🐶 نژاد سگ

تربیت سگ شی‌هواهوا

در این مقاله میخوایم در مورد تربیت شی هوا هوا صحبت کنیم. شیواوا کوچکترین نژاد سگ در جهانه و فوق‌العاده بامزه و دوست‌داشتنی است. اما این سگ کوچوک هم مثل تمام سگ‌های دیگر نیاز به تربیت و آموزش دارد تا بتواند سگی خوش رفتار و مودب باشد. آموزش و تربیت سگ شیواوا به دلایلی سختی‌های زیادی که دارد صاحبان سگ را از تربیتش خسته و ناامید می‌کند؛ اما نگران نباشید! ما اینجاییم تا به شما روش صحیح تربیت سگ شی‌هواهوا رو یاد بدیم و نکاتی رو بهتون آموزش بدهیم که با استفاده از آنها می‌توانید این نژاد سگ کوچوک و بانمک را بهتر بشناسید. در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

سگ شی هواهوا
تربیت سگ شی هواهوا

چرا تربیت کردن و آموزش سگ شیواوا لازمه؟

وقتی در مورد تربیت سگ فکر می‌کنیم؛ اکثر ما سگ‌های بزرگی مثل ژرمن شپرد و هاسکی به ذهنمون میاد و ممکنه فکر کنیم شی هوا هوای  فسقلی که به آموزش نیاز نداره! اما این یه اشتباه بزرگه که تاوانش رو صاحب سگ باید پس بده و وقتی متوجه اشتباهش می‌شه که دیگه تربیت کردن شیواوا کار خیلی سختی شده.

فراموش نکنید که همه سگ‌ها به تربیت نیاز دارن، حتی شیواوا … و مخصوصا سگ لجباز و شیطونی مثل شیواوا!

یکی از دلایل مهم تربیت سگ شیواوا برای امنیت خودشه! کوچکترین سگ دنیا اصلا تصور درستی از جثه کوچیکش نداره و خیلی بی‌پروا و جسوره و ممکنه بخواد با یه سگ خیلی بزرگ درگیر بشه و خودشو به خطر بندازه!

به گفته کلوپ نژاد سگ شیواوا CCA این نژاد خصوصیات اخلاقی شبیه به تریرها داره. سگهای چی واوا خیلی پارس می‌کنن و علیرغم جثه ریزی که دارن از هیچ چیزی نمی‌ترسن!

در واقع یکی از مشکلات اصلی صاحبان شی هوا هوا اینه که چطوری به سگشون یاد بدن وقتی تنهاست انقدر پارس نکنه.

شجاع و جسور بودن سگ چیواوا اگرچه نکته مثبتیه، اما اگه به درستی آموزش نبینه به سگی پرخاشگر و بداخلاق تبدیل میشه!

از طرفی این سگ روحیه حساسی  هم داره و نباید هیچ وقت با تنیه و دعوا کردن سعی در تربیت شی هوا هوا کنید؛ چون نتیجه عکس می‌ده و سگتون لجباز و کله شق می‌شه.

برای اینکه در مورد ویژگی‌های سگ چیواوا، طول عمر، تغذیه، انواع گونه‌های شیواوا و نحوه نگهداری از شیواوا بیشتر بدونید مطلب «معرفی کامل نژاد سگ شیواوا» رو بهتون پیشنهاد می‌کنیم.

ارتباط سگ شی هواهوا با  سگ‌های دیگر

آیا تربیت سگ شی هوا هوا سخته؟

واقعیت اینه که تربیت سگ شی هوا هوا سختتر از بقیه سگها نیست. اما چون ما تصورمون از شی هوا هوا یه سگ گوگولی و بامزه و عروسکیه وقتی می‌بینیم اونم مثه بقیه سگها نیاز به تربیت و آموزش داره راستش یکم غافلگیر می‌شیم.

شیواوا فوق‌العاده بامزه و شیرینه و خودش هم اینو می‌دونه!

به همین دلیل همیشه سعی می‌کنه با ظاهر بامزه و چشمهای زیباش ما رو گول بزنه و از زیر تربیت و آموزش فرار کنه. در واقع خیلی از صاحبان سگ گول این فسقلی رو می‌خورن و دلشون نمیاد با شیواوا مخصوصا وقتی کوچولو و توله است با جدیت رفتار کنن. اینطوری میشه که شیواوا به سگی بی‌تربیت و پرخاشگر تبدیل میشه که دیگه از هیچ احدالناسی حتی از صاحبش هم اطلاعت نمی‌کنه!

سگ نژاد شیواوا سگ شیواوا جثه بسیار ریزی داره و به همین دلیل نباید براش قلاده گردنی بندازید؛ چون با کشیده شدنش به گردنش آسیب می‌رسه. قلاده کتفی یا بدنی بهترین نوع قلاده برای سگ چی واوا هست.

اگه تازه قصد دارید یه سگ شی هوا هوا بیارید، حتما مطلب «راهنمای کامل خرید لوازم مورد نیاز سگ» رو مطالعه کنین تا کاملا آماده ورود دوست کوچولوتون باشید.

توله سک شیواوا
توله سگ زیبای شیواوا

بهترین زمان برای تربیت سگ شیواوا چه موقعیه؟

سگهای چیواوا تا هشت هفتگی یا همون ۲ ماهگی حتما باید پیش مادرشون باشن و از شیر مادر تغذیه کنن. بعد از ۲ ماهگی می‌تونید چیواوا رو به خونه بیارید و ازش نگهداری کنید. از همون روزی که سگ شی هواهوا وارد خونه میشه (۲ ماهگی) باید تربیتش رو شروع کنید؛ چون هرچی سن سگ بالاتر بره آموزشش سختتر میشه.

صبور باشید و انتظار نتیجه سریع نداشته باشید. توله سگ شیواوا خیلی شیطون و بازیگوشه و هربار شاید فط ۵ دقیقه بتونه به حرفتون گوش کنه و چیز جدیدی یاد بگیره. بهش فشار نیارید و در عوض جلسات متعدد یا زمان کم (هربار ۵-۱۵ دقیقه) براش بگذارید. از کوره درنرید و عصبانی نشید؛ می‌دونیم کار سختیه ولی اگه صبر و بردباری و پشتکار داشته باشه نتیجه‌ش رو می‌بینید و از همنشینی با سگ مودب و خوش رفتارتون نهایت لذت رو می‌برید.

سگ سفید شیواوا
سگ سفید شیواوا

نکات مهم در تربیت سگ شیواوا

  • بهش نشون بدید رئیس کیه!

شیواوا با اون جثه ریزه میزه رقیب خطرناک و سرسختی برای ریاست شماست و اگه فقط یکم کوتاه بیاید به سرعت کنترل خونه و شما رو به دست می‌گیره؛ پس دست کمش نگیرید!

سگ چی واوا برخلاف ظاهر کوچولویی که داره خصوصیات سگ‌های نگهبان رو داره و حس می‌کنه برای محافظت از خونه و اعضای خانواده «هرکاری» به نظرش درسته باید انجام بده. بنابراین وظیفه شماست که بهش نشون بدید شما رئیس خونه هستید و اون باید به دستورات شما گوش کنه و به شما احترام بذاره.

  • سگتون رو محدود کنید!

از همون اول یک سری محدودیت‌ها و قوانین برای شیواوا بگذارید و هیچ استثنائی هم قائل نشید. جاهایی که اجازه داره بره و جاهای ممنوعه رو از همون ابتدا مشخص کنید و بهش این قوانین رو یاد بدید.

  • با لحن آرام اما جدی با سگتون صحبت کنید

داد زدن و لحن عصبانی داشتن تنها باعث گیج شدن چیواوا میشه. اگه سرش داد بزنید ممکنه فکر کنه اونم باید خشونت نشون بده و پرخاشگری کنه! هربار که کار اشتباهی انجام میده با صبوری و لحن آروم هدایتش کنید و در ازای رفتار خوب تشویقش کنید.

  • زمانبندی مشخص برای غذا خوردن چی واوا تعیین کنید

هیچ وقت نذارید چی واوا دسترسی آزاد به غذا داشته باشه. نذارید سگتون بهتون بگه کِی غذا میخواد، بهش بفهمونید این شما هستید که زمان غذا خوردنش رو مشخص می‌کنید و فقط وقتی شما اجازه بدید می‌تونه غذا بخوره.

