🦮 نگهداری از سگ

معرفی نژاد پرنده: طوطی خاکستری آفریقایی (کاسکو)

طوطی خاکستری آفریقایی یا همانطور که در ایران مصطلح است کاسکو، یکی از شناخته‌شده‌ترین پرنده‌ها است که سالیان سال است در سراسر جهان به‌عنوان یکی از دوست‌داشتنی‌ترین پرنده‌های خانگی نگهداری می‌شود. این پرنده‌ی آرام، بامزه و پرحرف بسیار باهوش‌اند و به‌خاطر شخصیت مهربان و سرگرم‌کننده‌شان همه را جذب خود می‌کنند. طوطی خاکستری آفریقایی که یکی از بهترین پرنده‌های سخنگو است، هیچ‌وقت دست از غافلگیر کردن شما آوردن لبخند روی صورت‌تان برنمی‌دارد. طول عمر بلندشان هم باعث می‌شود بتوانید روی یک همدم و همراه عالی تا پایان عمر حساب کنید.

طوطی - کاسکو

منشاء و زیستگاه

منشاء کاسکو که یکی از قدیمی‌ترین پرنده‌هاست به منطقه‌ای در مرکز قاره‌ی آفریقا برمی‌گردد. این منطقه شامل کشورهایی نظیرساحل عاج، آنگولا، کامرون، کنگو، غنا و چند کشور دیگر می‌شود. زیستگاه آنها جنگل‌های بارانی، دشت‌های ساوانا، حرا و حاشیه‌های جنگل است. متاسفانه کاسکو یکی از نژادهای در معرض خطر است که تعداد بسیار زیادی از جمعیت‌شان از بین رفته است. باتوجه به تخریب گسترده‌ی زیستگاه این پرنده و تله‌گذاری‌های غیرقانونی برای آن، نسل این پرنده رو به انقراض است.

خصوصیات ظاهری

بااینکه این پرنده چندان رنگارنگ نیست اما دُم قرمز رنگ‌شان به‌شدت به چشم می‌خورد و به کمک آن می‌توان آن‌ها را از فاصله‌ی خیلی دور هم تشخیص داد. همچنین بدن‌شان پرجزئیات است و ظاهری بسیار دلربا دارند و همانطور که از نام‌شان پیداست، بیشتر قسمت‌های بدن‌شان خاکستری است. بیشتر صورت‌شان سفیدرنگ است و نشانه‌ی خاص و بارزشان همان دُم قرمز رنگی است که قبلاً اشاره کردیم.

کاسکو

خصوصات اخلاقی

کاسکو که یکی از صمیمی‌ترین نژادهای پرندگان است، هم با انسان‌ها و هم پرنده‌های دیگر به خوبی کنار می‌آید.به‌خاطر خصوصیات اخلاقی متعادل‌شان، آن‌ها حیوان‌خانگی فوق‌العاده‌ای به شمار می‌روند. خیلی بامزه و سرگرم‌کننده‌اند اما در عین حال مهربان و لطیف‌اند. و به اضافه‌ی طبیعت سخنگوشان می‌توانید مطمئن باشید که همیشه کنارشان به شما خوش خواهد گذشت. این نژاد پیوند عاطفی عمیقی با سرپرست خود ایجاد می‌کند که می‌تواند سال‌های طولانی دوام داشته باشد.

صداها و قدرت صحبت کردن

طوطی‌های خاکستری بسیار دلربا هستند و تقریبا آنان را می‌توان باهوش ترین گونه‌ پرنده دانست. این پرندگان توانایی تقلید بسیار بالایی دارند و می‌توانند صداهای مختلف را از یکدیگر تشخصی دهند. آنان معمولا از سوت و جیغ برای تعامل استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید که آنان هر صدایی را تقلید می‌کنند از صدای تلفن گرفته تا زنگ در و صدای ماکروویو! آن‌ها می‌توانند با آموزشی بسیار کم، کلمات بسیار زیادی یاد بگیرند و همیشه عضوی از خانواده‌اند که با این قدرت عجیب تقلید صداشان، سرگرم‌تان می‌کنند. با هوش سرشاری که دارند می‌توانند حتی  اشیای معمول را هم تشخیص دهند. خیلی جالب است بدانید که یک کاسکو که از خانه‌ی خود در ژاپن فرار کرده بود، توانسته بود به خانه‌اش بازگردانده شود چون اسم و آدرسش را به طور کامل به زبان بیاورد.

تغذیه و نگهداری

طوطی خاکستری آفریقایی در طبیعت از انواع مختلف دانه‌ها، میوه‌ها، توت‌ها و آجیل‌ها تغذیه می‌کند. برای پرنده‌ی خانگی‌تان می‌توانید از میکس‌های دانه‌ی مخصوص طوطی‌های بزرگ استفاده کنید. همچنین می‌توانید انواع و اقسام موادغذایی پخته مثل ذرت، لوبیا و دانه‌ی آفتابگردان را برای او فراهم کنید. و البته میوه‌ها و سبزیجات هم می‌توانند تشویقی‌های بسیار سالمی برای این پرنده‌ی دوست‌داشتنی باشند.

همچنین باید حتماً برای او استخر شنای مخصوص تهیه کنید. این هم بهداشت آن‌ها را تضمین می‌کند و هم در تابستان خنک‌شان می‌کند.

دقت کنید که برای کمک به حفظ سلامت این پرنده باید فضای بزرگی برای او فراهم کنید و ورزش و فعالیت جسمی او را هم فراموش نکنید زیرا همیشه درمعرض چاقی‌اند. به همین دلیل باید همیشه رژیم‌غذایی متعادل و فعالیت جسمی کافی داشته باشند.

مشکلات و بیماری‌ها

کاسکو که پرنده‌ای قوی‌هیکل و خوش‌بنیه است، معمولاً دچار مشکلات کم سلامتی می‌شود. طول عمر بالای آن‌ها هم گواه این واقعیت است. با مراقبت خوب و کافی، طوطی‌تان می‌تواند مدت زمانی طولانی همراه و همدم‌تان باشد. اما آن‌ها که موجوداتی به‌شدت مهربان و صمیمی‌اند، به همراهی شما اعتماد می‌کنند. طوطی‌ای که تنها بماند و به او توجهی نشود، دچار مشکلات متعددی می‌شود. بهترین ابزار برای سرگرم کردن‌شان اسباب‌بازی‌های مخصوص طوطی‌هاست. به میزان کافی اسباب‌بازی جویدنی، طناب، چوب نشیمن برایش فراهم کنید تا حوصله‌اش سر نرود. همچنین حواس‌تان همیشه به مشکلات متداول در طوطی‌ها مثل تنگی نفس، پر کَنی و بی‌علاقگی باشید. بااینکه نادر است اما این علائم می‌تواند نشانه‌ی یک مشکل بزرگ‌تر باشد.

بیشتر بخوانید:

منبع
پت پرس

ناهید صابری

شدیدا علاقه مند به حیوانات هستم و در سایت شیک پت سعی دارم تا اطلاعات و آموزش های لازم برای نگهداری از حیوانات خانگی را گرد هم بیاورم. خوشحال میشم در تجربیات خودتون رو در بخش نظرات هر بخش با ما به اشتراک بذارید تا بتونیم اطلاعات جامع تری رو در مورد سگها، گربه ها و حیوانات دیگر در این وبسایت اشتراک گذاری کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا