🐶 نژاد سگ

نژاد سگ بیگل

سگ‌های بیگل جزء دوست‌داشتنی‌ترین نژادهای سگ هستن. این سگ‌ها نه تنها صورت بامزه و شیرینی دارن، بلکه از نظر اخلاقی هم بسیار مهربان، پرانرژی و بازیگوش و وفادار هستن و همه این ویژگی‌ها اونا رو به سگ‌‌های خانواده محبوب و پرطرفداری تبدیل کرده. نژاد بیگل شاید به اندازه خیلی از نژادهای سگ دیگه در ایران شناخته شده نباشه و خیلی‌ها در موردش اطلاعات زیادی نداشته باشن. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم نژاد سگ بیگل رو بهتون معرفی کنیم و در مورد تاریخچه، خصوصیات اخلاقی، تغذیه و طرز نگهداری از اون با شما صحبت کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

انواع سگ بیگل
سگ نژاد بیگل

تاریخچه نژاد سگ بیگل

راستش تاریخچه دقیق این سگ چندان مشخص نیست. در برخی مستنداتی که از ۴۰۰ قبل از میلاد به جا مونده تصاویر سگ‌هایی شبیه به بیگل مشاهده شده، اما در واقع در قرن ۱۹ میلادی بود که این نژاد سگ بیشتر شناخته شد و محبوبیت پیدا کرد. ریشه و منشاء اسم «بیگل» (Beagle) هم دقیقا مشخص نیست. فرضیاتی وجود داره که این اسم از واژه قدیمی انگلیسی beag به معنی کوچک، کلمه فرانسویی Begueule به معنای وراج یا واژه آلمانی Begele به معنی غرغرو گرفته شده!

در قرن‌های ۱۴ و ۱۵ میلادی این سگ در بین اشراف و خانواده سلطنتی انگلیس محبوب شد. بعدها حتی ملکه الیزابت اول هم چندین سگ بیگل جیبی داشت. اما بالاخره در اواخر قرن ۱۸ و اوایل ۱۹ بود که سگ نژاد بیگل به خاطر مهارت بالاش در تعقیب شکار و طعمه به سگی محبوب و مشهور در برنامه‌های تفریحی شکار تبدیل شد و تا مدت‌ها به اسم سگ بیگل شکاری شناخته می‌شد.

البته امروزه دیگه این سگ دیگه مثل قبل سگ شکاری نیست و به خاطر خلق و خوی آروم و مهربونی که داره یک سگ خونگی و خانواده دوست محسوب می‌شه.

سگ بیگل در طبیعت
سگ خانگی نژاد بیگل

ویژگی‌های ظاهری سگ بیگل

رنگ بدن: سگ‌های بیگل به طور کلی در دو دسته رنگ وجود دارن:

  • سه رنگ (سیاه، سفید و قهوه‌ای مایل به زرد)
  • ترکیبی از رنگ‌های قهوه‌ای، سیاه، لیمویی، قرمز و قهوه‌ای مایل به زرد

قد انواع سگ بیگل: بر اساس وبسایت معتبر AKC نژاد بیگل در دو سایز وجود داره:

  • سگ بیگل کوچک که قدش ۲۵-۳۳ سانتیمتره.
  • سگ بیگل متوسط که قدی در حدود ۳۵-۴۳ سانتیمترداره.

وزن سگ‌های بیگل: بیگل‌ها به طور متوسط بین ۸ تا ۱۴ کیلوگرم وزن دارن که البته نرها معمولا وزن بیشتری از ماده‌ها دارن.

طول عمر سگ بیگل چقدره؟

بیگل‌ها در بین نژادهای سگ عمر متوسطی دارن و بین ۱۰-۱۵ سال عمر می‌کنن. البته عواملی مثل تغذیه، نحوه نگهداری، مراقبت‌های بهداشتی و … هم می‌تونن بر طول عمر سگ تاثیر بذارن.