  • فرمان «صبر کن» و «بمون» رو همون اول بهش یاد بدید

موقعی که دارید غذاشو آماده می‌کنید به سگتون یاد بدید تا زمانی که کارتون تموم نشده باید صبر کنه و از جلو اومدن و التماس کردن واسه غذا دست برداره. هیچ وقت تا ظرف غذاشو آماده نکردید بهش تکه‌های غذا ندید؛ شیواوا باید وقتی شما بهش اجازه دادید بیاد جلو و غذاشو بخوره.

  • با جدیت اما بدون تنبیه و خشونت با شیواوا رفتار کنید!

سگهای چی واوا طبیعتی لجباز و کله شق دارن و محاله با زور و اجبار بتونید اونا رو وادار به کاری بکنید. هیچ وقت شیواوا رو تنبیه و دعوا نکنید چون دیگه به حرفتون گوش نمی‌کنه. با صبوری، پشتکار و تشویق بهش یاد بدید که ازش چه انتظاراتی دارید و دوست دارید چه کارهایی رو انجام بده.

  • خوراکی تشویقی رو فراموش نکنید!

هرچقدر تنبیه در مورد چیواوا بی‌فایده و بی اثره؛ تشویق و تایید مثبت اونو خوشحال و راضی می‌کنه و به یادگیری مشتاق‌تر میشه. خوراکی تشویقی باید جزء همیشگی و ثابت تربیت سگ شیواوا باشه. در واقع، به جای اینکه به خاطر انجام کار بد تنبیه و دعواش کنید، به خاطر انجام دادن کار خوب تشویق و تاییدش کنید. شیواوا خیلی تشویق شدن و خوراکی گرفتن رو دوست داره و در این صورت دیگه دلیلی نمی‌بینه که کارایی که تشویقی براش نداره رو تکرار کنه. اما میتونین از انواع تشویقی های موثر در آموزش شیواوا استفاده کنید.استفاده از تشویقی های خوراکی اون هم به صورت زیاد ممکنه سگتون چاق کنه پس بهتره بدونید که :

تشویقی برای سگ فقط محدود به خوراکی نمیشه و میتونید توی آموزشش از تشویقی های دیگه ای هم استفاده کنین. شما میتونین با خوندن مقاله « انواع تشویقی برای سگ » با تمام تشویقی های مناسب برای سگ آشنا بشین و از اون تو آموزشش استفاده کنین.

  • در تمرینات استمرار و پشتکار داشته باشید

هیچ وقت انتظار نداشته باشید یا یک بار یاد دادن، شیواوا تربیت بشه. از طرفی هر جلسه تمرینی نباید بیش از حد طولانی باشه، چون شیواوا زود حوصله‌ش سر می‌ره. جلسات آموزشی می‌تونه بین ۵-۱۵ دقیقه باشه، نه بیشتر. در عوض تعداد دفعات جلسات رو مرتب در طول روز تکرار کنید. فاصله بین وعده‌های غذایی زمان خوبی برای آموزش و تربیت سگ شیواوا هست.

  • شیواوا رو از همون تولگی اجتماعی بار بیارید

یکی از مشکلات سگ شیواوا پرخاشگری و خشونت نسبت به سگهای دیگه است. توله رو با آدم‌های جدید و مخصوصا با سگ‌های دیگه آشنا کنید تا اونا رو تهدید حساب نکنه و رفتاری دوستانه و مهربون باهاشون داشته باشه.

تمرین آموزش فرمانبری با سگ شیواوا
تربیت سگ شیواوا

تربیت توله سگ شیواوا رو از کجا شروع کنیم؟

فرآیند آموزش باید برای شیواوا سرگرم کننده و جذاب باشه. چیواوا اگه دستوری رو متوجه نشه گیج و کلافه میشه و احتمالا دیگه علاقه‌ای به ادامه آموزش نخواهد داشت. به همین دلیل با دستورات ساده شروع کنید تا به جلسات آموزش علاقمند بشه؛ دستوراتی مثل:

  • بشین
  • بیا
  • بمون
  • دراز بکش
  • غلت بزن

این دستورات رو یکی یکی با سگتون تمرین کنید و هربار که درست انجامش داد حسابی بهش خوراکی تشویقی بدید و تاییدش کنید. با این دستورات ساده شروع کنید تا چیواوا به روند آموزش علاقمند بشه و بعد دستورات پیچیده‌تر رو بهش یاد بدید.

همچنین آموزش موندن تو پارک سگ هم یکی از تمرینات اولیه و مهمیه که بهتره هرچه زودتر به سگتون یاد بدید. مزیت پارک سگ اینه که یه فضای محدود و کنترل شده ایجاد می‌کنه که می‌تونید انواع دستورات دیگه، حتی آموزش دستشویی کردن رو با صبر و حوصله با شیواواتون تمرین کنید و بهش یاد بدید. اگه با پارک سگ و کاربرد اون آشنایی زیادی ندارید مطلب «پارک سگ چیه و چرا برای تربیت سگ لازمه؟» رو مطالعه کنید.

آیا پس از خواندن این مقاله میتونم سگ شیواوا رو تربیت کنم؟

متاسفانه خیر!

تربیت سگ یه مبحث بسیار پیچیده و مفصله و اگر دوست دارید لذت داشتن یه سگ خوش رفتار و حرف گوش کن رو بچشید، اولین قدم اینه که “اطلاعات کامل در مورد نحوه تربیت اون ها رو به دست بیارید”

ما در این مقاله خیلی کلی به موارد تربیتی سگ شیواوا اشاره کردیم، ولی برای دادن اطلاعات کامل در مورد تربیت سگ به شما، یه کتاب الکترونیکی ۴۰۰ صفحه ای تهیه کردیم! قدم اول برای تربیت سگ رو بردار.

تربیت سگ شیواوا برای پارس نکردن
تربیت سگ شیواوا

چطور به شیواوا یاد بدیم که انقدر پارس نکنه؟

پارس کردن رفتاری طبیعی و غریزی در سگ شماست و لزوما رفتار بدی نیست. اما اگه سگ چیواوای شما نسبت به هرچیز و هرکسی واق واق می‌کنه پس باید بهش یاد بدید آروم باشه. برخی نمونه‌های پارس کردن بیجا عبارتند از:

  • پارس کردن به رهگذران
  • پارس کردن به ماشین‌های در حال عبور
  • پارس کردن به مهمان
  • پارس کردن به همسایه‌ها
  • پارس کردن به اشیاء پرسروصدا (جاروبرقی، لباسشویی و …)

اول دلیل پارس کردنش رو متوجه بشید. شیواواها ممکنه بخاطر کلافه شدن، ترسیدن، جلب توجه و … پارس کنن. پس اگه واق واق کردنش بخاطر یکی از این مشکلاته سعی کنید محیط رو براش دلپذیرتر کنید؛ اما اگه از سر عادت این کارو می‌کنه به ترتیب زیر عمل کنید:

  • هروقت سگتون شروع به پارس کردن کرد یه تشویقی خوشمزه جلوی دماغش بگیرید.
  • چیواوا برای بو کردن تشویقی آروم میشه؛ وقتی آروم شد تشویقش کنید و بهش بگید «آفرین» و خوراکی رو بهش بدید.
  • هیچ وقت وقتی داره پارس می‌کنه خوراکی رو بهش ندید، چون واق واق کردنش رو تایید می‌کنید. صبر کنید تا ساکت بشه و بعد بهش تشویقی بدید.
  • این کار رو انقدر تکرار کنید تا بدون دادن خوراکی هم آروم و ساکت بشه تا تایید و رضایت شما رو به دست بیاره.

نکته مهم:

بعضی از صاحبان چیواوا وقتی سگشون شروع به پارس کردن می‌کنه با پرتاب کردن اسباب بازی سعی می‌کنن توجهشو به بازی جلب کنن. این کار کاملا اشتباهه! اگه هربار که سگ شی هواهوای شما شروع به سر و صدا کنه براش اسباب بازی یا توپ پرت کنید، بهش خوراکی بدید یا بهش توجه کنید اینطوری بهش می‌فهمونید که با پارس کردن می‌تونه شما رو به بازی کردن یا توجه بهش وادار کنه و این کارش رو باز هم تکرار می‌کنه.

پس بهتره روش درست جلوگیری از پارس کردن سگتون رو یاد بگیرین و بعد به اون آموزش بدین. مقاله‌های زیادی در مورد راه های جلوگیری از پارس کردن سگ داریم که با خوندن اون میتونین هر نوع سگی که پارس میکنه رو آموزش بدین.

آموزش به سگ شیواوا
تربیت سگ شیواوا

آموزش دستشویی به سگ شیواوا

یکی دیگه از مشکلات صاحبان چیواوا مشکل دستشویی نکردن در جای درسته. سگهای شیواوا خیلی سرمایی هستن و ممکنه وقتی هوا سرد میشه دوست نداشته باشن برای دستشویی کردن بیرون برن. پس بهتره روی آموزش دستشویی روی پد مخصوص و توالت داخل خونه تمرکز بیشتری بکنید. برای آموزش

دستشویی کردن به چیواوا موارد زیر رو انجام بدید:

  1. قبل از اینکه شی هوا هوا رو به خونه بیارید قسمتی از خونه (گوشه‌ای از نشیمن، حموم یا اتاق) رو برای دستشویی کردن سگتون در نظر بگیرید. برای اینکه آموزش تاثیر بیشتری داشته باشه از تغییر این مکان خودداری کنید.
  2. تو اون قسمت پد آموزش ادرار قرار بدید. چندین پد کنار هم بچینید تا در صورت کثیف شدن یکی بتونید همچنان آموزش رو ادامه بدید.
  3. نشانه‌های دستشویی داشتن سگتون رو بشناسید و هرموقع احساس کردید نیاز به ادرار کردن داره سریع روی پد ببریدش. صبر کنید تا کارش رو تموم کنه و بعد با دادن خوراکی تشویقی این کارش رو تایید کنید.
  4. برای تاثیر بیشتر آموزش، بهتره از یه دستور شفاهی و کلامی (به سلیقه خودتون) استفاده کنید. «برو دستشویی»، «جیش کن» و … از جمله عباراتی هستن که می‌تونید استفاده کنید و منظورتون رو بهتر به چیواوا بفهمونید.

توصیه می‌کنیم سگتون رو با بند قلاده به محل مخصوص هدایت کنید و از بغل کردنش خودداری کنید؛ چون با توجه به روحیه ریاست طلبی که چیواوا داره دفعات بعدی هم از شما انتظار داره سلطان رو بغل کنید و به محل دستشویی ببریدش!

  1. مواقعی که سگ نیاز به دستشویی داره رو یاد بگیرید. توله سگ‌ چیواوا معمولا
  • صبح‌ها بعد از بیدار شدن
  • هربار بعد از غذا خوردن
  • بعد از چرت روزانه

نیاز به دستشویی کردن داره. توله‌ها مثانه کوچیکتری دارن و معمولا بیشتر از چیواوای بزرگسال نیاز به ادرار کردن دارن. در صورتی که بار اولتونه که میخواین به سگ‌تون آموزش بدین، پیشنهاد می‌کنم قبل از هر کاری مقاله «آموزش دستشویی به سگ» رو مطالعه کنین.

نکته مهم:

آموزش دستشویی کردن به سگ چیواوا کار زمانبریه و چند روز تا چند هفته طول می‌کشه. تا سگتون کامل این کار رو یاد بگیره ممکنه بارها در جاهای مختلف خونه ادرار کنه و خرابکاری کنه. خواهش می‌کنیم هیچ وقت تنبیه و دعواش نکنید؛ چون باعث استرس سگ میشه و ممکنه باز هم این کار رو تکرار کنه.

توله سگ سفید شیواوا
آموزش به توله سگ شیواوا

بیشتر بخوانید:

منبع
پت پرس

ناهید صابری

شدیدا علاقه مند به حیوانات هستم و در سایت شیک پت سعی دارم تا اطلاعات و آموزش های لازم برای نگهداری از حیوانات خانگی را گرد هم بیاورم. خوشحال میشم در تجربیات خودتون رو در بخش نظرات هر بخش با ما به اشتراک بذارید تا بتونیم اطلاعات جامع تری رو در مورد سگها، گربه ها و حیوانات دیگر در این وبسایت اشتراک گذاری کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا