🐕 بیماری های سگ صفحه 1 از 3 https://shikpet.ir/نگهداری-از-سگ/بیماری-های-سگ مجله اینترنتی تخصصی حیوانات خانگی(پت)، راهنمایی انتخاب و خرید پت و محصولات نگهداری و غذایی حیوانات خانگی Sun, 20 Feb 2022 11:12:14 +0000 fa-IR hourly 1 https://wordpress.org/?v=6.5.3 https://shikpet.ir/wp-content/uploads/2021/03/cropped-fivshikpet32-32-32x32.png 🐕 بیماری های سگ صفحه 1 از 3 https://shikpet.ir/نگهداری-از-سگ/بیماری-های-سگ 32 32 درمان خانگی برای بیماری گال سگ https://shikpet.ir/%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%ae%d8%a7%d9%86%da%af%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%a8%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b1%db%8c-%da%af%d8%a7%d9%84-%d8%b3%da%af.pet6347 https://shikpet.ir/%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%ae%d8%a7%d9%86%da%af%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%a8%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b1%db%8c-%da%af%d8%a7%d9%84-%d8%b3%da%af.pet6347#respond Sun, 20 Feb 2022 11:11:07 +0000 https://shikpet.ir/?p=6347 بیماری گال یک بیماری پوستی شایع است که سگ ها و سایر حیوانات خانگی مانند پرندگان و گربه ها را درگیر می کند. دو نوع اصلی از این بیماری وجود دارد. سرخ سارکوپتیک (گال سگ) و سرخ دمودکتیک (دمودیکوز یا سرخ) از دو نوع اصلی این بیماری هستند. سرخ سارکوپتیک توسط کنه های میکروسکوپی بیضی …

نوشته درمان خانگی برای بیماری گال سگ اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
بیماری گال یک بیماری پوستی شایع است که سگ ها و سایر حیوانات خانگی مانند پرندگان و گربه ها را درگیر می کند. دو نوع اصلی از این بیماری وجود دارد. سرخ سارکوپتیک (گال سگ) و سرخ دمودکتیک (دمودیکوز یا سرخ) از دو نوع اصلی این بیماری هستند. سرخ سارکوپتیک توسط کنه های میکروسکوپی بیضی شکل و رنگ روشن ایجاد می شود. این نوع، برای سگ و انسان مسری است. بیماری گال یک بیماری پوستی شایع است که سگ ها و سایر حیوانات خانگی را درگیر می کند. داروهای خانگی برای سگ های مبتلا به بیماری گال وجود دارند.

از سوی دیگر، بیماری دمودکتیک ناشی از demodex canis است. این سرخی، توله سگ های 3 تا 12 ماهه را مبتلا می کند و نمی تواند به انسان منتقل شود.

توله سگ ها به سرعت از بیماری گال بهبود می یابند، اما سگ های بالغ اغلب برای کنترل بیماری به درمان طولانی تری نیاز دارند. سگ شما ممکن است به دلیل قرار گرفتن در معرض حیوان آلوده، خز کثیف، عدم رعایت بهداشت مناسب، انتقال عفونت مادر به توله سگ در صورت عدم رعایت بهداشت، مراجعه مکرر به سرپناه یا خانه های شبانه روزی و استفاده از قیچی های کثیف پیرایش و حوله در سالن های حیوانات خانگی، به این بیماری مبتلا شوند.

برخی از علائم رایج که می توانید در سگ های مبتلا به بیماری گال مشاهده کنید، خارش شدید، ریزش مو، کاهش وزن، ترشحات پوسته ای از گوش ها، احساس بی حالی عمومی، زخم های ناشی از خاراندن مداوم و تشکیل گال در نواحی موضعی مانند زیر بغل، آرنج، گوش است.

بیماری دمودیکوز

شدت ناراحتی ناشی از بیماری جرب می تواند منجر به رفتار عصبی، بیقراری یا تحریک در سگ شما شود. پمادها و کرم های بدون نسخه زیادی وجود دارد که می تواند به درمان این مشکل کمک کند. همچنین می توانید برخی از داروهای خانگی را برای درمان امتحان کنید.

اولین قدم هنگامی که سگ شما دارای بیماری جرب است این است که از او فاصله بگیرید تا از سرایت این بیماری به سایر حیوانات خانگی و انسان پیشگیری کنید.

۱۰ داروی خانگی برای درمان بیماری گال درسگها

1.پراکسید هیدروژن و بوراکس

در صورت استفاده صحیح، ترکیب پراکسید هیدروژن و بوراکس به عنوان یکی از بهترین و موثرترین ضدعفونی کننده ها برای سگ شما عمل می کند.

پراکسید هیدروژن یک ضد عفونی کننده و پاک کننده طبیعی است. پراکسید هیدروژن به ایجاد محیطی کمک می کند که کنه ها نمی توانند زنده بمانند. بوراکس، ضدعفونی کننده طبیعی دیگر، در کشتن حشرات و قارچ ها موثر است.

۳ درصد پراکسید هیدروژن را در ۴ فنجان آب مخلوط کنید. ۳ قاشق غذاخوری بوراکس را به محلول اضافه کنید. سپس خوب هم بزنید تا بوراکس حل شود. از این محلول برای خیساندن کامل پوست حیوان خانگی خود استفاده کنید. اجازه دهید چند ساعت بماند. در واقع نیازی به شستشوی پوست با آب نیست. توصیه می شود روزانه به مدت ۲ یا ۳ بار در روز تکرار کنید. همچنین، از این محلول برای شستن ملافه، اسباب بازی و هر چیزی که در معرض استفاده حیوان خانگی بوده است استفاده کنید . توجه داشته باشید که خوردن بوراکس می تواند سگ شما را بیمار کند، بنابراین آن را در مکانی امن و مطمئن نگه دارید که سگ شما به آن دسترسی نداشته باشد.

2.سرکه سیب

این سرکه یکی دیگر از داروهای خانگی آسان است که می تواند به صورت موضعی برای درمان و کنترل عفونت زخم استفاده شود. سرکه سیب به دلیل دارا بودن خواص ضد عفونی کننده و ضد میکروبی موثر است.

۱فنجان سرکه سیب و آب را با هم مخلوط کنید. آن را در یک بطری اسپری بریزید. محلول را روی خز سگ اسپری کنید. مطمئن شوید که محلول به طور کامل پوست را در بر می گیرد. اجازه دهید خز در هوا خشک شود. بسته به شدت زخم، ۲ یا ۳ بار در هفته از این دارو استفاده کنید.

روش دیگر این است که نصف فنجان سرکه سیب، بوراکس و آب گرم را در یک سطل بزرگ مخلوط کنید. یک اسفنج تمیز را به محلول آغشته کرده و به آرامی روی بدن سگ بمالید. اجازه دهید خز در هوا خشک شود. این درمان را ۲ یا ۳ بار در هفته انجام دهید. توجه کنید که هرگز سرکه سیب رقیق نشده را به بدن سگ خود نزنید، زیرا می تواند باعث سوزش بدن سگ شود.

3.صابون گوگرد

ماهیت قلیایی صابون های گوگردی باعث کنترل بیماری زغال و کاهش التهاب می شود. علاوه بر این، انگل های مسئول این بیماری را از بین می برد. سعی کنید خز سگ خود را با آب مرطوب کنید. در مرحله بعد، صابون گوگرد را روی پوست سگ بمالید تا بسیار کف کند. اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه بماند تا کنه ها زمان کافی برای حرکت به سطح داشته باشند. سپس تا زمانی که تمام صابون برداشته شود، بدن را با آب بشویید. اجازه دهید سگ خود را تکان دهد، سپس او را در معرض آفتاب قرار دهید تا در هوا خشک شود. هفته ای یک یا دو بار سگ خود را با صابون گوگرد حمام کنید تا هیچ نشانه ای از عفونت مشاهده نشود.

4.چریش

چریش یا یاس بنفش هندی دارای مزایای پوستی مختلفی برای انسان و حیوانات خانگی است. طبیعت ضد عفونی کننده آن به درمان بیماری زخم و پیشگیری از عفونت کمک می کند. این گیاه حتی پوست را تغذیه و آرام می کند و رشد سریع تر خز را تضمین می کند.

از یک شامپوی چریش بدون نسخه استفاده کنید و هر هفته سگ خود را با آن شستشو دهید. یک مشت برگ چریش را در یک تشت آب به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. بگذارید آب سرد شود، سپس آن را صاف کنید. آب آغشته به چریش را روی خز سگ خود اسپری کرده و بگذارید (نیازی به آبکشی نیست). یکبار در روز این کار را تکرار کنید.

یک گزینه دیگر این است که مقدار مساوی روغن چریش خالص و روغن نارگیل را مخلوط کنید. ۲ یا ۳ بار در روز آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

5.روغن نباتی

هر نوع روغن گیاهی نیز می تواند به خلاص شدن از شر کنه ها و درمان بیماری جرب کمک کند. طبیعت چسبناک روغن گیاهی به قطع جریان هوا در کنه ها کمک می کند و در نهایت آنها را از بین می برد. همچنین روغن، رسوبات موم مانند و ضربات باقی مانده از کنه ها را نرم می کند.

یک اسفنج تمیز را در یک کاسه روغن گیاهی خیس کنید. اسفنج آغشته به روغن را در امتداد خز سگ قرار دهید. نقاطی را که خشک و لکه دار است حتماً ماساژ دهید. این کار را دوبار در روز انجام دهید.

6.عسل

عسل یکی دیگر از محصولات طبیعی است که می تواند ناراحتی حیوان خانگی شما را تا حد زیادی برطرف کند. این آنتی اکسیدان قوی باعث می شود که کنه ها نتوانند به مدت طولانی روی پوست بمانند. این دارو بدن را از شر خارش دردناک حفظ می کند.

علاوه بر این، طبیعت ضد عفونی کننده طبیعی آن به بهبود پوست و پیشگیری از عفونت بیشتر کمک می کند. مقداری عسل را به محلی روی پوست که آسیب دیده است، بمالید. اجازه دهید چند ساعت بماند. مازاد اضافی را با آب پاک کنید تا مانع از گاز گرفتن پوست سگ شما توسط مورچه ها شود. سعی کنید این کار را دوبار در روز انجام دهید.

7.لیمو برای سگ های مبتلا به بیماری گال

لیمو معمولاً برای درمان چندین مشکل پوستی در انسان استفاده می شود، اما آنچه مردم متوجه نمی شوند این است که برای حیوانات نیز عالی است. آب لیمو بسیار اسیدی است و می تواند انگل های میکروسکوپی را با موفقیت از بین ببرد. حتی به التیام پوست آسیب دیده نیز کمک می کند.

۱لیمو (همراه با پوست) را به قطعات کوچک خرد کنید. تکه های لیمو را به تابه ای پر از آب اضافه کنید. آب را به جوش آورید. سپس ظرف را بپوشانید و اجازه دهید محلول یک شب دم بکشد. صبح روز بعد، این مخلوط را با استفاده از اسفنج روی خز حیوان خانگی خود بمالید. این کار را یک بار در روز انجام دهید. توجه کنید که از آب لیمو به طور مستقیم روی ضربات باز استفاده نکنید، زیرا می تواند باعث سوزش شود.

8.زمین دیاتومه

می توان با دادن دیاتومه به سگ، بیماری جرب کنترل کرد. این ماده سمی و بی خطر برای سگ ها است. برای سگ های متوسط ​​، روزانه ۱ قاشق غذاخوری خاک دیاتومه درجه غذایی به غذای آنها اضافه کنید. برای سگ های کوچک و توله سگ ها، دوز را فقط ۱ قاشق چایخوری در روز نگه دارید. این کار را حدود یک ماه انجام دهید.

یک پودر خشک با مقادیر مساوی از خاک دیاتومه درجه غذایی، پودر چریش و بومادران آماده کنید. این مخلوط را دو بار در روز به خز سگ خود بمالید. همچنین استفاده از خمیر خاک دیاتومه و کمی آب روی خز حیوان خانگی شما نیز کمک خواهد کرد. می توانید دوبار در روز از آن استفاده کنید و نیازی به شستشو آن ندارید.

از قرار دادن خاک دیاتومه در اطراف چشم و دهان سگ خود اجتناب کنید، زیرا می تواند مخاط را تحریک کند.

9.ماست

برای درمان مشکل ترشح پوسته پوسته شدن گوش سگ به دلیل بیماری زخم، ماست بسیار مفید است. باکتری اسیدوفیلوس موجود در ماست می تواند به تسکین این علامت و تسکین این ناراحتی خاصی که سگ شما تجربه می کند، کمک کند. علاوه بر این، ماست برای پوست آرامش بخش است و به پاکسازی ناحیه آسیب دیده کمک می کند. به آرامی ۲ قاشق غذاخوری ماست طبیعی و معمولی را در قسمت داخلی گوش های آلوده به بیماری بمالید.

در انتهای روز آن را با آب ولرم بشویید. یکبار در روز این کار را تکرار کنید تا ترشحات پوسته پوسته یا رنگی از گوش خارج نشود.

10.آلوئه ورا

در حالی که آلوئه ورا یک درمان عالی برای اختلالات پوستی در انسان است، برای سگ ها نیز مناسب است. آلوئه ورا به دلیل طبیعت ضد عفونی کننده و ضد انگلی که دارد، یک درمان عالی برای بیماری گال در سگ است. این آرام بخش طبیعی می تواند خارش را که باعث ناراحتی زیادی برای سگ شما می شود را تسکین دهد.

سگ خود را به خوبی بشویید. سپس اجازه دهید خز خشک شود و بعد ژل تازه آلوئه ورا را روی پوست بمالید. همچنین نیازی به شستشوی ژل روی پوست نیست. این کار را یک بار در روز انجام دهید و به زودی نتایج آن را خواهید دید.

نکات تکمیلی

به طور مرتب تخت خواب سگ خود را با آب گرم بشویید تا از شر کنه هایی که باعث ایجاد زخم می شوند خلاص شوید. هنگام برس موهای حیوان خانگی خود، حتماً علائم کنه را بررسی کنید.

به سگ خود رژیم غذایی سالم بدهید که شامل مقدار زیادی ویتامین A، B کمپلکس، C، E، لسیتین و روی باشد. سگ خود را به صورت دوره ای نزد دامپزشک ببرید تا خراش های پوست بررسی شده و مطمئن شوید که کنه ها به طور کامل ریشه کن شده اند.

بیشتر بخوانید:

نوشته درمان خانگی برای بیماری گال سگ اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
https://shikpet.ir/%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%ae%d8%a7%d9%86%da%af%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%a8%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b1%db%8c-%da%af%d8%a7%d9%84-%d8%b3%da%af.pet6347/feed 0
سگ ها از کجا میفهمن اومدن دامپزشکی؟ https://shikpet.ir/%d9%81%d9%87%d9%85%db%8c%d8%af%d9%86-%d8%a7%d9%88%d9%85%d8%af%d9%86-%d8%a8%d9%87-%d8%af%d8%a7%d9%85%d9%be%d8%b2%d8%b4%da%a9%db%8c-%d8%aa%d9%88%d8%b3%d8%b7-%d8%b3%da%af-%d9%87%d8%a7.pet6341 https://shikpet.ir/%d9%81%d9%87%d9%85%db%8c%d8%af%d9%86-%d8%a7%d9%88%d9%85%d8%af%d9%86-%d8%a8%d9%87-%d8%af%d8%a7%d9%85%d9%be%d8%b2%d8%b4%da%a9%db%8c-%d8%aa%d9%88%d8%b3%d8%b7-%d8%b3%da%af-%d9%87%d8%a7.pet6341#respond Fri, 18 Feb 2022 11:04:40 +0000 https://shikpet.ir/?p=6341 سگ ها تمایلی به شنیدن موضوعاتی مثل رفتن به دامپزشکی را ندارند اما مراجعه منظم به دامپزشک یک واقعیت جدا نشدنی از زندگی سگ ها است. یک سگ بالغ سالم حداقل یک بار در سال باید به دامپزشکی مراجعه کند. توله سگ ها، سگ های مسن و سگ های بیمار نیز باید بیشتر از سایر …

نوشته سگ ها از کجا میفهمن اومدن دامپزشکی؟ اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
سگ ها تمایلی به شنیدن موضوعاتی مثل رفتن به دامپزشکی را ندارند اما مراجعه منظم به دامپزشک یک واقعیت جدا نشدنی از زندگی سگ ها است. یک سگ بالغ سالم حداقل یک بار در سال باید به دامپزشکی مراجعه کند. توله سگ ها، سگ های مسن و سگ های بیمار نیز باید بیشتر از سایر سگ ها به دامپزشک مراجعه کنند.

قابل درک است که اکثر سگ ها در مورد مراجعه به دامپزشک وحشیانه رفتار نمی­کنند، اما جالب است بدانید که سگ ها چطور می­دانند که پیش دامپزشک هستند و چگونه می­توانیم به حفظ آرامش آنها کمک کنیم؟

آیا سگ ها می­دانند که به دامپزشکی می­روند؟

سگ ها نباید این موضوع را بدانند تا زمانی که به دامپزشکی برسند. در حالت ایده آل علاوه بر دامپزشک، شما سگ خود را به مکان های زیادی می­برید؛ بنابراین آنها بازدید از محیط های دیگر را به مراجعه دامپزشک ربط نمی­دهند.

چنانچه سگ شما قبلاً پیش دامپزشک رفته است، به احتمال زیاد وقتی در اتاق انتظار مرکز دامپزشکی را باز کنید، سگ شما متوجه خواهد شد که کجا آمده است.

سگ ها به شدت الگوهای رفتاری و زمانی را زیر نظر می­گیرند و اگر برنامه خاصی برای روز های دامپزشکی داشته باشید، ممکن است متوجه شوند که چه روزی میخواهید آنها را به دامپزشک ببرید.

به عنوان مثال، اگر همیشه یک مجله برای خود و یک اسباب بازی KONG (شرکت کنگ با نام تجاری KONG یک شرکت آمریکایی است که انواع اسباب بازی های لاستیکی جویدنی و تغذیه کننده ها را برای سگ ها و گربه ها تولید می­کند) برای سگتان آورده اید، ممکن است سگ شما این موارد را به معنای رفتن پیش دامپزشک بداند. (این احتمال تنها در صورتی درست است که قبلاً چندین بار با سگ خود به دامپزشکی مراجعه کرده باشید. – سگی که تازه به فرزند خواندگی قبول کرده اید، چنین موضوعاتی را فوراً متوجه نخواهد شد.)

چرا سگ ها دامپزشک را دوست ندارند؟

آیا سگ خود را به این دلیل که دامپزشک را دوست ندارد سرزنش می­کنید؟ دامپزشک فوایدی مثل رفع درد و اضطراب از حیوان خانگی شما را دارد.

در همه جای مرکز دامپزشکی، معاینه، سوزن و افراد غریبه وجود دارند. بدتر از حضور سوزن و افراد غریبه این است که شما نمی­توانید به سگتان توضیح دهید که ویزیت دامپزشک به نفع خودش است، بنابراین سگ شما دامپزشکی را مکانی می­داند که کف لغزنده و دماسنج رکتوم (دما سنجی است که برای بررسی دمای داخلی بدن استفاده می­شود.) دارد، به این ترتیب توضیحات شما برای او هیچ فایده ای نخواهد داشت.

اگر سگ شما از دامپزشک می­ترسد چه باید کرد؟

نکته ای که بسیار مهم می­باشد این است که قبل از رفتن سگتان به مطب دامپزشکی، اقداماتی را برای به حداقل رساندن ترس سگ خود انجام دهید.

آموزش اولیه: آموزش برخی از دستورات اولیه به سگتان به شما و دوست پشمالویتان کمک می­کند تا در موقعیت های استرس زا (مثل بازدید از دامپزشک) کنترل بیشتری داشته باشید. مطمئن شوید که سگ شما اصول اولیه برای نشستن، ماندن و ایستادن روی پاشنه را می­داند. این دستورات باعث می­شود به سگتان یاد بدهید که وقتی به دامپزشکی می­آید چه کاری باید انجام دهد. بدین ترتیب فرآیند حضور در دامپزشکی بسیار آسان شده و محیطی آشنا برای سگتان فراهم می­کنید.

آموزش پیشرفته: اگر می­خواهید آمادگی سگتان برای حضور در دامپزشکی را تا حد زیادی بالا ببرید، می­توانید حالت های خاص تری مثل چرخیدن، به پهلو دراز کشیدن یا بلند کردن پنجه ها را به سگ خود آموزش دهید. یاددادن این دستورات ممکن است زمان بیشتری از شما بگیرد، اما می­توانند در طول معاینه دامپزشکی بسیار مفید باشند.

تداعی های مثبت: سگتان را با استفاده از ماشین به مکان های سرگرم کننده ببرید. اجازه ندهید رفتن به دامپزشکی تنها مقصدی باشد که سگ شما در پایان ماشین سواری تجربه می­کند، در غیر این صورت ممکن است سگ شما برای پریدن از ماشین مردد شود. سعی کنید سگتان را با ماشین های متنوع به مکان های مختلفی مثل پارک، منزل دوست یا فروشگاه لوازم حیوانات خانگی ببرید.

اگر وقت دارید و دامپزشکتان هم خیلی دور از شما نیست، می­توانید از روش “جایزه اضافی” استفاده کنید. به این صورت که اگر سگ شما به دامپزشک رفت می­توانید یک پاداش اضافی به او بدهید. سگتان را به سمت درب مرکز دامپزشکی ببرید و به او غذا بدهید، سپس او را به داخل برده و چند غذای اضافی به سگتان بدهید. این فعالیت به سگ شما آموزش می­دهد که بازدید از دامپزشک برابر با درمان است. (انجام دادن این مرحله برای بسیاری از افراد امکان پذیر نیست، بنابراین اگر در موقعیتی نیستید که این روند آموزشی را انجام دهید، احساس گناه نکنید.)

لمس شدن:  به طور منظم، زمانی را صرف عادت دادن سگ خود به لمس شدن اعضای مختلف بدن مثل دهان، پنجه ها و گوش هایش کنید. اکثر سگ ها در ابتدا نسبت به این موضوع عصبانیتی نشان نمی­دهند، اما بسیار مهم است که سگ خود را به لمس شدن اعضای بدنشان در مراکزی که دامپزشک بررسی می­کند، عادت دهید. سوالی که ذهن صاحبان را به خودش درگیر می­کند این است که چگونه این عادت را به سگمان یاد دهیم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که مثل بسیاری از عادت های مربوط به سگ ها، راهکار آموزش این عادت نیز از طریق “رفتار” است. ارتباطی بین لمس شدن و دریافت غذا ایجاد کنید. اعضای بدن سگتان را در یک مکان خاص لمس کنید. به عنوان مثال، پنجه سگتان را لمس کرده و سپس او را تشویق کنید. این فرآیند را تا جایی که می­توانید روی بسیاری از اعضای بدن سگتان تکرار کنید.

چگونه سگمان را در دامپزشکی آرام کنیم؟

چند دقیقه زودتر به دامپزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که سگ شما قبل از رفتن به داخل حمام وقت دارد تا خود را تمیز کرده و از حمام استفاده کند. همچنین زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید. سعی کنید آرام باشید و اینگونه رفتار کنید که مشکل خاصی وجود ندارد، تا سگ شما بتواند خلق و خوی آرام شما را مشاهده کند.

در طول معاینه از رفتارها و تشویق های زیادی استفاده کنید. اگر با دامپزشکتان مشکلی ندارید و سگ شما برای مشکل معده در مرکز دامپزشکی نیست، حتی می­توانید یک شیشه غذای کودک بیاورید تا حواس سگ خود را در طول معاینه پرت کنید. اشکالی ندارد که از لحنی آرام برای صحبت با سگتان استفاده کنید، اما این لحن آرام را تا حدی انجام ندهید که سگ شما فکر کند برای حضور در دامپزشکی کار بزرگی انجام داده است. بهتر است با مراجعه به دامپزشک رفتاری انجام دهید تا سگ شما بداند که رفتن به دامپزشکی یک امر معمولی است که شامل خوراکی  های فراوان و گاهی اوقات غذای کودک می­شود.

نتیجه گیری نهایی

سگ هایی که قبلاً به دامپزشک مراجعه کرده اند، با توجه به مناظر، صداها و بو های آشنا متوجه می­شوند که در دامپزشکی هستند. بازدید از دامپزشک می­تواند برای سگ شما استرس زا باشد، اما لزومی ندارد که سگ شما این استرس را تجربه کند. آماده سازی و تقویت کردن سگتان می­تواند به کاهش استرس سگ شما در حین بازدید از دامپزشک کمک کند.

بیشتر بخوانید:

نوشته سگ ها از کجا میفهمن اومدن دامپزشکی؟ اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
https://shikpet.ir/%d9%81%d9%87%d9%85%db%8c%d8%af%d9%86-%d8%a7%d9%88%d9%85%d8%af%d9%86-%d8%a8%d9%87-%d8%af%d8%a7%d9%85%d9%be%d8%b2%d8%b4%da%a9%db%8c-%d8%aa%d9%88%d8%b3%d8%b7-%d8%b3%da%af-%d9%87%d8%a7.pet6341/feed 0
بیماری لیشمانیا در سگ https://shikpet.ir/leishmaniasis.pet6301 https://shikpet.ir/leishmaniasis.pet6301#comments Tue, 25 Jan 2022 10:41:18 +0000 https://shikpet.ir/?p=6301 لیشمانیوز نوعی بیماری ناشی از یک انگل تک یاخته ای به نام لیشمانیا اینفانتوم است.  لیشمانیاز در بسیاری از نقاط جهان (بیشتر در مناطق روستایی) در سگ ها و جوندگان خاص یافت می شود. انگل لیشمانیا اینفانتوم توسط پشه خاکی (فلبوتومین ماده) منتقل می شود و یک بیماری مهم است زیرا انسان هم می تواند …

نوشته بیماری لیشمانیا در سگ اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
لیشمانیوز نوعی بیماری ناشی از یک انگل تک یاخته ای به نام لیشمانیا اینفانتوم است.  لیشمانیاز در بسیاری از نقاط جهان (بیشتر در مناطق روستایی) در سگ ها و جوندگان خاص یافت می شود.

انگل لیشمانیا اینفانتوم توسط پشه خاکی (فلبوتومین ماده) منتقل می شود و یک بیماری مهم است زیرا انسان هم می تواند از طریق پشه خاکی آلوده به لیشمانیا مبتلا شود.

آیا لیشمانیا از سگ (حیوانات خانگی) به انسان قابل انتقال است؟

توجه کنید که شما از طریق تماس یا گاز سگ یا گربه آلوده نمی توانید به لیشمانیوز مبتلا شوید.  اگر سگی مبتلا به لیشمانیا باشد،‌ و پشه خاکی از آن خونخواری کند، و شما را نیش بزند، ‌احتمال آلودگی شما است. با این حال در برخورد با زخم‌های سگ، حتما دستکش بپوشید و نکات بهداشتی را رعایت کنید.

انتقال لیشمانیا بین سگ ها

  • نیش پشه خاکی آلوده
  • سگ مادر به بچه ها
  • تماس مستقیم با زخم سگ آلوده  یا ایجاد زخم متعاقب نزاع

فرم‌های عفونت لیشمانیاز سگ

لیشمانیوز می تواند باعث ایجاد یک یا دو نوع عفونت؛ پوستی و احشایی شود. شکل جلدی لیشمانیا بیشتر در گربه ها دیده می شود.

تقریباً همه سگ‌ها شکل احشایی این بیماری را ایجاد می کنند. ۹۰ درصد نیز درگیری پوستی خواهند داشت.

علائم بالینی لیشمانیاز در سگ

علائم بالینی ممکن است از سه ماه تا چند سال پس از آلوده شدن در سگ ظاهر شود.

تعداد و شدت علائم بالینی توسط مجموعه ای از عوامل مرتبط با میزان آلودگی، ژنتیک و وضعیت ایمنی میزبان مشخص می شود.

برخی از سگ ها قادر به کنترل عفونت برای سال‌ها و بدون بروز علائم بالینی هستند، و حتی گاهی ممکن است به صورت خودبخودی خوب شوند.

علائم بالینی مرتبط با فرم احشایی لیشمانیا یا کالاآزار (kala-azar):

  • تب
  • بی اشتهایی
  • ضعف
  • عدم تحمل ورزش
  • کاهش شدید وزن
  • اسهال و استفراغ
  • خونریزی از بینی
  • خون در مدفوع (مدفوع تیره، مدفوع قیری سگ، ملنا)
  • غدد لنفاوی متورم
  • بزرگ شدن طحال
  • نارسایی کلیه- شایعترین علت مرگ
  • پرنوشی و پر ادراری ناشی از آسیب کلیوی
  • تورم بیضه ها
  • لنگش ناشی از ضایعات مفاصل، ماهیچه یا استخوان.

علائم بالینی مرتبط با فرم پوستی لیشمانیا یا سالک:

  • ضخیم شدن و سفت شدن بافت‌های روی پوزه و کف پا ( هایپرکراتوز)؛ در بسیاری از سگ‌ها با پیشرفت بیماری، رنگدانه این بافت ها از بین می رود.
  • ایجاد ندول یا توده های سخت در پوست.
  • پوشش بدنی ژولیده و شکننده.
  • درماتیت که می تواند در صورت، گوش ها و اندام ها به صورت محدود یا وسیع باشد.
  • زخمهای جلدی روی گوش یا سایر نقاط ممکن است با خونریزی قابل توجه همراه باشد.
  • درماتیت خفیف پاپولار.
  • ضایعات چشمی یا اطراف چشم.

تشخیص لیشمانیوز در سگ

تشخیص بالینی لیشمانیاز کمی پیچیده و سخت است، زیرا تقریباً ۵۰٪ از جمعیت سگ‌های مبتلا علائم بالینی را نشان نمی دهند.

همچنین سگ های که بیمار هستند، طیف بالینی متغیر و غیر اختصاصی را بروز می دهند، زیرا یک بیماری مزمن و چند سیستمی است که به طور بالقوه ممکن است هر ارگانی را درگیر کند.

  • بررسی تاریخچه- محل اقامت در مناطق اندمیک
  • علائم بالینی
  • آزمایش خون و ادرار
  • ارزیابی وضعیت کلیه و کبد
  • بیوپسی از بافت ها
  • مشاهده ارگانیسم در نمونه آسپیره شده از  غدد لنفاوی یا اسمیرهای تهیه شده از ضایعات پوستی
  • PCR

درمان لیشمانیا در سگ

  • درمان های حمایتی
  • برداشت ضایعات پوستی
  • آنتی بیوتیک ها
  • رژیم‌های غذایی خاص
  • داروهای ضد لیشمانیا

بیشتر بخوانید:

نوشته بیماری لیشمانیا در سگ اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
https://shikpet.ir/leishmaniasis.pet6301/feed 4
دلایل استفراغ سگ‌ها https://shikpet.ir/%d8%af%d9%84%d8%a7%db%8c%d9%84-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%81%d8%b1%d8%a7%d8%ba-%d8%b3%da%af%e2%80%8c%d9%87%d8%a7.pet1139 https://shikpet.ir/%d8%af%d9%84%d8%a7%db%8c%d9%84-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%81%d8%b1%d8%a7%d8%ba-%d8%b3%da%af%e2%80%8c%d9%87%d8%a7.pet1139#respond Thu, 12 Aug 2021 00:30:00 +0000 https://shikpet.ir/?p=1139 اگر شما هم تجربه نگهداری سگ‌ها را به عنوان حیوانات خانگی دارید، می‌دانید که آن‌ها چقدر سریع یکی از اعضای خانواده می‌شوند و کوچکترین مشکلی که برای آن‌ها پیش بیاید. می‌توانند باعث ناراحتی و اضطراب ما شوند. استفراغ کردن سگ یک اتفاق طبیعی است که هر سگی می‌تواند بارها در زندگی خود تجربه کند اما …

نوشته دلایل استفراغ سگ‌ها اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
اگر شما هم تجربه نگهداری سگ‌ها را به عنوان حیوانات خانگی دارید، می‌دانید که آن‌ها چقدر سریع یکی از اعضای خانواده می‌شوند و کوچکترین مشکلی که برای آن‌ها پیش بیاید. می‌توانند باعث ناراحتی و اضطراب ما شوند. استفراغ کردن سگ یک اتفاق طبیعی است که هر سگی می‌تواند بارها در زندگی خود تجربه کند اما این استفراغ دلایل زیادی دارد. گاهی اوقات علت استفراغ می‌تواند یک بیماری گوارشی در یک سگ یا شاید یک سو تغذیه ساده باشد که باید خیلی سریع درمان شود تا سلامتی سگ به خطر نیفتد. ما در مورد رایج ترین بیماری‌هایی که باعث استفراغ سگ‌ها می‌شوند، نحوه درمان و پیشگیری از آنها صحبت می‌کنیم.

دو تا سگ خوشگل سفید

استفراغ سگ نشانه چیست؟ آیا بالا آوردن سگ طبیعیه؟

ساده‌ترین چیزی که می‌تونه باعث استفراغ سگ شما بشه، بدخوراکیه.

حالا این بدخوراکی ینی چی؟

یعنی هرشرایطی که سیستم گوارش و معده‌ش رو اذیت کنه وشرایط طبیعی هضم شدن غذا رو بهم بزنه؛ که می‌تونه شامل:

  • خوردن خیلی سریع غذا
  • خوردن یهویی حجم بزرگی از غذا
  • قورت دادن قسمتی یا کل اسباب‌بازی یا هرچیز غیر خوراکی

وقتی سگ بالا میاره چیکار کنیم؟

اگه سگتون یه بار استفراغ کرد و هیچ علائمی دیگه‌ای نداشت، احتمالا هیچ مساله جدی تهدیدش نمی‌کنه و بعد از مدتی حالش خوب میشه.

اگه هم می‌دونید که به خاطر پرخوری و تندخوری بالا آورده دیگه بهش غذا ندید و سعی کنید به خوردن آب ترغیبش کنید تا حالش بهتر بشه.

اما اگه هر کدوم از علائم زیر رو دیدین با دامپزشکتون تماس بگیرین و ازش راهنمایی بخواین.

  • استفراغ متعدد در طی روز
  • استفراغ شدید
  • یکبار استفراغ ولی با حجم خیلی زیاد
  • تب
  • بیحالی
  • استفراغ خونی
  • اسهال خونی
  • داشتن حالت استفراغ بدون استفراغ کردن
  • همراه شدن استفراغ با اسهال

آیا می‌تونم داروی ضدتهوع برای سگ استفاده کنم؟

بعضی از صاحبان سگ با مشاهده استفراغ به دنبال درمان خانگی و دارو برای استفراغ سگ می‌گردن تا حالت تعوعش رو برطرف کنن و به دامپزشک مراجعه نمی‌کنن!

اما همونطور که در این مقاله توضیح میدیم استفراغ در سگ دلایلی متعددی داره و بعضی از اونا خطرناک هستن و ممکنه جون سگتون رو تهدید کنه. استفاده خودسرانه از دارو و قرص ضدتهوع برای سگ نه تنها مشکل رو برطرف نمی‌کنه که می‌تونه باعث تشدید مشکل و بیماری بشه.

پس اگه استفراغ سگتون چندین بار تکرار شده حتما مهمترین کاری که باید انجام بدید مراجعه به دامپزشکه!

دامپزشک بعد از معاینه و تشخیص علت استفراغ در صورت لزوم خودش داروهای لازم رو تجویز می‌‌کنه.

سگ بامزه دو رنگ

علت استفراغ توله سگ چیه؟

نکته‌ای که خیلی مهمه اینه که به استفراغ توله سگتون باید به چشم یه مساله‌ی مهم نگاه کنین.

از اونجایی که بعد از ۶ هفتگی واکسن‌های توله‌سگ‌ها شروع می‌شن در مقابل خیلی از بیماری‌ها ضعیف هستن و حتی با یکبار استفراغ هم باید خیلی سریع به دامپزشک مراجعه کنین.

دلایل و درمان استفراغ کردن سگ 

برای درمان استفراغ سگ اول باید بدونیم دلیل بالا آوردنش چی بوده. دلایل متعددی می‌تونن باعث استفراغ کردن سگ بشن که هرکدوم روش درمان متفاوتی داره. ما در ادامه برخی بیماری‌‌هایی که باعث استفراغ و اسهال در سگ میشن رو بهتون معرفی می‌کنیم. اما یادتون باشه مهمتر از همه اینا مراجعه فوری و به موقع به دامپزشکه!

  • خوردن موادی که هضمش برای سیستم گوارش سگ سخته مثل شکلات، زباله، یه عالمه علف (خوردن مقدار کمی غلف مشکلی نداره)
  • انگل‌های روده‌ای
  • بیماری دیستمپر
  • بیماری پاروویروس
  • نارسایی کبدی
  • نارسایی کلیوی
  • گرمازدگی

این بیماری‌ها خود به خود درمان نمی‌شن و لازم هست که زیر نظر دامپزشک پروسه‌ درمان رو شروع کنین. دامپزشک برای تشخیص اینکه کدوم یکی از مسائل بالا مشکل سگ شماست علاوه بر بررسی سایر علائمی که سگ داره به اطلاعاتی که شما بهش میدین هم احتیاج داره.

مثلا اگه دقیقا بعد از پیاده‌روی توی یه عصر تابستونی سگتون شروع به استفراغ کردن کرده باشه، مظنون اصلی گرمازدگی هست.

اگه کیسه زباله‌تون بی‌دلیل پاره شده، مظنون اصلی زباله یا یه ماده سمی می‌تونه باشه.

پس سعی کنین به جزییات رفتاری سگتون دقت کنین و برای مراجعه به دامپزشک خودتون همراهش باشید و فرم رو پر کنین.

در ادامه در مورد هرکدوم از این بیماریها بیشتر صحبت می‌کنیم:

دو توله سگ قهوه‌ای بامزه

انگل‌های روده‌ای

انگل‌ها دو نوع هستن:

  1. نوع اول که انگل‌های خارجی هستن مثل کک‌ها و کنه‌ها شناخته شده‌تر هستن
  2. اما نوع داخلی انگل‌ها مانند انگل‌های گوارشی که کمتر شناخته شدن خطرناکه وممکنه باعث مرگ هم بشه.

علائم انگل‌های گوارشی در سگ‌ها

  • اسهال (یا اسهال خونی)
  • خاراندن غیر طبیعی باسن
  • کاهش وزن
  • تغییر اشتها
  • ضخیم شدن موها
  • استفراغ ( ممکنه توی استفراغش کرم هم ببینین)
 سگ بیمار خوابیده

درمان انگل‌های روده‌ای در سگ‌ها

درمان این انگل‎های روده‌ای رو باید جدی بگیرین چون نه تنها آسیبی که به سگتون میزنن خیلی زیاده بلکه از طریق مدفوع سگ شما، تخم این انگل‌ها از بدن سگ خارج می‌شه و سلامتی خودتون رو هم به خطر می‌ندازه. درمان انگل‌ها با توجه به نوع انگل انتخاب می‌شه و به صورت مصرف دارو هست.

پیشگیری از انگل‌های روده‌ای در سگ‌ها

برای سگ‌ها قرص‌های ضد انگلی تجویز می‌شه که با توجه به نوع قرص و جثه‌ی سگ ممکنه توصیه بشه ماهیانه یا سه ماه یکبار مصرف کنه. این قرص‌ها باعث پیشگیری از انگل گرفتن سگ عزیزتون می‌شه. اگه قرص ضد انگل رو هنوز شروع نکردین در موردش با دامپزشکون صحبت کنین و ازش راهنمایی بخواین. اگه قصد دارین حیوون جدیدی به خونه بیارین حتما پیش دامپزشک ببرینش تا حیوون‌های دیگه‌تون رو در معرض انگل قرار نداده باشین.

بازی سگ با برگ ها

بیماری دیستمپر در سگ‌ها

دیتسمپر یه بیماری ویروسی به شدت واگیردار و کشنده هست. این بیماری به قدری شایع و خطرناک بوده که براش یه واکسن مخصوص در نظر گرفته شده تا در برابرش مقاوم بشن. اگه دوس دارین بدونین دیگه چه واکسن‌هایی برای سگ‌ها لازم و حیاتی هست، می‌تونین اینجا بیشتر در موردش بخونین.  (همه‌چیز درباره‌ی واکسیناسیون سگ)

علائم بیماری دیستمپر در سگ‌ها

  • تب
  • بی‌حالی
  • بی‌اشتهایی
  • اسهال
  • استفراغ
  • تشنج
  • فلج شدن
توله سگ خوابیده

درمان اسهال و استفراغ سگ به خاطر بیماری دیستمپر در سگ‌ها

دیستمپر یه بیماری ویروسی هست و تنها کاری که می‌شه انجام داد قوی نگه داشتن سگ تا زمانی که دوره‌ی بیماری بگذره، هست. کارهایی که دامپزشک ممکنه بر اساس شرایط سگتون انجام بده شامل موارد زیر می‌شه:

  • سرم درمانی
  • تجویز آنتی‌بیوتیک
  • تجویز دارو برای کاهش اسهال و استفراغ سگ

ما یه مطلب کامل در مورد اینکه بیماری دیستمپر چه بیماریی هست، سگ‌ها چطور بهش مبتلا می‌شن، روش درمان و پیشگیریش چطوریه داریم که اینجا می‌تونین مطالعه‌اش کنین. (همه چیز در مورد بیماری دیستمپر در سگ)

بازی سگ با اسباب بازی

بیماری پاروویروس در سگ‌ها

پاروویروس نوعی بیماری عفونی هست که باعث استفراغ واسهال خونی توی سگ‌ها می‌شه. میزان کشنده بودن این بیماری به قدری زیاد بوده که درست مثل بیماری دیستمپر باید سگ‌ها رو در برابرشون واکسینه کرد تا از کوچیکی مقاومت لازم در برابر این بیماری رو پیدا کنن.

علائم بیماری پاروویروس در سگ‌ها

  • سستی
  • استفراغ
  • اسهال خونی
  • تب
  • بی‌اشتهایی
  • بی‌حالی
دو تا توله سگ نرو ماده

درمان بیماری پاروویروس در سگ‌ها

همونطوری که گفتیم این بیماری یه بیماری ویروسی هست و ویژگی بیماری‌های ویروسی اینه که درمان ندارن و فقط باید دروه‌اشون بگذره. کمکی که شما و دامپزشک می‌تونید به سگتون بکنید اینه که توی این دوره مراقبت‌های لازم رو انجام بدین تا بیماری از پا درش نیاره.

پیشگیری از بیماری پاروویروس در سگ‌ها

مهمترین کاری که باید انجام بدین جدی گرفتن واکسیناسیون سگتون و به موقع انجام دادنش هست. یادتون باشه حتی بعد از واکسینه شدن هم بازم ممکنه سگتون این بیماری رو بگیره ولی علائمش خفیف می‌شن و احتمال زنده مونش خیلی خیلی بیشتر می‌شه.

ما یه مطلب کامل‌تر راجع به این بیماری داریم که می‌تونید هرچی که لازمه در موردش بدونید رو اونجا بخونید. ( راهنمای بیماری پاروو ویروس سگ‌ها)

توله سگ قهوه ای با خرسش

نارسایی کبدی در سگ‌ها

کبد یکی از اعضای مهم بدن هست که در هضم غذا، لخته شدن خون و خارج کردن مواد سمی از بدن نقش مهمی داره.

مشکلات کبدی معمولا قابل درمان هستن ولی اگه به حال خودشون رها بشن، می‌تونن باعث مشکلات مغزی خطرناکی بشن.

یکی از دلایل استفراغ سگ میتونه نارسایی کبدی باشه .

دلایل نارسایی کبدی در سگ‌ها

  • افزایش سن سگ
  • مصرف بیش از حد مسکن
  • غذای چرب
  • دیابت
  • ژنتیک
  • عفونت
  • باکتری
  • بعضی از بیمار‌ی‌ها و داروها
ارتباط توله سگ با گربه

علائم نارسایی کبدی در سگ‌ها

  • کاهش اشتها
  • کاهش وزن
  • اسهال و استفراغ
  • تشنگی زیاد
  • افزایش دفعات ادرار
  • ناتوانی در درست راه رفتن
  • گیجی
  • زردی چشم، زبان و لثه‌ها
  • خون در ادرار یا مدفوع

درمان استفراغ سگ و نارسایی کبدی در سگ‌ها

روش انتخابی درمان، بستگی به میزان پیش‌رفتگی بیماری و دلیل اولیه‌ی شروع این بیماری داره. روش‌های درمان شامل:

  • تغییر رژیم غذایی
  • مصرف دارو
  • جراحی

پیشگیری از نارسایی کبدی در سگ‌ها

برای پیشگیری از مشکلات کبدی، معاینات و واکسن‌های سالانه‌ی سگ رو فراموش نکنین. مطمئن بشین که دامپزشک از داروهایی که سگتون مصرف می‌کنه مطلع هست.

رژیم غذایی توی پیشگیری از مشکلات کبدی نقش خیلی مهمی داره. اگه به سگتون غذاهای پرچرب می‌دین، بدونین که سلامت کبدش رو به خطر انداختین.

توله سگ خسته

نارسایی کلیوی در سگ‌ها

کلیه توی بدن سگ‌ها هم مثل بدن انسان‌ها نقش خیلی حیاتیی رو بازی می‌کنه. حفظ تعادل مواد داخل خون و دفع ضایعات بدن از طریق ادرار کاریه که کلیه برای بدن انجام می‌ده. علاوه بر این کنترل فشار خون و سطح فسفر بدن هم به عهده‌ی کلیه هست. مشکلات یا بیماری کلیه سگ ممکنه بر اثر مصرف دارو یا رژیم غذایی نامناسب، عفونت، نرسیدن اکسیژن، یا بیماری‌های دیگه دچار مشکل بشه.

یکی از دلایل اصلی که می‌تونه مشکلات کلیوی برای سگ‌ها ایجاد کنه، بیماری‌های دندانی هست.

به این ترتیب که باکتریی که باعث خرابی و مشکلاتی دندانی می‌شه با پیشرفته شدن بیماری، وارد خون می‌شه و آسیب‌های جبران‌ناپذیری به کلیه، کبد و قلب سگ می‌زنه.

علائم نارسایی کلیوی در سگ‌ها

  • تغییر در میزان مصرف آب
  • تغییر در نیاز به ادرار کردن
  • افسردگی و بی‌حالی
  • استفراغ
  • بی‌اشتهایی یا افزایش اشتها
  • بوی بد دهان
  • خون در ادرار
  • کاهش وزن
سگ سفید در حال بازی

درمان نارسایی کلیوی در سگ‌ها

با توجه به میزان پیش‌رفتگی بیماری دامپزشکتون درمان‌های مختلفی رو می‌تونه در نظر بگیره. اینجا به چند موردش اشاره می‌کنیم:

  • مصرف دارو
  • سرم
  • آزمایش‌های مکرر ادرار و زیر نظر گرفتن تغییراتش
  • کنترل استفراغ
  • دارو برای رفع مشکلات گوارشی
  • دیالیز
  • تغییر رژیم غذایی
  • رفع کم‌خونی
  • کنترل فشار خون بالا
  • درمان بیماری‌های احتمالیی که باعث مشکلات کلیوی شدن

پیشگیری از نارسایی کلیوی در سگ‌ها

  • مراقب باشید که سگتون چه چیزهایی می‌خوره، چه داخل خونه و چه وقتی برای گشت‌زنی می‌برینش بیرون.
  • همیشه‌ آب تازه برای سگتون بگذارین.
  • سرخود به سگتون دارو ندین.
  • مراقبت از دهان ودندان سگتون رو جدی بگیرین.
توله سگ پا کوتاه
کم آبی موجب نارسایی کلیوی در سگ‌ها می‌شود.

گرمازدگی در سگ‌ها

گرمازدگی مسئله‌ای هست که به اندازه‌ی کافی به خطرناکش بودنش برای سگ‌ها پرداخته نشد. برای ما که توی کشوری زندگی می‌کنیم که خیلی از مناطقش تابستون‌های گرمی داره خوبه که کمی بیشتر در موردش صحبت بشه. آگاهی به تاثیری که دمای بالای هوا ممکنه روی سگ‌هامون بذاره باعث می‌شه حواسمون بیشتر جمع باشه.

با افزایش دمای هوا بدن ما انسان‌ها شروع به تعریق می‌کنه و این تعریق باعث خنک شدنمون می‌شه.

اما سگ‌ها، مثل ما، غدد تعریقی ندارن. کف دست و پاهاشون امکان عرق کردن داره که اونم به نسبت حجم بدنشون خیلی کمه.

پس گرمای زیادی بدنشون راهی برای خارج شدن نداره. این گرمای حبس شده توی بدن می‌تونه باعث از کار افتادن اعضای داخلی بدن و حتی قلبشون بشه.

توله سگ های شیطون و پیانو زدن

علائم گرمازدگی در سگ‌ها

  • له‌له زدن
  • تشنج
  • استفراغ
  • اسهال
  • گیجی
  • تپش قلب
  • عکس‌العمل نداشتن نسبت به محیط اطراف
  • تب
  • بیحالی
  • آبی یا قرمز کمرنگ شدن زبان و لثه‌ها
  • بیهوش شدن

بهتره که وقتی با علائم اولیه مواجه می‌شین به یه جای خنک ببرینش و با دامپزشک تماس بگیرین تا هرچه زودتر از پیشروی گرمازدگی جلوگیری بشه.

آیا همه‌ی سگ‌ها  نسبت به گرمازدگی به یک میزان حساسن؟

نه! سگ‌هایی که موهای ضخیم و بلندی دارن یا خیلی جوون یا بینهایت پیرن نیاز به مراقبت بیشتری در برابر گرمازدگی دارن. علاوه بر این نژادهایی که دست و پاهای کوتاه و بینی پخ دارن مثل شیتزو، باکسر، پاگ و بولداگ‌ها حساسیت بیشتری در برابر گرمازدگی دارن. علاوه بر این سگ‌هایی که به شدت فعال هستن یا جزء نژادهای شکارچی محسوب می‌شن مثل ریترویر یا شپردها هم در فصول گرم نیاز به مراقب بیشتری دارن.

سگ موکوتاه
سگ‌مان را از گرمازدگی در روزهای گرم محافظت کنیم.

اگه سگم گرمازده شد چیکار کنم؟

  • اولین کار اینه که به یه جای خنک منتقلش کنین مثلا داخل خونه جایی که تهویه مطبوع داره یا توی سایه
  • اگه دریاچه یا استخری با آب تمیز توی نزدیکیتون هست سگ رو داخخلش قرار بدین تا دمای بدنش پایین بیاد.
  • اگه اونقدر آب نزدیکتون نیست با تیکه‌های پارچه و حوله‌ی مرطوب بدنش رو خنک کنین.
  • بهش آب بدین ولی اگه نمی‌تونه بخوره یا دلش نمی‌خواد به زور بهش نخورونین.
  • بهش تیکه‌های یخ ندین چون خیلی سریع دمای بدن رو پایین میاره و باعث شوک می‌شه.
  • به سمت دامپزشک حرکت کنین و قبلش باهاش تماس بگیرین تا آماده‌ی اقدام سریع باشه.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله «گرمازدگی در حیوانات خانگی» مطالعه کنین، تا با روش‌های پیشگیری و درمان گرمازدگی در حیوانات مختلف آشنا شوید.

سگ علاقه مند به عینک

چطوری از گرمازدگی سگم پیشگیری کنم؟

  • توی فصل‌های گرم، برای تخلیه کردن انرژی سگتون جایی رو در نظر بگیرین که بتونه داخلش شنا کنه.
  • اگه راه رفتن و بدوبدو رو برای تخلیه ی انرژیش انتخاب کردین اجازه بدین توی چمن‌هایی که آبپاش توشون تعبیه شده بدوه.
  • توی فصول گرم موهاش رو کوتاه نگه دارین.
  • برای پیاده روی ساعت‌های خنک‌تر روز رو انتخاب کنین و حتما با خودتون آب ببرین.
  • اگه سگتون جزء سگ‌های شکاری یا چوپان هست، بین فعالیت‌هاش بهش استراحت بدین و مطمئن بشین به کلی آب دسترسی داره.
  • برای فصل‌های گرم برنامه‌ای داشته باشین تا اگه به هر دلیلی برقتون قطع شد، جایی رو داشته باشید که بتونید به اونجا ببرینش و از گرمازده شدنش جلوگیری کنین.
توله سگ مریض
توله سگ مریض نیاز له مراقبت شما دارد.

علت استفراغ کف سفید در سگ چیه؟

بالا آوردن کف سفید با برگشت غذا متفاوته و اغلب نشونه بیماری در سگه؛ پس لازمه که بهش توجه کنید و اونو پیش دامپزشک ببرید.

مخصوصا اگه استفراغ کف سفید همراه با علائم دیگه مثل رفتارهای غیرعادی، بی‌تابی و پارس کردن زیاد باشه اغلب می‌تونه نشونه بیماری‌های دیگه باشه:

  • کنل کاف یا سرفه سگها
  • اتساع معده یا نفخ
  • ناراحتی معده
  • عفونت قارچی
  • یا حتی بیماری هاری

پس اگه یبار سگتون کف بالا آورد زیرنظرش بگیرید. اگه باز هم استفراغ کف سفید تکرار شد و سگتون رفتارهای غیرطبیعی هم داشت سریعا سگ رو پیش دامپزشک ببرید. چون بیماریهای بالا اغلب خطرناکن و مراجعه هرچه سریعتر به دامپزشکی می‌تونه جون سگتون رو نجات بده.

سگ و گل قرمز بر دهانش
با مراقبت از سلامتی سگ به عشق دهید.

علت و درمان استفراغ خونی در سگ

استفراغ سگ به خودی خود نگران کننده است، چه برسه به اینکه توش خون هم وجود داشته باشه!

اگه داخل استفراغ خون تازه دیدید این خون می‌تونه از هر بخشی از سیستم گوارشیش اومده باشه. پس در اولین قدم بهتره دهان و دندونای سگتون رو جک کنید چون در برخی موارد این خون بخاطر عفونت و مشکل لثه و دندونهاست و قابل مشاهده است.

اما اگه خون لخته شده است و سگتو علائمی مثل درد شکمی، اسهال، بیحالی و ضعف و … هم داره میتونه نشونه یه بیماری جدی‌تر در سگ باشه؛ مثل:

  • بیماری التهابی دستگاه گوارش
  • زخم معده که باعث خونریزی میشه.
  • وجود تومور در دستگاه گوارش
  • برخی داروها
  • خوردن استخوان و آسیب زدن به بافت معده
  • خونریزی ریه

در هر صورت وجود خون به هردلیلی که باشه یه مساله جدیه و لازمه که سگتون رو برای معاینات بیشتر پیش دامپزشک ببرید. پزشک با بررسی و انجام آزمایشات لازم دلیل اصلی استفراغ خونی سگ رو مشخص و نسبت به درمان اقدام میکنه.

تجربه شما چیه؟

تا حالا شده سگتون استفراغ کنه؟ دلیلش چی بوده؟ تجربه‌هاتون رو با قسمت کنین و اگه سوالی دارین توی قسمت نظرات با ما در میون بگذارین.

بیشتر بخوانید:

نوشته دلایل استفراغ سگ‌ها اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
https://shikpet.ir/%d8%af%d9%84%d8%a7%db%8c%d9%84-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%81%d8%b1%d8%a7%d8%ba-%d8%b3%da%af%e2%80%8c%d9%87%d8%a7.pet1139/feed 0
بیماری‌های انگلی در سگ‌ها https://shikpet.ir/%d8%a8%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b1%db%8c%e2%80%8c-%d8%a7%d9%86%da%af%d9%84%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%da%af%e2%80%8c%d9%87.pet1120 https://shikpet.ir/%d8%a8%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b1%db%8c%e2%80%8c-%d8%a7%d9%86%da%af%d9%84%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%da%af%e2%80%8c%d9%87.pet1120#respond Tue, 10 Aug 2021 00:30:00 +0000 https://shikpet.ir/?p=1120 همانطور که می‌دانید انگل‌ها انواع و اقسام مختلفی دارند. ویژگی ‌مشترک بین همه‌ی انگل‌ها این است که تمام عمرشون یا یه بخشی از اون را داخل بدن و یا روی سطح بدن موجود دیگه‌ای می‌گذرانند. انگل‌ها به عنوان محلی برای تغذیه‌ شدن و پناهگاه به بدن میزبانشان احتیاج دارند و در طول زمان ممکن است …

نوشته بیماری‌های انگلی در سگ‌ها اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
همانطور که می‌دانید انگل‌ها انواع و اقسام مختلفی دارند. ویژگی ‌مشترک بین همه‌ی انگل‌ها این است که تمام عمرشون یا یه بخشی از اون را داخل بدن و یا روی سطح بدن موجود دیگه‌ای می‌گذرانند. انگل‌ها به عنوان محلی برای تغذیه‌ شدن و پناهگاه به بدن میزبانشان احتیاج دارند و در طول زمان ممکن است باعث بیماری‌های جدی و یا حتی مرگ آن‌ها شود. بیماری‌های انگلی سگ‌ها، انواع زیادی دارند که می‌شود راجع‌ به آن‌ها یه کتاب مفصل نوشت. ما در این مطلب به طور مختصر به مهم‌ترین و شایع‌ترین بیماری‌های انگلی، علائم انگل در سگ‌هاو روش درمان و پیشگیریشون می‌پردازیم.در ادامه با ما همراه باشید.

سگ پا کوتاه

انواع انگل‌ در سگ‌ها

انگل‌ها رو می‌شه به سه دسته اصلی داخلی، گوارشی و خارجی تقسیم کرد.

۱. شایع‌ترین انگل‌ داخلی سگ‌ها:

  • کرم قلب

۲.  شایع‌ترین انگل‌های گوارشی سگ‌ها:

  • کرم‌های روده‌ای
  • تک‌یاخته‌ها

۳.  شایع‌ترین انگل‌های خارجی سگ‌ها:

  • کنه
  • جرب
  • شپش
  • کک

در ادامه هرکدوم از این دسته‌بندی‌ها رو به طور کامل توضیح می‌دیم:

۱-  انگل داخلی در سگ

معاینه سگ

کرم قلب در سگ‌ها

کرم قلب از طریق نیش پشه‌‌ی آلوده وارد جریان خون سگ می‌شه، توی قلبش رشد می‌کنه و بزرگ می‌شه.

کرم‌ قلب باعث می‌شه جریان طبیعی خون توی قلب سگ بهم بخوره و قلب مجبور باشه بیشتر کار کنه و در نهایت باعث از کار افتادن اون می‌شه.

علائم کرم قلب

با وجود اینکه علائم زیر ممکنه در تشخیص این انگل کمک کنه اما در کل خیلی‌ از سگ‌هایی که میزبان این انگل هستن، هیچ علائمی از خودشون نشون نمی‌دن. انگل توی چک آپ‌هایی که انجام می‌شه تشخیص داده شده و درمان می‌شه. پس مثل همیشه تاکید ما روی جدی گرفتن چک‌آپ‌های سگتون هست.

علائمی که ممکنه سگتون در صورت داشتن کرم قلب از خودش نشون بده، شامل:

  • سرفه‌ی مداوم
  • خستگی زیاد بعد از تمرین‌های کوتاه
  • بی اشتهایی

پیشگیری و درمان کرم قلب درسگ‌ها

خوبه به این نکته توجه داشته باشین که درمان کرم قلب توی سگ‎ها پروسه‌ی سختی داره چون در طول مدت درمان سگتون نباید فعالیت داشته باشه. درمان به صورت تزریق‌هایی که طی چند ماه صورت می‌گیره، انجام می‌شه و در موارد نادری ممکنه جراحی هم لازم باشه. اما پیشگیری از اون خیلی راحته.

قرص انگل سگ که به صورت ماهانه تجویز می‌شن می‌تونن به راحتی از مبتلا شدن سگتون به کرم قلب جلوگیری کنن.

کرم قلب یکی از شایع ترین بیماری‌های مخصوص سگ هست که گاها میتونه باعث مرگ اونا هم بشه؛ اما بیماریهای خطرناک و متداول دیگه ای هم برای سگ‌ها وجود دارن که بهتره با اونا آشنا بشین.

پیشنهاد میکنم مقاله بیماری‌های شایع سگ‌ها را مطالعه کنین، تا با ۷ تا از شایع ترین بیماری‌های متداول سگ‌ها آشنا بشین.

۲- انگل‌های روده‌ای در سگ‍‌ها

بازی با سگ

کرم‌های روده‌ای در سگ‌ها

کرم‌های روده‌ای به چند دسته تقسیم می‌شن که در ادامه به طور خیلی مختصر بهشون اشاره می‌کنیم.

الف) کرم‌های قلابدار:

کرم‌های قلابدار توی سیستم گوارش سگ‌ها زندگی می‌کنن. روش انتقال کرم در بدن سگ می‌تونه از طریق مادر به فرزند، خوردن اتفاقی تخم کرم و چسبیدن به پوست و ورود به بدن سگ باشه.

بعد از اینکه این انگل خودش رو به دیواره‌ی روده چسبوند شروع به خوردن خون سگ می‌کنه که این اتفاق خطرناکیه و مخصوصا توله سگ‌ها رو خیلی تحت تاثیر قرار می‌ده.

علائم کرم‌ قلابدار:

  • اسهال
  • کاهش وزن

درمان کرم قلابدار و دراوردن کرم از بدن توله سگ

دامپزشک با توجه به شرایط سگ، برای درمان و از بین بردن کرم‌های حلقه‌ای تصمیم‌گیری می‌کنه.

انواع داروی انگل سگ که برای این بیماری تجویز می‌شه، کرم‌های بالغ رو میکشه و نمی‌تونه لارو کرم رو از بین ببره. پس دوره‌ی درمانش تا زمانیکه تمام لاروها به کرم تبدیل بشن و توسط دارو از بین برن و از بدن سگ خارج بشن طول می‌کشه.

با تمیز نگه داشتن محیط زندگی سگ و خوراندن قرص ضد انگل سگ می‌تونین از ابتلای اون به کرم قلابدار جلوگیری کنین.

کلینیک حیوانات

ج) کرم‌های گرد (لوله‌ای) در سگ‌ها:

این کرم‌ها یکی از شایع‌ترین کرم‌های روده‌ای هستن. توله‌سگ‌ها بیشتر از سگ‌های بالغ در برابر این نوع انگل آسیب‌پذیر هستن. این انگل خیلی راحت به سگ‌های دیگه منتقل می‌شه پس در صورتی که سگتون به این انگل مبتلا هست، از بقیه‌ی سگ‌ها جدا نگهش دارید.

علائم کرم‌ گرد در سگ‌ها:

روش درمان بیماری انگلی کرم گرد در سگ‌ها

روش درمان کرم‌های گرد شبیه به روش درمان کرم‌های قلابدار هست و تا زمانی که تمام لاروها به کرم تبدیل بشن و طی پروسه‌ی درمان از بین برن، طول می‌کشه.

توله سگ بامزه

د) کرم‌های نواری در سگ‌ها:

یکی از انواع انگل‌ها هستن که تشخیصشون برای افراد غیر متخصص هم خیلی سخت نیست. شما می‌تونین کرم‌های ریزی در مدفوع سگ یا اطراف مقعد سگتون ببینین که همون کرم‌های نواری هستن.

این نوع از انگل‌ها معمولا مشکل جدی‌ای برای میزبان خودشون ایجاد نمی‌کنن؛ اما خارش در ناحیه مقعدی سگ از مهمترین علائم انگل در سگ هست.

از جمله علائم کرم و نشانه‌های انگل در سگ لیسیدن زیاد یا کشیدن باسنش به زمین هست.

جالبه بدونین کرم‌های نواری از طریق کک‌ها یا خوردن گوشت خام وارد بدن سگ می‌شن.

روش انگل تراپی و درمان کرم نواری در سگ

برای درمان کرم نواری روش‌های مختلفی مثل مصرف داروی ضد انگل سگ و تزریق وجود داره.

کرم‌های نواری با یکبار مصرف دارو از بین می‌رن ولی احتمال ابتلای دوباره به این انگل وجود داره.

پیشگیری از انگل کرم نواری در سگ‌ها

  • استفاده از روش‌های مقابله با کک‌ها
  • جلوگیری از شکار کردن
  • جلوگیری از خوردن گوشت خام
سگ حرف گوش کن

ه) کرم‌های شلاقی در سگ‌ها:

این کرم با بو کشیدن یا لیسیدن سطح آلوده مثل زمین وارد بدن سگ می‌شه. اگه سطح مدفوع سگتون حالت مخاطی پیدا کرده، سگتون مشکوک به داشتن کرم شلاقیه. بهتره هرچه زودتر به دامپزشک مراجعه کنین. این نوع انگل معمولا باعث مرگ میزبانش نمی‌شه.

علائم کرم شلاقی در سگ‌ها:

  • کاهش وزن شدید
  • کم خونی

درمان بیماری انگلی کرم شلاقی:

این نوع انگل مقاومت بیشتری نسبت به سایر انگل‌های روده‌ای داره؛ در نتیجه در صورتی که با دارو‌هایی که براش تجویز شده، آشنا نبودین زیاد متعجب نشین.

در صورتی که سگتون از ضد انگل برای کرم قلب استفاده می‌کنه حتما دامپزشک رو مطلع کنین.

شپش در سگ

انگل‌های تک یاخته‌ای در سگ‌ها

یکی دیگر از انواع انگل‌های روده‌ای، «انگل‌های تک یاخته‌ای» هستن. این انگل‌ها ‌می‌تونن بدون اینکه علائم خاصی داشته باشن توی سیستم گوارش سگ‌ها زندگی کنن. زمانی که سگ دچار استرس شد یا به نوعی سیستم ایمنی بدنش ضعیف شد، سگ رو با مشکلات جدیدی مواجه می‌کنن.

از انواع شایع انگل‌های تک یاخته‌ای:

  • ژیاردیا
  • کوکسیدیا

۳- انگل‌های خارجی در سگ‌ها

شپش در سگ

الف) انگل جرب گوش در سگ

جرب گوش یا اتودکتس نوعی انگل هست که توی گوش سگ زندگی می‌کنه و نشونه‌اش دونه‌های ریز سیاه داخل گوش سگ هست. این انگل به شدت واگیرداره و از یه حیوون به حیوون دیگه به راحتی منتقل می‌شه.

البته جرب نمی‌تونه به انسان منتقل بشه اما باعث آزار و اذیت سگتون میشه و باید هرچه زودتر درمان بشه.

برای اینکه بهتر درک کنین سگی که جرب داره چه حسی داره، می‌تونین تصور کنین که چندتا پشه توی کانال گوشتون گیر افتادن و هر چند دقیقه یه بار شما رو نیش می‌زنن.

علائم انگل جرب در سگ

اگر دیدین سگتون

  • سرش رو به شدت به یه طرف تکون ‌میده.
  • سعی می‌کنه با پنجه‌هاش گوشش رو بخارونه.
  • یا ترشحات قهوه ای رنگ داخل گوشش وجود دارن.

ممکنه جرب داشته باشه. باید به دامپزشک مراجعه کنین و اون با آزمایش مشکل رو تشخیص می‌ده.

معاینه گوش سگ

روش انگل تراپی و درمان اتودکتس سگ

روند درمان اتودکتس کمی طولانی هست چون انگل فورا کشته نمی‌شه. پس باید کمی صبور باشین. جرب معمولا به وسیله‌ی ریختن نوعی دارو توی گوش سگ درمان می‌شه. این دارو به مرور باعث کشته شدن و خارج شدن انگل از گوش سگ شما می‌شه.

پیشگیری از جرب گوش در سگ

متاسفانه پیشگیری خاصی برای جرب وجود نداره، چون این انگل به طور طبیعی در محیط اطراف ما هست. اما خوبه که اگه سگتون مراحل درمان جرب رو تازه طی کرده وسایل و جای خوابش رو خیلی خوب تمیز کنین و اگر حیوون دیگه‌ای توی خونه دارین اون رو هم پیش دامپزشک ببرید.

کنه در سگ

ب)بیماری انگلی کنه در سگ‌ها

کنه همونطور که به انسان می‌چسبه می‌تونه به سگ‌ها هم بچسبه.

بیماری‎هایی خطرناکی هستن که از طریق کنه به سگ منتقل می‌شن، به همین خاطر چیزی که در مورد ابتلای سگتون به انگل کنه خیلی حیاتیه تشخیص زودهنگامش هست. اما خبر خوب اینه که کمی طول می‌کشه تا بیماری‌هایی که تحت تاثیر کنه ایجاد می‌شن به سگ منتقل بشن.

بیماری‌هایی که از طریق کنه به سگتون منتقل می‌شه شامل:

  • لایم
  • تب کوه‌های راکی
  • آناپلاسموز
  • بابزیا
  • بارتونلا
  • ارلیشیوز

علاه بر این‌ها کنه از خودش نوعی ماده سمی منتشر می‌کنه که برای میزبانش خطرناکه و همینطور زخم‌هایی که توسط کنه روی بدن میزبان ایجاد می‌شن ممکنه عفونت کنن و باعث مشکلات دیگه‌ای بشن.

بیشتر از ۸۰۰ نوع کنه در طبیعت وجود داره. بعضی از انواع اون می‌تونن باعث فلج شدن سگ هم بشن.

خب حالا که فهمیدیم موجودی به این کوچیکی چقدر می‌تونه خبیث باشه بیایید در مورد درمان و پیشگیری از ابتلای سگمون بهش هم کمی یاد بگیریم.

تشخیص کنه در سگ‌ها

کنه رو از زخم‌هایی که روی بدن میزبانش جا می‌گذاره شناسایی می‌کنن و همینطور خودش هم قابل مشاهده هست. کنه‌هایی که تازه به بدن سگتون چسبیده باشن صاف هستن ولی با گذشت زمان و تغذیه شدن از بدن سگتون حالت گردتری پیدا می‌کنن و بزرگ می‌شن.

درمان کنه در سگ‌ها

برای درمان کنه انواع محصولاتی مثل اسپری و پودر وجود داره. بعضی از محصولاتی که برای کنه ساخته می‌شن می‌تونن برای درمان کک هم مفید باشن. برای انتخاب بهترین روش با دامپزشکتون مشورت کنین.

نکته‌ی مهم: اگه حیوون دیگه‌ای توی خونه نگهداری می‌کنین حتما در موردش به دامپزشک بگین چون ممکنه در انتخاب روش درمان تاثیر زیادی داشته باشه.

سگ هاسکی

مراقبت از سگ در برابر کنه

قدم اول برای مراقبت از سگتون در مقابل کنه اینه که از بردنش به جاهایی که علف‌های بلند داره یا لابه‌لای چوب‌های بریده شده و محیط‌هایی که احتمال وجود کنه دارن، خودداری کنین.

قدم دوم اگه زمانی رو بیرون از خونه سپری می‌کنه، زمان بگذاریم و دنبال کنه‌های احتمالی که بهش چسبیدن باشیم و هرچه سریعتر از بدنش جداشون کنیم. البته یادتون باشه که باید قبلش کنه رو با اسپری کردن الکل به بدن سگ بی‌حس کنین وگرنه زوائد دهانی اش توی بدن حیوون به جا میمونه و باعث واکنش‌های آلرژیک میشه.

حتما و حتما از دستکش استفاده کنین چون بعضی از بیماری‌هایی که بالاتر بهش اشاره کردیم از طریق زخمی که ممکنه روی دستتون باشه فورا به خودتون هم منتقل می‌شه.

اگه تعداد زیادی کنه پیدا کردین بهتره که خودتون کاری نکنین و هرچه سریعتر به دامپزشک مراجعه کنین.

قدم سوم مراجعه به دامپزشک برای تشخیص بیماری‌های احتمالیه که ممکنه از طریق کنه به سگتون منتقل شده باشه.

توله سگ تنبل

ج) کک در سگها

کک‌ها یکی از انگل‌های شایع سگ هستن. دوره‌های مختلفی از تکامل رو روی بدن میزبان طی می‌کنن و باعث عفونت پوستی و خارش شدید می‌شن. علاوه بر این مشکل جدی‌تری که ایجاد می‌کنن، کرم‌های نواری هستن که از طریق کک‌ها وارد بدن سگ می‌شن. کک‌هایی که گربه و سگ‌ها رو میزبان خودشون قرار می‌دن زیاد به خون انسان علاقه‌ای ندارن ولی در صورتی که جمعیتشون خیلی زیاد بشه و گرسنه بمونن می‌تونن سلامت خودتون رو به خطر بندازن.

در صورتی که جمعیت کک‌ها به تعداد بالایی برسه می‌تونه باعث کم‌خونی میزبانش بشه.

درمان بیماری کک در سگ‌ها

برای درمان این انگل سگ اسپری و شامپوهای مخصوصی وجود داره که می‌تونین تهیه کنین. یادتون باشه که لارو کک باید به کک تبدیل بشه تا با شامپو از بین بره؛ پس با یک بار استفاده از محصولات کنترل کک، سگتون رو برای همیشه از شر کک‌ها خلاص نکردین. دوره‌ی درمان رو حتما کامل کنین.

درمان شپش در سگ ها

د) شپش در سگ‌ها

شپش‌ها انگل‌هایی هستن که رفتاری شبیه به جرب دارن، توی پوست و موی سگ زندگی می‌کنن و باعث ناراحتی و اذیتش می‌شن. شپش‌های ماده تخم‌هاشون رو روی موهای میزبان جایی نزدیک به پوستش می‌گذارن و این تخم‌ها با شامپو و شستن معمولی از موها جدا نمی‌شن.

علائم بیماری شپش در سگ‌ها

در صورتی که سگتون شپش گرفته باشه ممکنه علائم زیر رو نشون میده:

  • خاراندن زیاد
  • گاز گرفتن بدن خودش
  • زبر و ضخیم شدن موها

در صورتی که وضعیت شپش گرفتن سگ حاد باشه

  • وجود زخم‌های ریز روی پوست
  • نمدی شدن موها

تشخیص بیماری شپش

معمولا برای تشخیص وجود شپش لای موهای سگ رو می‌گردن و تخم‌ها یا خود شپش رو می‌بینن. بعضی از انواع شپش خیلی آروم حرکت می‌کنن و بعضی دیگه‌شون فعال‌تر هستن. در هر حال امکان دیدن هر دو نوع شپش با چشم غیر مسلح وجود داره.

درمان شپش در سگ

درمان بیماری شپش در سگ‌ها

  • استفاده از شونه‌هایی که موهای چسبیده به هم به علت تخم گذاری رو جدا کنه. با این روش شپش‌هایی که از تخم بیرون اومدن از بین نمی‌رن اما حداقل محیط مناسبی که برای شپش‌های جدید وجود داشته، از بین می‌ره.
  • استفاده از شامپو، قلاده و اسپری‌های مخصوص برای از بین بردن شپش و انگل پوستی سگ
  • ۷ الی ۱۰ روز بعد از اولین درمان، دور بعدی درمان رو باید شروع کنین تا شپش‌هایی که تازه از تخم بیرون اومدن از بین برن.
  • تا دو هفته بعد از دیدن آخرین شپشی که روی بدن سگتون دیدین به گشتن با دقت لابه لای موهای سگتون ادامه بدین چون شپش‌ها تا ۲ الی ۳ هفته توی تخم می‌مونن و موج بعدی شپش‌ها ممکنه در راه باشه.
  • در صورتی که میزان شپش سگتون زیاد بوده و با خارندن زیاد پوست خودش رو زخم کرده، دامپزشک تجویز می‌کنه تا ازعفونت‌های احتمالی جلوگیری کنه.
توله سگ خوشگل

توجه به مراقبت‌های بهداشتی، نظافت مستمر، واکسیناسیون مرتب و چک آپ‌ و معاینه دامپزشک از جمله عواملی هستن که می‌تونن از بروز این بیماری‌ها پیشگیری کنن.

بیشتر بخوانید:

نوشته بیماری‌های انگلی در سگ‌ها اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
https://shikpet.ir/%d8%a8%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b1%db%8c%e2%80%8c-%d8%a7%d9%86%da%af%d9%84%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%da%af%e2%80%8c%d9%87.pet1120/feed 0
واکسیناسیون سگ https://shikpet.ir/%d9%88%d8%a7%da%a9%d8%b3%db%8c%d9%86%d8%a7%d8%b3%db%8c%d9%88%d9%86-%d8%b3%da%af.pet1161 https://shikpet.ir/%d9%88%d8%a7%da%a9%d8%b3%db%8c%d9%86%d8%a7%d8%b3%db%8c%d9%88%d9%86-%d8%b3%da%af.pet1161#respond Sat, 03 Jul 2021 19:58:00 +0000 https://shikpet.ir/?p=1161 واکسن زدن به سگ خانگی یا گارد یه روش خیلی خوب برای پیشگیری کردن از خیلی از بیماری‌های کشنده در سگ‌هاست. هیچ کس دوست نداره مریضی سگش رو ببینه. به همین خاطر مساله‌ی واکسینه کردن حیوون‌های خونگی خیلی مهمه. این مقاله ما هم در مورد واکسیناسیون سگ‌هاست. در ادامه توضیح می‌دیم که: اصلا واکسیناسیون سگ …

نوشته واکسیناسیون سگ اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
واکسن زدن به سگ خانگی یا گارد یه روش خیلی خوب برای پیشگیری کردن از خیلی از بیماری‌های کشنده در سگ‌هاست. هیچ کس دوست نداره مریضی سگش رو ببینه. به همین خاطر مساله‌ی واکسینه کردن حیوون‌های خونگی خیلی مهمه. این مقاله ما هم در مورد واکسیناسیون سگ‌هاست. در ادامه توضیح می‌دیم که: اصلا واکسیناسیون سگ خانگی یعنی چی؟ واکسن‌های ضروری برای سگ چه چیزهایی هستن؟ و برنامه زمانی صحیح برای واکسن زدن توله‌ها و سگ‌های بالغ به چه صورت باید باشه؟ با خوندن این مطلب کلی اطلاعات خوب در مورد واکسینه‌کردن سگتون پیدا خواهید کرد. پس با ما همراه باشید.

واکسیناسیون سگ دقیقا چیه و چرا واکسینه کردن سگ‌ها مهمه؟

عملکرد واکسن در سگ هم درست مثل واکسن‌ ما آدماست و هدفش مقاوم کردم سیستم ایمنی بدن نسبت به انواع بیماری‌هاست. داخل واکسنی که به بدن سگ شما وارد می‌شه آنتی‌ژن‌هایی هست که شبیه میکروارگانیزم‌های بیماری‌زا عمل می‌کنن؛ با این تفاوت که واقعا باعث بیماری نمی‌شن و فقط سیستم ایمنی بدن رو تحریک می‌کنن تا در برابر این نوع بیماری مقاوم بشه. اگه مطمئن نیستین که تمام علائم بیماری در سگ‌ها رو بلدین یا نه، مطلب مهم‌ترین نشانه‌های بیماری در سگ‌ها می‌تونه بهتون کمک کنه.

پس تا الان یاد گرفتیم واکسیناسیون سگ شبیه وارد کردن عمدی بیماری به صورت ضعیف به داخل بدن هست با این هدف که بدن موقع حمله‌ی واقعی بیماری مقاومت کافی رو داشته باشه و سگمون مریض نشه یا علائم بیماریش کمتر باشه.

اگر به سگ واکسن نزنیم چه می شود؟

سگی که واکسیناسیون دریافت نکرده در برابر تعداد زیادی از بیماری‌ها آسیب پذیره و ممکنه بر اثر ابتلا به یکی از این بیماری‌ها تلف بشه. مطمئنا به عنوان صاحب سگ نمی‌خواهیم خطری سلامتی سگمون رو تهدید کنه، درسته؟

از طرفی سگ‌های خونگی دارن با ما و در محیط زندگی ما زندگی می‌کنن و بیمار شدن سگ می‌تونه سلامتی ما و دیگر اعضای خانواده رو هم تهدید کنه. پس با انجام واکسیناسیون کامل سگ هم خیالتون از بابت سلامتی سگ عزیزتون راحته و هم به راحتی می‌تونید با هم در خونه زندگی کنید و نگران بیماری نباشید.

تب در سگ
آسیب پذیری سگ در برابر بیماری‌ها با واکسن کاهش می‌یابد.

برنامه واکسن سگ از چند ماهگی شروع میشه؟

توله‌ها تا هشت هفتگی باید پیش مادرشون باشن و از شیر مادر تغذیه کنن. شیر مادر حاوی کلسترومه که به تقویت سیستم ایمنی بدن توله‌ها کمک می‌کنه. از هشت هفتگی یا ۲ ماهگی توله دیگه از شیر گرفته میشه و می‌تونید اونو به خونه بیارید. برنامه واکسن توله سگ از همین سن یعنی هشت هفتگی شروع میشه و هر سه هفته یکبار یک بار یادآور واکسن تزریق میشه تا توله سگ به سن ۴ ماهگی برسه. بعد از اون تا یک سال به واکسن نیاز نداره و سالی بک بار به واکسیناسیون نیاز داره که بهش دوز یادآور میگن.

واکسن‌های ضروری برای سگ‌ها چه چیزهایی هستن؟

به طور جهانی، تعدادی از بیماری‌ها براساس شدت بیماری که سگ می‌تونه دچارش بشه و میزان واگیردار بودنش به بقیه‌ی سگ‌ها انتخاب شدن تا سگ‌ها رو در برابرشون واکسینه کنیم.

به عنوان یه صاحب مسئولیت‌پذیر این اولین قدمی هست که برای سلامتی سگتون می‌تونید بردارید و در کنارش از سلامتی خودتون هم مراقبت کرده باشید.

به واکسن‌هایی که حتما حتما باید به سگ‌ها تزریق بشن واکسن‌های اصلی می‌گن. علاوه بر این یه دسته دیگه از واکسن هم وجود داره که به واکسن‌های غیراصلی شناخته می‌شن که در موردش صحبت ‌می‌کنیم.

معاینه سگ توسط دامپزشک

واکسن‌های اصلی سگ‌ها:

زدن واکسن هاری و چندگانه برای سگ ها ضروریه. با زدن این دوتا واکسن سگ شما در برابر بیماری های زیر ایمن میشه.

۱- واکسن پاروویروس در سگ‌ها Canine Parvovirus

پارو ویروس نوعی بیماری عفونی هستش که باعث اسهال خونی و استفراغ سگ می‌شه. این بیماری به شدت واگیرداره و در سگ‌هایی که در برابرش واکسینه نشدن تا ۹۰% باعث مرگ می‌شه. پس پاروویروس بسیار کشنده و بسیار واگیرداره. اگه به اطلاعات بیشتری در مورد این بیماری احتیاج داشتید می‌تونید به مطلب پاروا در سگ مراجعه کنید.

۲- واکسن دیستمپر در سگ‌ها (Canine Distemper)

دیستمپر نوعی بیماری ویروسی هستش که روی سیستم عصبی، ریه و روده‎‌ها اثر می‌گذاره. دیستمپر به شدت واگیردار و به شدت کشنده هست، به همین دلیل یکی از واکسن های ضروری و مهم برای سگ‌هاست.

۳- واکسن هپاتیت در سگ‌ها (Hepatitis)

هپاتیت نوعی بیماری عفونی هست که کبد سگ رو درگیر می‌کنه و به سایر قسمت‌های بدن سگ هم می‌تونه سرایت کنه. این بیماری بین توله سگ‌ها به شدت کشنده هست.

۴- واکسن هاری در سگ‌ها ( Rabies)

هاری نوعی بیماری ویروسی هست که مغز و اعصاب نخاعی خیلی از حیوون‌ها و همچنین انسان‌ها رو تحت تاثیر قرار می‌ده. هاری سگ؛ کشنده‌ترین بیماری در سگ‌هاست. در۹۹% مواردی که انسان‌ها به هاری مبتلا شدن، سگ‌های خونگی عامل انتقال بودن؛ پس جلوگیری از این بیماری نتنها برای سگ‌ها مهمه که برای حفظ سلامت صاحبشون هم اهمیت بالایی داره.

۵- واکسن پارا آنفولانزا در سگ‌ها (Canine Influenza)

پاراانفولانزا نوعی آنفولانزا هست که رگ‌های خونی سگ رو مورد حمله قرار می‌ده و در نوع شدیدش می‌تونه باعث سرفه‌های خونی بشه. این ویروس به شدت واگیردار هست.

واکسن‌های غیر اصلی سگ‌ها:

علاوه بر واکسن‌های اصلی، بسته به نظر دامپزشک و متناسب با ویژگی‌های سگ شما ومنطقه‌ای که توش زندگی می‌کنین ممکنه واکسن‌های غیر اصلی هم برای سگتون تجویز بشه. برخی از این واکسن‌ها عبارتند از:

  • واکسن لپتوسپیروز (Leptospirosis)
  • واکسن کنل کاف (Kennel Cough)
  • واکسن بیماری لایم (Lyme)
  • واکسن بوردتلا (Bordetella )

جدول واکسیناسیون سگ

سن تولهواکسن‌های اصلی و ضروریواکسن‌های غیراصلی و اختیاری
۶-۸ هفتهدیستمپر، پاراآنفلونزابوردتلا
۱۰-۱۲ هفتهDHPP (واکسنهای دیستمپر، ادنوویروس، پاراآنفلونزا و پاروویروس)کرونا ویروس، بوردتلا،لایم، لپتوسپیروز
۱۲-۲۴ هفتههاری
۱۴-۱۶ هفتگیDHPPکروناویروس، لایم، لپتوسپیروز
۱۲-۱۶ هفتگیهاری، DHPPکروناویروس، لپتوسپیروز، بوردتلا، لایم
هر ۱-۲ سالDHPPکروناویروس، لپتوسپیروز، لایم
هر ۱-۳ سالهاری (در صورت لزوم)

برنامه واکسیناسیون سگ خانگی

به طور کلی دو نوع واکسن به سگ‌ها تزریق می‌شه. این تقسیم‌بندی با توجه به بازه سنی که باید به سگ تزریق بشن به وجود اومده.

  • واکسن چندگانه سگ که با توجه به ترکیب‌هایی که داره به اسم‌های واکسن هفتگانه، ۶ گانه، واکسن ۵ گانه سگ، واکسن ۴ گانه سگ (DHPPi ) و یا واکسن ۳ گانه سگ (DHP) هم شناخته می‌شه.
  • واکسن هاری

۱- واکسن چندگانه و واکسن هفتگانه سگ شامل چیست؟

واکسن چندگانه سگ‌ها رو در برابر بیماری‌های دیستمپر، هپاتیت، پاروو ویروس، پارا آنفلوآنزا و لپتوسپیروز که در موردشون صحبت کردیم ایمن می‌کنه.

به طور مثال واکسن هفتگانه سگ شامل دیستمبر، پارواویروس، هپاتیت، پاراآنفلوانزا، دو سویه لپتوسپیروز و آدنو ویروس میشه. دامپزشک با توجه به سن و وضعیت سگ اقدام به واکسیناسیون سگ میکنه.

واکسن توله سگ: واکسن چندگانه در سگ‌ها با سن زیر ۱۶هفته یا کمتر از ۳-۴ ماهه

  • اولین تزریق سن ۶-۸ هفتگی (حدودا دو ماهگی سگ)
  • دومین تزریق ۹-۱۱ هفتگی
  • سومین تزریق ۱۲-۱۶ هفتگی (گاهی نیاز نیست تزریق سوم انجام بشه)
  • بعد از آخرین تزریق تا یکسال تزریقی لازم نیست و بعد از اون هر سال تزریقی انجام می‌شه که اصطلاحا بهش دوز یادآور می‌گن.
  • به خاطر داشته باشید که بسته به برند واکسن ممکنه فقط ۲ بار نیاز به تزریق داشته باشه. در این مورد دامپزشکتون تصمیم میگیره.

واکسن چندگانه در سگ‌های با سن بالاتر از ۱۶ هفته یا بزرگتر از ۳-۴ ماه

اگه مطمئن نیستین سگتون تزریق‌هاش رو قبل از اینکه با شما زندگی کنه دریافت کرده یا نه و بیشتر از ۱۶ هفته سن داره، لازمه که در اولین فرصت یه دوز واکسن چندگانه دریافت کنه و بعد از اون یه دوز دیگه با فاصله زمانی ۳-۴ هفته باید تکرار بشه.
دوزهای یاداور ۱ سال بعد تکرار می‌شن.

نکته مهم اینه که اگه به هر دلیلی موفق نشدید طبق برنامه پیش برید و بین تزریق‌ها وقفه افتاد، احتمال بیمار شدن سگتون وجود داره. پس برنامه زمان‌بندی رو جدی بگیرین.

در مورد سگت سوال داری و از دامپزشکان پت پرس راهنمایی میخوای؟

در ۳ قدم ساده حساب کاربری بساز، شارژش کن، سوالت رو از دامپزشک بپرس و در اسرع وقت جواب بگیر.

میخوام سوال بپرسم

۲- واکسن هاری

زمان تزریق واکسن هاری سگ

  • اولین دوز واکسن هاری در سن ۱۲-۱۶ هفتگی یا ۳-۴ ماهگی
  • بعد از اون هر یک سال یکبار تا اخر عمر واکسیناسیون تکرار می‌شه. البته با توجه به شرکت سازنده‌ی واکسن شاید دوزهای تکرار واکسن هاری رو لازم باشه هر ۶ ماه یکبار به سگتون تزریق کنین. در این مورد با دامپزشک بیشتر صحبت کنید و ازش راهنمایی بخواید.

محل تزریق واکسن سگ

واکسن‌های سگ معمولا‌ زیر جلدی هستن و زیر پوست، جایی بین پشت گردن و کتف و در صورتی که عضلانی  باشن توی عضله‌ی سگ‌ها تزریق می‌شن.

عوارض جانبی بعد از واکسیناسیون سگ

واکسن‌ در توله سگ‌ها و سگ‌های بالغ می‌تونه عوارض جانبی مختلفی داشته باشه. این عوارض از چند دقیقه تا چند روز بعد از واکسیناسون می‌تونن به وجود بیان و تا جایی که این علائم خیلی شدید نباشن طبیعی هست و جای نگرانی وجود نداره.

چه علائمی بعد از واکسیناسیون طبیعی هستن و نیازی به نگرانی نیست؟

  • بیحالی
  • تب
  • کندی
  • بی‌اشتهایی
  • درد و ورم اطراف محل واکسیناسیون
  • اسهال خفیف

بی‌حالی سگ بعد از واکسیناسیون

رایج‌ترین عکس‌العمل بدن سگ‌ها در برابر واکسیناسیون بی‌حالی هستش که گاهی با تب هم همراه می‌شه. خوبه که بعد از واکسیناسیون سگ این علائم رو زیر نظر داشته باشید و با دامپزشکتون در تماس باشید؛ اما نگران چیز خاصی نباشید. این علائم خودشون به مرور از بین می‌رن و سگتون به همون سگ خوشحال و پرانرژی همیشگی تبدیل می‌شه.

بی حالی سگ بعد واکسن

نکات مهم قبل از واکسیناسیون

  • زمان واکسیناسیون سگتون رو طوری برنامه‌ریزی کنید تا حد امکان خودتون هم کنارش باشید.
  • قبل از واکسیناسیون بدونید که حدودا سگتون چند ساعت از روز رو می‌خوابه تا تشخیص بی‌حالی سگتون براتون امکان‌پذیر باشه.
  • از قبل شماره‌ی تماسی از دامپزشکتون داشته باشید تا در صورت نیاز سوالاتتون رو ازش بپرسید.
  • در صورت دیدن علائم بعد از واکسیناسیون گزارش وضعیت سگتون رو به دامپزشک بدید.

اگه سگم به واکسن آلرژی داشت چیکار کنم؟

دامپزشک شما بعد از واکسیناسیون سگ چند دقیقه صبر می‌کنه تا اگر علائمی از آلرژی دید برای درمانش اقدام کنه؛ اما ممکنه علائم دیرتر خودشون رو نشون بدن در این شرایط خونسردی خودتون رو حفظ کنید و هرچه سریعتر به دامپزشک مراجعه کنید. دامپزشک با توجه به شرایط سگ و وخیم بودن اوضاع روش درمان رو که از تزریق آنتی‌هیستامین تا مایع درمانی داخل وریدی می‌تونه متفاوت باشه انتخاب می‌کنه.

در صورت آلرژیک بودن سگم به واکسن، واکسن‎‌های بعدیش چی ‌می‌شن؟

  • یادتون باشه که کدوم واکسن باعث آلرژی سگتون شده.
  • قبل از تزریق واکسن بعدی مطمئن شید که دامپزشک از آلرژی داشتن سگتون مطلع هست.
  • آماده‌ی پرداخت مبلغی بیشتر برای دارو‎های ضد آلرژی مثل آنتی‌هیستامین باشین.
  • بین واکسیناسیون‌ها ۳ الی ۴ هفته فاصله بندازید.
انجام واکسن سگ

آیا واکسیناسیون سگ در بارداری ضرری نداره؟

به طور کلی، واکسیناسیون در دوران بارداری سگ توصیه نمی‌شه. اما گاهی لازمه با مشورت و صلاح‌دید دامپزشک یه سگ باردار واکسن تزریق بشه. نیمه اول بارداری حساس‌ترین دوره برای جنین‌های داخل شکم سگه و به همین دلیل واکسن‌های زنده ضعیف شده که حاوی پاتوژن‌های بیماری‌زا هستن به هیچ وجه نباید به سگ تزریق بشه. اما واکسن‌های به اصطلاح کشته شده مثل واکسن هاری ممکنه در شرایط خاص و با نظر و تشخیص دامپزشک در نیمه دوم بارداری به سگ تزریق بشه، اما به طور کل توصیه نمیشه.

البته در برخی مواقع برای حفظ سلامتی سگ مادر و توله‌ها ممکنه لازم باشه واکسیناسیون انجام بشه. این کار حتما و حتما باید به دستور دامپزشک و تحت نظارت و صلاحدید دکتر انجام بشه تا خدای ناکرده مشکلی برای سگ باردار و توله‌هاش پیش نیاد.

مراقبت‌های حین بارداری و بعد از زایمان سگ‌ها خیلی مهمه و کوچکترین کار سر خود و بدون مشورت با دامپزشک، ممکنه برای سگ شما خطرناک باشد. پش بهتره قبل از انجام هر کاری با دامپزشک مشورت کنین. در صورتی که اطلاعات کافی درباره بارداری و زایمان سگ ندارین، پیشنهاد میکنم مقاله «همه چیز در مورد بارداری و زایمان سگ» رو بخونین تا اطلاعت لازم برای مراقبت از سگتون رو یاد بگیرین.

از کجا بفهمیم سگ واکسن زده؟

اگه سگ بزرگسالی رو خریدید یا سگی بی سرپرست رو پیدا کردید مطمئنا نمی‌دونید که آیا این سگ واکسن زده یا نه. در این مورد معمولا از سگ خون گرفته میشه و تستی به نام تست تیتر آنتی بادی انجام میشه و تعیین میشه که آیا آنتی بادی های لازم برای مقابله با بیماریهای مختلف در بدن سگ وجود داره یا نه. بعد با توجه به نتایج آزمایش، دامپزشک نسبت به تزریق واکسن اقدام میکنه.

بیشتر بخوانید:

نوشته واکسیناسیون سگ اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
https://shikpet.ir/%d9%88%d8%a7%da%a9%d8%b3%db%8c%d9%86%d8%a7%d8%b3%db%8c%d9%88%d9%86-%d8%b3%da%af.pet1161/feed 0
همه چیز درباره مدفوع سگ https://shikpet.ir/%d9%85%d8%af%d9%81%d9%88%d8%b9-%d8%b3%da%af.pet1171 https://shikpet.ir/%d9%85%d8%af%d9%81%d9%88%d8%b9-%d8%b3%da%af.pet1171#respond Fri, 02 Jul 2021 19:26:00 +0000 https://shikpet.ir/?p=1171 همونطوری که می‌دونین مدفوع سگ شما پر از نشانه است و برای اینکه بفهمید سگتون سالمه یا مریضه و  آیا نیاز داره که توسط یه دامپزشک معاینه بشه یکی از چیزهایی که باید بهش توجه کنید مدفوعشه.  پس اگه سر مدفوع سگتون وسواسی میشین و به هر جزییاتی دقت میکنید اما دقیق نمیدونید که چی …

نوشته همه چیز درباره مدفوع سگ اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
همونطوری که می‌دونین مدفوع سگ شما پر از نشانه است و برای اینکه بفهمید سگتون سالمه یا مریضه و  آیا نیاز داره که توسط یه دامپزشک معاینه بشه یکی از چیزهایی که باید بهش توجه کنید مدفوعشه.  پس اگه سر مدفوع سگتون وسواسی میشین و به هر جزییاتی دقت میکنید اما دقیق نمیدونید که چی به چیه این مطلب ما می‌تونه در دنیای جدیدی رو به روتون باز کنه. کمربندا بسته!!

وقتی از مدفوع سگ حرف می‌زنیم دقیقا از چی حرف می‌زنیم؟

مدفوع نرمال بین سگ‌های مختلف کمی متفاوته و از هر سگی به سگ دیگه‌ای تغییر می‌کنه.

اما مورد اولی که باید به خاطر بسپرید اینه که در صورت تغییر ناگهانی ویژگی‌های مدفوع سگتون حتما ببریدش پیش دامپزشک.

اما این ویژگی‌ها شامل چه چیزهایی می‌شه:

مدفوع سگ

رنگ طبیعی مدفوع سگ

رنگ مدفوع سگ باید قهوه‌ای شکلاتی باشه ولی اگر غذایی که بهش می‌دین، افزودنی رنگی داره اون رنگ هم به همراه مدفوعش دفع می‌شه؛ پس انتظار تغییر رنگ رو داشته باشید.

شکل مدفوع سگ طبیعی

شکل مدفوع سگ باید خشک باشه. البته کمی آبکی شدن در سگ هایی که غذای مرطوب میخورن طبیعیه.

اندازه مدفوع سگ

اندازه ‌مدفوع سگتون باید متناسب با مصرف غذاش باشه.

یادتون باشه هرچقدر فیبری که توی غذای سگتون هست بیشتر باشه، میزان مدفوع سگتون هم بیشتر می‌شه.

استحکام مدفوع سگ

مدفوع سگتون باید فشرده و مرطوب باشه و به راحتی از سطح زمین برداشته بشه.

مواد داخل مدفوع سگ

مواد داخل مدفوع سگ می‌تونه نشون دهنده‌ی خیلی چیزا باشه. مثلا اینکه سگتون دارای مشکلات انگلی هست یا خیر.

بیماری های انگلی سگ مثل کرم قلب میتونه خیلی خطرناک و کشنده باشه. پس بهتره مواظب سگتون باشین تا هر جایی نره و هر چیزی رو نخوره.

بوی مدفوع سگ چطور باید باشه؟

بوی مدفوع باید در حد معمول باشه. بوی شدید میتونه نشون دهنده‌ بیماری گوارشی سگ باشه .

پس تا الان یاد گرفتیم هر تیکه از مدفوع سگتون چند گیگ اطلاعات توی خودش داره که فقط کافیه باهاش به یه زبان مشترک برسید.

از نظر تعداد دفعات، سگ شما باید حداقل یه بار در روز دستشویی کنه!!

مدفوع طبیعی سگ

دلایل یبوست سگ یا سفتی زیاد مدفوع سگ چیه؟

یبوست دلایل خیلی زیادی می‌تونه داشته باشه اما چندتا از مهمترین‌هاش عبارتند از:

  • فیبر خیلی زیاد یا خیلی کم در رژیم غذایی
  • نداشتن تمرین و فعالیت روزانه به اندازه ی کافی
  • بسته شدن یا عفونی شدن غدد مقعدی
  • خوردن مقدار زیادی مو ( اگه زیاد در حال لیسیدن خودش پیداش می‌کنین و توی مدفوعشم مو پیدا می‌شه، این می‌تونه یه دلیل محکم باشه)
  • اصلاح موی ناکافی ( اگه موهاش در نزدیکی مقعدش به حالت نمدی در اومدن میتونن جلوی خروج مدفوع از مقعد رو بگیرن)
  • گیر کردن اجسام خارجی مثل شن، استخوان، گیاه یا پلاستیک در روده‌
  • عوارض جانبی احتمالی برخی داروها
  • کم آب شدن بدن سگ که می‌تونه علائمی جدی تر رو هم به همراه داشته باشه.
یبوست شدن سگ

دلایل اسهال سگ یا شل بودن زیاد از حد مدفوع سگ من چیه؟

اسهال دلایل خیلی زیادی می‌تونه داشته باشه اما چندتا از مهمترین‌هاش:

  • یه اتفاق استرس آور مثل آوردن سگ یا حیوان جدید، جابه‌جایی خونه، اضافه شدن فرد جدید به اعضای خانواده و ….
  • عوض کردن ناگهانی غذاش
  • خوردن غذای خانگی (غذای آدم!)
  • عوارض جانبی برخی داروها
  • خوردن آب کثیف از گودال یا حوضی راکد
  • عفونت یا بیماری خاص
شل بودن مدفوع سگ

انواع رنگ‌ مدفوع سگ چه معنایی دارن؟

  • مدفوع سگ قهوه‌ای شکلاتی: نرمال
  • مدفوع قهوه‌ای با لکه‌های سفید: اگه لکه‌ها به شکل دونه‌های برنج هستن می‌تونه نشون دهنده‌ی کرم روده و مدفوع سگ باشه.
مدفوع سگ با لکه های سفید رنگ
رنگ مدفوع سگ هر کدام هشداری دارند
  • مدفوع سگ خاکستری و چرب: می‌تونه نشون دهنده‌ی مشکلات مربوط به صفرا و یا لوزالمعده باشه.
  • مدفوع سگ سیاه و قیری: می‌تونه نشون‌دهنده‌ی خونریزی در دستگاه گوارش باشه. هرچه سریع‌تر به دامپزشک مراجعه کنین.
  • مدفوع لکه‌های قرمز: می‌تونه نشون دهنده‌ی بریدگی در قسمت مقعد سگ باشه.
  • مدفوع سگ زرد یا مدفوع نارنجی: می‌تونه نشون دهنده‌ی مشکلات مربوط به صفرا و یا کبد باشه. حتما با دامپزشک مطرح کنین.
  • مدفوع سگ سبز: می‌تونه نشون دهنده‌ی مشکلات مربوط به کیسه صفرا یا زیاده روی در خوردن علف باشه.
خون در مدفوع سگ

مدفوع سفید رنگ سگ نشانه چیست؟

علت مدفوع سفید سگ و رنگ خاکستری روشن مایل به سفید اغلب نشونه مشکلات و بیماری‌های مربوط به کبد و کیسه صفرا، مشکلات روده یا عملکرد ناقص پانراکس است که آنزیم‌های مهم را تولید نکرده است.

همین طور  رژیم غذایی نامتوازن و مملو از کلسیم یا مصرف بیش از حد استخوان هم می‌تونه باعث رنگ سفید و گچی مدفوع سگ بشه. این نوع مشکل بیشتر در سگهایی که غذای خام می‌خورن مشاهده می‌شه.

آیا وجود مخاط در مدفوع سگ طبیعیه؟

به طور طبیعی همیشه مقدار خیلی کمی مخاط در مدفوع سگ وجود داره. این ماده لجن مانند توسط روده و برای روان و مرطوب‌نگهداشتن روده بزرگ تولید می‌شه و کاملا سالم و مفیده.

اما مشاهده مقدار زیاد مخاط در مدفوع سگ اصلا طبیعی نیست!

مخاط زرد رنگ یا روشن در مدفوع به مقداری که کاملا با چشم غیرمسلح قابل مشاهده باشه می‌تونه نشونه عفونتهای باکتریایی، شقاق یا فیشر مقعدی، انسداد روده یا بیماری التهابی روده باشه.

تاثیر غذای سگ روی مدفوع

بعضی از برند‌های غذای سگ به طرز محسوسی میزان فیبر بیشتری رو دارن که فیبر بیشتر باعث افزایش حجم مدفوع سگ می‌شه. میزان فیبر نرمال در غذای سگ ۱۵ درصد هست. بهتره قبل از تهیه غذا برای سگتون به میزان فیبر و کالری اون توجه کنین چون باعث میشه بتونین بر اساس فعالیت سگتون بهش غذا بدین.

فرقی نمیکنه که سگ شما پیر، جوون و یا یک توله هست؛ شما باید تغذیه اون کنترل کنین. پیشنهاد میکنم مقاله «غذای سگ» رو مطالعه کنین تا بتونین بهترین غذا رو برای سگتون انتخاب کنین.

علاوه بر این بدن سگ‌ها برای جذب بعضی از مواد غذایی مثل غلات یا سیب‌زمینی طراحی نشده به همین خاطر وقتی غذای سگ شما بیش از حد نرمال شامل این مواد باشه حجم و بوی مدفوع بیشتر می‌شه.

بو و حجم مدفوع سگتون تحت تاثیر نوغ غذایی هست که بهش میدین!!

اسهال در سگ‌ها

همونطوری که می‌دونین اسهال یکی از شایع ترین مشکلاتی هست که سگ‌ها در طی زندگیشون باهاش مواجه می‌َشن پس خوبه کمی بیشتر در موردش گپ بزنیم.

اسهال در سگ‌ها
انواع اسهال در سگ‌ها

کی به دامپزشک مراجعه کنم؟

بیشتر سگ‌ها اسهال رو برای یکی دو بار هم که شده در زندگی تجربه می‌کنن پس اسهال چیز عجیب و غریب و ترسناکی نیست به شرطی که طی ۱۲ الی ۲۴ ساعت بهتر و یا کامل خوب بشه. دلیل بیشتر این نوع از اسهال‌ها هم می‌تونه غذای نامناسب یا استرس باشه. اگه سگتون به نظر سرحال‌تر می‌اومد( به این معنی که نرمال رفتار می‌کرد و سطح انرژی نرمالی هم داشت) می‌تونین با خیال راحت مدفوعش رو تحت نظر داشته باشید تا طی یکی دو روز کامل برطرف بشه.

اما اگه اسهالش با مسائل دیگه‌ای مثل تب، تغییر رفتار، بی اشتهایی و بی حالی و … همراه بود وقتشه که با دامپزشک تماس بگیرید. خوبه که یه نمونه از مدفوع سگ رو همراه خودتون به دامپزشکی ببرید. حتی اگه آبکی هست می‌تونید با یه بیلچه مدفوع و مقداری از خاک‌های اطرافش رو داخل یه کیسه بذارید.

اگر براتون امکان پذیر نیست، حتما ازش عکس بگیرید و برای دامپزشک بفرستید.

درمان خانگی اسهال سگ

اگر سگتون بزرگساله و نرمال رفتار می‌کنه، بهترین کاری که می‌تونید انجام بدید. قطع کردن غذاش به مدت ۱۲ ساعت هست. یادتون باشه فقط غذا! و نه آب.

برای زمانی که سگ اسهال داره خوبه کلی آب تمیز براش بگذارید تا بدنش دچار کم آبی نشه

بعد از ۱۲ ساعت رژیم غذایی ملایم پیشنهاد می‌شه که شامل گوشت بوقلمون و کدو حلوایی  یا مرغ آب پز و برنج ساده هست.  یادتون باشه چربی باعث شدیدتر شدن اسهال می‌شه و گوشت بوقلمون یکی از کم چربی‌ترین انواع گوشت محسوب می‌شه. گوشت بوقلمون و کدو حلوایی رو به میزان مساوی ترکیب کنین و در دو یا سه وعده با حجم کم به سگتون بدین تا مدفوعش به حالت عادی برگرده. اسهال سگ میتونه تا ۷۲ ساعت طول بکشه اما اگه دیدین تمام موارد رو رعایت کردین ولی نتیجه‌ای نگرفتین حتما به دامپزشک مراجعه کنید.

چند سوال شایع در مورد سگ و مدفوعش

سگ سفید با لباس

علت وجود خون در مدفوع سگ چیه؟

اول از همه خونسردی خودتون رو حفظ کنید. علت مدفوع خونی سگ و مشاهده خون تازه می‌تونه نشونه‌ای از عفونت یا پارگی جزیی مقعدی سگتون باشه. سعی کنید ببینید می‌تونید جای پارگی رو پیدا کنید یا نه. حتما با یه نمونه تازه از مدفوع سگتون به دامپزشک مراجعه کنین.

اسهال خونی می‌تونه نشونه‌ای از یه بیماری خیلی جدی توی سگ‌ها  به اسم پارواویروس باشه.

اگه سگتون رو به موقع واکسینه کردین نگرانی چندانی از این بابت نداشته باشید. چون حتی در صورت ابتلا، علائم بیماری خیلی خفیف می‌شن. اینجا می‌تونید بیشتر در مورد این بیماری مطالعه کنید:

پارواویروس سگ چیست و چه علائمی داره؟

چرا سگ من مدفوع می‌خوره؟

حقیقت ماجرا اینه که هنوز مشخص نیست که چرا بعضی از سگ‌ها دوست دارن اینکارو بکنن ولی ظاهرا بو و مزه‌ی مدفوع براشون آزار دهنده نیست.

چطور نگذارم سگم مدفوع خودشو بخوره؟

اینکار به کمی آزمون و خطا احتیاج داره ولی بهترین گزینه اینه که هرچه سریعتر مدفوعش رو از زمین جمع کنین و یا از اسپری‌های دور کننده مخصوصی که میتونین روی مدفوع بزنید، استفاده کنید. علاوه بر این مثل تموم آموزش‌های دیگه‌ای که به سگتون می‌دین باید کمی جدیت به خرج بدین و ازش بخواید که اینکار رو نکنه. اگه مشکل سگتون چدیه می‌تونین از مربی سگ هم کمک بگیرین.

اگر سگتون رو درست تربیت کرده باشید فرمان «نه» و «نکن» رو بلده و میتونین تا به سمت مدفوعش رفت این دوتا فرمان رو بهش بگید و به سگ‌تون تشویقی بدید. یادتون باشه هر نوع تشویقی رو به سگتون ندید چون ممکنه با رژیم غذایی اش تداخل داشته باشه.

بهتره قبل از دادن هر نوع تشویقی به سگتون مقاله «تشویقی سگ» رو بخونین تا بدونین که به سگتون چه نوع تشویقی رو بدین.

چرا سگ من باسنش رو روی زمین می‌کشه؟

اینکه سگتون باسنش رو به زمین بماله می‌تونه به خاطر سفت شدن مدفوعش باشه. سفت شدن مدفوعش باعث می‌شه نتونه به راحتی کارشو انجام بده و مجبور باشه برای اینکار از زمین و زمان کمک بگیره. اما این ماجرا می‌تونه دلایل جدی‌تری هم داشته باشه. پس اگر اینکار برای سگتون به یه عادت همیشگی تبدیل شده، خوبه که با دامپزشک در موردش صحبت کنید چون ممکنه غدد مقعدی سگتون دچار مشکل باشن.

دلیل اسهال گرفتن سگم بعد از تغییر غذاش چیه؟

خب همونطوری که معده و دستگاه گوارش ما به زمان نیاز داره تا با غذاهای جدید کنار بیاد، دستگاه گوارش سگتون هم ممکنه در هضم غذای جدیدی که براش تهیه کردید دچار مشکل بشه. به همین خاطر خوبه که تغییر غذاش به صورت آهسته و در طی دوره‌ای هفت الی ده روزه اتفاق بیوفته. به این ترتیب که هر روز مقدار کمی از غذای جدید رو به حجم غذاش اضافه کنین و به همون میزان از غذای قدیمیش کم کنین.

چرا باید مدفوع سگم رو از روی زمین جمع کنم؟

در مورد اهمیت جمع کردن مدفوع سگ از روی زمین کمتر صحبت می‌شه؛ ولی یادمون باشه نگهداری از یه حیوون با تمام خوبی‌هاش سختی‌هایی هم داره و لازمه که در برابر سختی‌هاش صبور و مسئولیت‌پذیر باشیم.

برداشتن مدفوع سگ از زمین
مدفوع سگ‌ها را در طبیعت رها نکنیم.

مضرات مدفوع سگ برای گیاهان و محیط زیست

مدفوع سگ کود نیست!!

در واقع به خاطر تفاوت سیستم گوارش و رژیم غذایی، حیوون‌ها مدفوع‌های متفاوتی دارن. پس اگر مدفوع گاو کود محسوب می‌شه لزوما مدفوع سگ هم کود نیست. و بدتر از اون به خاطر موادی مثل نیترات و فسفر اثر معکوس کود رو داره و می‌تونه باعث خشکیدن گیاهان بشه و خاک رو از حالت حاصلخیزیش خارج کنه.

مدفوع سگ به خاطر انواع انگل‌ها و باکتری‌هاش باعث بیماری سگ و انسان‌ها می‌تونه بشه.

مدفوع سگ هم  مثل هر ضایعات دیگه‌ای محل رشد باکتری و انگل هست. این انگل‌ها تا سال‌ها بعد از تجزیه شدن خود مدفوع توی خاک می‌مونن و می‌تونن باعث بیماری سگ‌ها و انسان‌ها بشن. حتی سگ خود شما هم از این خطر در امان نیست. پس یادتون باشه با اینکار از خودتون، سگتون و جامعه‌ای که توش زندگی می‌کنید مراقبت می‌کنید.

یک سال طول می‌کشه تا مدفوع سگ تجزیه  بشه.

پاکت روزنامه ای برای مدفوع سگ
پاکت مدفوع سگ بسازید و همراه خود داشته باشید.

خب مدفوع سگ خیلی سریع تجزیه نمی‌شه پس اگه فکر می‌کنید دفعه‌ی بعدی که سگتون رو برای قدم زدن بردین دیگه از مدفوع قبلی خبری نیست در اشتباهین.

بیشتر بخوانید:

نوشته همه چیز درباره مدفوع سگ اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
https://shikpet.ir/%d9%85%d8%af%d9%81%d9%88%d8%b9-%d8%b3%da%af.pet1171/feed 0
بیماری دسیتمپر در سگ‌ها https://shikpet.ir/%d8%a8%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%af%d8%b3%db%8c%d8%aa%d9%85%d9%be%d8%b1-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%da%af%e2%80%8c%d9%87%d8%a7.pet1196 https://shikpet.ir/%d8%a8%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%af%d8%b3%db%8c%d8%aa%d9%85%d9%be%d8%b1-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%da%af%e2%80%8c%d9%87%d8%a7.pet1196#respond Wed, 30 Jun 2021 19:03:00 +0000 https://shikpet.ir/?p=1196 بیماری دیستمپر یکی از بیماری‌های شایع و خطرناک در سگ‌هاست. این بیماری به دلیل کشنده و واگیردار بودنش بیماری مهمی به حساب میاد. در این مقاله با ما همراه باشید تا علائم این بیماری و راه تشخیص، درمان و پیشگیری ازش رو باهم بررسی کنیم. بیماری دیستمپر سگ‌ها چه جور بیماری‌ای است؟ بیماری دیستمپر سگ‌ها …

نوشته بیماری دسیتمپر در سگ‌ها اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
بیماری دیستمپر یکی از بیماری‌های شایع و خطرناک در سگ‌هاست. این بیماری به دلیل کشنده و واگیردار بودنش بیماری مهمی به حساب میاد. در این مقاله با ما همراه باشید تا علائم این بیماری و راه تشخیص، درمان و پیشگیری ازش رو باهم بررسی کنیم.

بیماری دیستمپر سگ‌ها چه جور بیماری‌ای است؟

بیماری دیستمپر سگ‌ها یک بیماری ویروسی خطرناک، کشنده و واگیرداره که هنوز درمانی براش پیدا نشده. این بیماری یکی از مهم ترین عوامل مرگ و میر توله سگ‌هاست که در ایران هم بسیار شایع هست. بیماری دیستمپر سگ‌ها و برخی از گونه‌های حیات وحش (مثل شیر و ببر) رو درگیر میکنه.

عامل این بیماری، ویروسی متعلق به خانواده پارامیکسوویریده است.

بیشترین سگ‌هایی که در معرض بیماری دیستمپر قرار دارن توله سگهای واکسینه نشده و سگ های بالغ غیر ایمن نسبت به این ویروس هستن.

بیماری دیستمپر سگ‌ها
بیماری دیستمپر سگ‌ها

علائم بیماری دیستمپر در سگ ها چیست؟ (چطور بفهمیم سگ ما به دیستمپر مبتلا شده؟)

ویروس بیماری دیستمپر در ابتدا به لوزه ها و غدد لنفاوی بدن سگ حمله کرده و حدود یک هفته در این مناطق خودش رو تکثیر میکنه. بعد از اون به دستگاه تنفس، تناسلی ادراری، گوارش حمله میکنه و در مرحله اول باعث به وجود آمدن این علائم میشه:

  • تب (بالای ۳۹.۷ درجه)
  • قرمزی در چشم ها
  • ترشحات آبکی از بینی و چشم
  • بی حالی
  • بی اشتهایی
  • سرفه
  • استفراغ
  • اسهال

متاسفانه ویروس بیماری دیستمپر در مرحله دوم بیماری به دستگاه عصبی حمله ور میشه و مغز و اعصاب نخاعی سگ رو مبتلا میکنه و علائم زیر در سگ بروز میکنن:

  • حمله عصبی
  • فلجی
  • هرگونه تیک عصبی
  • تشنج

اگر این علائم در سگ مشاهده بشن، برای همیشه باقی میمونن. علائم عصبی حتی در صورت بهبودی از بیماری دیستمپر از بین نمیرن.

سگ‌ها چگونه به بیماری دیستمپر مبتلا میشوند؟

سگ‌ها در صورتی که با ویروس تماس مستقیم  داشته باشن به دیستمپر مبتلا میشن. این تماس با ویروس از طریق تماس با حیوانات آلوده به ویروس دیستمپر انجام میشه.

ویروس دیستمپر در هوا هم پخش میشه و حیوانات با تنفس هوای آلوده به ویروس میتونن به دیستمپر مبتلا بشن.

اگر سگ حامله ای دیستمپر بگیره، بیماری رو از طریق جفت به بچه‌هاش انتقال میده.

ابتلا به دیستمپر بیشتر در سگ‌هایی اتفاق می‌افته که واکسینه نشدن. اگر سگ شما به درستی واکسینه شده باشه، میتونین مطمئن باشین از بیماری دیستمپر در امانه.

چگونه بیماری دیستمپر در سگ رو تشخیص بدیم؟

اگر علائم دیستمپر رو در سگتون دیدید، سریعا به دامپزشک مراجعه کنین. دامپزشک در ابتدا سگ رو معاینه میکنه و در مرحله اول براش کیت دیستمپر میگذاره. این کیت‌ها سریع جواب میدن و تا حدی به تشخیص قطعی دیستمپر کمک میکنن.

البته تشخیص قطعی بیماری دیستمپر توسط تست‌های بیوشیمی و آزمایش خون و ادرار انجام میشه.

 کیت دیستمپر سگ
کیت دیستمپر سگ

بیماری دیستمپر سگ‌ها چگونه درمان میشه؟

متاسفانه دیستمپر جزو بیماری‌های ویروسی هست و بیماری‌های ویروسی درمان ندارن. اگر سگی به دیستمپر مبتلا بشه، باید دوره بیماری رو طی کنه و زنده بمونه.

البته این به این معنی نیست که در صورت تشخیص دیستمپر در سگ شما، از دست دامپزشک کاری برنمیاد. وظیفه دامپزشک در اینجا اینه که با درمان‌های حمایتی به سگ کمک کنه در طول دوره بیماری تلف نشه و بدنش با بیماری مبارزه کنه.

اقدامات درمانی که برای سگ دارای بیماری دیستمپر انجام میشن بر پایه کنترل عفونت‌های ثانویه باکتریایی و جبران مایعات و الکترولیت از دست رفته بدن سگ تمرکز داره. برای همین به محض تایید بیماری پاروا، دامپزشک برای سگ سرم، آنتی بیوتیک و داروهایی برای کاهش علائم اسهال و استفراغ و تشنج‌ها تجویز میکنه.

بهبودی بیماری دیستمپر به سن سگ، زمان مراجعه به دامپزشک و میزان قدرت ویروسی که سگ رو مبتلا کرده بستگی داره. توصیه دامپزشک

وقتی می‌بینین توله سگ شما بی حاله، غذا نمیخوره و تب و ترشحات آبکی از چشم و بینی داره، سریعا ببرینش پیش دامپزشک تا اگر به دیستمپر مبتلا شده در اسرع وقت درمانش شروع بشه. صبر کردن در اینجور مواقع فقط باعث پیشرفت بیماری و سخت تر شدن درمان و کاهش شانس سگ برای زنده موندن میشه. .

سگ‌هایی که دیستمپر دارن باید از نظر ابتلا به پنومونی و نشانه‌های عصبی تحت نظر باشن و در صورت بروز علائم، داروهای لازم براشون تجویز بشه.

چگونه ازمبتلا شدن توله سگ به بیماری دیستمپر پیشگیری کنیم؟

خوشبختانه برای این بیماری ویروسی خطرناک واکسن ساخته شده. ابتلا به بیماری در سگ‌هایی که بر علیه دیستمپر واکسینه میشن، بسیار پایینه.

یکی دیگه از بیماری‌های خطرناک توله سگ‌ها بیماری پارواویروس سگ هست. شما با واکسینه کردن سگ، اونو در برابر هردوی این بیماری‌های خطرناک و کشنده واکسینه می‌کنین.

واکسیناسیون علیه دیستمپر در ۵ تا ۶ هفتگی انجام میشه. دوز دوم و سوم واکسن ۱ ماه بعد از تاریخ اولین واکسن به فاصله ۱ ماه از هم تزریق شده و بعد از اون سالیانه تکرار میشه.

بیماری دیستمپر بیشتر در توله سگ‌ها دیده میشه. این بیماری به شدت واگیردار و کشنده هست برای همین سگ‌هایی که در پرورشگاه‌های به دنیا میان، بیشتر در معرض این بیماری قرار میگیرن. سگ میتونه به دیستمپر مبتلا باشه ولی در روزهای اول ابتلا، علامتی نشون نده.

پس اگر توله سگی رو خریداری کردین، قبل از پرداخت کامل پول، سگ رو پیش دامپزشک ببرید و ازش بخواین برای سگ کیت پاروا و دیستمپر بذاره تا از سالم بودنش مطمئن بشید.

واکسن دستمبر تنها واکسنی نیست که باید به سگ‌تون بزنین. سگ‌ها در طول زندگیشون باید واکسن‌های مختلفی بزنن تا در برابر بیماری‌ها و عفونت‌های مختلف در امان باشن. برای آشنایی با واکسن‌های مخصوص سگ پیشنهاد می‌کنم مقاله «واکسیناسیون سگ» رو بخونین.

واکسن بیماری دسیتمپر
واکسن بیماری دسیتمپر

بیشتر بخوانید:

نوشته بیماری دسیتمپر در سگ‌ها اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
https://shikpet.ir/%d8%a8%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%af%d8%b3%db%8c%d8%aa%d9%85%d9%be%d8%b1-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%da%af%e2%80%8c%d9%87%d8%a7.pet1196/feed 0
نشانه‌های بیماری در سگ‌ها https://shikpet.ir/%d9%86%d8%b4%d8%a7%d9%86%d9%87%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%da%af%e2%80%8c%d9%87%d8%a7.pet1212 https://shikpet.ir/%d9%86%d8%b4%d8%a7%d9%86%d9%87%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%da%af%e2%80%8c%d9%87%d8%a7.pet1212#comments Mon, 28 Jun 2021 17:57:00 +0000 https://shikpet.ir/?p=1212 علائم بیماری در سگ‌ها تعدادشون خیلی بیشتر از اون چیزیه که فکرش رو بکنین. همه ما هم سگ مون رو دوست داریم و در صورت بیمار شدنش دوست داریم سریعتر براش کاری انجام بدیم. تشخیص بیماری در سگ‌ها یکی از وظایف مهم ما در نگهداری درست از سگ مون هست. برای اینکه بتونیم موقع بیماری …

نوشته نشانه‌های بیماری در سگ‌ها اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
علائم بیماری در سگ‌ها تعدادشون خیلی بیشتر از اون چیزیه که فکرش رو بکنین. همه ما هم سگ مون رو دوست داریم و در صورت بیمار شدنش دوست داریم سریعتر براش کاری انجام بدیم. تشخیص بیماری در سگ‌ها یکی از وظایف مهم ما در نگهداری درست از سگ مون هست.

برای اینکه بتونیم موقع بیماری سگمون بهتر کمکش کنیم باید در درجه اول نشانه‌های بیماری رو بشناسیم تا اون‌ها رو راحت تر توی سگمون تشخیص بدیم و در درجه دوم نحوه برخورد باهاشون رو بلد باشیم.

در ادامه با دانشنامه حیوانات خانگی همراه باشین تا نشانه‌های بیماری در سگ‌ها رو باهم بررسی کنیم و ببینیم چطوری بایید باهاشون روبرو بشیم.

علائم بیماری در سگ‌ها
علائم بیماری در سگ‌ها

فهمیدن نشانه‌های بیماری در سگ چه اهمیتی داره؟

خیلی از کسانی که از سگ نگهداری میکنن، در صورتی که کوچک ترین تغییری توی رفتار سگشون یا عادت‌های روزانه اش به وجود میاد، مضطرب و نگران میشن و فکر میکنن که شاید اتفاقی افتاده.

خیلی از افراد هم هیچ توجهی به این تغییرات نشون نمیدن و حتی اگر نشانه‌های بیماری در سگ ظاهر بشن اول منتظر میشن تا حالش خود به خود خوب بشه!

با شناختن نشانه‌های بیماری و دونستن اینکه کدوم نشانه‌ها خطرناک و اضطراری هستن و به کدوما میشه زمان داد، موقع  بروز علائم بیماری در سگ مون خیالمون راحت میشه .

نشانه‌های خطرناک بیماری سگ‌ها
نشانه‌های خطرناک بیماری سگ‌ها را بشناسیم

چطور بفهمیم سگ ما بیمار است؟

سگ‌ها نمیتونن صحبت کنن برای همین تنها راه اینکه بفهمیم  بیمار هستن، توجه به رفتارها و کارها و نشانه‌های بدنشون هست.

نکته خیلی مهم: سگ‌ها به صورت غریزی در ابتدا علائم بیماری رو برای محافطت از خودشون، نشون نمیدن. چون نشون دادن بیماری و ضعف در طبیعت، بقای اون‌ها رو به خطر می‌اندازه.

علاوه بر این، سگ‌ها به اندازه انسان با احساس درد و ناراحتی خودشون ارتباط برقرار نمیکنن برای همین موقع بیماری احتمال بروز ندادن علائم در اون‌ها بالاتره.

زبان بدن سگ اگر به دقت بهش توجه کنیم میتونه اطلاعات خوبی رو در اختیار ما قرار بده. مخصوصا وقتی سگ احساس امنیت میکنه و علائم بیماری رو از خودش بروز میده. برای همین خیلی مهمه که با دقت به تغییر در نشانه‌های بدن سگتون توجه کنین.

هرگونه تغییر در اشتها، بیحالی، عدم تمایل به بازی کردن یا عدم توجه به حرکات شما وقتی باهاش ارتباط برقرار می‌کنین میتونه نشون دهنده شروع یه بیماری باشه.

در ادامه علائم بیماری در سگ که در صورت مشاهدشون باید سریعا به کلینیک دامپزشکی مراجعه کنین و نشانه‌هایی که اولویت کمتری دارن رو براتون لیست کردیم.

بی حالی سگ، علائم اورژانسی بیماری سگ

علائم خطرناک بیماری در سگ‌ها (اورژانسی)

در صورتی که این علائم بیماری رو مشاهده کردین، سریعا سگ رو به صورت اورژانسی پیش دامپزشک ببرین.

  • تغییر رنگ لثه‌ها به کبود، سفید یا بسیار رنگ پریده
  • تنفس همراه با سختی
  • از بین رفتن هوشیاری یا افتادن سگ به پهلو
  • عدم پاسخ سگ به محرک‌ها (مثل صدای بلند، دیدن شما و …)
  • گیجی، عدم تعادل
  • از دست دادن توانایی راه رفتن
  • باد کردن شکم به طور قابل مشاهده
  • تشنج
  • نشانه‌های درد شدید (مانند زوره کشیدن و ناله، نشون دادن خشونت موقع دست زدن به شکم یا مراقبت شدید از شکم)
  • دمای بدن بالای ۴۰ درجه یا کمتر از ۳۷ درجه سانتی گراد
  • تغییر ناگهانی و شدید در عملکرد ذهنی یا شناخت محیط

کتاب‌های الکترونیکی جامع، کامل و کاربردی برای نگهداری از سگ‌ها را بخوانید:

  • این کتاب‌ها شامل آموزش همه کارهایی که باید برای سالم نگه داشتن سگ و پیشگیری از بیمار شدنش انجام بدید (مثل خالی کردن کیسه مقعدی، گرفتن ناخن و ..)
  • نحوه مراقبت از سگ در مراحل مختلف زندگی (توله، بالغ، مسن) و توجه به نیازهای هر دوره
  • بیماری‌های رایج سگ‌ها و نحوه پیشگیری
  • آموزش کمک‌های اولیه برای مواقع اورژانسی
علائم غیر اورژانسی بیماری سگ‌ها

علائم بیماری در سگ‌ها که در درجه دوم اهمیت قرار داره (غیراورژانسی)

با دیدن این علائم، سگ رو تحت نظر بگیرین و اگر بیشتر از  یک روز ادامه پیدا کردن با دامپزشک تماس بگیرین

  • بی اشتهایی
  • بی حالی
  • استفراغ سگ
  • اسهال
  • لنگش
  • ضعف
  • ریزش بیش از اندازه بزاق
  • تشنگی شدید (افزایش در میزان آب خوردن)
  • تکرر ادرار یا ادرار کردن در جای نامناسب (خلاف عادت قبلی سگ)
  • یبوست یا مشکل در دفع مدفوع
  • خارش شدید یا بی کیفیت، خشک یا پوسته پوسته شدن پوشش بدن و پوست
  • تنفس صدادار یا له له زدن مداوم
  • آبریزش از بینی
  • نشون دادن درد متوسط تا ملایم در هر قسمت از بدن (وقتی به اون قسمت دست میزنین اون رو میکشه یا ناله میکنه یا واکنش نشون میده)
  • نشون دادن رفتار غیرطبیعی و بی سابقه
بی‌میلی سگ به غذا
علائم غیر اورژانسی بیماری را بدانید

بی حالی سگ نشانه چیست؟

یکی از مهم‌ترین نشانه‌های بیماری در سگ‌ها ضعف و بی حالیه. البته هر سگی ممکنه بعد از کلی فعالیت و بازی خسته و بیحال باشه و لزوما به معنی مریض بودنش نیست. از طرفی اکثر سگ‌ها ۱۰ ساعت در شبانه‌روز می‌خوابن و این مساله کاملا نرمال و طبیعیه. اما به عنوان صاحب سگ اگه سگتون مدت طولانی ضعیف و بی‌حال شده باید به دنبال دلیل و دلایلش باشید.

چند علت بی حالی در سگ که نشونه بیماریه و باید به دامپزشک مراجعه کنید:

عفونت: ضعف و بی‌حالی عمومی مخصوصا اگه همراه با تب، سرفه و اسهال و … باشه می‌تونه نشانه عفونت جدی تو سگ باشه و باید حتما جدی گرفته بشه. برخی از عفونت‌های رایج در سگ‌ها که خودشون رو با علائمی مثل ضعف و بی حالی در سگ‌ها نشون می‌دن عبارتند از:

  • پاراویروس
  • دیستمپر
  • کنل کاف یا سرفه در سگ‌ها
  • بیماری کرم قلب

بیماری‌ در اندام‌های حیاتی سگ: انواع مریضی‌هایی که متابولیسم و ارگان‌های سگ رو درگیر می‌کنن می‌تونن منجر به ضعف و بی حالی در سگ ها بشن. برخی از مهم‌ترین این بیماری‌ها عبارتند از:

  • بیماری و ناراحتی‌های قلبی
  • مشکلات کبد
  • دیابت
  • هیپوگلیسمی یا افت ناگهانی قند خون

مصرف انواع داروها: اگه سگتون تحت درمان دارویی قرار گرفته ممکنه دچار ضعف و بیحالی بشه. در واقع مصرف بسیاری از داروها باعث خواب‌آلودگی و ضعف و بی حالی در سگ‌ها میشه و به طور کلی جای نگرانی نیست. فقط اگه این بی حالی خیلی شدیده حتما در موردش با دامپزشک مشورت کنید تا در جریان باشه.

علائم بیماری توله سگ

علائم بیماری توله سگ

توله‌سگ‌ها هنوز سیستم ایمنی بدنشون قوی نشده و بیشتر از سگ‌های بالغ در معرض بیماری هستن. واکسیناسیون سگ تا حد زیادی می‌تونه از بسیاری از این بیماری‌های پیشگیری کنه؛ اما باز هم باید مراقب سلامتی توله سگتون باشید.

بیماری‌هایی مثل دیستمپر، پاراویروس، کنل کاف، انواع بیماری‌های انگلی سگ مثل کک و کنه، اسهال و استفراغ بیشتر توله‌ها و سگ‌های جوان رو درگیر می‌کنه.

برخی از نشانه‌ها و علائم بیماری توله سگ عبارتند از:

  • ضعف و بی حالی توله سگ
  • بی‌علاقه بودن به بازی و اسباب‌بازی
  • متورم و دردناک شدن شکم
  • اسهال
  • استفراغ
  • وجود خون در اسهال یا استفراغ
  • کم اشتهایی
  • تب و لرز

در صورت مشاهده هرگونه از این علائم حتما توله سگتون رو پیش دامپزشک ببرید.

بی حالی در توله سگ

توله سگ‌ها علیرغم انرژی و شیطنت زیادی که دارن به خواب بیشتری هم نیاز دارن. توله‌سگ‌ها معمولا در شبانه‌روز ۱۵-۲۰ ساعت می‌خوابن و این خواب زیاد برای سلامتی و رشدشون لازمه. پس اگه دیدید که توله سگ کوچولوتون خیلی زیاد می‌خوابه و از نظر شما بیحاله اصلا جای نگرانی نیست.

اما اگه با توجه به چیزایی که گفتیم باز هم احساس کردی توله سگتون به طور غیرعادی بی حال و خسته است ممکنه دچار یکی از بیماری‌های بالا شده باشه و بهتره با دامپزشک مشورت کنید. توله سگ‌ها هرچیزی دم دستشون باشه رو می‌خورن و می‌جون و مسمومیت‌های غذایی هم می‌تونه یکی از دلایلی ضعف و بی حالی در توله سگ باشه.

بی‌حالی و خستگی در سگ‌ها

علت بی حالی سگ ماده

دلایل ضعف و بی حالی سگ‌ها (چه ماده و چه نر) رو در بالا ذکر کردیم. اما سگ‌های ماده ممکنه علاوه بر موارد بالا در مواقعی دچار ضعف و بی حالی بشن. اگه سگ ماده بالغی دارید که هنوز عقیم نشده ممکنه در دوره فحلی یا بعد از جفتگیری دچار ضعف و بی حالی بشه.

سگ‌های ماده در دوران فحلی که نیاز به جفگیری دارن ممکنه واکنش‎های متفاوتی نشون بدن. یه سگ ممکنه پرخاشگر و خشن بشه، در حالیکه یه سگ دیگه ضعیف و بی حال بشه.

همچنین سگ‌های ماده بعد از جفتگیری به خاطر تغییرات هورمونی که تو بدنشون اتفاق افتاده دچار ضعف و بی حالی می‌شن و تمایل به خواب و استراحت بیشتری دارن.

البته توصیه دامپزشکان اینه که حتما سگتون رو قبل از اولین علائم فحلی، عقیم کنید. عقیم سازی سگ مزایا و فواید زیادی برای سلامتی و طول عمر سگ داره و از بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌کنه. در مطلب عقیم سازی سگ در این مورد بیشتر صحبت کردیم که پیشنهاد می‌کنیم حتما مطالعه‌ش کنید.

آیا بی حالی سگ بعد از واکسن طبیعیه؟

واکسیناسیون برای سلامت و طول عمر سگ‌ها لازمه و هر صاحب مسئولیت پذیری باید سگشو واکسن کنه. یکی از عوارض شایع و بی خطر واکسیناسیون ضعف و بی حالیه. وقتی سگتون رو از کلینیک به خونه میارید ممکنه سگتون دچار ضعف، بی حالی، کم اشتهالی و … بشه. این علائم معمولا تا ۲۴ الی ۴۸ ساعت بعد از واکسیناسیون ادامه دارن و بعد خود به خود برطرف می‌شن. پس اگه سگتون تازه واکسیناسیون شده و بی حاله جای نگرانی نیست. اما اگه این علائم بیشتر از ۴۸ ساعت طول کشید حتما دامپزشک رو در جریان بگذارید.

در مطلب واکسیناسیون سگ در مورد مزایای واکسن و مراقبت‌های بعدش به طور مفصل صحبت کردیم.

بی حالی سگ پس از واکسن

پیشگیری و مراقبت، بهترین راه درمان بیماری‌ها

  • در صورتی که مهارت نگه داری درست از سگ رو بلد باشین، احتمال به وجود اومدن مشکل جدی برای سگ شما به حداقل میرسه. پیشگیری در هر حالت بهتر از درمانه
  • به طور کلی هر موقع تغییر فاحشی در رفتار سگ دیدین، با یه دامپزشک مطمئن درمیون بگذارین، حتی شده تلفنی این کار رو انجام بدین.
  • همیشه مراقب بودن بهتر از ریسک کردنه پس علائم بیماری در سگ رو جدی بگیرین
  • ممکنه گاهی دامپزشک بهتون اطمینان بده که مشکلی وجود نداره و توصیه‌هایی رو بهتون بگه انجام بدین یا اینکه بگه فورا سگ رو به کلینیک دامپزشکی برسونین.
  • همیشه آدرس و شماره تلفن نزدیک ترین کلینیک یا بیمارستان شبانه روزی دامپزشکی به محل زندگیتون رو دم دست داشته باشین برای مواقع اورژانسی
  • سگ‌های مسن و توله‌ها در برابر آسیب‌ها و بیماری‌ها آسیب پذیرتر هستن برای همین باید بهشون توجه بیشتری بشه
  • در صورت دیدن علائم بیماری اورژانسی در سگ تون، خونسردی خودتون رو حفظ کنین و فقط سریعا به بیمارستان دامپزشکی برسونینش.

در آخر ازتون میخوام تجربیات خودتون رو درباره این موارد با ما و کاربران دیگه درمیون بگذارین.

شما چطوری متوجه نشانه‌های بیماری در سگ خودتون میشین؟

بیشتر بخوانید:

نوشته نشانه‌های بیماری در سگ‌ها اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
https://shikpet.ir/%d9%86%d8%b4%d8%a7%d9%86%d9%87%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%da%af%e2%80%8c%d9%87%d8%a7.pet1212/feed 2
بیماری‌های مشترک بین انسان و سگ https://shikpet.ir/%d8%a8%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b1%db%8c%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%b4%d8%aa%d8%b1%da%a9-%d8%a8%db%8c%d9%86-%d8%a7%d9%86%d8%b3%d8%a7%d9%86-%d9%88-%d8%b3%da%af.pet1084 https://shikpet.ir/%d8%a8%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b1%db%8c%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%b4%d8%aa%d8%b1%da%a9-%d8%a8%db%8c%d9%86-%d8%a7%d9%86%d8%b3%d8%a7%d9%86-%d9%88-%d8%b3%da%af.pet1084#respond Sun, 20 Jun 2021 13:26:00 +0000 https://shikpet.ir/?p=1084 نگهداری سگ در خانه نکات مثبت بسیاری را در زندگی فرد به همراه دارد. سگ‌ها شریک خوبی در رشد اجتماعی‌، عاطفی و شخصیتی کودکانی هستند که با آن‌ها بزرگ می‌شوند، آنها یک شریک عالی هستند و همچنین به کاهش استرس و اضطراب صاحبان آن‌ها کمک کنند. اما در این دنیا هیچ گلی بی‌خار نیست! نگهداری …

نوشته بیماری‌های مشترک بین انسان و سگ اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
نگهداری سگ در خانه نکات مثبت بسیاری را در زندگی فرد به همراه دارد. سگ‌ها شریک خوبی در رشد اجتماعی‌، عاطفی و شخصیتی کودکانی هستند که با آن‌ها بزرگ می‌شوند، آنها یک شریک عالی هستند و همچنین به کاهش استرس و اضطراب صاحبان آن‌ها کمک کنند. اما در این دنیا هیچ گلی بی‌خار نیست! نگهداری از سگ‌ها نیز می‌تواند نیمه‌های تاریکی داشته باشد. بیماری مشترک سگ‌ها و انسان‌ها یکی از این نیمه‌های تاریک است. سگ‌ها در هر سنی می توانند میکروب و باکتری داشته باشند که باعث بیماری شما شود. در این مقاله می‌خواهیم در مورد این بیماری‌ها و راه‌های پیشگیری بیشتر صحبت کنیم. اگر به یاد داشته باشید، ما قبلا در مورد بیماری سگ صحبت کرده‌ایم، اما در این مقاله بیشتر در مورد بیماری‌های مشترک بین انسان و سگ صحبت خواهیم کرد.

بیماری مشترک سگ و انسان
بیماری مشترک سگ و انسان را جدی بگیرید.

کدوم بیماری‌ها از حیوانات به انسان منتقل می‌شن؟

ممکنه براتون پیش اومده باشه که سگ دوست داشتنیتون مریض شده، شما ازش مراقبت ‌کردین، پیش دامپزشک ‌بردینش و بهش دارو دادین. توی دوران مریضی تمام فکر و ذکرتون این بوده که سگتون زودتر خوب بشه و بدونه که توی زمان مریضی هم دوستش دارین. اما شاید پس ذهنتون این سوال هم بوده که آیا منم ممکنه این مریضی رو از سگم بگیرم؟ خب واقعیت اینه که یه سری بیماری‌ها از طریق حیوون‌ها به انسان‌ها منتقل می‌شه. عامل انتقال این بیماری‌ها می‌تونن باکتری‌ها، انگل‌ها یا ویروس‌ها باشن.

بیماری‌های مشترک سگ و انسان کدوما هستن؟

  • هاری (معروفترین و خطرناکترینشون)
  • کرم‌های حلقه‌ای
  • بیماری عفونی سالمونلا
  • بیماری عفونی لپتوسپیروز
  • بیماری عفونی کمپیلوباکتر
  • کرم‌های گرد
  • کرم‌های قلابدار
  • انگل کریپتوسپوریدیوم
  • کنه
  • انگل ژیاردیا
سگ بیمار و رعایت نکات بهداشتی
علائم بیماری‌های واگیردار رابدانیم

آیا من به جای سگ یه بمب ساعتی کنار خودم نگه داشتم که هر لحظه ممکنه ازش کلی مریضی بگیرم؟

درسته که احتمال انتقال این بیماری‌ها ازسگتون به شما وجود داره اما باید چندتا نکته یادتون باشه. سگتون با واکسن‌ها و قرص‌های ضد انگلی که دریافت می‌کنه در برابر این بیماری‌ها ایمن می‌شه. توی هر بار چک آپ دامپزشک احتمال وجود این بیماری‌ها توی سگتون رو بررسی می‌کنه. و در آخر اینکه، سیستم ایمنی بدن شما هم در برابر این بیماری‌ها ازتون محافظت می‌کنه. در صورتی که جزء دسته‌ی پر خطر محسوب می‌شین، در برابر این بیماری‌ها آسیب‌پذیرتر هستین.

گروه پر خطر ینی چی؟

اگه

  • HIV دارین.
  • باردار هستین.
  • تحت پرتو درمانی هستین.
  • یکی از اعضای بدنتون پیوندیه.
  • سنتون خیلی زیاده.
  • کلا سیستم ایمنی بدنتون تعریفی نداره.

جز دسته‌ی پر خطرین و باید کمی بیشتر نگران باشین.

اگه جزء دسته‌ی پر خطر باشم نباید توی خونه‌ام از سگ نگهداری کنم؟

فایده‌ی نگهداشتن سگ از ضررش خیلی بیشتره. همونطور که می‌دونین به خیلی از بیمارها پیشنهاد می‌کنن که یه حیوون خونگی داشته باشن و چی بهتر از سگ. اما جزء دسته‌ی پر خطر بودن به این معنیه که باید بیشتر مراقب باشین و بهداشت رو بهتر و سختگیرانه‌تر برای خودتون و سگتون رعایت کنین.

اگه جزء دسته‌ی پر خطر هستین،

  • سگتون رو طبق روال منظم و زود به زود برای چک آپ پیش دامپزشک ببرین.
  • مرتب دست‌‌هاتون رو با آب و صابون بشورین.
  • آخرین و مهمترین مورد هم اینه که اصلا به ادرار و مدفوع سگتون دست نزنین. ارتباط مستقیم با ادرار و مدفوع سگ بیمار یکی از اصلی‌ترین روش‌های سرایت بیماریه.
رعایت بهداشت در نگهداری از سگ بیمار
رعایت بهداشت در نگهداری از سگ بیمار از ابتلا جلوگیری می‌کند.

خب حالا که کمی خیالتون راحت شد بیایید در مورد بیماری‌های مشترک سگ و انسان بیشتر یاد بگیریم.

هاری در سگ

هاری یکی از خطرناک ترین بیماری های مشترک سگ و انسان هست؛ چون کشنده هست و درمانی براش پیدا نشده. در ۹۹% مواردی که انسان‌ها به هاری مبتلا شدن، سگ‌های خونگی عامل انتقال بودن؛ پس جلوگیری از این بیماری نتنها برای سگ‌ها مهمه که برای حفظ سلامت صاحبشون هم اهمیت بالایی داره. پیشنهاد می‌کنم مقاله هاری سگ رو بخونین تا با علائم، روش های درمان و جلوگیری از این بیماری بیشتر آشنا بیشن.

پیشگیری از هاری

برای پیشگیری از هاری جامعه‌ی جهانی واکسن مخصوصش رو جزء واکسن‌های اصلی قرار داده تا از انسان‌ها و سگ‌ها و بقیه‌ی حیوون‌ها محافظت کنه. مطلب همه‌چیز درباره‌ی واکسیناسیون سگ ۱۱ دقیقه بیشتر از زمانتون رو نمی‌گیره. زمان دقیق واکسیناسیون سگتون و همه چیز در مورد واکسن هاری توی این مطلب پیدا می‌شه.

واکسن سگ
واکسن سگ از ابتلا به بیماری‌های واگیر دار پیش‌گیری می‌کند

درماتوفیتوز یا قارچ پوستی

درماتوفیت نوعی قارچ پوستیه. این قارچ باعث نوعی عفونت پوستی می‌شن که توی انسان خودش رو به صورت لکه‌های گرد قرمز به همراه خارش نشون می‌ده. نشونه‌ی درماتوفیت توی حیوانات لکه‌های گرد کچل شده روی پوستشون هست.

طریقه‌ی انتقال درماتوفیت

درماتوفیت از طریق ارتباط مستقیم با سگ یا انسان آلوده به افراد منتقل می‌شن. همینطور استفاده از وسایل مشترک مثل برس و حوله هم باعث انتقال بیماری می‌شه.

نکته‌ی مهم اینه که شما هم می‌تونین باعث انتقال این بیماری به سگتون بشین. پس اگه نشونه‌هاش رو روی پوستتون دیدین از تماس با سگتون خودداری کنین.

آخر این مقاله لیستی از بیماری‌هایی که شما هم می‌تونین به سگتون سرایت بدین رو آوردیم.

درماتوفیت جز بیماری‌های واگیردار
درماتوفیت جز بیماری‌های واگیردار از سگ به انسان است.

بیماری عفونی سالمونلا

عامل این بیماری یه نوع باکتریه که روش انتقالش مسیر مدفوع_دهانی از طریق خوردن یا آشامیدن غذای آلوده شده به این ویروسه. سگ‌هایی که عادت به مدفوع خواری دارن بیشتر در معرض این بیماری هستن. کتاب الکترونیکی مشکلات رفتاری سگ و راه‌های برطرف کردن آن‌ها یه راهنمای عالی برای از بین بردن این مشکل توی سگتونه.

این بیماری از حیوانات خونسرد مثل لاکپشت هم به انسان و سگ منتقل میشه. پس اگه توی خونه از حیوون دیگه‌ای نگهداری می‌کنین باید از سگتون جدا نگهشون دارین تا مشکلش برطرف بشه.

علائم سالمونلا

این بیماری می‌تونه هیچ علائمی نداشته باشه اما در موارد شدید علائمش شامل موارد زیر می‌شه.

  • اسهال
  • اسهال خونی
  • خستگی
  • استفراغ
  • تب
  • افسردگی
  • سقط جنین
  • مرگ

درمان سالمونلا

بیماری عفونی سالمونلا

این بیماری معمولا خودش بعد از طی چند روز درمان می‌شه اما در موارد شدیدش لازمه که سگتون آنتی بیوتیک مصرف کنه.

پیشگیری از سالمونلا

اصلی‌ترین قدم برای پیشگیری از سالمونلا کنترل چیزهایی هست که سگتون می‌خوره. اجازه ندین مدفوعش و آبی که ممکنه آلوده باشه رو بخوره.

بیماری عفونی لپتوسپیروز

این بیماری باکتریایی از طریق ادرار آلوده منتقل می‌شه. همینطور ممکنه از طریق خاک، آب و غذای آلوده شده به ادرار حیوان بیمار هم منتقل بشه. این بیماری بیشتر توی اقلیم‌های گرم رایجه.

علائم بیماری لپتوسپیروز

  • تب بالا و لرز
  • بدن درد و عدم تمایل به حرکت
  • سردرد
  • کاهش اشتها
  • قرمزی چشم
  • استفراغ
  • زردی پوست
  • اسهال

رها کردن سگ به حال خودش و اقدامی برای درمانش نکردن باعث بیماری کلیه سگ و التهاب کبدش می‌شه. برای درمان این بیماری دامپزشک آنتی بیوتیک تجویز می‌کنه و مصرف کامل دوره، بیماری رو درمان می‌کنه.

بیماری عفونی لپتوسپیروز
علائم بیماری عفونی لپتوسپیروز را بشناسید.

پیشگیری از لپتوسپیروز

اگه محل زندگیتون طوریه که توش موش، سنجاب یا سایر جوندگان رفت و آمد دارن، باید تحت کنترل بگیریدشون. برای سگ‌هایی که در معرض خطر هستن واکسن مخصوص این بیماری رو توصیه می‌کنیم. این واکسن ۱۲ ماه سگ رو در برابر بیماری ایمن می‌کنه.

بیماری عفونی کمپیلوباکتر

عامل این بیماری یه نوع باکتریه که توی سگ‌ها و گربه‌های زیر ۶ ماه باعث بروز علائم می‌شه. اصلی‌ترین علامتش اسهاله که به مدت یک هفته طول‌می‌کشه. به طور کلی مدفوع سگتون کلی اطلاعات در مورد سلامتیش بهتون می‌ده. مطلب همه چیز درباره مدفوع سگ یه راهنمای عالی برای این موضوعه.

علائم کمپیلوباکتر

سگ شما می‌تونه ناقل این بیماری باشه بدون اینکه از خودش علائمی نشون بده. اما در صورت بروز علائم با این موارد مواجه می‌شین:

  • اسهال آبکی یا موکوسی
  • دل درد
  • بی‌حالی
  • تب
بیماری عفونی کمپیلوباکتر
بیماری عفونی کمپیلوباکتر سگ‌ها

ریسک ابتلای سگ من به کمپیلوباکتر چقدره؟

سگ‌های زیر ۶ ماه که

  • توی محیط شلوغ زندگی ‌می‌کنن.
  • نظافت محیط زندگیشون و خودشون رعایت نمی‌شه.
  • تحت استرس جراحی، زایمان یا بیماری خاصی هستن.

ریسک ابتلا به این بیماری رو بیشتر دارن. اما در سگ‌های بالغ هم احتمال بروز این بیماری با علائم وجود داره.

اگه سگتون بالغه ولی

  • انگل روده‌ای داره.
  • ژیاردیا داره (ژیاردیا هم نوعی انگله ولی معده رو تحت تاثیر قرار می‌ده).
  • نوعی عفونت یا بیماری مربوط به گوارش مثل سالمونیا یا پاروویروس داره.

هم در معرض این بیماری ‌می‌تونه باشه.

 ابتلای سگ به کمپیلوباکتر
ابتلای سگ به کمپیلوباکتر

بیماری‌های انگلی

انگل‌ها موجوداتی هستن که برای زنده بودن به بدن یه موجود زنده‌ی دیگه به عنوان میزبان احتیاج دارن. انواع انگل‌های داخلی، خارجی و تک یاخته‌ای‌ها ممکنه از سگ‌تون به شما منتقل بشن. مطلب انواع بیماری‌های انگلی در سگ‌ها و همچنین راه های پیشگیری اون، یه مطلب جامع در مورد بیماری‌های انگلیه. پس اینجا فقط یه اشاره‌ی مختصر به بیماری‌های انگلی که ممکنه از سگتون بهتون منتقل بشن می‌کنیم.

خبر خوب اینه که با دادن قرص ضد انگل به سگتون ازش در برابر تمام این انگل‌ها محافظت می‌کنین.

کرم‌های گرد، کرم‌های قلابدار

کرم‌های قلابدار و گرد دو نوع از انگل‌های داخلی هستن که به انسان هم منتقل می‌شن. این انگل‌های توی روده‌ی سگ‌ها زندگی می‌کنن. از علائم مشترک این نوع انگل‌ها اسهال، استفراغ، سوء تغذیه و کاهش وزن هست. استفراغ توی سگ‌ها می‌تونه دلایل دیگه‌ای هم داشته باشه. اگه علت استفراغ کردن سگتون رو نمی‌دونین. خوندن مطلب دلایل استفراغ سگ ها می‌تونه کمک خوبی براتون باشه.

کرم‌های گرد و کرم‌های قلابدار از بیماری های انگلی سگ
کرم‌های گرد و کرم‌های قلابدار از بیماری های انگلی سگ هستند.

انگل کریپتوسپوریدیوم

این انگل باعث عفونت در روده‌ی کوچک می‌شه. بدن بیشتر سگ‎‌ها در برابر این انگل مقاومه اما سگ‌هایی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارن علائم این بیماری رو نشون می‌دن و اگه درمان نشه می‌تونه جونشون رو تهدید کنه.

کریپتوسپوریدیوم معمولا از طریق آب آلوده و تماس با سطوحی که با مدفوع حیوون بیمار دیگه‌ای آلوده شده، منتقل می‌شه.

علائم کریپتوسپوریدیوم

  • اسهال شدید
  • بی اشتهایی
  • تب
  • کاهش وزن
  • ضعف و بی‌حالی
  • تشنگی زیاد

درمان کریپتوسپوریدیوم

بدن بیشتر سگ‌ها به طور طبیعی طی یه دوره‌ی ۳ تا ۱۲روزه با این عفونت مبارزه می‌کنه و از شرش خلاص می‌شه. اما بعضی از سگ‌های دیگه به دارو نیاز دارن. مهمه که توی این دوره مقدار کمتری به سگتون غذا بدین و در عوض کلی بهش آب بدین تا آب از دست رفته‌ی بدنش تامین بشه.

کنه

کنه یه نوع از انگل‌های خارجی هست که به پوست سگ می‌چسبه و از خونش تغذیه می‌کنه.

کنه‌ها علاوه بر اینکه باعث کلی بیماری دیگه توی سگتون می‌شن، نوعی ماده سمی از خودشون منتشر می‌کنن که به سگ آسیب می‌زنه.

بیماری کنه در سگ
بیماری کنه در سگ نوعی بیماری انگلی است

ژیاردیا

ژیاردیا یه انگل تک یاخته‌ای محسوب می‌شه.این انگل از طریق آب یا غذای آلوده وارد بدن سگتون می‌شه. اگه سگتون عادت به مدفوع‌خواری داره در ریسک ابتلا به این بیماری قرار داره.

نکته‌ای که لازمه بدونین اینه که در طبیعت چند نوع انگل ژیاردیا وجود داره که هر کدوم یکی از موجودات زنده رو بیمار می‌کنن. به همین خاطر احتمال سرایت انگل ژیاردیا از سگتون به شما خیلی کمه اما صفر نیست. از تماس با مدفوع سگتون خودداری کنین و حتما حتما توی پیاده‌روی‌هاتون مدفوعش رو از زمین جمع کنین.

چطور از بیماری‌های مشترک بین انسان و سگ‌ها پیشگیری کنم؟

  • علائم بیماری توی سگ‌ها رو یاد بگیرین. اگه برای این موضوع به راهنما احتیاج دارین، مقاله علائم بیماری سگ رو بخونین تا با نحوه برخورد و راه‌های جلوگیری و درمان اونها بیشتر آشنا بشین.
  • مطمئن بشین که بیماری سگتون تشخیص داده شده و مراحل درمانش داره طی می‌شه.
  • زمانی که سگتون مریضه بعد از هربار دست زدن بهش، غذا دادن یا هرچیزی دست‌هاتون رو بشورین.
  • سگتون رو مرتب حموم کنین. تمیز نگه داشتن سگتون علاوه بر اینکه از بیمار شدنش جلوگیری می‌کنه، کمک می‌کنه که پوستش رو بهتر بررسی کنین. در صورتی که زخم یا برآمدگی خاصی روی پوستش دیدن به دامپزشک مراجعه کنین.
  • قرص ضد انگل، قرص ضد انگل و قرص ضد انگل! هرچقدر از اهمیتش بگیم کم گفتیم.
  • وقتی که سگتون رو برای قدم زدن بیرون می‌برین، حتما و حتما مدفوعش رو جمع کنین تا باعث مریضی بقیه سگ‌ها نشه. اگه هر نفر اینکار رو به درستی انجام بده، این عمل تبدیل به یه فرهنگ مثبت می‌شه که از سگ خود شما هم در برابر بیماری‌ها مراقبت می‌کنه.
  • اگه توی خونتون از چنتا سگ نگهداری می‌کنین ظرف غذا و آبشون رو جدا کنین.
  • جای خواب سگتون رو مرتب تمیز کنین و ملحفه‌هاش رو بشورین.
  • از محصولات ضد حشره مخصوص البسه و ملحفه برای جای خوابش استفاده کنین.
سگ نشته روی میز

آیا بیماری‌های انسان هم به سگ‌ها منتقل می‌شن؟

انتقال بیماری از شما به سگتون هم ممکنه اتفاق بیوفته اما نادرتره. یادتون باشه اگه نگرانین که به سگتون مریضی واگیردار منتقل کنین، جای اون پیش شما امن‌تر از همنوعای خودشه.

چنتا از بیماری‌هایی که از انسان به سگ‌ها منتقل می‌شن:

  • ویروس کورونا
  • آنفولانزای H1N1 که توی ایران خیلی شایعه و سالانه افرادی زیادی جان خودشون رو به خاطر این آنفولانزا از دست می‌دن.
  • اوریون
  • سل
  • استافیلوکوکوس اورئوس
  • کنه
  • ژیاردیا
  • کرم‌های حلقه‌ای
سگ در طبیعت

اگه به یکی از این بیماری‌ها دچار شدم چیکار کنم؟

لازم نیست سگتون رو از خونه دور کنین. کافیه

  • قبل و بعد از بازی کردن با سگتون دست‌هاتون رو بشورین.
  • اجازه ندین از آب توالت فرنگی بخوره.
  • از تماس خیلی نزدیک باهاش خودداری کنین.
  • اجازه ندین صورتتون رو بلیسه.
  • اجازه ندین توی تختتون بخوابه.

بیشتر بخوانید:

نوشته بیماری‌های مشترک بین انسان و سگ اولین بار در شیک پت. پدیدار شد.

]]>
https://shikpet.ir/%d8%a8%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b1%db%8c%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%b4%d8%aa%d8%b1%da%a9-%d8%a8%db%8c%d9%86-%d8%a7%d9%86%d8%b3%d8%a7%d9%86-%d9%88-%d8%b3%da%af.pet1084/feed 0