خصوصیات سگ بیگل

خلق و خو و خصوصیات سگ بیگل

سگ‌های بیگل خیلی خوش‌اخلاق و سازگار هستن و در صورتی که در سنین پایین اجتماعی شده باشن با همه، از جمله بچه‌ها و سایر حیوانات خونگی رابطه خوب و دوستانه‌ای دارن. البته بخاطر همین اخلاق دوستانه و اجتماعی مشخصه که نمی‌تونن سگ‌های گارد و نگهبان خوبی بشن؛ چون احتمالا با غریبه‌ها هم سریع گرم می‌گیرن!

این سگ‌ها خیلی پرانرژی و شیطون هستن و بسیار کنجکاون. سگ‌های بیگل عاشق صاحب و اعضای خانواده هستن و دوست دارن همیشه نزدیک شما باشن. اگه این سگ‌ها رو زیاد تنها بذارید ممکنه به مشکلات رفتاری مثل زوزه کشیدن و خرابکاری منجر بشه.

این سگ‌ها اصولا سگ‌های شکار بودن و به همین دلیل عادت دارن مدام همه جا رو بو بکشن و پرسه بزنن؛ به همین دلیل در فضای باز بهتره یا داخل قفس و فنس باشه و حتما با قلاده و بند قلاده بیرون ببریدش. وگرنه به محض اینکه یه بوی جذاب به مشامش بخوره ممکنه همه چی رو فراموش کنه و دنبال پیدا کردن منشاء بو بره!

سگ بیگل رو می‌شه تو آپارتمان نگهداری کرد؟

سگ بیگل در دو اندازه کوچک و متوسط وجود داره و بنابراین از نظر جثه می‌تونه تو آپارتمان هم زندگی کنه. اما باید حواستون باشه که این سگ‌ها فوق‌العاده پرانرژی و فعال هستن و روزانه حداقل به دوبار پیاده روی نیاز دارن.

بنابراین اگه می‌تونید واسش وقت بذارید و روزی ۲ بار بیرون ببریدش پس می‌تونید این سگ خوشگل و شیطون رو تو آپارتمان هم نگهداری کنید. در غیراینصورت سگ بیگلی که انرژیش تخلیه نشده باشه دچار انواع مشکلات رفتاری مثل پارس کردن و … میشه.

سگ بیگل در حال غذا خوردن
تغذیه سگ بیگل

راهنمای تغذیه و غذای سگ بیگل

توصیه می‌کنیم برای سلامتی و طول عمر بیشتر سگتون حتما از غذاهای باکیفیت استفاده کنید. در مقاله «همه چیز در مورد غذای سگ» در مورد انتخاب رژیم غذایی برای سگ صحبت کردیم و گفتیم که چرا معتقدیم غذاهای تجاری در مقایسه با غذای خونگی انتخاب بهتری برای سگ‌هاست.

مقدار غذای سگ بیگل تا حد زیادی به وزن و سنش بستگی داره؛ اما به طور کلی بیگل‌ها در روز به ¾ تا ۱.۵ فنجان غذای باکیفیت و مخصوص سگ نیاز دارن. این مقدار رو توصیه می‌کنیم در دو وعده به سگتون بدید.

بیگل‌‍‌ها سگ‌های شکاری هستن و به خاطر شامه قوی عادت به دزدیدن غذا دارن؛ بنابراین اگه حواستون نباشه ممکنه علاوه بر غذای خودشون از مواد غذایی تو خونه، غذای روی میز و حتی مواد غذایی توی سطل آشغال ناخنک بزنه و در دراز مدت دچار اضافه وزن و چاقی بشه.

انتخاب و خرید بهترین غذای خشک خارجی و ایرانی

سگ بیگل در حال بازی
تربیت سگ بیگل

تربیت و نگهداری از سگ بیگل

در صورتی که سگ بیگل رو هر روز بیرون ببرید تا انرژی‌ش تخلیه میشه می‌تونید اونو تو هر خونه و آپارتمانی نگهداری کنید. اگه تازه قصد نگهداری از یه سگ بیگل رو دارید پیشنهاد می‌کنیم سری به لیست لوازم مورد نیاز سگ بزنید تا مطمئن بشید کاملا آماده ورود دوست کوچولوتون هستید.

سگ نژاد بیگل یکم کله شق و لجبازه و این موضوع باعث میشه تربیت سگ بیگل کمی چالش‌برانگیز و سخت باشه. حتی بعضی صاحبان سگ گفتن که حدودا یک سال طول کشیده تا سگشون کامل قوانین زندگی در خونه رو یاد بگیره و تربیت بشه.

 این سگ‌ها جزء نژادهایی هستن که زیاد پارس می‌کنن و اگه تو آپارتمان زندگی می‌کنید باید این نکته رو مدنظر داشته باشید.

البته با آموزش صحیح و تربیت سگ بیگل می‌تونید شیطون‌ترین بیگل رو هم به سگی خوش رفتار و مودب تبدیل کنید. اما مهم اینه که به جا و به موقع و به شیوه اصولی این کار رو انجام بدید تا نتیجه مطلوب رو بگیرید.

چطور سگ بیگلم رو تربیت کنم؟

درسته که بیگل‌ها کله شق و لجبازن و تربیتشون کمی سختتر از بقیه نژادهاست؛ اما اگه اطلاعات کافی در مورد ویژگی‌های این نژاد و طرز صحیح تربیت سگ بیگل بلد باشید می‌تونید سگتون رو به خوبی تربیت و خونگی کنید.

از اونجایی که تربیت سگ یه مقوله بسیار پیچیده و مفصله و نکات فراوانی داره ما یه کتاب جامع ۴۰۰ صفحه‌ای در مورد آموزش و تربیت سگ تهیه کردیم که به همه کسانی که سگ دارن، از جمله شما صاحبان بیگل پیشنهاد می‌کنیم مطالعه‌ش کنید.

با کمک اطلاعات و راهنمایی‌های این کتاب هرچیزی که لازمه در مورد تربیت سگ بیگل بدونید رو یاد می‌گیرید و می‌تونید بدون نیاز به مربی سگ بیگل‌تون رو تربیت کنید. قدم اول برای تربیت سگ رو بردار!

حمام کردن سگ بیگل
مراقبت بهداشتی سگ بیگدل

اصول و مراقبت‌های بهداشتی سگ بیگل

یکی از عوامل خیلی مهم و موثر در سلامتی و طول عمر بیگل رعایت نکات بهداشتی و توجه به نظافت سگه. این کار هم برای سلامتی خودِ سگ و هم سلامتی شما مهمه؛ چون به هرحال بیگل داره با ما تو یه خونه زندگی می‌کنه و یکی از اعضای خانواده محسوب میشه. مراقبت‌های بهداشتی رو هرچی از سن کمتر شروع کنید بهتره؛ چون سگ زودتر بهش عادت می‌کنه و کار شما هم راحتتر میشه. در ادامه مهمترین مراقبت‌های بهداشتی بیگل‌ها رو توضیح می‌دیم:

مراقبت از موها

نژاد بیگل موهای کوتاهی داره و به همین دلیل به مراقبت و رسیدگی خاصی نیاز نداره و حتی زیاد نیاز به حمام کردن و شستشو هم نداره. بنابراین از این لحاظ سگهای بی‌دردسری هستن و نگهداریشون راحته.

سگ بیگل هم مثل هر سگ دیگه‌ای موریزی داره؛ اما چون موهاش خیلی کوتاهه زیاد به چشم نمیاد. ریزش موی بیگل بیشتر در فصل بهار اتفاق می‌افته؛ هرچند در تمام طول سال هم پیشنهاد میشه حداقل هفته‌ای یکبار موهاش رو برس بکشید تا از ریزش موهای اضافه تو خونه جلوگیری کنید.

سلامت گوش‌های آویزانِ بیگل

بیگل‌ها گوش‌هایی آویزان و افتاده دارن و هوا به خوبی داخل گوش‌هاشون جریان نداره؛ به همین دلیل هم ممکنه دچار عفونت گوش بشن.

حداقل هر دو هفته یکبار گوش‌های بیگل‌تون رو چک کنید که یه موقع اثری از عفونت یا جرم بیش از حد وجود نداشته باشه. همچنین اگه متوجه شدید که سگ بیگلتون زیاد سرش رو تکون می‌ده یا مدام در حال خاروندن گوششه هم یه نگاهی به وضعیت گوش‌هاش بکنید. برای سلامتی سگتون هیچ وقت اجازه ندید آب یا روغن وارد گوش‌های بیگل بشه.

بهداشت دهان و دندان سگ بیگل

دندان‌های سگ بیگل رو باید حداقل ۲-۳ بار در هفته مسواک بزنید تا از تشکیل جرم و عفونت‌های لثه جلوگیری کنید. حتی بهتره که در صورت امکان هرروز براش مسواک بزنید تا از بروز مشکلات دهان و دندان و همینطور بوی بد دهان به طور کامل پیشگیری کنید.

برای مسواک زدن سگ بیگل حتما و حتما از مسواک و خمیردندان مخصوص سگ استفاده کنید؛ چون خمیردندان ما آدما برای سگ سمی و خطرناکه.

خرید ست مسواک و خمیردندان سگ

کوتاه کردن ناخن‌های بیگل

برای اینکه از بلند شدن بیش از حد ناخن‌ها و شکستن و مشکلات دیگه جلوگیری کنید بهتره ماهی یک یا دوبار ناخن‌های سگتون رو کوتاه کنید. اگه موقع راه رفتن بیگل صدای کشیده شدن ناخن‌هاش روی کف خونه رو شنیدید پس موقع کوتاه کردن ناخن‌هاشه.

کوتاه کردن ناخن‌های سگ یکم چالش برانگیزه؛ چون تا بخشی از ناخن‌های سگ رگ‌های خونی جریان دارن و اگه زیادی کوتاه کنید باعث خونریزی و درد سگ میشه و مطمئنا دفعه بعد که ناخنگیر دستتون ببینه باهاتون همکاری نمی‌کنه.

با کمی تجربه و دقت می‌تونید این کار رو به درستی انجام بدید؛ اما اگه احساس می‌کنید تجربه کافی ندارید بهتره  سگ بیگلتون رو ماهی یکی دوبار برای کوتاه ناخن‌هاش پیش دامپزشک یا آرایشگر مخصوص سگ‌ها ببرید.

سگ بیگل خوابیده
مشکلات و بیماری سگ بیگل

مشکلات سلامتی و بیماری‌های نژادی سگ بیگل

سگ‌های بیگل بین ۱۰-۱۵ سال عمر می‌کنن. البته مثل هر حیوان دیگه‌ای ممکنه در طول زندگی‌ش دچار بیماری‌هایی بشه که اگه به موقع رسیدگی نشه باعث مرگش بشه؛ پس به طور منظم پیش دامپزشک ببریدش تا از وضعیت سلامتی‌ش مطمئن بشید. همینطور با انجام واکسیناسیون منظم از زمان تولگی می‌تونید سگتون رو در برابر انواع بیماری‌ها محافظت کنید (زمانبندی و برنامه واکسیناسیون سگ).

برخی بیماری‌ها و مشکلات سلامتی در نژاد بیگل بیشتر رایج هستن و باید مراقب اونا باشید:

مشکل اضافه وزن و چاقی در سگ‌های بیگل

یکی از نکات مهم که باید بهش توجه کنید تغذیه و میزان غذاییه که به بیگل می‌دید؛ چون این نژاد به شدت مستعد چاقی و اضافه وزنه و اگه حواستون به مقدار غذاش نباشه به سرعت چاق میشه.

مقدار غذای سگتون به سن، وزن و میزان فعالیت و وضعیت سلامتی‌ش بستگی داره و برای اطمینان بیشتر توصیه می‌کنیم با دامپزشک در این مورد مشورت کنید.

برای اینکه ببینید آیا وزن سگتون طبیعیه یا نه به قسمت دنده‌های سگ دست بکشید:

  • اگه به راحتی و بدون فشار دادن دست تونستید دنده‌هاش رو احساس کنید پس سگتون وزن نرمال و طبیعی داره
  • اگه دنده‌هاش بیش از حد بیرون زده است و به راحتی دیده میشه پس سگتون زیادی لاغره
  • و اگه با دست کشیدن به سختی تونستید دنده‌ها رو حس کنید پس سگ بیگل قشنگتون پرخوری کرده و دچار چاقی و اضافه وزن شده!

بیماری چشم گیلاسی | Cherry eye در نژاد بیگل

این بیماری باعث میشه غده اشکی پلک سوم متورم بشه و از یک یا هردو چشم بیرون بزنه و ظاهری شبیه به گیلاس پیدا کنه! برای درمان معمولا پلک سوم برداشته میشه تا از عفونت و کوری پیشگیری بشه.

بیماری دیسک بین مهره‌ای | Intervertebral Disk Disease در نژاد بیگل

این بیماری در بین نژادهایی مثل بیگل و داشهوند زیاد دیده می‌شه. بر اثر این بیماری دیسک بین مهره‌ای به دلایلی از شکل اصلی خودش خارج میشه و به ساختاری عصبی مجاور فشاور وارد می‌کنه و باعث کمردرد، لنگ زدن و حتی فلج شدن در سگ بیگل میشه.

برخی دیگه از بیماری‌های رایج در نژاد بیگل عبارتند از:

  • دیسپلازی هیپ یا تشکیل نادرست مفصل لگنی-رانی
  • آتروفی پیشرونده شبکیه
  • گلوکوم یا آب سیاه
  • صرع
سگ بیگل با قلاده
نژاد سگ بیگل

حقایق جالب در مورد نژاد بیگل

  • شاید باورتون نشه اما گوش‌های بلند بیگل بوها رو (مخصوصا موقع دویدن) از اطراف جمع می‌کنه و به بینی سگ نزدیک می‌کنه تا سگ بیگل شکاری بتونه زودتر و سریعتر شکار رو پیدا کنه.
  • سگ‌های بیگل حدود ۲۲۰ میلیون گیرنده بو دارن و به همین دلیل هم شامه و بویایی فوق‌العاده‌ای دارن (آدم‌ها فقط ۵ میلیون گیرنده دارن).
  • این نژاد رو اختصاصا برای دنبال کردن شکار به وجود آوردن و ویژگی‌های مورد نیاز برای این کار مثل بویایی قوی و همینطور مشخصات ظاهری لازم رو توش به وجود آوردن. به طور مثال قسمت بالای دم بیگل‌ها سفیده و دلیلش هم اینه که موقع دنبال کردن شکار بشه اونو از طعمه تشخیص داد!
  • اولین بیگل‌ها مینیاتوری بودن و قدشون تنها ۲۰ سانتیمتر بود. این سگ‌های کوچولو به راحتی تو جیب جا می‌شدن و به همین دلیل به بیگل جیبی یا بیگل مینیاتوری معروف شدن. بعدها بود که این نژاد رو به سگ‌های شکاری بزرگتر امروزی تبدیل کردن.
  • یکی از ریشه‌های احتمالی اسم «بیگل» واژه فرانسوی bee gueule به معنای ورّاج هست! چون بیگل‌‍‌ها مدام در حال پارس کردن، غرغر کردن و زوزه کشیدنن!

بیشتر بخوانید:

منبع
پت پرس

ناهید صابری

شدیدا علاقه مند به حیوانات هستم و در سایت شیک پت سعی دارم تا اطلاعات و آموزش های لازم برای نگهداری از حیوانات خانگی را گرد هم بیاورم. خوشحال میشم در تجربیات خودتون رو در بخش نظرات هر بخش با ما به اشتراک بذارید تا بتونیم اطلاعات جامع تری رو در مورد سگها، گربه ها و حیوانات دیگر در این وبسایت اشتراک گذاری کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا