازی کنن. البته برای اینکه اجازه بدین سگتون با بقیه سگ‌ها بازی کنه باید اولا از تولگی فرمان‌های اولیه مثل «بیا» و «ولش کن» رو بهش یاد داده بشین، در ضمن تو یه محیط امن و مطمئن به سگ‌ها اجازه بازی بدین.

سگ‌های لابرادور خیلی باهوشن و در واقع جزء لیست باهوش‌ترین نژاد سگ به حساب میان. به همین دلیل علاوه بر تمرین بدنی به سرگرمی ذهنی هم نیاز دارن.

نژاد لابرادور به خاطر غریزه شکار، عاشق جویدن و به دندون گرفتن چیزهای مختلف هستن. با خریدن اسباب بازی‌های جویدنی در اندازه‌های مختلف می‌تونید هم نیاز به جویدن سگتون رو برطرف کنید و هم از خرابکاری و جویده شدن وسایل خونه جلوگیری کنید.

سگ لابرادور رتریور در حال شنا
لابرادورها عاشق آب بازی و شنا کردن هستن.

مراقبت از موهای لابرادور رتریور

نژاد لابرادور موهایی کوتاه، براق و زیبا داره که در سه رنگ مشکی، شکلاتی و طلایی یا کرم وجود داره.

با اینکه لابرادورها موهایی کوتاه دارن که نیاز به مراقبت کمی داره؛ اما از طرف دیگه مستعد ریزش مو هستن. به همین خاطر، هفته‌‌ای ۱-۲ بار برس کشیدن موها و همینطور حمام و شستشو در صورت لزوم می‌تونه از ریخته شدن موهای اضافه تو خونه جلوگیری کنه.

تغذیه و رژیم غذایی سگ‌های لابرادور

لابرادورها خیلی سریع رشد می‌کنن و از یه توله سگ کوچولو و بامزه به سرعت به یه سگ بزرگ و سنگین تبدیل می‌شن. این سگها از ۶ ماهگی تا ۱۲ ماهگی به اندازه و جثه بزرگسالی می‌رسن؛ هرچند بعضی‌هاشون تا ۲ سالگی هم همچنان به رشد کردن ادامه می‌دن. توله سگ در حال رشد به غذای بسیار باکیفیت و مقوی نیاز داره تا بتونه در بزرگسالی به سگی سالم و قوی تبدیل بشه.

شما برای تغذیه سگتون دو راه دارین:

  1. غذای خشک و کنسروی تجاری
  2. تهیه غذای خانگی

در هر صورت باید حواستون باشه که غذایی که به سگتون می‌دین باید متناسب با سن و مرحله زندگیش باشه؛ چون نیازهای تغذیه‌ای توله سگ در حال رشد با سگ بالغ و بزرگسال و سگ پیر کاملا متفاوته.

در مورد غذای خونگی لازمه به این نکته توجه کنید که هر غذایی برای این سگ‌ها مناسب نیست. غذای خونگی تنها در صورتی برای سگ مفیده که ترکیبات و مقدار اونا کاملا بالانس شده و متناسب با نیازهای سگ باشه. در غیر این صورت، غذایی که به سگتون می‌دین نه تنها براش کافی و مفید نیست؛ بلکه در دراز مدت می‌تونه باعث مشکلات سلامتی و گوارشی مثل سوء تغذیه و … بشه.

تعیین مقدار دقیق مواد اولیه و ترکیبات غذا کار تخصصی هست و لازمه توسط دامپزشک انجام بشه. به کمک سرویس برنامه غذایی پت پرس، شما فقط مشخصات سگتون مثل سن، وزن، میزان فعالیت و وضعیت سلامتیش رو به دامپزشک می‌دین و بعد، برنامه غذایی اختصاصی که برای سگ شما نوشته شده رو دریافت می‌کنید.

بیماری‌های نژادی لابرادورها

لابرادورها به طور کلی نژاد سالمی هستن و پرورش‌دهنده‌های مسئولیت‌پذیر در جریان تکثیر و پرورش سگ، سعی می‌کنن جلوی انتقال بیماری‌های رایج مثل مشکل مفصلی دیسپلازی سگ، مشکلات قلبی، مشکلات چشمی مثل آترروفی پیشرونده شبکیه، میوپاتی موروثی (ضعف عضلانی) و … رو بگیرن.

در برخی سگ‌های لابرادور جوان ممکنه مشکلی به اسم سقوط ناشی از ورزش (EIC) هم اتفاق بیفته.

این مشکل در رتریورها رایج‌تره و موقع ورزش و فعالیت شدید اتفاق می‌افته. تو این بیماری، موقع فعالیت بدنی شدید، یکدفعه پاهای عقب سگ ضعیف میشه و دیگه قادر به تحمل وزن بدن سگ نیست؛ در موارد شدیدتر پاهای جلو هم ضعیف می‌شن و باعث افتادن و سقوط سگ می‌شه. البته پرورش‌دهنده‌ها می‌تونن با انجام تست DNA، سگهای ناقل این مشکل رو شناسایی کنن و از انتقالشون به نسل بعد جلوگیری کنن.

نفخ یا اتساع معده: سگ‌های لابرادور مثل سایر سگ‌هایی که قفسه سینه پهن دارن مستعد ابتلا به یه مشکل گوارشی خطرناک به اسم نفخ یا اتساع و چرخش معده هستن. این مشکل در سگ‌ها خیلی خطرناکه و باعث افزایش فشار خون و حتی شوک می‌شه. پرخوری، سریع غذا خوردن، فعالیت بدنی شدید بلافاصله بعد از غذا و مقدار زیاد آب خوردن بعد از غذا از جمله عواملی هستن که باعث به وجود اومدن نفخ تو سگ‌های لابرادور میشن.

تفاوت لابرادور رتریور با گلدن رتریور

شاید شما هم مثل من، وقتی عکس لابرادور رو دیدین با خودتون گفتین این که شبیه گلدن رتریوره!

گلدن رتریور نژاد خیلی معروف و محبوبیه و خیلی‌ها می‌شناسنش و خب، از نظر ظاهری شباهت زیادی به لابرادور هم داره. اما این دو تا نژاد چه فرقی با هم دارن و چطوری می‌تونیم از هم تشخیصشون بدیم؟ در ادامه چند تا تفاوت عمده گلدن رتریور با لابرادور رو توضیح می‌دیم:

تفاوت لابرادور رتریور و گلدن رتریور
لابرادور رتریور (سمت چپ)، گلدن رتریور (سمت راست)

رنگ موها: رنگ استاندارد برای موهای گلدن رتریور طلایی و طیف‌های مختلف رنگ طلاییه. هر رنگ دیگه‌ای به عنوان رنگ استاندارد این نژاد در نظر گرفته نمیشه. در حالی که لابرادور رتریور در سه رنگ سیاه، شکلاتی و زرد یا کرم وجود دارن.

اندازه موها: هر دو نژاد پوشش موهای دولایه و مقاوم در برابر آب دارن. اما لابرادورها موهایی کوتاه و تنک و براق دارن؛ در صورتی که گلدن رتریورها به خاطر موهای بلند، موجدار و پرپشتشون معروفن. این تفاوت شاید بارزترین فرق بین این دو تا نژاد سگ باشه.

تفاوت شخصیتی: هر دو این نژادها سگ‌های خانگی محبوبی هستن، فوق العاده بازیگوش و پرانرژی هستن، اجتماعی و مهربونن و با همه رفتار دوستانه‌ای دارن. اما اگه بخوایم تفاوتشون رو بگیم لابرادورها بیشتر اهل گشت و گذار و فعالیت در فضای باز هستن و حس شکار و دنبال کردن قدرتمندی دارن؛ ولی گلدن رتریورها بیشتر به خاطر رفتار دوستانه، قابل اعتماد و مهربونشون معروفن.

وزن و جثه: هر دو نژاد رتریور، جزء سگهای بزرگ دسته‌‌بندی می‌شن؛ اما لابرادورها یکم بزرگترن. البته در هر نژاد، نرها معمولا بزرگتر از ماده‌ها هستن.

مثلا وزن لابرادور ۲۵ تا ۳۶ کیلوگرم و قدش حدود ۵۶ تا ۶۲ سانتیمتره؛ در صورتی که گلدن رتریور وزنش ۲۴-۳۴ کیلوگرم و قدش هم ۵۶ تا ۶۰ سانتیمتره. می‌بینید؟ تفاوتشون زیاد نیست و شاید در نظر اول خیلی به چشم نیاد.

تفاوت میان لابرادور انگلیسی و آمریکایی

در حال حاضر، دو نوع لابرادور وجود داره که به لابرادور رتریور آمریکایی و انگلیسی معروفن. این دو تا در واقع یه نژاد هستن؛ ولی چند تا تفاوت ظاهری کوچیک با هم دارن.

به طور کلی، لابرادور انگلیسی کوتاه‌تر و تنومندتره؛ اما لابرادور آمریکایی قدبلندتره و بدنی عضلانی و ورزیده‌تر داره. از نظر اخلاقی هم لابرادور انگلیسی آروم‌تره؛ ولی نوع آمریکایی پرانرژی‌تر و فعال‌‌تره. به جز این تفاوت‌های کوچیک، این دو نوع سگ از سایر جهات شبیه به هم هستن و یک نژاد یکسان به حساب میان.

جمع بندی

سگ لابرادور رتریور یکی از محبوب‌ترین نژادها به عنوان سگ خانوادگی و خانگیه. این سگ خیلی اجتماعی و مهربونه و نگهداری و تربیتش کار سختی نیست. حتی این سگ به کسانی که برای اولین بار می‌خوان سگ بیارن هم توصیه می‌شه. تنها نکته‌ای که برای نگهداری این سگ باید بهش توجه کنید اینه که این نژاد خیلی پرانرژیه و در طول روز به حداقل ۲ ساعت و بیشتر، فعالیت و تمرین بدنی نیاز داره. در غیر این صورت ممکنه دجار مشکلات رفتاری و خرابکارانه بشه.

تا حالا تجربه نگهداری از این سگ‌های زیبا و مهربون رو داشتین؟ به نظرتون این سگ برای چه محیط زندگی و خانواده‌هایی مناسبه؟ لطفا برای ما کامنت بذارین و نظر، تجربه و سوالات خودتون رو با ما در میون بذارین. کارشناسان ما در اولین فرصت به سوالات شما پاسخ می‌دن.

منبع: www.akc.org , پت پرس

بیشتر بخوانید:

ناهید صابری

شدیدا علاقه مند به حیوانات هستم و در سایت شیک پت سعی دارم تا اطلاعات و آموزش های لازم برای نگهداری از حیوانات خانگی را گرد هم بیاورم. خوشحال میشم در تجربیات خودتون رو در بخش نظرات هر بخش با ما به اشتراک بذارید تا بتونیم اطلاعات جامع تری رو در مورد سگها، گربه ها و حیوانات دیگر در این وبسایت اشتراک گذاری کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا